wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:10

Okay dat klopt misschien, maar zoals je zegt dat geldt voor elk zadel ook voor de wow. Tot op heden zijn al de zadels bij mij op elk paard aanpasbaar geweest.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:16

Mij hoor je dan ook niet zeggen dat de Wow altijd past. Door de opties van compleet andere boomvorm etc kan je er wel veel meer kanten mee op.

Dat is dan ook het verschil. Je past het zadel niet aan, je bouwt een nieuw zadel uit andere onderdelen (bijv nieuwe seat/tree). Onderdelen vervormen het zadel niet zoals bij een 'normaal' zadel.

Maar ook dat staat los van mijn eerdere opmerking. Als de Wow niet aanpasbaar was (afgezien van hp en flair) had ik het ook nog een geweldig zadel gevonden. Ookal zou je dan af en toe, net al bij 'gewone' zadels een nieuwe moeten kopen als je paard veel veranderd.

Opbouw, schoudervrijheid zijn nog steeds anders dan alle andere zadels. Daar ga IK voor, voor het zadel zelf. Het aanpassen is een extra, een bonus, voor mij :)

Oh enne, ik heb een prachtvoorbeeld in stal staan, durf er direct een wedje op te gooien dat jou zadels daar niet op passen. Is ook niet heel verwonderlijk hoor, bijna geen enkele zadelmaker durfde het aan.

Needje

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:21

Ik weet ook niet waar de stelling vandaan komt dat een Wow op elk paard past.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:23

Jol1 schreef:
Ook ik heb getwijfeld of ik een Wow-zadel zou kopen voor ons jonge paard. Die aanpasbaarheid sprak me wel aan, maar als ik dit hier allemaal lees, ben ik toch blij dat ik voor een ander zadel gekozen heb. Ik heb er nu eentje waarvan het kopijzer te vervangen is. Dat is ook al gebeurd en het kostte niets. Ook geen voorrijkosten o.i.d. De zadelmaker komt meestal naar stal als er een aantal klanten zijn, dus ook dat is veel voordeliger. Als ik de bedragen lees, die nodig zijn om het zadel passend te maken op een ander paard, dan kan ik net zo goed mijn zadel inruilen en een nieuwe kopen. Het idee van het Wow-zadel is inderdaad goed, maar de uitvoering laat nog wel te wensen over. Vooral als je dan nog eens een niet zo deskundige fitter treft. Dan kun je je knip blijven trekken en heb je zo ondertussen 2 zadels betaald.

Dat is waar het dan meestal wel fout gaat. Bij het aanpassen van een kopijzer moet de (wol)vulling ook aangepast gaan worden.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:59

ik ga mee met bubsj, ik heb het zadel ook niet gekocht om de aanpasbaarheid, al is dat mooi meegenomen. Ook ik ben heel tevreden en het maakt me idd niet uit als paard 3x per jaar verandert (wat tot nu toe niet het geval is) ben juist lij dat ze nu de spieren kan ontwikkelen!

Ook bij mij laatste optie, WOW doet zoveel meer dan wolgevulde zadels imo. Daarom ook voor 2e paard een WOW gekocht, terwijl die helemaal niet zo extreem gebouwd is als andere paard.

Bovendien, sinds ik WOW rijd, heb ik zelf ook helemaal geen last meer van mn rug en dat is ook heeeeel belangrijk!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:07

ik ga met zowel bubsj als met lonnie mee vandaag is mn nieuwe zadel gekomen en die heb ik niet gekozen voor de aanpasbaarheid maar het concept de lucht etc daar doet mijn paard het geweldig op hij is zo vreselijk bij gekomen zowel kwa exterieur maar ook inj zn hoofd hij heeft rust en is vol vertrouwen :D

Vandaag ging het heel goed B was erg druk veel voorwaartse drang en ging weer als een los elastiekje door de bak hij had weer heel veel lol :)) daar doe ik het voor die blijheid en tevredenheid in mn paard daarmee kunnen we verder :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:09

