Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:16

Ik heb beide hoofdstellen op twee paarden gebruikt.
Een springgefokte merrie van 1,60 met maat Cob en een springgefokte ruin van 1,64 met maat Full.
Bij mijn paarden waren de Micklem maten vergelijkbaar met conventionele hoofdstellen.

Maar mijn paarden hadden geen kort breed hoofd, dus ik vind het lastig om daar wat over te zeggen.
Het enige wat wel anders was is dat ik minder ruimte over heb bij de keelriem in vergelijking met andere hoofdstellen.

Marije_jiplover

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:05

Ik heb voor mijn haf de maat standard horse. De frontriem is te smal, die heb ik eraf gelaten. Neusriem en kaakriem passen wel, zitten wel op vrij lang gaatje, terwijl de bakstukken halverwege zitten, gaatje 3 vanaf het kortst geloof ik. Voor het mooie had ik eigenlijk de onderste riem (waar neus en kaak aan zitten) extra full gehad, maar dan zouden de bakstukken niet uit gaan komen. Zo zonder frontriem gaat het prima, blijft goed zitten. Mét frontriem was het te krap.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:48

Ik heb vandaag voor het eerst de bitloze variant onder het zadel geprobeerd. Ben begonnen met het kaakgekruiste hoofdstel. Begon heel fijn, maar na een kwartiertje werd Jip stug.
Toen bleek de hele release niet meer te werken, het bandje zat in het oogje klem achter het kinriempje. Ben afgestapt, weer losgemaakt, weer opgestapt, rijden ging weer heel fijn, tot hij na 5 minuten weer vast zat.

Meer mensen die die ervaring hebben? Wel jammer, want als de release goed is, is Jip heel los in de verbinding.

Toen het hele kaakgekruiste bandje maar verwijderd en op de sidepull verder gereden. Dat ging wel heel fijn, tot hij moe werd, toen werd hij ook wel weer wat zwaar in de hand, en dan merk ik dat het nog moeilijk voor hem is om zijn eigen hoofd te blijven dragen (waar je hem er met trensje wel doorheen blijft rijden, omdat dat scherper in werkt). Maar dit was niet de laatste keer dat we zo gereden hebben.
Eens zien of ik met rondje (klim)koord een kaakgekruist systeem kan knutselen dat niet vastloopt in de ring, want dat is gewoon echt niet fijn.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:01

ik heb de maat cob van Myca overgenomen voor een merrie van 1.68 (kwpn-er)

vandaag (eindelijk) voor het eerst bitloos met de multi gereden. Super fijn op de hulpen. Merk eigenlijk geen verschil. alleen sidepull gedaan trouwens.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:41

Een tijdje geleden heb ik hier info gevraagd over de kleuren bruin van het hoofdstel. Nu heb ik mijn nieuwe zadel inmiddels binnen maar daadwerkelijk geen idee over welke kleur er nu het beste bij past. Bij deze afbeeldlingen van mijn zadel en aan jullie de vraag: Welke kleur van de Micklem past er volgens jullie het beste bij.

Ik heb geen voorkeur voor competition of multibridle. Ik heb nu een zwarte multi maar gebruik m alleen met bit.

Foto in het daglicht:
Afbeelding

Foto waar je het kleurverschil beter kan zien.
Afbeelding

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:46

Voor de geintreseerde. Ik doe de mijn ook weg.

Het is een zwarte multi maat full. Bij intresse even een pbtje sturen

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 00:52

Ik denk de bruine kleur van de multi

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 06:55

Ik denk ook de bruine multi, die past dan bij de donkere delen van je zadel.
Grappig, ik heb ook een (eenkleurige) bruine Massimo Trail op mijn haflinger liggen :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:51

Rais, heb je een Massimo Trail?
Dan hebben we namelijk hetzelfde zadel en ook dezelfde kleur :) . Topzadel hoor. Zul je veel plezier van hebben.
Even off-topic: zorg dat je de zweetbladen en beugelriemen goed onderhoudt, zweetblad beschadigt snel als dat leer wat droger wordt en dan krijg je duidelijk kleurverschil te zien.

