WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:49

vitelli schreef:
Wat vinden jullie. Om wat te gaan presteren. Zouden jullie eerder een duur paard nodig hebben met een goedkoop zadel OF een duur zadel (wow dan natuurlijk) op een goedkoop paard. Haha, ik kies voor dat laatste.. wel goed zoeken naar een goedkoop goed paard natuurlijk. :D

Hahahahaha _O-
Ik geef de voorkeur aan beide goed!! :D

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:28

StefenFrens schreef:
vitelli schreef:
Wat vinden jullie. Om wat te gaan presteren. Zouden jullie eerder een duur paard nodig hebben met een goedkoop zadel OF een duur zadel (wow dan natuurlijk) op een goedkoop paard. Haha, ik kies voor dat laatste.. wel goed zoeken naar een goedkoop goed paard natuurlijk. :D

Hahahahaha _O-
Ik geef de voorkeur aan beide goed!! :D

wilde het net zeggen :+

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:12

Lima84 schreef:
@Hinke, waarom heb je je vragen niet gesteld in de wow stand? Na je zadelervaring? :) Dit soort vragen hadden daar volgensmij het beste beantwoord kunnen worden.

Omdat de stand hulp daar niet over drukkingen praatte die gewone zadels veroorzaken:) Heb wel gevraagd over het gewicht, maar daar zei ze niet veel over.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:47

Hinke schreef:
A nog iemand die nu nog wakker is:)
Maar hoe weet je dat je paard een drukking heeft, zie je die? Ik zou ook geneigd zijn om als ik 3000 euro had betaald voor een zadel, drukkingen te zien bij een goedkoper zadel :)
En zouden die drukkingen ook ontstaan als je zelf niet veel meer dan 50 kilo weegt (zoals ik)? Ik geloof op zich wel dat bij een wow zadel de druk op een wat groter oppervlak van de rug is verdeeld, maar hoeveel voordeel heeft een paard daarvan?

Een drukking herken je door vóór het opzadelen de vorm van je paard z'n rug goed in te prenten en na het rijden te kijken of er ergens een verandering of zwelling is ontstaan. Bij mijn paard bleek het kussenkanaal aan de voorkant te smal te zijn, ondanks de juiste maat kopijzer, want die veranderd wel de hoek voorin het zadel, maar níet de afstand tussen de kussens (ik had toen nog geen wow, dus die vergelijking kon ik nog niet maken).
Die drukkingen ontstaan ook als je zelf niet meer dan 50 kg weegt, en kunnen zelfs ontstaan als je een niet goed passend zadel alleen maar goed aansingelt en b.v. je paard daarna laat werken aan de longe.
Als voorbeeld: trek schoenen aan die een maat te klein zijn. Als er nog geen gewicht op je voeten rust, voel je toch al direct dat de pasvorm niet klopt en je tenen klem zitten. Ga je erop staan, voel je het nog erger. Dan kun je wel denken, ach ik kan er wel een week op blijven lopen tot ik nieuwe schoenen heb, maar je voeten gaan steeds erger pijn doen, en je zult de schoenen uiteindelijk écht niet meer aan willen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:00

Maar dat is dus een probleem van een slecht passend zadel, je hebt daar niet perse een wow zadel voor nodig toch?

Ik heb btw niks tegen wow zadels hoor, ik zou er zelf best een willen hebben. Maar wat ik me afvraag is of het niet een beetje een hype is en of de voordelen echt zo groot zijn als het prijsverschil :)

Ik zou wel eens met zo'n wow zadel willen rijden, maar jammer genoeg moet je er dan ook meteen 1 kopen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:16

Klopt, maar met een Wow zadel kun je zo'n probleem voorkomen door de juiste kussens eronder te kopen, b.v. met tabs zodat vóórin de kamer iets meer ruimte komt. Een wintec, en ook de meeste wolzadels, zul je in zo'n geval niet verder aan kunnen passen, en dan heb je er helemaal niks meer aan.
Ik vind Wow geen hype, omdat het concept gewoon totaal anders is dan dat van andere zadels.
Kom ik weer met m'n schoeiselvergelijking :+ : vroeger liepen mensen op houten klompen, lekker goedkoop, makkelijk aan te komen, groeit je grote broer eruit dan kun jij ze verder dragen, en pasten ze dan niet goed dan trok je een extra paar dikke sokken aan of je kweekte eelt op de zere plekken. Erg praktisch, maar comfortabel was anders en er zijn nu nog mensen met daardoor misvormde voeten.

