Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:42

nombrado schreef:
als je in je middelpunt kan zitten en onafhankelijk hulp kan geven, kan je op elk zadel uit de voeten (mits juiste pasmaat voor het paard

Dat is niet correct omdat lang niet alle zadels toestaan dat er de ruiter het zwaartepunt boven het zitcentrum houdt, maar gemaakt zijn voor een bij een ander gebruiksdoel aansluitende houding/rijstijl.
Dát is nu net waarom dit topic bestaat :)*

Inderdaad is er in onze westerse maatschappij geen andere ethisch verdedigbare zit/stijl dan die welke het paard niet in de weg zit/ -schaadt. Zie de openingspagina van mijn site.
Helaas is de dominante rijstijl in NL .... anders.

Het Relvas type zadel op de portugees type onderbouw zoú helemaal *\o/* zijn voor de ringdressuur in NL als er niet met voor centrale zit te korte beugels voor een onafhanklijke zit funest aan de teugels trekkend gereden zou worden.
Het is een zadel voor FEI dressuur zónder de daarvoor zo vréselijke omgekeerde V met zitboog - boom.
Als zodanig past het perfect op dit topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:49

nombrado schreef:
dit komt overeen met western zadels
daar rijd je niet op
daar zit je op ;) als op een stoel, dus moeten de beugelophanging iets verder naar voren.

dús is er een andere rijstijl.

Het komt beíden overigens van de spaanse vaquera zadels.
De pampa-zadels werden van léren boom voorzien omdat er gewoon weinig geschikt hout maar volop leer is en de western zadels kregen extra stevigheid in de pommel van de bravante zadels van de conquistadores.
De ´stoelzit´ van de veerdrijverszadels echter is logisch als afgeleide van erin wonen.
Wederom echter is dat al uitputtend gepasseerd hier.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 13:57

Huertecilla schreef:
als er niet met voor centrale zit te korte beugels voor een onafhanklijke zit funest aan de teugels trekkend gereden zou worden.

En met twee handen en twee benen tegengestelde signalen gevend, voor iedere wending, en sommigen zelfs voor gewoon rechtdoor. Als je het iemand uitlegt is het bijna om in lachen uit te barsten, maar toch is het zo.. hele legers ruiters zweten zich een ongeluk aan dat paard dat ze zo goed als doorlopend met hun buitenbeen rond hun binnenbeen moeten plooien terwijl ze de voorkant in de juiste stelling moeten vasthouden :+

Eigenlijk is dit al wat off-topic, het hoort wel bij zadels, maar voor je het weten zitten we in een rijtechnisch topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:23

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
als er niet met voor centrale zit te korte beugels voor een onafhanklijke zit funest aan de teugels trekkend gereden zou worden.

En met twee handen en twee benen tegengestelde signalen gevend, voor iedere wending, en sommigen zelfs voor gewoon rechtdoor. Als je het iemand uitlegt is het bijna om in lachen uit te barsten, maar toch is het zo.. hele legers ruiters zweten zich een ongeluk aan dat paard dat ze zo goed als doorlopend met hun buitenbeen rond hun binnenbeen moeten plooien terwijl ze de voorkant in de juiste stelling moeten vasthouden :+

Actie = -reactie.
Dat houdt in dat je signalen met meer dan ´raak de huid´- kracht érgens moet compenseren.

Dat is in zoverre een zadelonderwerp omdat dit van toepassing is bij een zadel wat een onafhankelijke zit met ruiterzwaartepunt boven ziens zitcentrum ondersteunt.

Héél simpel, maar blijkbaar niet eenvoudig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:10

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Eigenlijk is dit al wat off-topic, het hoort wel bij zadels, maar voor je het weten zitten we in een rijtechnisch topic.

stelling hoef je niet vast te houden , als je op de juiste manier met je zit een hulp geeft en begrijpt hoe een paard zelf een bocht instuurt.

nombrado

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:21

kheb op alle bovengenoemde zadels gereden, en ik vind er als ruiter geen verschil met het vinden van mijn middelpunt in het zadel
dat heeft alles te maken met het bewust zijn van je eigen lichaam en het recht bewegen, lopen staan en zitten. In je eigen fundament.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:51

nombrado schreef:
als je .... begrijpt hoe een paard zelf een bocht instuurt.

Ah *\o/* *\o/* *\o/* de geometrie van het paardrijden!!!!