De aanpasbaarheid is wel een van mijn redenen,en het hele concept staat me ook erg aan

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:18

De aanpasbaarheid was een van de voordelen omdat ik net enorm veel geld lichter was vanwege een op maat gemaakt zadel dat toch niet echt goed paste.
Daarnaast is flair een van de weinige mogelijkheden als je een paard met verschillende schouders hebt.
Nu kan flair ook in een gewoon zadel gezet worden maar het kussenontwerp van het op maat gemaakte zadel was niet goed voor mijn paard. Op maat gemaakt zeggen ze dan. Ik had ook de mfsc professional (die lag ook goed) met flair kunnen bestellen maar dan was ik net zo veel kwijt geweest als voor de wow en als ze nog verder was gegroeid had ik weer gezeten met een zadel dat niet aan te passen was.

Vandaar de Wow. Aanpasbaar met flair.

Nu maar hopen dat mevrouw weer hersteld, de wow ligt alweer 4 weken te verstoffen. Met dank aan een fijne stalgenoot die de deur van de binnenmanege idioot open deed. Gezellig hier op stal.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:31

De luchtkussens zijn echt super, mijn paard loopt er zo fijn ontspannen mee! En wat ik heel belangrijk vind de schoudervrijheid! Voor mij en mijn paard is de wow het juiste zadel. Met dit zadel gebruikt hij zijn rug optimaal en dat kun je nu na een aantal maanden goed zien. Tsja en als je dat verschil ziet en voelt doen de aanschafprijs en eventuele kosten toch ineens minder zeer ;).

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:31

Schangah schreef:
De aanpasbaarheid was een van de voordelen omdat ik net enorm veel geld lichter was vanwege een op maat gemaakt zadel dat toch niet echt goed paste.

Hier hetzelfde verhaal...

Ik heb voor mijn Arab op amper 3 jaar tijd 6 zadels gehad. Telkens weer was hij er na een half jaar uitgegroeid. Geloof me vrij: dan loopt het kostenplaatje ook op!
Ik dacht goed te doen door een op maat gemaakt zadel voor hem te nemen, een Daaleman. Dit zadel paste echter van dag 1 al niet. Maar natuurlijk, het was dhr. Daaleman zijn fout niet :n Maar ik kreeg wel de fysio-kosten te verwerken. Zadel kon de verkoop in en ik moest wéér op zoek naar een nieuw zadel.
Het Wow-concept sprak me onmiddellijk aan... Juist omwille van de aanpasbaarheid! Als mijn paard nu verandert, dan hoef ik geen nieuw zadel meer. Ik laat de headplate en/of de luchtvulling veranderen en klaar! Dit had ik niet met een regulier wolzadel kunnen bereiken. Dan was ik nu waarschijnlijk al aan zadel nr 8 toe... :')

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:34

Ik vind het nogal een verschil of je moet aanpassen omdat er verkeerd is aangemeten, of omdat je paard is veranderd. 1e geval is gewoon rot en zou niet voor mogen komen maar heb je met alle zadels, en in het tweede geval, hoe ga je dat doen als je een gewoon zadel hebt? Ten eerste zal het minder vaak voorkomen omdat de paarden gewoon veel minder mogelijkheid hebben om eronder te ontwikkelen en ten tweede zijn de meeste zadels maar zeer beperkt aanpasbaar.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:52

livvy schreef:
Zonnepitje en Royallady, jullie argwaan is wel terecht. Mijn eigen ervaringen met Wow zijn voornamelijk slecht, alhoewel het overgrote deel van de paarden er zeer goed onder loopt. Maar het is zeker niet voor alle paarden weggelegd, zoals de wow fitters doen geloven. Hou daar rekening mee!

