[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvankaxx

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:51

Ga je ook vertellen over je bevalling etc, zijn we wel benieuwd naar :D

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:56

Buitenzinnig schreef:
Billy20 schreef:
@Buitenzinnig: Heb je de Lipica ook als testzadel? Zie het niet op je site maar wel op een Bokt-advertentie. Had namelijk bij de andere Ghost zadels last van prikkende beenwrongen.

Nee, ik niet, MZM geestig wel.
Ik vind de Lipica niet prettig, aangezien de wrongen naar mijn idee te recht naar beneden lopen en dus niet mooi je been kunnen volgen, waardoor ze meer in de weg zitten dan prettig zitten.

Welke modellen heb je geprobeerd?

De Quevis en de Roma. Als ik jouw antwoord lees vraag ik me af of de Lipica wel iets voor mij is.

Anders toch een Freeform proberen want Barefoot valt ook al af. Bij Barefoot had ik bij het lichtrijden last van de pommel waar ik tegenaan kwam.

Wat zijn hier eigenlijk de ervaringen met Freeform. Ik vind het een behoorlijk prijzig zadel maar als dat het waard is....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:03

Billy20 schreef:
Wat zijn hier eigenlijk de ervaringen met Freeform. Ik vind het een behoorlijk prijzig zadel maar als dat het waard is....

Vond de Classic een heerlijk zadel en goede kwaliteit. Het is dat zadels verzamelen een erg dure hobby is en veel ruimte nodig is. :+ :D

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:15

Marcella schreef:
Vond de Classic een heerlijk zadel en goede kwaliteit. Het is dat zadels verzamelen een erg dure hobby is en veel ruimte nodig is. :+ :D

Zijn het zadel die steun geven of juist niet. Ik vond bijvoorbeeld de Barefoot Londen best veel steun geven en de Ghost minder.
Laatst bijgewerkt door Billy20 op 29-03-15 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:15

Ik heb erg slechte ervaringen met Freeform, ik vind het zadel hard en stug het en vormde zich daardoor niet goed naar de rug van mijn Haflinger. Ik had er toen nog niet zoveel kijk op (was nog aan het begin van mijn zadelzoektocht) en heb er toen dus wel één keer mee gereden waarna mijn Haf meteen las van zijn rug had. Er zijn vast paarden waar het wel goed op werkt hoor maar de pasvorm komt erg precies en is ook vrij specifiek en met minder speelruimte dan de meeste andere boomloze zadels.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:17

Swift schreef:
Ik heb erg slechte ervaringen met Freeform, ik vind het zadel hard en stug het en vormde zich daardoor niet goed naar de rug van mijn Haflinger. Ik had er toen nog niet zoveel kijk op (was nog aan het begin van mijn zadelzoektocht) en heb er toen dus wel één keer mee gereden waarna mijn Haf meteen las van zijn rug had. Er zijn vast paarden waar het wel goed op werkt hoor maar de pasvorm komt erg precies en is ook vrij specifiek en met minder speelruimte dan de meeste andere boomloze zadels.

Tja, daarom sprak de Ghost mij ook er aan maar die kniewrongen schuren/botsen bij mij bij het lichtrijden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:20

Billy20 schreef:
Marcella schreef:

Zijn het zadel die steun geven of juist niet. Ik vond bijvoorbeeld de Barefoot Londen best veel steun geven en de Ghost minder.

Hoe of wat het zadel voor jou zal doen kan ik niet zeggen is een kwestie van uit proberen.

Zo zijn de cherokee en london te veel zadel voor mij.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:23

O Pmarena ik ben ook wel heel benieuwd of alles is goed gegaan met je bevalling :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:41

ManonGrr schreef:
Ah dat wordt dus knippen.. Bestaan die inlages maar in 1 maat dan? Als ik verkeerd knip, krijgt mijn paard geen last van drukplekken dan?

