[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:18

Senks allemaal :)

Moet ook echt zeggen dat de meeste klanten super lief reageren, heb op de site en in onderschrift onder mail excuus staan dat het nu soms even wat langer kan duren, kan moeilijk die kleine laten piepen toch :(:)

Moet zeggen dat het ondanks alles nu best goed gaat, hoop dat we het zo kunnen redden samen en de boel toch goed draaiende kunnen houden, lijkt aardig te lukken :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-03-15 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ManonGrr

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:20

Pmarena: gefeliciteerd! hoop dat je er toch van kan genieten :D En lekker bezig, veel fijnere service bij jou dan bij becidor :o

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:46

Gefeliciteerd Pmarena!

Het staat me bij dat iemand een vraag had over de warrige haren op May (volgens mij was het Buitenzinnig), ik kan alleen dat berichtje niet meer terug vinden en weet ook niet precies meer wat er staat, maar zal proberen het te beantwoorden :)

De warrige haren zitten aan beide kanten. Het kan inderaad met het schuiven te maken hebben, omdat dit nog wel eens gebeurd met het opstappen (ze weigert naast een krukje te staan, zijn we mee bezig, maar doe het nu nog vanaf de grond). Ik heb vandaag gereden zonder noemenswaardig geschuif en er zaten niet echt warrige haren. Wat er wel zat was een "lege" plek aan weerstkanten van de schoft - ze had niet gezweet, vandaar dus geen gebrek aan zweet op die plek, maar was denk ik anders wel zo geweest. Op de rest lag een laagje zand / stof / wintervacht, maar op die plekken niet. Was aan beide kanten recht naast de schoft - op de plek waar ze spieren mist. Als ik er op zit kan ik op die plekken ook moeilijk mijn hand er tussen krijgen. Heb de kussens al iets wijder gezet maar dat helpt niet echt, dichterbij is de volgende optie, maar ik heb het idee dat het dan te smal wordt.

Het is een beetje moeilijk uit te leggen en ik heb nog steeds geen foto's gemaakt - ik vergeet het de hele tijd..... Zal proberen morgen foto's te maken. Verder loopt May er echt super mee! Ze laat heel netjes haar rug los en is een heel stuk minder boos (ook met het opzadelen, haar singelnijd is bijna weg).

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:59

Pmarena, welkom in de mamawereld ;-)
Even tussendoor, mocht iemand nog een pad met heavyduty inlages hebben liggen voor een nette prijs dan hou ik me aanbevolen!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:26

Pmarena van Harte Gefeliciteerd met de kleine, neem de tijd en probeer te genieten. Ze zijn groot voor je het weet :D Mijn zoontje is inmiddels 21 :=

Hier eigenlijk weinig te melden, mijn haflinger is weer door de APK geweest en helaas nog steeds wat punten die geen groen licht geven om mijn zadel echt te gaan uitproberen.

Wachten nog of het barefoot lexington zadel iets is voor ons en anders gaan we toch de Ghost uit proberen. 3 x is scheepsrecht want ik heb al 2 x dus een ghost gehad oud model ;)
Twijfelde nog om e.v.t het testmodel van de Ghost over te nemen :D Heb me nog weten in te houden :j Nu eerst de dierenarts rekening weer wegpoetsen en hopen op geen vervolg onderzoek. Anders blijft er wel een heel klein zadeltje over.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:44

Uiteraard als eerste mijn gelukwensen met de kleine man Pmarena!

Vandaag voor't eerst even fatsoenlijk op mijn nieuwe Cheyenne kunnen rijden. Het viel me in het geheel niks tegen! Waar ik me wel mateloos aan ergerde was het krakende geluid van mijn stijgbeugelriemen op het zweetblad. Kan ik dit beschouwen als nieuwigheid? Of moet ik nu voortaan oordopjes uit gaan delen :-)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:27

Heb je een drytex Cheyenne, Icrack? Dan kan het helpen om leren beugelriemen te gebruiken. Zelf reed ik met stoffen beugelriemen van Agradi (kosten iets van 3 a 4 euro en zijn ook lekker dun bij de beugelophanging :j ).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:04

Vandaag de Norton weer op de haflinger gelegd. Dit keer met het pad dat ik van Manon heb gekocht. Maar vond het deze keer tijdens het rijden vooraan wel op de schoft drukken. Als ik er niet op zit blijft de schoft wel mooi vrij. Met het bontje dat ik eerste keer gebruikt had kon ik mijn vingers wel nog vooraan eronder steken.
Wederom geen foto's helaas.

Heb het zadel ook even op mijn jonge ruin gelegd. Hij bleef gewoon mooi staan grazen. Bij het zadel met boom ging hij bokken.
Zou dat het gewichtsverschil zijn?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:58

@Jenny, nee ik heb de lederen variant, mijn stijgbeugelriemen zijn eveneens van leer (Passier).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:26

@Icrack op de site van pmarena (barefoot dus) staat bij de FAQ een mooie uitleg over krakende zadels en mogelijke oplossingen ;)

@MaricoGraphy jammer dat je nog steeds geen foto's hebt, dan is het voor ons ook lastig mee denken/kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:36