Mijn paard heeft spierwegval gekregen achter het schouderblad, precies op de plaats waar het kussen stopt en er zo'n flexibel plaatje zit (weet niet hoe dat heet precies).
Verschillende Wow fitters zijn geweest, verschillende headplates geprobeerd, ander soort kussens eronder etc. Heeft me veel geld gekost en mijn paard heeft inmiddels een gruwelijke hekel aan zadels.. Daarnaast schuift het zadel door die spierwegval altijd naar voren zodra ik door ga zitten, of er nu headplate 2, 3 of 4 in zit... Mijn wowzadel staat dus binnenkort te koop!

Aan de andere kant: ik heb ook al veel paarden gezien die een wow zadel fijner vinden dan een gewoon zadel, dus het kan wel!

Dit heb ik vaker gezien & gehoord!

En hierdoor zou het zadel voor mijn fries met een altijd blijvend rolletje spekjes achter de schouders nooit goed kunnen liggen omdat dat stukje er altijd in zou 'prikken/knellen'.
máárrrrr nu hoorde ik weer dat er ook zadels zijn zónder dat stukje/plaatje?
Ovrigens had behalve mijn fries mijn vrij rondgeribte kwpn'er met een flinke schouderpartij exact dit probleem met een WOW...was dan ook een WOW met dus zo'n plaatje/stukje op die plek, paard gaf er flink verzet op na een periode met dat zadel te zijn gereden, terwijl het voor de rest van haar rug dus wél duidelijk beter was!

Ben dus nu voor een maatwerk wolzadel gegaan, wat deels close-contact is en een iets teruglopend zweetblad heeft en daardoor maximale schoudervrijheid heeft, wat bij een groot bewegende fries met flinke schouderpartij én een spekrandje achter die flinke schouders toch wel erg fijn is ;)

Maar ik geloof wel absoluut in het WOW concept en ken ook meerdere paarden die ontzettend goed op hun Wow reageren en er een veel betere bespiering op de rug van hebben gekregen.
En het zit erg lekker, dat ook :D

Het aanpassen van een wow kost idd wel een boel geld alleen al aan voorrij kosten, dat is wel jammer maar dat heb ik nu met mijn wolzadel ook.
De zadelmakers hier in de regio vertrouw ik nml niet na meerdere slechte ervaringen met meerdere 'goede' zadelmakers dus komt mijn zadelmaker ook 100 km hier vandaan...

En mijn wolzadel moest in t begin ook iedere 5/6 maanden worden aangepast omdat met het maatwerk zadel ineens de spieren ruimte hadden om zich te ontwikkelen! En dat deden ze dus ook, gelukkig was daar met aanmeten rekening mee gehouden, maar met wolzadel is het een groter probleem als ze uit je zadel groeien dan met een wow, dan heb je wel nieuwe onderdelen nodig, maar geen volledig nieuw zadel.
Al kan het aanpassen met nieuw onderdelen dus ook wel erg duur uitvallen, maarja paardrijden is sowieso al duur ;)

Maar als iemand me meer kan vertellen over het bovengenoemde stukje/plaatje dan graag, want dit is een van de redenen waarom een wow destijds is afgevallen, het paste daardoor nml niet goed genoeg omdat dat stukje in de weg zat.
Op mn huidige fries komt er iig nu geen wow, maar wie weet wat ik in de toekomst nog aanschaf(qua paard & zadels..)

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:57

Rens is wat jij bedoeld met plaatje niet die 'tab' die ik nu moet hebben? Senna heeft ook flinke schouders en vooral veel spek haha het zadel van Onix dus zonder tab zie je dat het niet goed aansluit, het zakt er niet goed overheen en drukt in de schouder, die tab is volgens mij een extra kussentje dat zorgt voor een mooie aansluiting van schoft/schouder als ik het tenminste goed begrepen heb van Margreet hoor..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:22

Ik vraag me echt af wat voor een plaatje er wordt bedoeld. Heb er iig nog niet eerder van gehoord.
En ik vraag me ook af hoe iets kan prikken als de boom daar juist meebeweegt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:25

ja ik denk dat ik dan toch dat stukje bedoel, kan me nml niet herinneren dat ik dat bij Onix heb gezien!
hmm zal toch eens beter op gaan letten als iemand me weer eens wat uitlegt haha!