Als je een Wow wilt uitproberen op je eigen paard/pony kun je natuurlijk altijd een passessie doen, dan weet je meteen wat je voor jouw viervoeter nodig zou hebben, mocht je een tweedehands willen kopen. Maar daar staan natuurlijk wel kosten van de fitter tegenover, die rekent wel reiskosten en werktijd, dus dat is alleen een zinvolle investering als je serieus overweegt een Wow te gaan kopen.

Seven

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:36

Persoonlijk vind ik een passende wow niet te vergelijken met een passend wol zadel :) Bij een passend wol zadel zal je paard als deze al groeid niet de ruimte krijgen en dan in de problemen raken. Mijn eerste ervaring met wow was ook naar 4 op maat gemaakte wol zadels en een paard wat steeds maar bleef groeien maar dit niet kon onder de wol kussens dus voelde ze zich keer op keer geblokkerd. Keer op keer kreeg ze bulten op de ruggengraad naar enkele maanden rijden ookal was het zadel toen op maat gemaakt.

Dat paard had dus nog heel wat groeien te doen en heeft dat onder een wow kunnen doen.

Mijn ruin precies het zelfde toen we hem kochten had hij geen spier rond zn schoft en ook de rug/ kont achterhand was niet goed bespierd, wij hebben dat toen afgeschoven op hij is nog jong (bijna 5 jaar) Maar zodra hij onder de wow kwam ging hij groeien in bespiering en is de laatste x gewoon 3 boommaten gegroeid, had hij dit ooit onder een wol zadel gedaan nee ik weet zeker van niet

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:49

Aimee schreef:
vitelli schreef:
Hoi Hinke, door de lucht in het zadel wordt de druk over de rug gelijkmatig verdeeld. Er is geen sprake van drukplekken bij een wow. Waarin een wow zich echt onderscheidt is dat het zadel de schouderbladen vrij laat. Dat maakt dat het paard heel vrij en ruim kan lopen. Ik heb voordat ik een wow kocht veel andere zadels geprobeerd maar die hadden allemaal een te nauw tussenkanaal (op de rug tussen de kussens) of het schouderblad botste bij elke stap tegen het zadel. Dat heeft wow dus beter dan de andere zadels.
Uiteraard moet het wel een voor jou paard passend zadel zijn anders ligt een wow ook niet goed.
Een goede zadelpasser is dus bij dit zadel een vereiste!!!

Er staan een aantal dingen in die niet helemaal kloppen.
De lucht in flair zorgt niet zozeer voor een gelijkmatige drukverdeling. Lucht kan niet klonteren, zoals wol dat wel kan, waardoor de kussens gelijkmatig zacht blijven en daardoor krijg je geen/minder drukpunten.
Ondanks de flair kan een Wow gewoon drukpunten geven, als het niet correct past.
Wow laat alleen de schouderbladen vrij als het zadel achter de schouderbladen ligt. Net als elk ander zadel. Is het niet goed aangemeten, of schuift het naar voren, dan krijg je dus ook gewoon druk op de schouderbladen. De kans is alleen aanwezig dat je het minder merkt omdat de boom van Wow met de beweging meebeweegt.

Twee verhaaltjes met hetzelfde verhaal. Lees nu eerst eens goed wat ik schrijf voordat je met je rode pennetje gaat doorstrepen. Ben je schooljuffrouw misschien?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:56

vitelli schreef:
Twee verhaaltjes met hetzelfde verhaal. Lees nu eerst eens goed wat ik schrijf voordat je met je rode pennetje gaat doorstrepen. Ben je schooljuffrouw misschien?

Als jij dat hetzelfde verhaal vindt, schort er echt wat aan jouw begripsvermogen.
Het gaat juist om de details. Bij zadels in het algemeen, maar bij Wow helemaal. Als je dat niet begrijpt, begrijp je de werking van Wow niet.
Jij laat de details achterwege, waardoor een scheef beeld van Wow wordt gewekt. Dat scheve beeld vind ik een groot probleem voor Wow en daarom blijf ik op dit soort berichten reageren. Het komt te vaak voor dat mensen berichten lezen zoals die van jou, er vervolgens vanuit gaan dat Wow dus nooit drukplekken geeft en altijd de schouderbladen vrij laat. Daarop schaffen ze een Wow aan zonder zich er verder in te verdiepen, immers kan het niet fout gaan. Helaas blijkt het paard toch drukplekken te hebben en blijven de schouders niet volledig vrij........ Hoe kan dat, dat zou toch nooit het geval zijn met dat zadel?
Dat levert vervolgens weer scheve verhalen op, maar dan de andere kant op. Negatief i.p.v. halleluja-berichten.
Dan zet ik liever een correctie neer van het halleluja-bericht, zodat mensen er hopelijk meer weloverwogen inspringen omdat duidelijk aangegeven staat dat er weldegelijk sprake kan zijn van drukplekken met Wow, dat Wow weldegelijk op de schouder kan drukken en dat de lucht niet standaard de druk gelijkmatig verdeeld.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:06

Kan een wow zadel ook passend gemaakt worden naar je paard? Ook als je een tweedehands koopt?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:13

Dat ligt er aan samsie, als je weet wat jou paard nodig heeft kwa kussens etc ja dan is het een kwestie van headplate en lucht aan passen :)
mocht je precies kunnen vinden tweedehands wat je nodig hebt.

