Even over de hardheid van het McClellan zadel.
Het McClellan zadel is vanaf versie 1 altijd hard geweest.
General Custer beroemd en of berucht, tijdgenoot en persoonlijk bekende van general McClellan (er zijn foto's waar ze beiden op staan) en bovenal gebruiker en bezitter van het door McClellan ontwikkelde zadel werd door zijn manschappen niet voor niets "Iron Butt" and "Hard Ass" genoemd deze typering had hij goeddeels door zijn uithoudingsvermogen in het (McClellan) zadel te danken en had dit anderzijds te danken aan zijn ijdelheid en gouden lokken, een beetje antieke soldaten humor zeg maar dus.
Hier een anekdote betreffend het zadel:
Citaat:
By 1879 many cavalry officers were of the opinion that the McClellan saddle should be replaced with a better saddle. Their main complaint being that the shape of the tree necessitated the rider having to "fork" the saddle which made it uncomfortable. For unknown reasons their complaints failed to bring about asatisfactory replacement and by 1885 the McClellan was still the official military saddle, the only change being that it was covered with brown leather instead of black leather.
http://scientiamilitaria.journals.ac.za ... 347/384etr
Ik zag onlangs in een documentaire over deze general Custer's last stand bij little big horn dat de gemiddelde leeftijd van de cavalerist bij de slag om little big horn 22 of 23 was en reuma en artritis kwamen veelvuldig voor bij deze jongens. Ik denk dat de klachten alhoewel het zeker niet gezegd is door mij noch in de bewuste documentaire dat deze door het McClellan veroorzaakt werden, wordt het zo wel duidelijk dat de klachten betreffende het McClellan zadel onvermijdelijk waren.
Er waren/zijn overigens ook voordelen aan dit zadel voor de voornoemde klachten namelijk in combinatie met een lange wollen jas heb je het in de winter dankzij de ventilatie spleet een stuk(je) warmer met dit zadel. Om de zelfde reden maar zonder het specifieke voordeel van de McClellan lijkt mij dat ook de praktische reden waarom de cape zolang zo populair was, je paard fungeert als kachel en jij zit in de schoorsteen gevormd door jas of cape en je wordt omgeven door opstijgende warme lucht.
Weet niet echt wat ze met "fork" bedoelen, iemand een idee?
Ik denk dat je de Malibeau de noodzakelijke upgrade mag noemen, maar begrijp maar al te goed kijkende naar de prijsverschillen tussen de McClellans en de Malibeaus wel waarom dat niet door is gegaan.