Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:14

hoi allemaal,
ik vroeg me af of iemand weet of je de competition ook in het zwart met gouden gespen kan krijgen, en waar die te bestelllen zijn???
btw hebben jullie dit filmpje al gezien:
http://www.youtube.com/watch?v=MZ7aJkVWRMo

Laura_Zodine

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:39

waarom is het eigenlijk nodig dat er een frontriem aan dit hoofdstel zit, aangezien er geen aparte neusriem/bakstuk/keelriem zijn die bij elkaar gehouden worden door een frontriem...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:43

Frontriem zorgt in principe ook voor het niet naar achteren zakken van het kopstuk (over de nek naar de hals toe).

Echter, de frontriem past mijn haflinger niet en bij een maat groter zouden de bakstukken te lang worden. Ik rijd dus met de Micklem zonder frontriem en hij verschuifd niet, blijft keurig zitten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:05

@Laura_Zodine De Multi is alleen met goudkleurige gespen en de Competition met zilverkleurige gespen.
Je kan er wel een andere frontriem aan doen, alleen dan moet je de passanten daarvan iets krapper maken. Soms lukt dat met superlijm en een lijmklem en soms kan je er een steekje door laten zetten.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:19

Nou inmiddels 2 keer gereden met de micklem. Pony vind het duidelijk wel wennen.
Ik ook trouwens. Opzich is hij wel constanter in de aanleuning. Maar hij lijkt ook wat gevoeliger.

Wil vandaag eens proberen met de bit clips. Heb ze al aan het hoofdstel. Maar als ik ze vastmaak aan het bit lijkt het helemaal niet "vast" te zitten. De bit ringen zijn vrij dun dus beweegt gewoon los in de clip.
Hoort dat?
Ze zitten wel echt vast geklikt aan de D ring van de neusriem. (ging niet echt makkelijk trouwens!)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:35

Dat heb ik ook, als het hoofdstel gewoon 'in rust' om is. Maar tijdens hey rijden komen ze wel 'dragend' en voelde ik wel degelijk verschil en dat verschil (veel rustiger ligging van het bit in de mond) was voor mijn instructrice ook duidelijk zichtbaar.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:47

Ja?
Ik ben nu bang dat m'n bit misschien te scherp is ofzo...
Gewoon dubbelgebroken bitje.

Mar letterlijk die bitringen draaien gewoon door de clip heen.
Nouja ik ga straks eens testen. Kan er altijd een wat dikker bitje in doen.
Wil hem gewoon geen pijn doen dus liever extra gecheckt of ik alles wel goed doe.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:01

fluffyfox schreef:
Ja?
Ik ben nu bang dat m'n bit misschien te scherp is ofzo...
Gewoon dubbelgebroken bitje.

Mar letterlijk die bitringen draaien gewoon door de clip heen.
Nouja ik ga straks eens testen. Kan er altijd een wat dikker bitje in doen.
Wil hem gewoon geen pijn doen dus liever extra gecheckt of ik alles wel goed doe.

en als je voorwaarts neerwaarts met lange teugel rijd?
Het is een fabeltje dat dunne bitjes scherper zijn. Ik zou niet zomaar voor een dikker bit gaan. Ik wil graag dat het paard z'n kaken dicht kan doen en dat kan niet met dikke bitten!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:51

Ok, heb er een iets dikker bitje dan normaal in gehangen en had een veel rustig en relaxt ogender Peerd.
Hij pakte het fijn op. Ook even met de clips eraan geprobeerd. Maar daar werd hij erg stug van leek het.
Morgen gaat m'n Bijrijdster er even op waar ik bij ben. Dus dan kan ik het even van af de grond bekijken.
Tot nu toe erg tevreden mee. Leer lijkt ook al wat soepeler te worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:55

Het bit ligt veel vaster met bitclips, veel stiller. Maar daardoor komen jouw hulpen in eerste instantie wellicht moeilijker door. Jip moest er in het begin ook wel aan wennen, maar nu hij gewend is aan het stiller liggende bit, is dat stugge juist omgezet naar veel minder stug dan voorheen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:59

Mijn paard reageerde ook negatief op de bitclips. Ik merkte dat het bit net anders in zijn mond lag met de bitclips. Het gevoel wat je omschrijft dat je paard stugger werd, dat had ik ook. Terwijl ik echt met een zachte hand rijd.
Ik heb mijn hoofdstel nu al een tijd en ik ben er zeer tevreden over. Het leer gaat echt soepeler worden, en dan ligt het hoofdstel heel mooi en zacht om het paardenhoofd heen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:15

