[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:51

DubbelDun schreef:
O.a bij Divoza.

Die verkopen geen barefoot :o

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:09

Poeh ik zou niet weten wie er cadeaubonnen accepteert... misschien eens vragen bij de HorseTopShop en Becidor? Daar geef ik je de grootste kans...maar ik betwijfel het eerlijk gezegd :o

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:26

Hoi! Tijdens mijn zoektocht naar een passende pad ben ik benieuwd geworden naar het volgende;
Boomloze western pads hebben aan de onderkant meestal de wol over de hele onderkant van de pad terwijl dat bij de boomloze dekjes voor “Engelse modellen” vaak alleen bij het inlage gedeelte wol aan de onderkant zit.
Weet iemand hier de rede van?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:17

Sjafrane schreef:
Ik heb een beetje een gekke vraag weet iemand waar je een vvv giftcard kan in wisselen die ook barefoot sjabrakken verkoopt :D ik heb er toevallig en gekregen en ik moet nog een nieuwe sjabrak voor onder mijn Cherokee

Je kunt boodschappen doen met de giftcard en je boodschappengeld gebruiken voor een dekje.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:25

mentjuh schreef:
Hoi! Tijdens mijn zoektocht naar een passende pad ben ik benieuwd geworden naar het volgende;
Boomloze western pads hebben aan de onderkant meestal de wol over de hele onderkant van de pad terwijl dat bij de boomloze dekjes voor “Engelse modellen” vaak alleen bij het inlage gedeelte wol aan de onderkant zit.
Weet iemand hier de rede van?

Ik vermoed doordat bij een westernzadel normaal gezien de boom+skirt het gewicht verdeeld. Vandaar wol overal om drukplekken te voorkomen. Bij een 'Engels model' zijn er normaliter kussens, of bij boomloze zadels VPS/panelen op een meer geconcentreerde plek. Is maar een idee hoor, maar lijkt me logisch :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:49

Ik denk ook dat als je het concept gelijk houdt je ook de niet-boomloze markt kunt bedienen en dus meer omzet kunt genereren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:12

Bij de Barefoot Arizona pads die ik hier heb liggen heeft de normale maat over de hele onderzijde wol.
De kleine maat alleen onder de inlagevakken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:32

Mogelijk ook omdat er dan minder "bulk" onder je benen zit dan met een geheel wollen pad???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:53

Ook gewone westernpads hebben tegenwoordig een 'cut-out' ter hoogte van de benen. Idd om bulk te voorkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:56

Uiteraard is het daarvoor fijn als de zijkanten dunner zijn :j

Aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat het fijn is als er wat padding onder de D-ringen van de singel zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:21

Padding die mee veert heb je dan ook niets aan. Dan moet je er een dik stuk leer onder doen wat de druk verdeelt. Belangrijker is het te zorgen dat je (leren) riemen niet te dik zijn, zeker als je ze 3x door de D haalt wordt dat met leer erg bulky én dat ze niet bovenop een spier liggen, maar op wat buikvetjes :D

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:59

Vraagje hoe hebben jullie je boomloos zadels in een standaard formaat zadelkast gekregen? Mijn Ghost is te groot of mijn kast is te klein maar het past gewoon echt niet :')

Dus tips of ideeën om de kast te verbouwen heel graag! Heb nu een standaard kast staan van 60×60 voor mijn zadels. Kast is van mezelf dus verbouwen geen enkel probleem!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:02

Dan moet je de kast óf breder óf dieper maken. Als je een beetje handig bent is dieper maken makkelijker dan breder, want met dieper hoef je de deur/scharnieren niet aan te passen. Je zaagt dan gewoon de hele kast middendoor en zit er een plank rondom tegen aan.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:45

Ik had een opgevouwen deken onder de achterkant van mijn zadel zodat de achterkant schuin naar boven lag.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:46

Ah oké dus eigenlijk maakt het voor een boomloos niet echt uit?
Western pads hebben indd een “inham” in de wol bij de benen.
Best interessant dat ze het onderscheid ook maken bij boomloos. Kan best het commerciële oogpunt zijn.