Ze zijn eigenlijk allemaal in net wat verschillende vormen...en worden ook gewoon geknipt / gesneden uit een "plaat" materiaal, dus dat geeft niks als je het zelf wat inkort ofzo. De Barrydale pads hebben wel iets andere inlage-vakken dan de andere pads lijkt het :j

Gewoon goed opletten dat beide inlages dezelfde vorm hebben zodat alles symmetrisch blijft :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:42

Yvankaxx schreef:
Ga je ook vertellen over je bevalling etc, zijn we wel benieuwd naar :D

Nah was het niet van plan, laat dat stukje graag achter me en het is ook nogal off-topic :P
(maar zie mijn berichtjes in zwangere mutsen topic als je echt super nieuwsgierig bent naar de details := )

Het is natuurlijk nog wel even druk en wennen enzo met zo'n kleintje en nasleep van bevalling, dus weet niet hoe vaak ik tijd heb om te reageren en / of het topic echt bij te houden, als iemand echt een vraag voor mij heeft dan is het handiger om even een PB te sturen of gewoon te mailen via de website om teleurstellingen te voorkomen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:46

Billy20 schreef:
Anders toch een Freeform proberen want Barefoot valt ook al af. Bij Barefoot had ik bij het lichtrijden last van de pommel waar ik tegenaan kwam.

Het ruimt natuurlijk mooi op qua keuzes als Barefoot af kan vallen, maar de pommel raken is echt niet normaal hoor :) Zie ook: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/pommel-in-de-weg/

Freeform zijn hele mooie zadels :j
Het moet je wel liggen, mijn ervaring en wat ik vaak hoor is dat mensen er heel graag 1 willen maar het niet lukt om hem goed op het paard te laten liggen doordat de vorm toch een beetje vormvaster is.

Hoewel ze tegenwoordig alweer een tijd met kussens en een schoft-uitsparing geleverd kunnen worden en dat scheelt natuurlijk enorm :j

Maar vooral de kwaliteit is echt heel goed :j

Ghost met kniewrongen die niet goed zitten is denk ik net zoiets als pommel bij de Barefoot: dat is gewoon een kwestie van het juiste zadel / de afstelling zeg maar. Er zit vast wel een Ghost (met dijwrongen) bij die wel werkt bij je :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 29-03-15 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:49

Ik heb een freeform DKR, en ben daar heel erg blij mee. Mijn merrie ook trouwens. Ik heb een tijdje gezocht naar het juiste zadel, en heb het nu helemaal gevonden. Ik vind het zadel juistwel fijn aanpassen, zowel de zitting als de kussens. Het is minder soepel dan bijv een barefoot, dat zeker. Ghostheb ik geen ervaring mee, zou ik wel graag nog eens testen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:07

Gefeliciteerd pmarena! Lekker rustig aan doen :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:13

Billy20 heb je de Ghost Agnello ook overwogen? Ik had het idee dat de wrongen van dat model net wat zachter/flexibeler waren. Misschien kwam dat alleen door de wol hoor, geen idee maar wellicht nog een optie om naar te kijken?

Pmarena gefeliciteerd met je zoon! ik heb even in je berichten gespiekt en jullie hebben het niet makkelijk gehad! Sterkte met bijkomen en herstellen en vergeet niet te genieten, voor je het weet zijn ze groot!

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:49

missanita84 schreef:
jeeeaaa zadels besteld!! ben zeer benieuwd als ze wel mooi zijn haha ze zitten wel super dus wat dat betreft maakt de kleur niet uit!!! *\o/* *\o/*

alvast bedankt buitenzinnig ;)

Jaaa we kunnen niet wachten tot ze eindelijk binnen komen!!!!
Zijn net een stelletje kleine kinderen zo blij he anita haha *\o/*

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:50

Heb je berichten gelezen, wat moet jij een zware week gehad hebben :oo Maar gefeliciteerd met de kleine man *\o/*

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:14

pmarena schreef:
Zo hehe ben ik weer, aparte tijd achter de rug maar alles gaat nu de goede kant op :P

Even snel reactie op de laatste berichten :)

In London zadel met meer holle rug zitten dat klinkt simpelweg als ruiter die daarop wat teveel op de cantle zit met de zitbeenknobbels. dan krijg je snel een wat hollere rug :j

Dat kan komen door een wat kleinere zitting, door ruiter die zelf wat tever naar achteren gaat zitten (bvb. door rijden met korte beugelriemen) of door zadel dat niet helemaal lekker in balans ligt waardoor ruiter te ver achterin het zadel gezet wordt.

