Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:06

Met vlag en wimpel ! HC, moet zeggen ik had ook niet anders verwacht.

Nog even anekdotisch namijmerend over McClellan en het zadel dat naar hem is vernoemd.
Uit het great commanders boek uit 1901 over general McClellan.

Citaat:
Perceiving also the necessity of some modification of our cavalry equipments, McClellan submitted a model of a new cavalry saber and saddle-tree, the latter being an adaptation of the Hungarian saddle then in use by the Prussian cavalry, which he recom-mended for adoption in our service. These recom-mendations, which he madein October3, 1856, were referred to the ordnance Department of the army,and,
after thorough trial of themodels, were approved by the War Department. The army is thus indebted to him for the comfortable McClellan saddle which from that time came into use in our service, and had the army derived no other benefit from McClellan's member-ship on the commission,this alone would have been a sufficient recompense.

Let op het woordje comfortable, volgens mij was dat niet helemaal conform de perceptie van de gebruikers.
Wellicht een beetje geschied vervalsing uit beleefdheid.

p.s. linkje naar dit boek:
http://ia600401.us.archive.org/31/items ... 00mich.pdf

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:42

Wellicht wat overvloedig maar wel nuttig voor het perspectief:
The Crimean War(October 1853 – February 1856)
McClellan's saddle recom-mendations (October 3 1856)
The American Civil War (1861–1865)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:44

Wel, als de gebruikers zitles hebben gehad konden ze toch comfi zitten op de McClellan? Als je die zit eenmaal beheerst kan ik me voorstellen dat je er vrijwillig trektochten mee gaat rijden (eh ja dat gebeurt, zie Long Riders Guide). Zou niet voorkomen als het zadel oncomfortabel zou zijn. ?

Mooi boek gepost op de vorige pagina trouwens!

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:52

Lees even vanaf 102 hierover dit is wat ik er over weet. Ik kan je niet vertellen wat de opvattingen van de amerikaanse Cavalerie omtrent zitles waren, maar hier iets over het resultaat.
Mr_Smith schreef:
Even over de hardheid van het McClellan zadel.
Het McClellan zadel is vanaf versie 1 altijd hard geweest.

General Custer beroemd en of berucht, tijdgenoot en persoonlijk bekende van general McClellan (er zijn foto's waar ze beiden op staan) en bovenal gebruiker en bezitter van het door McClellan ontwikkelde zadel werd door zijn manschappen niet voor niets "Iron Butt" and "Hard Ass" genoemd deze typering had hij goeddeels door zijn uithoudingsvermogen in het (McClellan) zadel te danken en had dit anderzijds te danken aan zijn ijdelheid en gouden lokken, een beetje antieke soldaten humor zeg maar dus.

Hier een anekdote betreffend het zadel:
Citaat:
By 1879 many cavalry officers were of the opinion that the McClellan saddle should be replaced with a better saddle. Their main complaint being that the shape of the tree necessitated the rider having to "fork" the saddle which made it uncomfortable. For unknown reasons their complaints failed to bring about asatisfactory replacement and by 1885 the McClellan was still the official military saddle, the only change being that it was covered with brown leather instead of black leather.
http://scientiamilitaria.journals.ac.za ... 347/384etr

Ik zag onlangs in een documentaire over deze general Custer's last stand bij little big horn dat de gemiddelde leeftijd van de cavalerist bij de slag om little big horn 22 of 23 was en reuma en artritis kwamen veelvuldig voor bij deze jongens. Ik denk dat de klachten alhoewel het zeker niet gezegd is door mij noch in de bewuste documentaire dat deze door het McClellan veroorzaakt werden, wordt het zo wel duidelijk dat de klachten betreffende het McClellan zadel onvermijdelijk waren.
Er waren/zijn overigens ook voordelen aan dit zadel voor de voornoemde klachten namelijk in combinatie met een lange wollen jas heb je het in de winter dankzij de ventilatie spleet een stuk(je) warmer met dit zadel. Om de zelfde reden maar zonder het specifieke voordeel van de McClellan lijkt mij dat ook de praktische reden waarom de cape zolang zo populair was, je paard fungeert als kachel en jij zit in de schoorsteen gevormd door jas of cape en je wordt omgeven door opstijgende warme lucht.

