Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:58

Zal eerst even mijn vraag stellen en daarna ga ik even het topic doorlezen. Misschien een beetje een verkeerde volgorde.

Met dank aan de tip van Yvank_ in mijn topic ga ik een Prolite singel kopen. Helaas had Divoza ze op het moment niet op voorraad, dus moeten ze voor mij bestellen. Nu moet ik eerst mijn paard gaan meten.

Volgens mij (maar ook dat moet ik even nakijken) heb ik nu een 65cm singel bij mijn Fries. (deze: http://www.divoza.com/nl/rossner-dressuursingel-leder ) Bij Divoza werd me aangeraden om dan een 75cm te nemen voor een betere drukverdeling. Dus de singel mag hoger komen. Waar zit de fairfax/prolite bij jullie? Eventueel foto's? Dan kan ik even vergelijken met mijn 65cm singel.

Daarnaast raden ze me een brede singel aan, omdat een Fries een flinke boeg en grotere borstspier heeft. Wat zeggen jullie hiervan?

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:10

de breedte kan je allen bepalen Door tussenstuk bij ze voorbenen te meten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:26

Priscilla_90 schreef:

Klopt, maar doordat het om een Fries gaat, werd me meteen aangeraden om een normale uitvoering te doen. Ik moet nog even meten, ik vermoed dat hij wel 20+ is hoor, maar het is toch een Fries. Die hebben een wat grove boeg, waar de benen vaak behoorlijk in weg vallen.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:47

Janine1990 schreef:
Priscilla_90 schreef:

Klopt, maar doordat het om een Fries gaat, werd me meteen aangeraden om een normale uitvoering te doen. Ik moet nog even meten, ik vermoed dat hij wel 20+ is hoor, maar het is toch een Fries. Die hebben een wat grove boeg, waar de benen vaak behoorlijk in weg vallen.

Ik heb nagemeten bij mijn fries en had toch een smalle variant nodig. Heb ook foto's geplaatst in dit topic omdat ik twijfelde over de lengte. In overleg met pas de deux het singel wel gehouden en blij mee. Misschien nog een idee om via pas de deux te bestellen? Met code:'bokt' 10% korting :j

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:51

Janine1990 schreef:
Priscilla_90 schreef:

Hier ook een fries (van lesklante) met een small hoor! Meten is weten, succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:55

Oké, bedankt voor jullie reacties en ervaringen met Friezen en deze singels!
Ik zal vanavond even meten!
Maar wilde het toch even weten. Met name omdat ze bij Divoza zelf ook hebben getest met die singels. En een narrow maat paard wel beter liep met een standaard maat singel. En ze de nadruk legden op de grotere borstspier bij een fries. Wilde even weten hoe jullie daar over dachten :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:19

Kwa lengte zou ik niet meteen van het advies van divoza uit gaan. Ik heb van mijn kieffer singel een 65 en van de fairfax/ prolite zou ik dan een 60 nodig hebben anders komen de uiteinden over m'n zadeldek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:00

grauwman schreef:
Kwa lengte zou ik niet meteen van het advies van divoza uit gaan. Ik heb van mijn kieffer singel een 65 en van de fairfax/ prolite zou ik dan een 60 nodig hebben anders komen de uiteinden over m'n zadeldek.

Ik ben vanaf mijn eerste berichtje hier gaan teruglezen tot pagina 90, dan stopt het Prolite verhaal (en ik begrijp een beetje dat de Prolite vanwege kunststof een betere optie is).
Maar als ik het goed begrijp moet ik mijn eigen singel even nameten van gesp tot gesp? En er aan beide kanten 7,5cm bij op tellen?

Hij bedoelde het overigens ook meer om uit te leggen hoor... Heb intussen een aantal foto's gezien van waar de singel ongeveer hoort te zitten. Dus ga ik ook even nakijken vanavond hoeveel ik nog kwijt kan :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:21

Ik overweeg ook een faifax aan te schaffen. Echter heb ik geen standaard zadel. Dus de 3 vingers lijkt mij vrij lastig.
Iemand hier ervaring mee.
Afbeelding

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:28

Gister met de kieffer comfort singel gereden.
Maar wat een verschil vergeleke met me tekna singel zeg....
Geen singelnijd meer en paard liep ruimer in de draf heel gaaf dat een singel zoveel verschil maakt.

Singel is wel wat hard maar juun liep erg fijn.en dat vind ik het belangrijkste

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:08

Yessss, ook hier een Prolite singel! Ben erg benieuwd!
Paard bleek ruim over de 20cm te komen. Ik hoop dat het wat verschil gaat geven!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:49

Na het hele topic nalezen lees ik diverse reacties aan hoeveel ruimte er nog bij komt aan leer.

