Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:56

Belgische post is idd niet het van het. :n

Sprinkhaan, hopelijk komt snel aan !

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:48

Ik weet het Morrie - en ik heb in Mei een pakje naar India gestuurd, dat was uiteindelijk zoek, niemand kon het meer vinden en tenslotte is het 2 weken geleden bezorgd???? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:57

Ik ga morgen mn nieuwe basic plus ophalen bij Don :D .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 07:07

mijn zadel moet weer mee naar stal, ik moet gaan testen of Morrie rad loopt in draf.
Aan de hand draven lukt mij niet, omdat ik daar geen lucht voor heb, longeren zie je niks aan en kent ie niet (circling game hebben in geen jaren gedaan), maar........ na een maand durf ik niet meer........precies zoals ik voorspelde......"gelukkig" regent het nu, dus ik heb uitstel van executie

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:53

is er niemand die er even op kan morrie?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:05

mariska32 schreef:
is er niemand die er even op kan morrie?

er is niemand die er even op kan, ik heb een eigen weiland met stallen en doe dat alleen.
Ben er zelf op gaan zitten, hij is niet rad in draf, maar moet wel meer lopen, dan maar stappen.
Een voorbijganger zei nog: hij loopt ooit rad maar nu is het wel erger dan anders....dat heb je met toontreders, die lopen niet rad in de ogen van paardenmensen.
Maar ik ben maar een mens met een paard, dus wtf :+

M'n Iberica is weer gekrompen (heb hem maar even gewassen in de maand dat ie ongebruikt hier in de flat hing) of mijn reet is gegroeid.

Morrie heeft wel een jasje uit gedaan: zelfs mijn kortste singel is te lang.
Zijn echte jasje gaat pas uit (scheren) als blijkt dat we kunnen blijven rijden, hij zal wel spierpijn hebben morgen. Hij was erg onzeker, een maand het veilige landje niet af geweest en dan meteen het grote boze bos in met al die loslopende blafbeesten :brr:

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:36

Stoer hoor dat je toch met hem bent gaan rijden :j Hopen dat morrie weer snel wat opkapt,misschien is de beweging wel lekker voor hem..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:53

Morrie kan zoveel bewegen als hij wil: hij heeft daar een halve hectare voor beschikbaar :) maar het is allemaal zand of ongelijke wei, dus zien of ie rad loopt, is moeilijk.

Als het morgenvroeg droog is, zal ik eens zien of ie weer zo enthousiast is als ik het zadel uit de auto haal...... hij stond te hinniken toen ik vanmorgen met het zadel aan kwam.

Het zal een poos afwachten worden of deze hoefzweer goed afloopt, hj is onder open gemaakt en boven aan de kroonrand nog een keer doorgebroken, als ik nu onder iets erin spuit, komt het er boven uit, heel bizar. De hoefsmid en v-arts waarschuwen voor hoornzuil en wat dat betekent, kan je opzoeken

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:01

spuit je er CTC spray in? daar heb ik toevallig net goede reactie op gehad.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:36

nee, waterstofperoxide, ctc heb ik ook nog wel ergens staan, maar dat is niet vloeibaar genoeg

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:02

Buitenzinnig schreef:
Was dat niet Hannibal, Morrie???
Attilla de Hun zat op een paard en reed door "Eurasia" - tijd voor Christus weet ik even niet meer, maar ik dacht dat de Romeinen hun gloriedagen zo rond het begin van de jaartelling hadden, de Grieken daar voor. (en daar voor weer de Egyptenaren) De Grieken gebruikten geen zadel, geen dierenvel en geen opgevouwen deken, die Grieken hadden niet eens een rijbroek aan, dat was voor watjes. :P

En inderdaad Isegrim, alleen hun teen in een lus, niet de hele voet. (of welk ander onderdeel van hun anatomie dan ook :+ )

Tja, normaal reageer ik niet op iets van meer dan 20 pagina's terug, maar dit gaat toch echt te ver hoor! Rond het jaar 385 kwamen de Hunnen vanuit het oosten (niemand weet precies waarvandaan) Europa binnen. Het Romeinse rijk was toen verdeeld in een oosters en een westers deel en werd al geteisterd door onder andere de Goten.

