WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:42

Seven

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:56

Super dat marjo ook bij jou wil komen ze is een ontzettend fijne fitter

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:59

Seven schreef:
Super dat marjo ook bij jou wil komen ze is een ontzettend fijne fitter

Goed om te horen!! :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:49

Hebben jullie dat nu ook?
Mijn wow beugelriemen rekken uit, terwijl er werd gezegt dat dat niet kon door de kunststof binnenkant.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:46

Ik kom even binnenvallen... Mijn WoW ligt te verstoffen in verband met een blessure van mijn paard. Hopelijk kan ik volgend jaar weer met haar aan de slag!

Gisteren is een fitter bij een vriendin van mij geweest voor een passervice. Zij moest daar 150 excl reiskosten voor afrekenen, zou dit niet 100 euro moeten zijn? Alle dealers hanteren toch hetzelfde tarief? Of is dit recent gewijzigd?

Als iemand nog een WoW te koop heeft met een flat tree, deep seat, dressuur zweetbladen met moveable blocks en kussen met stitchline, zonder tab... dan heb ik mogelijk een geinteresseerde ;)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:55

150,- is wel heel erg veel. Ik betaalde 75,- excl reiskosten.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:04

Ik bedoelde een sessie voor het aanmeten van een WoW, dat was misschien niet helemaal duidelijk. Ik denk dat jij een controle bedoelt Ymke?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:05

Oh sorry, ik doel idd op een controle/aanpassing.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:12

niet alle dealers doen dezelfde prijs :n mijne was maar 65 euro voor een passessie

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:19

Ik heb 100 euro voor een passessie betaald. Dit is toen gecrediteerd bij aanschaf van het zadel.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:34

ik heb het ook niet moeten betalen omdat ik een zadel kocht, idd, dan vervalt het

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:37

Kaspar schreef:
Hebben jullie dat nu ook?
Mijn wow beugelriemen rekken uit, terwijl er werd gezegt dat dat niet kon door de kunststof binnenkant.

nee, maar ik heb passier riemen , maar ik zag laatst ook verschil bij riemen met kunstof binnenkant lederen buitenkant ,merk weet ik niet waren geen wows iig

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:40

Nog steeds te koop voor de liefhebber:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=1460281&hilit=WOW+havana

Wordt nu op het moment niet gebruikt omdat mijn paard geblesseerd stond. En ik na mijn zwangerschap niet fijn meer zit in dit zadel. leeftijd van dit zadel is bij mij onbekend omdat ik hem zelf niet nieuw gekocht heb. HIj is verder goed onderhouden en heeft onderhoud gehad door erkend zadelmaakster.

Zadel is te zien en mag geprobeerd worden bij betalen vooraf en terug brengen binnen 2 dagen bij niet goed.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:01

Iemand nog springbladen liggen.

Nog steeds in de aanbieding een H singel maat 60 in de kleur zwart in uitstekende staat.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:39

En hier nog steeds in de aanbieding een donker bruine curved wow singel maat 26 inch (65 cm).
In absolute nieuwstaat.
Zie onderschrift.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:13

En ik heb nog een zwarte H van 75 cm./ 30 inch in de aanbieding. :D

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:56

Na van alles over wow zadels gehoord te hebben heb ik op horse event ook op zo'n zadel gezeten. En ze zitten heérlijk. De kussens zijn ook erg zacht viel me op. Ik was even verkocht, totdat ik weer van het zadel afstapte:)

Wat ik mij afvraag: zal mijn paard een positief verschil merken als ik niet met een 2dehands wintec zadel van 200 euro, maar een 3000 euro kostend wow zadel rij? Is het echt zoveel beter voor het paard, of vooral voor de ruiter?