Mijn huidige singel is qua lengte echt exact goed, die is van uiteinde tot uiteinde gemeten op het leer 73,5cm. Ik zou eventueel tot max 75 centimeter gemeten op het leer kunnen gaan.

Welke lengte moet ik dan bestellen? De 60 centimeter?

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:51

Ja,

Mijn fairfax 60 cm was 60 cm van gesp tot gesp en totaal gemeten 75 cm

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:54

Ik had een 65 en mijn Prolite is ook een 65.

Nu twee keer mee gereden, eerste keer vond ik al dat ik veel minder in de hand had en hij makkelijker wilde buigen. Maar dat was thuis in de blubber. Gisteravond binnen gereden en wauw, wat een verschil hoor! Hij loopt met veel meer afdruk, stapt met veel meer ruimte en stapt bovenal veel gemakkelijker! In galop vertrekt hij makkelijker en komt verder terug.
Dus ik ben echt meer dan tevreden.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:27

Zit deze singel goed zo? Bij het aansingelen gingen er nog 2 gaatjes bij

Afbeelding
Afbeelding

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:50

Op de foto's heb je dan al aangesingeld? Anders denk ik dat het iets krap is bij je zadel/dekje.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:12

Nee nog niet aangesingeld, bij het aansingelen nog 2 gaatjes korter. Ik twijfel om 5 cm korter te gaan halen.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:01

Ik had er 1 korter gehaald deze us te lang

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:21

Priscilla_90 schreef:
Ik had er 1 korter gehaald deze us te lang

Hij hoort hoger te vallen dan andere singels. Ik vind het niet verkeerd. Met die twee gaatjes komt hij aan beide kanten mooi boven de elleboog.
Ik trek m'n dekje gewoon helemaal de kamer in.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:14

Mijn singel ligt ook heel klein stukje op het dekje. Ik vind het bij deze singel wel fijn dat die hoog sluit, maar hier is het wel twijfel qua lengte. Al gaat het nu nog goed.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:59

Ik heb op dit moment een 2e hands (bijna nieuw) pro lite in gebruik. mijn paard hapt naar me met het aansingellen, deed ze eerder niet. Heb een neopreen singel.

Vandaag voor het eerst de pro lite, beet mij niet, zwiepte wel met haar staart.
Ik vind dat de singel niet zijn druk goed verdeeld, zo heb ik aan de voorkant heel veel ruimte dat mijn vingers zonder moeite er tussen kunnen, terwijl aan de achterkant hij wat aansnoert. Nu komt de drukverdeling daar wel goed door de pro lite vulling. Heb een soortgelijke singel al eerder geprobeerd (Rossner) en daar werd ze helemaal kriegelig van, van deze niet.

nu is mijn vraag: hoort dit zo?
Krijg maandag Hulsebos bij mijn zadel, dus die wordt ook aangepast/opgevuld misschien.

Kan het rijden niet echt eerlijk beoordelen, heb tijdelijk een ander bontje eronder (zonder rugvrijheid en de bak was *** met peren.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:16

De ruimte waar je je vingers kan doen is juist gecreeerd omdat paarden vaak last hebben als de singel daar drukt, dus ja dat klopt... :)

Even kijken wat het doet als je zadel ook aangepast is. Dan krijg je denk ik het beste beeld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:21

Mijn paard heeft overigens niets anders gereageerd op de Prolite singel :) Wat betreft aansingelen en dergelijke. Maar die vind werken sowieso heel erg leuk dus deed ook niets met de oude singel.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:02

Malibu schreef:
De ruimte waar je je vingers kan doen is juist gecreeerd omdat paarden vaak last hebben als de singel daar drukt, dus ja dat klopt... :)

Even kijken wat het doet als je zadel ook aangepast is. Dan krijg je denk ik het beste beeld.

oke, ik dacht juist dat de singel de druk meer naar voren zou leggen. vind de druk nu meer geconcentreerd op de achterste gedeelte. Nou ja, maandag komt Hulsebos voor de zadels.
Wil hem ook even bij de pony proberen. die heeft verschrikkelijke singelnijd, dus als het werkt moet ik het bij hem zien! Hij blaast zich op als een ballon.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:08

__Nicky schreef:
Ik heb ook twee filmpjes ter vergelijking. Nog niet met de singel kunnen rijden, maar ben benieuwd of jullie verschil zien in stap :)

[ Video ]

[ Video ]

ben even aan het terugbladeren maar je ziet duidelijk een verbetering in de gangen maar ook minder protest (zwiepen staart) met de pro lite