ig is dat een klein redelijk flexibel stukje wat voor idd net onder de kussens aan de voorkant bij overgang schoft/schouder zit
Bij wis prikte dat in de schouder en bij Hillie ook, maar ik heb er dus nooit een zadel opgehad zonder dat stukje(en bij hil sowieso nooit een die écht in haar maat was ;) )
zadel verder naar achter leggen was geen optie, 3 drafpassen of 1 galopsprong en t lag weer naar voren en prikt weer in de schouder.
Maar dan denk ik dat ivm het rondgribte een zadel zonder dat stukje ook geen optie was, ivm nog meer naar voren/op de schouder schuiven?
Iets wat bij Hil dan weet niet zou gebeuren die is iets logischer qua bouw dan Wisje was..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:27

Needje schreef:
Ik vraag me echt af wat voor een plaatje er wordt bedoeld. Heb er iig nog niet eerder van gehoord.
En ik vraag me ook af hoe iets kan prikken als de boom daar juist meebeweegt.

het zadel schuift iets naar voren en dat stukje is dan hetgeen wat het meest 'uitsteekt' en dat gaat dan prikken in de rand van de schouder
Dit heb ik bij meerdere paarden gezien oa dus bij mijn Wisje, allen vrij ronde paarden met veel schouderpartij/de schouder ver doorlopend naar achter.

heeft iemand een foto van de onderkant van een wow, dan kan ik het aanwijzen
ik voel me nu wel echt heel blond :o :o?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:33

:D
Ik voel me ook blond hoor. Ik heb echt geen idee nog steeds haha

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:40

ik denk dat je inderdaad tab bedoeld Renske
hier staan heel duidelijke fotos van een kussen met tab
http://link.marktplaats.nl/418845167

maar als dit zo averechts werkt op jou paard ligt het niet aan t zadel maar aan de gene die hem heeft aan gemeten die heeft daarin blijkbaar toch een fout gemaakt en wie weet kan dit zonder tab opgelost worden?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:02

Even terug komend op deze advertentie.. http://link.marktplaats.nl/418845167
Ik denk dat ze het stukje bedoelen wat halverwege de kussens zit..
Op de eerste foto vanaf de metalen plaat naar boven.. dat is immers ook flexibel.. ;)
En dat heb ik ook ooit eerder gehoord, maar geen ervaring mee..

Kan me nl niet voorstellen dat tabs prikken of knellen.. :o

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:22

of wordt de Stitch Line bedoeld?

If extra support is required on a horse with very hollow withers the stitch line can be left off and the lower front portion of the panel filled with foam. This provides greater support lower down on the rib cage. This is also useful on horses with sensitive skin that are prone to raised flesh at the edges of the support surface of a panel or on any stitch lines.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:41

Haha.. en zo gokken we verder :+

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:57

Renske bedoelt de stitch line en niet de tab.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:53

Ik heb dus überhaupt moeite met een zadel aanmeten. punt is dat het met fitters op wolzadels en WOW zadels fout kan gaan. Mij is uitgelegd dat je bij rondgeribte paarden, een flat panel nodig hebt, en geen curved boom? Was even eerder in dit topic. Maar dan nog heb ik moeite...Ik ga mijn Fries beleren, die nu al een tegen strijdig probleem aanwijst, en ze heeft nog niet eens de bekende vlezige schouders. Mijn KN WK45, dus maat 33/34, wipt in draf vreselijk, en schuift naar voren, toch ligt hij op het oog goed. Maar ok, heb dus toch eerst besloten een zadelmaker voor een wolzadel te laten komen, en de WOW in de gaten te houden. Ook mij spreekt het concept aan, maar er blijven vraagtekens....Weet eigenlijk niet zo goed waarom :o Voor een deel lijkt het als de wat barok gebouwde paarden toch moeite hebben met de WOW?

Wel heb ik bedacht; zijn er ook bekende ruiters die met een WOW rijden?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:57

Laurens van Lieren toch?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:57