Wat me wel opviel was dat de zadels niet licht zijn. Ervaart niemand dat als een nadeel? Vooral voor een jong paard zou ik het liefst een zo licht mogelijk zadel hebben.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 00:07

1e vraag: jazeker merkt je paard verschil! Bij een wintec is alleen de boom verstelbaar, de rest van het zadel moet dus wel meteen goed passen. Ik heb die ooit uitgeprobeerd op m'n paard, maar ze had meteen een drukking. De pasvorm was dus niet goed, ook al was de boom prima.
2e vraag: ik ervaar het niet als een nadeel. Als het zadel goed ligt, ligt het zwaartepunt van het zadel zo dicht mogelijk bij dat van je paard en hindert het 't paard niet in de beweging. Het gewicht en evenwichtsgevoel/rijkunst van degene die erop gaat zitten is van veel grotere invloed.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 00:13

A nog iemand die nu nog wakker is:)
Maar hoe weet je dat je paard een drukking heeft, zie je die? Ik zou ook geneigd zijn om als ik 3000 euro had betaald voor een zadel, drukkingen te zien bij een goedkoper zadel :)
En zouden die drukkingen ook ontstaan als je zelf niet veel meer dan 50 kilo weegt (zoals ik)? Ik geloof op zich wel dat bij een wow zadel de druk op een wat groter oppervlak van de rug is verdeeld, maar hoeveel voordeel heeft een paard daarvan?

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:52

@Hinke, waarom heb je je vragen niet gesteld in de wow stand? Na je zadelervaring? :) Dit soort vragen hadden daar volgensmij het beste beantwoord kunnen worden.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:04

Hoi Hinke, door de lucht in het zadel wordt de druk over de rug gelijkmatig verdeeld. Er is geen sprake van drukplekken bij een wow. Waarin een wow zich echt onderscheidt is dat het zadel de schouderbladen vrij laat. Dat maakt dat het paard heel vrij en ruim kan lopen. Ik heb voordat ik een wow kocht veel andere zadels geprobeerd maar die hadden allemaal een te nauw tussenkanaal (op de rug tussen de kussens) of het schouderblad botste bij elke stap tegen het zadel. Dat heeft wow dus beter dan de andere zadels.
Uiteraard moet het wel een voor jou paard passend zadel zijn anders ligt een wow ook niet goed.
Een goede zadelpasser is dus bij dit zadel een vereiste!!!

Ik vind het zadel niet zwaarder dan andere zadels. Misschien maken de beugels het verschil?
Het meeste gewicht zit denk ik in het te vervangen kopijzer (headplate), dat de zadelwijdte bepaald.
Maar dan heb je het over misschien 0,5 kg.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:06

Wat vinden jullie. Om wat te gaan presteren. Zouden jullie eerder een duur paard nodig hebben met een goedkoop zadel OF een duur zadel (wow dan natuurlijk) op een goedkoop paard. Haha, ik kies voor dat laatste.. wel goed zoeken naar een goedkoop goed paard natuurlijk. :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:10

sorry vitelli maar ik snap je vraag in dit topic niet..wat heeft een wow te maken met de kwaliteit van het paard waar het opligt? elk paard hoort gewoon een passend zadel te hebben.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:44

Ik dacht zoiets toen ik gisteren aan het rijden was. Volgens mij gaat elk paard super lopen onder een wow.
Dit is meer een geintje hoor!
Wat een serieus antwoord...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:49

vitelli schreef:
Hoi Hinke, door de lucht in het zadel wordt de druk over de rug gelijkmatig verdeeld. Er is geen sprake van drukplekken bij een wow. Waarin een wow zich echt onderscheidt is dat het zadel de schouderbladen vrij laat. Dat maakt dat het paard heel vrij en ruim kan lopen. Ik heb voordat ik een wow kocht veel andere zadels geprobeerd maar die hadden allemaal een te nauw tussenkanaal (op de rug tussen de kussens) of het schouderblad botste bij elke stap tegen het zadel. Dat heeft wow dus beter dan de andere zadels.
Uiteraard moet het wel een voor jou paard passend zadel zijn anders ligt een wow ook niet goed.
Een goede zadelpasser is dus bij dit zadel een vereiste!!!

Er staan een aantal dingen in die niet helemaal kloppen.
De lucht in flair zorgt niet zozeer voor een gelijkmatige drukverdeling. Lucht kan niet klonteren, zoals wol dat wel kan, waardoor de kussens gelijkmatig zacht blijven en daardoor krijg je geen/minder drukpunten.
Ondanks de flair kan een Wow gewoon drukpunten geven, als het niet correct past.
Wow laat alleen de schouderbladen vrij als het zadel achter de schouderbladen ligt. Net als elk ander zadel. Is het niet goed aangemeten, of schuift het naar voren, dan krijg je dus ook gewoon druk op de schouderbladen. De kans is alleen aanwezig dat je het minder merkt omdat de boom van Wow met de beweging meebeweegt.