Weet niet echt wat ze met "fork" bedoelen, iemand een idee?
Ik denk dat je de Malibeau de noodzakelijke upgrade mag noemen, maar begrijp maar al te goed kijkende naar de prijsverschillen tussen de McClellans en de Malibeaus wel waarom dat niet door is gegaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 14:16

laura1986 schreef:
Wel, als de gebruikers zitles hebben gehad konden ze toch comfi zitten op de McClellan? Als je die zit eenmaal beheerst kan ik me voorstellen dat je er vrijwillig trektochten mee gaat rijden (eh ja dat gebeurt, zie Long Riders Guide). Zou niet voorkomen als het zadel oncomfortabel zou zijn. ?

Ja is zo, ik vind het bijvoorbeeld zeer comfortabel, en ervaar het helemaal niet als hard. Maar er blijft natuurlijk een verschil tussen ruiters, en er blijft ook een verschil tussen vrijwillig rijden (al is dat bv 3000 km..) en onvrijwillig moeten rijden. Die cavaleristen hadden geen keuze om het eens een dagje rustiger te doen, of een dagje over te slaan uit zelfbehoud. Als het moest dan moest het, en dan zal het bij iedereen wel pijn gedaan hebben. Zo'n hard zadel wat iedereen in de groep herkent lijkt me dan ook iets typisch om gezamelijk over te klagen bijvoorbeeld.

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:32

Ik moet leren om mijn eigen lijf goed te leren gebruiken met rijden(heb een aantal nare ongelukken meegemaakt,waardoor oa fikse rugklachten)
mijn gedachte was eerst altijd om een zacht, 'verdoezelend'zadel te nemen,wat voor mij veel comfort geeft.
maar ik zit daar nu wat aan te twijfelen,of ik niet beter idd een zadel als malibaud kan nemen die je eigenlijk gewoon dwingt om correct te zitten en hiermee aan de gang te gaan?
of zit ik er dan erg naast...

het harde zóu een probleem voor stuitje kunnen zijn(oude breuk),maar wellicht lost bontje dat op.
dat is gewoon een pijn waar ik niets aan kan doen naar mijn idee,door anders zitten oid..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:43

Je hebt gelijk.
Míts je conform de bijbehorende rijstijl rijdt.
Míts de betreffende zit voor jou anatomisch haarbaar is. Laura is bezig met Schusdziarra en kan dat als vrouw minder confronterend uitleggen dan wanneer ik dat doe.
Wat ook essentieel is dat je stuitbeen correct op de plek zit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:49

Bandida schreef:
laura1986 schreef:
Wel, als de gebruikers zitles hebben gehad konden ze toch comfi zitten op de McClellan?

Ja is zo, ik vind het bijvoorbeeld zeer comfortabel, en ervaar het helemaal niet als hard.

Wat ook niet vergeten mag worden is dat de eerst types McClellan een tweetal verbeter-generaties te gaan hadden en dat de échte vebetervoorstellen noit ingevoerd zijn én de Malibaud een verbetering op het verbeterings voorstel is ;)
De sabanero welke ik hier heb is slecht heel lichtjes gepolsterd en dat is met de correcte zit gewoon een écht comfortabel zadel. Daar woonden de gelijknamige veedrijvers ook in.

Het probleem van de originele McClellan was niet het týpe maar de goedkope mássa-productie.

Verder reden de cavaleristen met el cheapo non-fit wollen broeken. Niet zelden nat, nat geweest of nat aan het worden.
Dat is behoorlijk iéééék op een niet op de menselijke anatomie pas gevijlde boom.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:54

Staat nu toevallig een McClellan zadel op ebay voor (nu) 51 eurie.
Iemand interesse ? Kan die mooi mee naar de meeting :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:08

Henkje schreef:
Staat nu toevallig een McClellan zadel op ebay voor (nu) 51 eurie.
Iemand interesse ? Kan die mooi mee naar de meeting :P

Verre van blijven tenzij je HEEL goed weet wat je doet.
Er is door de Burgeroorlog LARP in de VS héél veel spul gemaakt wat alleen goed is voor de open haard. Meest kaf, heel, héél weinig koren.
De paar goedgemaakten zijn gewoon 1000$ plus én zo authentiek mogelijk, dus zonder de verbeteringen. Centre fire singelstoten en dat soort ongewenste zaken.
Kijk naar Malibaud of Guichard om er twee te noemen. Zaldi heeft ook een paar modellen waar je naar kan kijken. Ook een extralichte endurance met bijbehorende onderleggers en +:)+ fenders/beugels. Mooi bedacht.
Er was nog een ander merk met een héél mooie moderne, maar :o
Wees verder heel, héél voorzichtig.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:27