Over de zadels van de Hunnen is niet veel bekend, het is niet eens zeker of ze stijgbeugels gebruikten. Zie pagina 206 tot en met 209 in dit boek:

http://books.google.nl/books?id=CrUdgzS ... &q&f=false

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:58

vraag het HC, die weet het wel :)

Ik denk dat ik mijn Iberica maar ga opslaan voor de zomer en nu de Ghost maar weer pak: zeiknat, modderig paard, stromende regen..... en ik ga pas scheren en met dekens beginnen als ik zeker weet dat die voet goed komt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:26

Wat een interessant boek, thanks voor de link. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:36

arno8 schreef:
Buitenzinnig schreef:
Was dat niet Hannibal, Morrie???
Attilla de Hun zat op een paard en reed door "Eurasia" - tijd voor Christus weet ik even niet meer, maar ik dacht dat de Romeinen hun gloriedagen zo rond het begin van de jaartelling hadden, de Grieken daar voor. (en daar voor weer de Egyptenaren) De Grieken gebruikten geen zadel, geen dierenvel en geen opgevouwen deken, die Grieken hadden niet eens een rijbroek aan, dat was voor watjes. :P

En inderdaad Isegrim, alleen hun teen in een lus, niet de hele voet. (of welk ander onderdeel van hun anatomie dan ook :+ )

Tja, normaal reageer ik niet op iets van meer dan 20 pagina's terug, maar dit gaat toch echt te ver hoor! Rond het jaar 385 kwamen de Hunnen vanuit het oosten (niemand weet precies waarvandaan) Europa binnen. Het Romeinse rijk was toen verdeeld in een oosters en een westers deel en werd al geteisterd door onder andere de Goten.

Over de zadels van de Hunnen is niet veel bekend, het is niet eens zeker of ze stijgbeugels gebruikten. Zie pagina 206 tot en met 209 in dit boek:

http://books.google.nl/books?id=CrUdgzS ... &q&f=false

Oh grutjes, Arno, zit ik er zo ver naast? :o Y;( ik ben nooit heel goed geweest in jaartallen. Ik weet in elk geval dat er een ruitervolk was die een lusje voor de tenen aan het zadel hadden hangen, excuses als ik daar de Hunnen de schuld van heb gegeven. Nog even in mijn bron gezocht: de Scythen hadden mogelijk een lus hangen waar de voet of de teen in ging en dat waren de eerste beugels (voor zover bekend) en dat was in de 4e eeuw voor Christus. Maar daar zijn ze niet zeker van, omdat het maar gezien is op 1 vaas en verder zijn er geen aanwijzingen gevonden. Serieus "beugelgebruik" volgens mij (uit mijn blote hoofd) zeker wel rond 400 jaar NC.

Bedankt voor de link naar het boek!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:44

Tja, ik ben niet boos, maar weet niet of de 'gesel gods' blij is met jouw verwarring :P

In het boek wordt dus gesteld dat het alleen maar 'van horen zeggen en daarna opgeschreven' is dat de Hunnen stijgbeugels hadden, vervolgens wordt het in twijfel getrokken omdat de volkeren in die regio daarna heel lang zonder stijgbeugels reden, terwijl de composietboog wel is overgenomen. Maar ja, er gaat wel vaker kennis verloren. Ook zijn daar nergens stijgbeugels uit die tijd gevonden, maar dat kan dan weer komen doordat ze misschien van leer of iets dergelijks waren gemaakt en dus verloren gingen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:18

Die 'gesel gods' kan mijn rug op, als je ergens verward van wordt...... }>

De Romeinen hadden zadels die op een Torsion/Barefoot leken. Met wol gevulde kussens, die over de rug met elkaar verbonden waren met een houten/metalen boog (dus pommel en cantle, met daartussen niets hards) of met leren riemen. Dat is heel erg lang gebruikt. Het is bekend dat er 1 paard is opgegraven bij de Muur van Hadrianus, dat schade had aan de wervelkolom, mogelijk doordat zijn volvette Romeinse ruiter, op de cantle leunde :oo
Voor dat ze die verbinding van hout/metaal maakten, waren de zadels slechts van huiden of wollen lappen. Dus daar blijft ook geen fluit van over om terug te vinden. (na ±2 millennia in elk geval niet)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:01

Zijn daar eigenlijk gespecialiceerde boeken over, de geschiedenis van de rijkunst en dan met name vanuit wetenschappelijk oogpunt, dus archeologie, literatuuronderzoek e.d.? Zou ik echt superinteressant vinden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:30