Ik heb het donkerbruine multi hoofdstel. Heb zadel en hoofdstel niet als set gekocht. De kleuren zijn (als je zadel en hoofdstel bij elkaar houdt) echt niet gelijk, maar tijdens gebruik vind ik het een hele mooie set.
http://i742.photobucket.com/albums/xx64 ... 0312/2.jpg
Mijn zadel heeft zelfde kleur als jouw zadel, maar oogt op de foto wat donker. (met CTRL + kan je wat meer inzoomen op de foto, weer uitzoomen met CTRL -)

De multi is echt donkerbruin terwijl de zadelzitting iets rood oogt. De zweetbladen van het zadel zijn donkerder en lijken meer op de kleur van de multi.
De competition is bruin/Tabacco. Ik vind dit te rood voor bij ons zadel http://www.mzm-geestig.nl/micklem/comp.jpg

Als ik er aan denk maak ik morgen even een foto van hoofdstel en zadel bij elkaar. Ik heb zadel en hoofdstel nu al een tijdje in gebruik, kan je zien wat de kleuren doen als het nieuwe eraf is.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:24

Hotchocolat: waarom doe je hem weg als ik vragen mag?

Ik zou ook voor de bruine van de multibridle gaan anders is het al snel te 'rood'

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:35

Inderdaad. De competition tabacco zou ik ook niet doen, die matcht niet goed bij het bovenstaand bruine zadel

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:40

Hoi!
Ik ben zojuist ook trotse bezitter van een Rambo Micklem hoofdstel. Ik heb alleen mijn twijfels over enige fabrieksfoutjes bij het hoofdstel. Er was wat gedoe met de levering uit Ierland en heb de indruk dat ik in een verfromfraaid tasje, met kapotte rits en de beschrijving volledig weggewaterd dat ik een minder goed model heb.
Klopt het bijvoorbeeld dat ik op alle afbeeldingen op internet de naam Rambo Horseware zie staan op het kopstuk? Ik heb dat niet, er staat nergens een verwijzing naar het merk Rambo. Bij jullie wel? Tevens vind ik het leer errrrg stug.
Maar voornamelijk ben ik benieuwd naar de naam, staat dat ergens bij jullie op het hoofdstel? Dan wel op het kopstuk?

Bedankt :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:08

Ik weet het zo niet eens uit mijn hoofd. Er staat wel een pijltje met font op bij mij.
En een P van pony.

Heb je een multibridle of een competition?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:11

Heb je de multi of de competition sylva? Ik heb de multi en het leer was in het begin ook erg stug. Als je het een tijdje gebruikt, dan gaat het hoofdstel zich heel mooi vormen naar het paardenhoofd.
Ik zal morgen op stal eens kijken of ik ergens een merk heb staan. Kan me niet herinneren dat er ergens een merk op staat bij mij, maar morgen kan ik je het antwoord geven.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:20

Oke, bedankt. Ik heb de Multi :) Bij mij staat er niks op... Nergens op het leer, teugels, waar dan ook. Vertrouw alleen het hele gedoe eromheen niet zo, dat louche oude tasje erom en maandag ben ik gebeld dat het nog 3 weken gaat duren volgens de leverancier, die de dag zelf gebeld was en de volgende dag word ik gebeld dat hij al gearriveerd is. Ook omdat ze weer duurder zijn geworden en ik zou t jammer vinden als ik een fabrieksfout hoofdstel heb voor dat geld. Dan wil ik liever een goede :) Ik moest er 216 euro voor betalen en tja, ik heb er niet helemaal een goed gevoel bij.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:35

De Multi en ruim 216 euro betaald?
Heeft je hoofdstel een ringetje op de neus? Zaten er teugels bij? Heb je hulpstukken erbij voor bitloos rijden?
Bij de Competition zitten teugels en zit geen ringetje op de neus. De competition is duurder dan de multi.
De multi heeft wel een ringetje, geen teugels en je kan er bitloos mee rijden, tevens worden bitclips bijgeleverd.
Als ik je zeg dat ik ongeveer een half jaar geleden de multi (nieuw) voor 140 euro gekocht heb....

Ik ga morgen voor je kijken voor een merkje op het hoofdstel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:37

Ik vind hem ook erg duur, mijne was toen 132 euro excl. teugels. Hij is nu wel iets duurder, maar niet zoveel..
Mijn Multibridle heeft een langwerpige tas, met een dvd-tje waarop uitleg staat.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:56