Die :p staat er niet voor niets ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:13

Huertecilla schreef:
Je hebt gelijk.
Míts de betreffende zit voor jou anatomisch haarbaar is. Laura is bezig met Schusdziarra en kan dat als vrouw minder confronterend uitleggen dan wanneer ik dat doe.

ik heb soms wat moeite om alles te begrijpen wat hier al in het topic gezegd is over rijstijl en dergelijke.
simpelweg omdat ik erge concentratie problemen heb en dan dingen wel léés,maar de 'klik'in mn hoofd niet maak.

ik rijd graag met een lang been en diepe zit..voor mijn gevoel zat ik ook wel netjes in de malibaud(moragh heeft het gezien),hard maar wel comfortabel.
alleen een langere rit testen zal voor mij uitwijzen of het iets is..en dan nog denk ik wel dat ik een schaapje nodig heb.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:09

Mr_Smith schreef:
Hier leuke pagina met mooie fotos over een Paraguaanse zadelmakerij. (start erg lawaaierig)
http://www.galenfrysinger.com/paraguay_saddle.htm
Echter volgens mij klopt er een stukje van de begeleidende historische tekst niet helemaal.
Citaat:
Today, although many Western riders have never roped a cow, the western saddle still features this historical element. (Some variations on the Western saddle design, such as those used in bronc riding, endurance riding and those made for the rapidly growing European market, do not have horns.) Another predecessor which may have contributed to the design of the Western saddle was the Spanish tree saddle, which was also influential in the design of the McClellan saddle of the American military, being used by all branches of the U.S. Army, but being particularly associated with the cavalry.

Wie het weet mag het zeggen.
Nieuwe quiz zeg maar.

Verhip, de vierde laatste foto, deze zadels komen me heel bekend voor :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:14

Huertecilla schreef:
*knip*
Kijk naar Malibaud of Guichard om er twee te noemen. Zaldi heeft ook een paar modellen waar je naar kan kijken. Ook een extralichte endurance met bijbehorende onderleggers en +:)+ fenders/beugels. Mooi bedacht.
Er was nog een ander merk met een héél mooie moderne, maar :o
Wees verder heel, héél voorzichtig.

Welk merk mist er hier en waarom :o ?

Anoniem schreef:
Huertecilla schreef:
Je hebt gelijk.

ik heb soms wat moeite om alles te begrijpen wat hier al in het topic gezegd is over rijstijl en dergelijke.
simpelweg omdat ik erge concentratie problemen heb en dan dingen wel léés,maar de 'klik'in mn hoofd niet maak.

ik rijd graag met een lang been en diepe zit..voor mijn gevoel zat ik ook wel netjes in de malibaud(moragh heeft het gezien),hard maar wel comfortabel.
alleen een langere rit testen zal voor mij uitwijzen of het iets is..en dan nog denk ik wel dat ik een schaapje nodig heb.

Door alleen het topic te lezen kunnen volgens mij gewoon niet alle muntjes vallen. Voor mij was daar in ieder geval meer voor nodig. Ik zou het eerder alarmerend vinden als iemand zegt dat hij/zij door een topic of boek heeft leren zitten/paardrijden. Lijkt me vrijwel onmogelijk, paardrijden is ook iets practisch wat je niet ineens kunt doordat je dingen weet.

Diepe zit, wat bedoel JIJ daar precies mee? Dat is zo´n begrip wat door veel mensen anders wordt ingevuld, dus mij is even niet duidelijk wat je bedoelt. Foto?

Wat wil je nu verder weten? Ik wil graag het een en ander toelichten qua anatomie als daar behoefte aan is :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:01

Bandida schreef:
Wat houdt de afwijking precies in?