Ok, dat klinkt wel positief dan.
M'n pony is enorm sensibel. Ook tijdens het rijden. Ik kan hem op m'n pink rijden. Super zacht mondje en lang laag is ons kunstje zegmaar :)

Ik probeer het voorlopig gewoon even zo met dit bit en zonder clips en dan over tijdje nog keer kijken of dat prettig voor hem is.
En van de week ook maar eens bitloos proberen :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:42

Ik zie nu dat ik het niet helemaal duidelijk neergezet heb. In het totaal heb ik maar 1x gereden met bitclips. Omdat ik voelde dat mijn paard er stugger van werd. heb ze er daarna nooit meer opgedaan.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:59

fluffyfox, ik had eerst de bitringen niet echt in de bitclipjes vast gezet, controleer dat nog eens goed. Je moet ze er echt even inklikken aan de bovenkant van de clips.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:14

Ik heb vandaag de kaptoomfunctie voor het eerst gebruikt. Halstertouw eraan en mee aan de fiets. Als ik geen teugels op maat maak, hangen de bitclips er bij mij 'doelloos' aan. Maar als ik de teugels aanneem, verplaatst het bit kennelijk toch, zodat de bitclips er dan voor zorgen dat het niet te ver kan verplaatsen en rustig in de mond blijft liggen.
Nu al fietsend had ik de bitclips net zo goed kunnen verwijderen, want doordat ik het touw aan het ringetje bovenop had, kwam er geen andere druk op het bit dan hoe het gewoon in zijn mond lag en bleven de bitclips werkloos.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:51

intel_1x schreef:
fluffyfox, ik had eerst de bitringen niet echt in de bitclipjes vast gezet, controleer dat nog eens goed. Je moet ze er echt even inklikken aan de bovenkant van de clips.

Hoi, nee dat zit wel goed. Heb dat gedaan voor ik het hoofdstel aan deed omdat ik al verwachte dat dat wat kracht zou kosten. Poehee inderdaad hahaha
Je moet echt die klik hebben.

Heb poontje vandaag een dagje rust gegeven. Maar heb stiekem wel al weer zin om aan het werk te gaan. Het is zo'n kanjer <3

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:22

Ach omdat ie zo mooi is....

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:26

Ik vind wel dat de Micklem toch beter staat op paarden met een fijn en elegant hoofd, zoals de jouwe. De ruin bij ons op stal staat de Micklem eigenlijk veel beter dan mijn bijrijmerrie: de merrie heeft een vrij lang en breed hoofd, zeker voor een Arabier. De ruin heeft een smallere neus en veel meer uitstraling en dish.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:40

Daar heb je wel gelijk in. Hoewel Celva dr moeder wel een groter hoofd heeft. (Zie vorige blz van dit topic). Tja... Om nou tussen maat cob en full groot te noemen.... Maar Celva heeft een elegant hoofdje. Bij haar neus heeft ze ook n beetje een dish zitten. Echter ik zou niet weten waar dat vandaan komt... hi hi.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:09

Wij hebben sinds zondag een nieuwe C pony die met dit hoofdstel gekomen is en hier ook aan gewend is.
Op zoek naar inormatie over de Micklem kwam ik in dit topic.
Er zitten geen ringetjes boven op de neusriem. Nu schrijft iemand (myca) in dit topic over de frontriem, weet iemand waarom er geen andere frontriem op kan? En wat de clou is van krapper moeten maken van de passanten?
Bij die van onze pony was duidelijk aan de frontriem gelijmt, vandaar dat wij er een nieuwe op wilden zetten. Maar nu ik dit lees is deze misschien juist aangepast? :?
Ik ben er niet over uit of ik het een mooi hoofdstel vind, maar na een filmpje bekeken te hebben over de functie, ben ik wel om!
Bovendien loopt hij er heel fijn op, ondanks dat de pony nog weing onder het zadel geweest is ( wel heel netjes betuigd)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:11

Ik heb op de mijne gewoon een andere frontriem gezet hoor :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:20

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:25

Hier staat Rambo bij, dus neem aan dat ze een echte toesturen. ;)
Het verschil is duidelijk hoor, je wordt niet misleid bij de nagemaakte.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:15

De prijs is ook meer de echte hè.
Namaak was toch stukken goedkoper?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:00

Ja bij Agradie is t de echte hoor. Ook aan de prijs te zien. :$ +:)+