Ik schrok me ook een hoedje! Kwam doordat het zonder teugels was. Dus incl teugels heb ik er 216 euro voor betaald. :j Jullie vinden dit dus ook raar... De Competition is in de winkel weer goedkoper. Ik weet niet of er nieuwe prijzen gehanteerd worden sinds januari? Alle dekens zijn ook een 10tje duurder daar. Ze had de folder erbij tijdens het bestellen, de directe van Horseware.com. Er zitten 3 bitclips bij, de stukjes voor het bit en een gedeelte voor het bitloos rijden. De kaakgekruiste riemen en de band voor onder de kin voor de inwerking van het bitloos ook. Daarnaast heb ik geen langwerpige tas, maar een oud model dekentas en een verfrommeld boekje, in het Engels. Geen cdtje. Dat las ik ook al op Horseware. Het is idd echt de Multi, met het ringetje op de neus en de donkerbruine kleur, ipv de lichtere bruin. Had me ook goed in dit hoofdstel verdiept en vind daarom bepaalde dingen wat raar. Ik denk dat ik er van de week maar mee terug ga en een uitleg wil van de winkel waar ik hem gekocht heb. Er zouden een hele serie hoofdstellen eind maart komen, dus wellicht kan ik een andere uitzoeken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:04

Misschien inderdaad maar even gaan vragen of het wel klopt zoals je alles ontvangen hebt.
Ik had ook een langwerpig plastic "tasje" met gebruiksaanwijzing én CD. De donkere kleur bruin klopt bij de multi, de competition is Tabacco. En ik had overigens 4 bitclips erbij, dus je mist er zowieso eentje.
Succes!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:30

Ik heb volgens mij geen cd er bij gekregen, wel een grote uitleg er bij, langwerpige zak en 4 bitclips.

Er was toen toch iemand die het hoofdstel ging proberen te maken van biokunststof oid? Hoe is dat afgelopen (kan ook zijn dat ik er over heen gelezen heb hoor)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:59

Ik ben eigenlijk ook erg benieuwd naar de Biothane variant. Dat lijkt me wel wat, ook voor TREC als er dan niet een gespje zou zitten om het bit te bevestigen maar clip.

Bokker Cambiar zou er ongeveer 40 pagina's geleden mee aan de slag gaan.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:01

Biothane, dat was het ja! Cambiar heeft nooit het eindresultaat laten weten of wel?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:03

Helaas is Cambiar inactief op Bokt gemaakt.
Maar misschien is er iemand die er daarvoor nog iets meer over gehoord heeft?
Kent iemand Cambiar ook buiten Bokt?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:06

Helaas... Heb het even terug gelezen en volgens mij ging ze hem toch niet uit biothane maken, omdat dat losse strips zijn en de neusriem uit een stuk gesneden is.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:38

sylva schreef:
Ik schrok me ook een hoedje! Kwam doordat het zonder teugels was. Dus incl teugels heb ik er 216 euro voor betaald. :j Jullie vinden dit dus ook raar... De Competition is in de winkel weer goedkoper. Ik weet niet of er nieuwe prijzen gehanteerd worden sinds januari? Alle dekens zijn ook een 10tje duurder daar. Ze had de folder erbij tijdens het bestellen, de directe van Horseware.com. Er zitten 3 bitclips bij, de stukjes voor het bit en een gedeelte voor het bitloos rijden. De kaakgekruiste riemen en de band voor onder de kin voor de inwerking van het bitloos ook. Daarnaast heb ik geen langwerpige tas, maar een oud model dekentas en een verfrommeld boekje, in het Engels. Geen cdtje. Dat las ik ook al op Horseware. Het is idd echt de Multi, met het ringetje op de neus en de donkerbruine kleur, ipv de lichtere bruin. Had me ook goed in dit hoofdstel verdiept en vind daarom bepaalde dingen wat raar. Ik denk dat ik er van de week maar mee terug ga en een uitleg wil van de winkel waar ik hem gekocht heb. Er zouden een hele serie hoofdstellen eind maart komen, dus wellicht kan ik een andere uitzoeken.

Dat is idd niet helemaal netjes hoor!

Er horen 4 bitclips bij te zitten.

En op mijn beide hoofdstellen staat op het kopstuk het merk erin gedrukt

Ik heb geen multi bridles, maar volgens mij hoort het ook bij de multi bridles er gewoon op te staan.

Bij mijn hoofdstellen zaten geen CDtjes maar wel uitgrbeide uitleg en ze zaten keurig in een langwerpeige stevige plastic tas.
Alles zat keurig met klitebandjes bij elkaar gebonden
En de bitclips zaten keurig aan een los leren stukje waar volgens mij ook zelfs Horseware in staat gedrukt.

Ik zou er idd maar even mee langs de winkel gaan!!