Hij had een flinke slag in zijn rugwervels ter hoogte van de lendenen. Vermoedelijk veroorzaakt door jaren lang "rijden" met zijn heup op de tussen boom van zijn stand. Dit deed hij uit frustratie (stond 24/7 op stand)
Door veel grond werk en sinds 1,5 onder de man (hij is nu 9) recht richten is het nu recht, maar wel gevoelig. Fysio vind de bespiering links naast de wervels nog zwak. Door de druk van een boomzadel zou er te veel druk op rechts komen en tegen de wervels aan de rechterkant drukken met buigen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:23

aikon schreef:
Door de druk van een boomzadel zou er te veel druk op rechts komen en tegen de wervels aan de rechterkant drukken met buigen.

Punt 1:

Druk = kracht per oppervlak.

Je zit op de rug van het paard.
Je weegt wat je weegt en het draagvlak is zo groot als het is.

De taak van een ´boom´ is om de kracht onder het zadel zo gelijkmatig mogelijk te verdelen =
De gegeven kracht op een gegeven oppervlak = zo laag mogelijk.

Juíst onder een boomzadel.

Punt 2:

De kamer hoort de wervels vrij te laten.
Aangezien een paard een relatief stijve rug heeft, is dat ook tijdens ´buigen´ geen groot probleem.

Punt 3:

Indien een specifieke plaats ontlast moet blijven is dat juist onder een paneel makkelijk te realiseren door het uitsijden van een opening in het vulspul eronder.

Punt 4:

Het zadel hoort niet op de lendenen te komen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:46

Op alle punten ben ik het met je eens. Toch heeft hij last met een boomzadel, uit dit met bokken en staken. Met boomloos doet hij dit niet. De boomzadels pasten allemaal, volgens 2 zadelpassers.
Punt 3 is moeilijk vast te stellen/uit te voeren, mede door dat het van halverwege de rug tot en met de lendenen loopt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 21:56

aikon schreef:
Op alle punten ben ik het met je eens. Toch heeft hij last met een boomzadel, uit dit met bokken en staken. Met boomloos doet hij dit niet. De boomzadels pasten allemaal, volgens 2 zadelpassers.

Nah geen steppezadel dan. Geen experimenten met zo'n probleemrug. Je paard zal wel gelijk hebben als hij aangeeft dat hij pijn heeft van een boom, en niet van zonder boom.. dus..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:03

Er is er in ieder geval 1 die altijd gelijk heeft.. het paard.
De native americans hadden wel hele mooie rijkussens, staan ook in het online boek dat door Yole hier pas vermeld is. Zouden vrij makkelijk zelf te maken kunnen zijn en zien er ook mooi (en anders) uit :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 11:04

Huertecilla schreef:
Het probleem van de originele McClellan was niet het týpe maar de goedkope mássa-productie.

Ja dat is ook wel zo. Ik heb ergens foto's van wat originele exemplaren, deze winter gemaakt in Cody, in een heel interessant lokaal museum (met een schitterende collectie en zwaar tekort aan fondsen om alles in goede conditie te houden -O- ).
Eens zoeken..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:21

Dat lijkt me een interessant museum! Foto's heel welkom.
Had je daar nog veel extra info kunnen vinden?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 11:41

Moragh schreef:
Had je daar nog veel extra info kunnen vinden?

Ja, maar ik was niet specifiek op zoek naar zadels hoor, zou wat te ver offtopic gaan om over de andere interesses te beginnen uitweiden ;)
Dit is alvast het museum waar ik het over had, een privécollectie dus http://oldtrailtown.org/?page_id=15

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:55

laura1986 schreef:
De native americans hadden wel hele mooie rijkussens, staan ook in het online boek dat door Yole hier pas vermeld is. Zouden vrij makkelijk zelf te maken kunnen zijn en zien er ook mooi (en anders) uit :)

Die ken ik ook al, ook als Scythen reden hier mee. Dan mis ik toch wel de beugels, kan niet meer op paardebeest springen ;( Ik blijf dan maar als cowgirl rond hobbelen. 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:59

aikon schreef:
laura1986 schreef:

Die ken ik ook al, ook als Scythen reden hier mee.

:x

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:15

Je hoeft voor mij niet te zwijgen HC. Als ik het fout heb hoor ik het graag. ;) Ik ga af op info die ik door lange tijd heb gelezen van verschillende schrijvers uit verschillende tijden en verschillende wereld delen. Inclusief het kijken van foto's van graven die gevonden zijn met paarden harnachement.