In principe moet er echt niet zo'n verschil zitten in de zit van een Cherokee of London, als het beiden zadels zijn met VPS en verplaatsbare beugelophanging zal het verschil hem in principe alleen kunnen zitten in andere positie van beugelophanging, andere lengte van zitting of andere maat pommel....of ander paard onder het zadel :P

O dat gladde leer vind ik niks zeg bij de Ghost, dat nubuck en vetleer is juist zo super mooi :+:

Dank voor t uitgebreide antwoord Pmarena! En gefeliciteerd met de kleine, al ging t niet helemaal zoals gepland/gehoopt!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:21

Billy20 schreef:
Swift schreef:

Tja, daarom sprak de Ghost mij ook er aan maar die kniewrongen schuren/botsen bij mij bij het lichtrijden.

dat had ik met de roma ook, maar met de firenze weer niet, omdat die wrongen wat schuiner zitten als de roma

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:48

ArmaWhis schreef:
missanita84 schreef:
jeeeaaa zadels besteld!! ben zeer benieuwd als ze wel mooi zijn haha ze zitten wel super dus wat dat betreft maakt de kleur niet uit!!! *\o/* *\o/*

alvast bedankt buitenzinnig ;)

Jaaa we kunnen niet wachten tot ze eindelijk binnen komen!!!!
Zijn net een stelletje kleine kinderen zo blij he anita haha *\o/*

ja das zeker waar hahaha

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:40

Ik was vanmorgen bij Billy20 en ze heeft zowel de Roma als de Quevis geprobeerd, dus beide plaatsingen van de wrongen en ook een normaal en een piccolo zadel. Alles geprobeerd, beugels langer, op het voorste en achterste ringetje van de beugelophanging, maar de wrongen bleven in de weg zitten, dat zag ik zelfs vanaf de grond. Bij Barefoot net zo, maat 1 en 2 geprobeerd, gespeeld met de beugelophanging, lengte van de beugels, maar toch kwam ze tegen de pommel aan. Lastig :(:) Ik hoop dat je er uit komt!

Pmarena: Gefeliciteerd! Ik ga zo ook even je bericht lezen, puur uit interesse en als meelevende moeder die krap 1,5 jaar geleden ook midden in die eerste heftige weken zat.. :+:

Manon: Kan de Barrydale-pad niet ook aan de achterkant open? Ik stop inlages altijd aan de voorkant zo ver mogelijk er in, om ze vervolgens via de achterkant op z'n plek te trekken/wriemelen. Aangezien je zo dichtbij woont wil ik best een keer langsrijden om je te helpen? Mail me anders even!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:00

darkadia schreef:
ManonGrr schreef:
Ik vind de london wel heel mooi liggen! Op de 2e foto heb ik alleen het idee dat hij wat 'achterover' hangt en de pommel dus inderdaad te smal is. Is het er een met of zonder VPS?

Het is er 1 met VPS. Dit was met een nieuwe pommel maat M. Lijkt idd te krap te zijn.

Foto's met oude maat M erin:
[ [url=m/7t5Hm4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NIzlLv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nieuwe pommel L los op rug:
[ [url=m/GCWDGV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HG9ZoN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met pommel maat L erin:
[ [url=m/q1f5As.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zNARFw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar mijn idee helt ie wat naar voren met de nieuwe L, ondanks dat ie kaal wel mooi aan lijkt te sluiten. Vind hem met oude M wel beter liggen dan nieuwe M (zie foto vorige pagina)

Kon m niet meer editten, maar zie dat ik de bijschriften net heb verwisseld XD De onderste 2 is dus met maat M oude pommel, en de eerste 2 met de L pommel

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:53

Pmarena van harte gefeliciteerd met jullie zoontje! Je hebt wel een hele zware tijd gehad zo te zien :(:) Ik hoop dat jullie nu wel lekker kunnen genieten!

billy20 ik heb exact hetzelfde gehad, ik kon oa op de roma ook voor geen meter zitten. De wrongen prikten enorm in mijn benen en zaten echt flink in de weg. Gek genoeg heb ik dit niet met de fanzolo, hoewel de meesten dit weer wel hebben en bijvoorbeeld niet bij de roma. Wellicht een idee om die te proberen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:38

pmarena, van harte met de geboorte van de kleine!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:53

pmarena van harte gefeliciteerd met je zoontje! geniet ervan

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:08

Pmarena gefeliciteerd met de kleine.