Daar staat een goed stuk over in de atlas van Nicholson, over die twee manieren om het probleem van

Afbeelding

op te lossen.
Begrip van de stuurgeometrie van enkelsporige voertuigen helpt, waarbij een paard een non-lineair systeem is met een stuk of zeven variabelen.
De hoogte van het zwaartepunt van de ruiter voegt daar een geweldige mogelijkheid aan toe voor het paard waardoor het bij lagere snelheden de kegelbesturing kan ´truuken´; meer rechtop lopen dan bij de snelheid hoort.
Dat maakt gelijk inzichtelijk dat lichtrijden door de ruiter daarbij een probleem is wat het paard alleen kan oplossen door op kegelbesturing terug te vallen.
Je kan het in extrema bij barrelracing zien hoe de principes werken zonder ´de truuk´.
Net een zelfdenkende motorfiets met een extra ´achterwielbesturing´ bij lage snelheden; gewéldig _/-\o_

Dr.Nicholson legt het extra duidleijker uit dan ik waar ook ben tegengekomen. Waarschijnlijk omdat haar illustraties geen artistieke zijn maar computermodellen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:48

laura1986 schreef:
Met stijgbeugels kan ik me voorstellen dat het juist moeilijker wordt om verder wel in de juiste houding te zitten?

Ik vind het rijden met beugels nog steeds moeilijk want ik heb leren "rijden" zonder beugels... Uit ergernis vooral omdat mijn eerste zadel een "blotevoet" was en die dingen zijn niet te rijden met beugels. Door het suede plakte ik als het ware in het zadel dus ik kon er wel mee weg komen zonder ongelukken onderweg, maar het gaf me een verkeerd idee van wat ik dacht dat een onafhankelijke zit is... Met de malibaud zonder beugels is een ander paar mouwen... maw van de onafhankelijke zit waarover ik dacht te beschikken bleef niet veel meer over... desondanks blijf ik beugels wel ontzettend irritante dingen vinden... :D

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 01:49

Huertecilla schreef:
Begrip van de stuurgeometrie van enkelsporige voertuigen helpt, waarbij een paard een non-lineair systeem is met een stuk of zeven variabelen.
De hoogte van het zwaartepunt van de ruiter voegt daar een geweldige mogelijkheid aan toe voor het paard waardoor het bij lagere snelheden de kegelbesturing kan ´truuken´; meer rechtop lopen dan bij de snelheid hoort.
Dat maakt gelijk inzichtelijk dat lichtrijden door de ruiter daarbij een probleem is wat het paard alleen kan oplossen door op kegelbesturing terug te vallen.

Ja... %) Euhm... een foto dan maar... Op het einde van de "racebaan", beide op een Malibaud Ecuyer. HC had het op een eerdere foto over de scepsis in de blik Luna... Laat duidelijk zijn dat de blik van meneer hier géén van scepsis is... Ik zat gehurkt in het gras toen ik deze foto nam en ik moet zeggen dat ik snel weer op de been was toen ik merkte dat hij me in de gaten had... >;)

Afbeelding
Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 08:04

Hehe wat sluikreclame ook :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:29

Bandida schreef:

Die is érg leuk ja *\o/*

Bedankt Bert.
Toen je opstond ging hij bijna vluchten of wat? :D ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:19

yole schreef:
Ja... %) Euhm... een foto dan maar... *knip*

Ja idd :o? :o :?

Op die tweede foto is de extreme zit van de Ecuyer wel mooi duidelijk te zien!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:43

laura1986 schreef:
Op die tweede foto is de extreme zit van de Ecuyer wel mooi duidelijk te zien!

...en op de eerste hoe ik erin zit.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:51

Ik dacht ik lees dit topic nog eens even snel door.. :+ Voor diegenen die 100 pagina's later in dit topic iets hebben van ik kan al beter zelf wat (laten) maken....

Huertecilla schreef:
laura1986 schreef:
Al zou ik zelf zadel en boommaker zijn, om hier iets voor te maken wat echt goed zit en ook blijft zitten is echt een uitdaging :+

Ik heb hier een thermoplastische mal liggen waarmee de vorm van de paardenrug kan worden gekopieeerd. Die zijn onder de vingertoppen te koop.
Kwestie van met de viltstift de zadelplek overnemen op de mal en de maatvoering is vastgelegd.
Daar kan een goede timmerman een perfect passende steppe-boom bij maken.
Beugels en singel als het archetype zadel en klaar is het prima zadel.