Anders zou je andere kussens moeten kopen, dit heb ik met 1 tweedehandse gedaan :)) kon nergens vinden wat ik nodig had dus enkel de kussens er bij gekocht die ik nodig had.

Maar je kan pas zoeken naar een tweede hands zadel als je door een passessie weet wat je paard nodig heeft en jij het prettigste vind.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:24

Oké, ik ben op zoek naar een nieuw zadel. Maar voor een splinternieuw wow zadel heb ik het geld niet. Dus vandaar dat ik het vroeg of je het kon veranderen aan een tweedehands. Maar alles kan in principe veranderd worden aan een wow zadel?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:28

Ja je kan alles los halen maar de ondderdelen nieuw zijn alsnog vrij duur, en zowiezo zal je eerste een fitter in de hand moeten nemen om te zien wat er past.

Wanneer je dat weet kan je zoeken naar 2de hands en als dit er niet is in wat je zoekt zou je de losse delen nieuw kunnen kopen maar bedenkt wel dat nieuwe kussens al 450 kosten een zitting 600 etc momenteel is de normale prijs voor een goed onderhouden 2de handse wow 1400 dus wanneer je dan toch andere kussens nodig hebt zit je al aan 1400 + 450

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:30

Pfff dan ben ik dus alsnog een klap geld kwijt -_-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:01

ja,maar je kan altijd de kussens die je eraf haalt weer proberen te verkopen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:30

Seven schreef:
Ja je kan alles los halen maar de ondderdelen nieuw zijn alsnog vrij duur, en zowiezo zal je eerste een fitter in de hand moeten nemen om te zien wat er past.

Wanneer je dat weet kan je zoeken naar 2de hands en als dit er niet is in wat je zoekt zou je de losse delen nieuw kunnen kopen maar bedenkt wel dat nieuwe kussens al 450 kosten een zitting 600 etc momenteel is de normale prijs voor een goed onderhouden 2de handse wow 1400 dus wanneer je dan toch andere kussens nodig hebt zit je al aan 1400 + 450

Volgens mij gaan nieuwe kussens al snel richting 600,00 en een nieuwe zitting rond de 900,00. Het zijn wel de belangrijkste onderdelen voor de juiste pasvorm op je paard en onder jouw bibs. Daarna volgen de zweetbladen, die je zit ondersteunen. Het kopijzer vervangen mag geen naam hebben qua kosten, daarmee vergeleken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:00

kan zijn hoor dat de kosten omhoog zijn gegaan :))

Verkopen van je andere kussens is natuurlijk altijd mogelijk

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:37

samsie, ik heb ook de maten laten meten door een wow fitter en ahv deze maten een 2e hands zadel gekocht. de passessie kost ook wel wat, maar toch ben ik stukken goedkoper uit dan wanneer ik een nieuwe wow had gekocht. ik ben dik tevreden nu en we zijn pas een paar weken verder maar volgens mij mag er eigenlijk al een andere headplate in... :o

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:21

wat was je ook weer kwijt voor losse springbladen. (ben even te lui om het op internet te zoeken)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:32

Aimee, doe niet zo aggressief. Lees dan eens wat iemand anders schrijft. Wow ligt goed achter het schouderblad en geeft geen drukplekken ALS je het aan laat passen door een goede zadelpasser. Daarmee is toch alles gezegd. "DOOR EEN GOEDE ZADELPASSER".

Laat je details maar achterwege.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:51

Pfff overmorgen ben ik alweer 10 weken aan het wachten op me zadel. Hopelijk komt ie over 2 a 3 weken eens binnen. Begin toch wel ongeduldig te worden. :D

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:31

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:35

Spam ik ook nog even: H-girth 75 cm. zwart...wie biedt? Staat ook op MP trouwens.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:36

HIer nog een H girth in de kleur zwart maat 60 cm.
Staat ook op Marktplaats

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:45

waarom opeens alle h girths in de aanbieding????
mijn merrie doet er inmiddels lelijk op trouwens, heb nog een curved singel in de aanieding,nutmeg met donkerbruin 65 cm. 150 euro vraagrprijs