Ja, zulke boeken zijn er wel, maar meestal niet in het Nederlands. Ik heb hier iets liggen: Horses van Elwyn Hartley Edwards en ook een leuk boekje met gedichten en schilderijen van paarden, daarin staan ook in het kort interessante weetjes (Paarden in de kunst en de literatuur) En dan kan je nog even Googlen op Dr. Deb Bennet. Die heeft veel online staan, maar ook boeken. Zie o.a. www.equinestudies.org Ik zuig niet alles uit mijn duim :o ik ben alleen rot met jaartallen.... :P
Een aanrader om af te komen van je mening "vroeger was alles beter" is het boek "de Paardenvriend" van Pieter van Naaldwijk - als je broek nog niet was afgezakt van de wanklanken in de hedendaagse paardenhouderij, dan hangt hij na het lezen van dit boek, zeker op je enkels -O-

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 00:12

In het Engels is ook prima hoor. :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:21

Dan kan je je uitleven Isegrim :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:03

Nu jullie het toch over boeken hebben, heeft iemand toevallig het duitse boek over klasieke rijkunst met fellsattel gelezen? Wil dat boek graag kopen[ vragen voor mijn verjaardag :D :P ] Maar wil eigenlijk wel graag wetenof dat boek de moeite waard is.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:47

Ik heb al heel wat van dit topic doorgelezen, maar ik kom er niet wijs aan uit. Er is ook zoveel keuze!

Ik ben me aan het oriënteren naar een barebackpad en mijn oog is gevallen op onderstaande pads. De 'Christ Iberica Plus', de 'Christ Butterfly Premium Plus' en de 'Christ Barebackpad Premium Plus'. Ik ben zelf een lange, smalle spriet en een echte beginner qua boomloos rijden. Mijn balans is niet om over naar huis te schrijven - maar ik wil het graag leren - en ik vind het cruciaal dat mijn zadel of pad 'als een huis aanvoelt'. Ik vind het een must dat ik beugels aan de pad kan bevestigen. Ik wil de pad gaan gebruiken voor buitenritten en dagtochten.

Waar zijn inlages precies voor bedoeld? Kun je onder de pad zo'n soort gelpad leggen of is dat echt niet nodig? Kun je er überhaupt iets onder leggen qua sjabrak of dekje? Is zo'n pad wel geschikt om lange buitenritten en dagtochten mee te maken? En passen de bovenstaande pads in principe op elk paard?

Ik ben echt een leek en ik ben benieuwd wat jullie mij zouden adviseren.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:08

Dan zal ik even mijn Steentje bijdragen (sorry - hij was zo lekker voor de hand liggend :+ )

Hoe iets aanvoelt is toch echt afhankelijk van je eigen beleving, wat de 1 heel fijn vindt, is voor de ander niks.
De best verkopende van de allemaal is de Christ Iberica Plus. Dan de Premium Plus en de Butterfly wordt maar af en toe verkocht.

De inlagen zorgen voor een extra laagje tussen ruiter en paard, waardoor scherpe billen en de beugelophanging worden opgevangen. Er kunnen eventueel andere inlagen in (die je dan zelf apart moet aanschaffen)
Een gelpad is niet nodig, maar Morrie in dit topic gebruikt(e?) die wel omdat haar paard zo kolossaal en rond is. Bij haar schuift de Iberica wel iets. Er zijn mensen die er een extra sjabrak onder leggen, gewoon omdat ze het mooi vinden, of om er voor te zorgen dat de lamsvacht niet zo snel vies wordt. Voor het paard is de vacht direct op de huid juist wel fijn. Voor echt lange ritten waarbij veel gebruik wordt gemaakt van de beugels, is het aan te bevelen er toch een pad voor boomloze zadels onder te leggen, dat doe je tenslotte met de meeste boomloze zadels die geen kussens hebben. Tenzij je geen gebruik maakt van de beugels (dus niet licht rijdt of in verlichte zit zit)

In principe passen deze pads op elk paard - ze zijn zo soepel dat ze niet kunnen hinderen

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:56

Vanmiddag iberica gepast.... ik verwachte vuurwerk, maar Cascade vond het wel best, hij keek niet op of om! *\o/*.

Zeer happy!!!! :D :D :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:03

Mooi!!!! _/-\o_