Leg het op een CorrecTor in een viltsok en je voegt moderne techniek toe voor optimale gewichtsverdeling en belastingspiek-afvlakking.

Koop/maak een fraaie overgooier en het is nog zo mooi als je zelf wil ook. Als je tere billetjes mocht hebben kan je een ´kussen´ onder de overtrek op de boom leggen.

Waar een wil is, is een weg en in dit geval een knap makkelijke.

... met dit als een mogelijk resultaat... het hoeft idd helemaal niet moeilijk te zijn..
http://www.hussarsaddlery.com/Saddles.html

Bandida schreef:

Yole Ads, hét alternatief voor Google Ads... :+ "Op zoek naar een goed passend zadel dat aan al je voorwaarden voldoet? Graaf er eentje op met..." of, misschien nog beter... "Contacteer ons en we spitten het voor u uit"... :D
Laatst bijgewerkt door yole op 19-04-12 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:03

yole schreef:
Ik dacht ik lees dit topic nog eens even snel door.. :+ Voor diegenen die 100 pagina's later in dit topic iets hebben van ik kan al beter zelf wat (laten) maken....

... met dit als een mogelijk resultaat... het hoeft idd helemaal niet moeilijk te zijn..

Oversingel en klaar. Kan je nog pistool (of drinkfles) en slaapzak meenemen ook. Als je paard onbeslagen is kunnen de pilletjes tegen hoofdpijn e.d. ;) in het ijzertasje.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:36

yole schreef:

Huertecilla schreef:

Ik heb hier een thermoplastische mal liggen waarmee de vorm van de paardenrug kan worden gekopieeerd. Die zijn onder de vingertoppen te koop.
Kwestie van met de viltstift de zadelplek overnemen op de mal en de maatvoering is vastgelegd.
Daar kan een goede timmerman een perfect passende steppe-boom bij maken.
Beugels en singel als het archetype zadel en klaar is het prima zadel.

Leg het op een CorrecTor in een viltsok en je voegt moderne techniek toe voor optimale gewichtsverdeling en belastingspiek-afvlakking.

Koop/maak een fraaie overgooier en het is nog zo mooi als je zelf wil ook. Als je tere billetjes mocht hebben kan je een ´kussen´ onder de overtrek op de boom leggen.

Waar een wil is, is een weg en in dit geval een knap makkelijke.

Aantrekkelijke optie, maar ik vermoed dat "knap makkelijk" en "helemaal niet moeilijk" nog wel wat zouden kunnen tegenvallen.
Maar er zit hier in het dorp een werkplaats waar ze halters etc maken, en zadels en ander leer repareren, hmmmm.
Dit betekent meer onderzoek. Bedankt voor het wijzen op deze post Yole, hoewel ik dit topic langer volg was deze aan mijn aandacht ontkomen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 12:40

yole schreef:

Ja dat blijft een leuk idee. Goed dat je dat weer eens naar boven brengt!
Als ik ooit eens tijd heb... ;)
Want ooit wil ik toch wel eens ...
http://www.youtube.com/watch?v=GAHIC-QB_Zo
http://www.youtube.com/watch?v=D6vfAMjt ... re=related

Bandida schreef:
Contacteer ons en we spitten het voor u uit"... :D

Haha..
Maar eerlijk gezegd, zadelpasser, dat lijkt me een helse job :=

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:25

Kuggur schreef:
Aantrekkelijke optie, maar ik vermoed dat "knap makkelijk" en "helemaal niet moeilijk" nog wel wat zouden kunnen tegenvallen.

Blijft idd een feit dat voor het maken van de boom enige expertise noodzakelijk is, maar voor de rest lijkt het een makkie... Bovendien sluit je het vakmanschap van lederbewerking uit, wat wellicht de kostprijs van zo'n zadel aanzienlijk zal beperken. Afhankelijk van wat er 2de hands in de aanbieding is, zou ik het er zelfs onafgezien van of het een perfect fit zou zijn of niet, durven op wagen bij wijze van hobby-project... Zo stond er enkele jaren geleden op de belgische 2de hands site een (weliswaar zwaar gehavend) up zadel te koop voor 50 euro!! (uit de omschrijving van het zadel bleek duidelijk dat de man niet wist wat hij verkocht)... Ik was er als de kippen bij, maar helaas was een ander kieken ermee gaan lopen voor 75 euro... Anyway.. de boom op zich was wellicht een mooi uitgangspunt geweest en gezien de kostprijs het proberen waard... of het zou passen of niet was in dit geval haast van ondergeschikt belang... :D

Bandida schreef:
Want ooit wil ik toch wel eens ...