Gefeliciteerd Pmarena!!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:37

Idd Darkadia, ik kwam het daarstraks tegen. Het verteld me wat ik al wist...oorzaak beugelriemen. De riemen zijn al boterzacht en het werken met olie ben ik persoonlijk geen fan van. Door de open structuur en stiksels van/op mijn zweetblad denk ik een witte waas te krijgen of dat het talkpoeder in de stiksels gaat zitten wat ik niet echt een fraai resultaat vind...is de Barefoot creme een optie? Iemand van jullie wie daar gebruikerservaring mee heeft?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:43

darkadia schreef:
@Icrack op de site van pmarena (barefoot dus) staat bij de FAQ een mooie uitleg over krakende zadels en mogelijke oplossingen ;)

@MaricoGraphy jammer dat je nog steeds geen foto's hebt, dan is het voor ons ook lastig mee denken/kijken.

ja is moeilijk als je je phone niet bij de hand hebt. :D
Maar ik ga deze week nog terug hoor ;)

Viooltje1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:24

Dag allemaal!
Ik ben op zoek naar een nieuwe zadel voor mijn IJslandse merrie.
Nu kom ik deze thread tegen.

Ik was van plan om een Barefoot te testen. Hoorde dan nu meteen al niet doen, beter een met boom die boomloze zadels hebben de neiging om te schuiven.

Oke. Maar ik laat - denk ik - toch een testzadel komen en test deze een week.

Dat is het eerste.

Verder zou ik ook geïnteresseerd zijn in een Wintec Feldmann.
Weet iemand een bedrijf etc. die ook testzadels hebben en/of komen passen???
Zelf heb ik er helaas weinig tot geen verstand hiervan, vandaar dat ik graag iemand zou willen komen.

Ik zit vlak bij Breda, dus het zou het fijnste zijn als er iemand in de buurt zit daar in een omstreek van 50 km.

Weten jullie daar iets/iemand?

Alvast bedankt!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 11:33

Je kunt Teteltee een pb doen, die heeft een passervice met verschillende boomloze zadels en tot nu toe hoor ik daar alleen maar positieve verhalen over. Ze heeft ook een website:
http://boomlooszadelpasservice.nl/

Dat geneuzel over 'boomloze zadels schuiven' kun je naast je neerleggen, dat is een hardnekkig fabel dat vooral wordt verkondigd door mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Mijn boomloze zadels schuiven niet meer of minder dan andere zadels.

Viooltje1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:35

Hoi Kirsha, bedankt voor je snelle antwoord. Ik laat in iedere geval ook zo een komen om te testen. Het is allemaal best lastig als men geen verstand heeft van zulke dingen vandaar dat ik het ook vroeg ... :-)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:36

Ik heb 2 tonnetje ronde tafel model koudbloeden.
Geen schoft, type Belg/Bels maar dan een ander ras.

En ja ik kan met een barefoot (in dit geval Arizona) met XXL fork en een goede singel en pad opstappen zonder krukje. Zadel schuift niet. Ook niet onder het rijden.

Dus waarom zou dit met een Ijsco niet lukken?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:36

Dat boomloze zadels schuiven is net zo'n loze opmerking als dat boomzadels zorgen voor drukplekken. Een bepaald type boomloos zadel kan op een bepaald type paard schuiven. Wat betreft Barefoot: bij boomloos en ook bij Barefoot moet het zadel bij je paard passen. Door het boomloze aspect is de kans dat het past groter. Maar het kan zijn dat een type Barefoot op jouw paard niet goed past. Een ander type kan weer wel heel goed passen. Gewoon uitproberen. In dit topic zitten een hoop mensen met kennis van allerlei boomloze zadels. Dus vraag maar raak hier.

Teteltee hier op bokt heeft een boomloze passervice. Zij komt bij je langs met veel verschillende zadels. Misschien is dat een optie?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 11:38

Viooltje1968 schreef:
Hoi Kirsha, bedankt voor je snelle antwoord. Ik laat in iedere geval ook zo een komen om te testen. Het is allemaal best lastig als men geen verstand heeft van zulke dingen vandaar dat ik het ook vroeg ... :-)

Snap ik hoor! Het is inderdaad beter om je goed voor te laten lichten, je zit zelf met een beter gevoel op je paard als je weet dat je goede spullen hebt :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:01

Viooltje, zelfs in de ijslandertop rijden er ruiters op boomloze zadels rond, op Het WK in nederland een aantal jaar terug gingen ze er zelfs mee over de baan.
zelf heb ik een torsion island en de ghost staat op het probeer lijstje voor als paardlief straks doorgereden is ( ivm slijtage bij mezelf. )
boom of loos kan altijd schuiven, bij boom een teken dat er iets niet klopt(te smal of te breed bwv) en reden om hard door te zoeken en bij loos vaak iets met finetunen(bredere of smallere pommel , singel etc)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:18

Wij zijn nu een ronde PRE hengst aan het door rijden met een Ghost zadel. Al wat sprongetjes opzij of een sprong naar voren prima uit kunnen zitten zonder geschuif

Viooltje1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:17

Hallo allemaal!
Bedankt voor jullie reacties.
Daar heb ik al iets aan. Dan iemand laten komen om te passen, testen en een keuze maken.
Vind het best spannend, maar met die oude zadel kan echt niet meer. Dus er moet iets gebeuren voordat het (hopelijk snel) lenteweer komt.
Ik zal berichten wat het geworden is! :-D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:53

Slijt drytex snel bij intensief gebruik?

Ik lees dat het wisselt maar ben wel benieuwd naar ervaringen...

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:02

Wat is intensief gebruik in jouw ogen Darkchrystal....

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:08

Op sommige foto's van gebruikte drytex zadels zitten de gaten erin :+