Nu heb ik een pad besteld zonder inlage maar uiteraard wel met inlage vlakken dus ik zal er zelf inlagen voor aanschaffen.
Nou ben in alvast rond aan het kijken en er zijn zo veel opties, pu schuim, neopreen, memory foam , moose gummy, 3mash, vilt, heavy duty...
Hoe maak ik de juiste keus welke het meest geschikt zijn?
waar hebben jullie de beste ervaring mee?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 06:31

dieseltje09 schreef:
Vraagje hoe hebben jullie je boomloos zadels in een standaard formaat zadelkast gekregen? Mijn Ghost is te groot of mijn kast is te klein maar het past gewoon echt niet :')

Dus tips of ideeën om de kast te verbouwen heel graag! Heb nu een standaard kast staan van 60×60 voor mijn zadels. Kast is van mezelf dus verbouwen geen enkel probleem!

Niet :+
Ik heb een oude kledingkast staan en daar past hij in de breedterichting prima in :D
Maar in standaard formaat zadelkast... nope...
Hoewel een stalgenootje dat deed door de achterkant van het zadel te 'liften' met een opgerolde handdoek. Dat hielp dan precies voldoende zodat het leer niet de deur raakte.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 07:52

dieseltje09 schreef:

Mijn Freeforms pasten van geen kanten in zo'n maat kast, daar had ik een gewone stalen dossierkast voor met een steun in de zijkant, ipv, in de achterkant, omdat die geen harde delen hadden ging daar de deur dan net van dicht. Een andere, dressuurmodel boomloos, heb ik achterstevoren op de steun, met de achterkant naar de achterkant van de kast dus, en die achterkant iets omhoog, dan past hij ook in de kast.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:21

ik heb een oude metalen legerkast, en heb de buizen er op de korte kant in gemonteerd. De barefoots en ghosts passen zo prima. Mijn trekker pastte niet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:09

De Nevada is verkocht, nu wordt het tijd voor de volgende stap: een ander zadel!

Iemand die hier mee leest die op korte termijn kan langs komen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:27

Waar zit je en wat zoek je precies?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:32

Buitenzinnig schreef:
Waar zit je en wat zoek je precies?

Het is al gelukt! :)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:11

mentjuh schreef:
Nu heb ik een pad besteld zonder inlage maar uiteraard wel met inlage vakken dus ik zal er zelf inlagen voor aanschaffen.
Nou ben in alvast rond aan het kijken en er zijn zo veel opties, pu schuim, neopreen, memory foam , moose gummy, 3mash, vilt, heavy duty...
Hoe maak ik de juiste keus welke het meest geschikt zijn?
waar hebben jullie de beste ervaring mee?

Niemans hier die me iets meer kan vertellen over de verschillende inlage? -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:15

Het is een heel persoonlijke keuze, die inlages. Waar de 1 bij zweert, dat vind de ander niks.

Zo ben ik gek op wol, en vind ik in theorie vilten inlages een super goed idee, maar in de praktijk vind ik ze véél te hard en bonkerig aanvoelen onder het zadel. Van die 3D inlages die helemaal luchtig zijn leken me ook geweldig en daarvan heb ik er jaren geleden een paar gekocht om te (laten) testen. Maar in de praktijk bleken die toch niet goed genoeg te functioneren om in het assortiment op te nemen.

Wat Barefoot-inlages betreft is mijn persoonlijke beleving als volgt:

De zachte VPS inlages vind ik niks voor mijn paardje met ouder (holler) ruggetje. Maar voor paarden met een mooi bespierd ruggetje, die onder normale omstandigheden gereden worden zijn ze over het algemeen de meest voor de hand liggende keuze onder een Barefoot met VPS.

Heb je een Barefoot zonder VPS dan zijn de stevigere moosgummi inlages over het algemeen de beste keuze.

De Memory foam inlages zijn erbij gekomen voor de mensen die zweren bij dit materiaal. De 1 vindt het geweldig en de ander heeft er niet zo heel veel vertrouwen in, o.a. omdat het zo veranderlijk is door temperatuur.

Zelf ben ik vooral fan van de Heavy Duty inlages. Omdat die wat dikker zijn wat erg fijn is op een wat ouder ruggetje / hogere schoft maar ook voor de wat zwaardere ruiter / intensievere ritten. Ze bieden veel bescherming en veel schokdemping. Mareentje liep hier overduidelijk het lekkerst onder en ik zat er het lekkerst op :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:24

Pmarena, passen de heavy duties ook in Pads van andere merken? (In mijn specifieke geval ghost picollo pad?)

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:28

Maartje1990 schreef:
Pmarena, passen de heavy duties ook in Pads van andere merken? (In mijn specifieke geval ghost picollo pad?)

Nee, dat past helaas niet.. wilde ik ook graag, ze passen bijna nergens in helaas. Sorry, spreek voor mijn beurt ☺️