Yep,... voor mij een randvoorwaarde om terug in het zadel te kruipen... dit MOET tot de mogelijkheden behoren... Misschien best op voorhand even bij HC informeren waar de valkuilen liggen... Ik wil mijn paard dan wel een oorpiercing besparen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 13:35

yole schreef:
Afhankelijk van wat er 2de hands in de aanbieding is, zou ik het er zelfs onafgezien van of het een perfect fit zou zijn of niet, durven op wagen bij wijze van hobby-project...

Ik heb nog wel een paard dat pasmodel wil spelen ;)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:38

het lijkt mij ook echt gaaf zon zadel maken, ik ben opzich best handig met handwerk.
maar zou zon boom ook uit metaal kunnen worden gemaakt? wordt het dan te zwaar? te hard, te gevaarlijk?

mijn vader is namelijksiersmid en heeft een metalen sneller gemaakt als ik eentje van hout, het lijkt mij echt een super project. al moet je dan natuurlijk wel uitvinden waar je dan goed tuigleer vandaan kunt halen, maar dat is niet de grootste drempel.

haha het lijkt mij echt zoo leuk, ook al ben je straks 5 jaar bezig en het rijd voor geen meter:P. heb je toch een leuk stuk gemaakt. en oefening baart kunst.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 13:50

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:51

PocoGaucha schreef:
maar zou zon boom ook uit metaal kunnen worden gemaakt? wordt het dan te zwaar? te hard, te gevaarlijk?

Hard buiten beschouwing gelaten, voornamelijk te zwaar denk ik...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:56

PocoGaucha schreef:
het lijkt mij ook echt gaaf zon zadel maken, ik ben opzich best handig met handwerk.

mijn vader is namelijksiersmid en heeft een metalen sneller gemaakt als ik eentje van hout, het lijkt mij echt een super project. al moet je dan natuurlijk wel uitvinden waar je dan goed tuigleer vandaan kunt halen, maar dat is niet de grootste drempel.

haha het lijkt mij echt zoo leuk, wordt er helemaal enthausiast van.

Hout en metaal hebben vergelijkbare ´sterkte´/ dichtheid.
Omdat metaal andere eigenschappen heeft is het alleen nodig om het als ´spaceframe´te maken met het materiaal vooral op druk en niet op buiging belast. Zo is een vliegtuig van aluminum totaal anders geconstrueerd dan een houten.
In verschillende portugesa zadels zit een volledig metalen frame met een ingeregen zwevende zit.
Je kan die gewoon los kopen :)*
Een dergelijke structuur op een Corrector en *\o/*
Ik heb zelf een prototype gemaakt, doch het voegde niets toe aan een Malibaud Ecuyer op een CorrecTor dus ik heb het niet voor het eggie afgemaakt.
Inmiddels heb ik weer meer kennis en zou ik het nog eens kunnen opzetten aangezien de frames gewoon te koop zijn en aangepast worden zoals ik wil, doch ik heb voorlopig genoeg andere projecten met zelfbouw horloges. Ben nu twee ´homages´ aan het afronden en voor een derde spullen aan het verzamelen. Is kennelijk nogal een creatief idee want verschillende dingetjes krijg ik gratis aangeboden +:)+
De Malibauds, OF en Correctors voldoen ondertussen prima.

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:42

vandaag voor het eerst op een malibaud gezeten(moragh/esther kwam langs).
en wow!
knalhard maar ondanks dat wél comfi.
de forty is iets te breed,helaas want op zich zat ik er wel goed in qua kont...hoewel ik hard aan het lijnen ben...
de 38 zou op poown dan beter liggen en of ik daar dan weer inpas..

wil er wel graag eens wat langer inzitten dan vandaag(lees:uurtje of meer)zodat ik het echt kan proberen.
maar pony liep er goed onder en ik vind het een gaaf ding!!

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:31

PocoGaucha schreef:

haha het lijkt mij echt zoo leuk, ook al ben je straks 5 jaar bezig en het rijd voor geen meter:P. heb je toch een leuk stuk gemaakt. en oefening baart kunst.

ik heb nog heel wat zwart tuigleer liggen! 3 mm dik