[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:23

Loretteeee schreef:
Interessant filmpje! wat ik me alleen afvraag. Die hardere pommel bij een boomloos zadel... De schouder zou daar onderdoor moeten bewegen. Maar dit is toch ook een hard object. Waarom komt bij een boomzadel de schouder hier wel tegenaan en bij een boomloos zadel niet?

Mijn zadel laat overigens ook maar smalle afdrukken achter. Na het rijden hou ik een droog/schoon kanaal op de ruggengraat van misschien 4 cm. Heb er helaas geen recente foto van. Hoeft niet te zeggen dat de vrijheid er niet is natuurlijk. :)

Natuurlijk kan de schouder bij een boomloos zadel er net zo hard tegenaan knallen, daarom is het ook zaak de je het juiste boomloze zadel op de juiste plek legt. En die 4 cm: die ruimte is bij elk paard verschillend, afhankelijk van de breedte van de ruggengraad van jouw paard, dat moet je dus meten. Het kan best zijn dat jouw paard een andere afstand nodig heeft.

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:28

Niet alle boomloze zadels hebben een harde pommel en vaak is ook het zadel flexibel aan die pommel vast gemaakt. Bij een Engels boomzadel ligt het kopijzer heel laag - dat rijkt tot over de schouder, bij boomloos ligt het er boven op, dus het schouderblad kan er (in principe) onderdoor bewegen.

Bij zweetafdrukken, bedenk dat het zweet soms naar elkaar toe kruipt, dus wat je ziet is niet perse de rand van het kussen/inlage, maar daar waar het droog geblazen is door ventilatie

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:36

Barefoot Cheyenne
En Barefoot hoofdstel
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:39

Ik vindt de filmpjes dermate interssant en goed uitgelegd dat ik ook ga tekenen op mijn paard ...
Zie ik mooi of alles goed ligt ...
Beetje aparte rug heeft ze ...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:33

Niet boomloos, wel een pad die mogelijk ook onder boomloos zou kunnen.

De Burioni Tech wool zonder gel. Gisteren getest met endurance op 20km. Zeer tevreden over de pad :)

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:16

darkadia schreef:
Niet boomloos, wel een pad die mogelijk ook onder boomloos zou kunnen.

De Burioni Tech wool zonder gel. Gisteren getest met endurance op 20km. Zeer tevreden over de pad :)

[ [url=m/81eLE2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toffe foto zeg!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:16

Afbeelding

Hier een deken van Kramer onder mijn Barefoot. Heel fijn omdat deze niet op de borst sluit maar alleen om de hals. Dus nooit een te krappe borst voor mijn dikbilkoe :)

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:35

is dat een uitrijdeken of een gewoon deken dan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:30

Gister een heel verhaal getypt maar server was onvindbaar ... Dus posten was niet mogelijk

Uitrijd dekens idd ook zo een .
Ik heb een van Amigo besteld . Kijken of dat past dan .
Gister weer gereden . Nu maar even binnen .
Paard begint fijner te lopen .
Ruimer ook . Draven en lekker t hoofd en hals laten zakken .
Zelf heb ik idee dat zadel echt wat ver naar achter ligt . Maar eenmaal daar blijft ie wel liggen .
Kom zo wel over de laatste rib heen .
Maar heb geen bok paard en ook geen ik wil niet in galop paard ...
En ineens lijkt mijn singel wel echt lang . Ipv zomaar 90 cm . Maar vindt t beter als ze hoog gegespt kunnen worden . Loopt ie niet klem
In de ellebogen .
Overgangen rijden is nog even lastig voor me . Gaat nog niet vloeiend nu met Barefoot .
Maar komt ook wel goed .
Heb iig amper spierpijn ofzo .
En ik heb al een breed paard van zichzelf ...
Tot heden blij

Voor de kids was de ghost wel fijner door mini zweetblad konden zij beter zitten .
Dus dat is nog iets ...
Sparen weer

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:53

Mocht de barefoot toch niets zijn en de ghost beviel goed kan je toch een roma of firenze nemen?Het zitgevoel is door het langere zweetblad bij deze zadels weer heel anders,toch steviger..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:04

Ik wilde deze Barefoot om zijn uitstraling . En voor mij zit hij oke .
Voor de kids is wat anders beter .
Maar de kids moeten eerst maar tonen dat ze echt willen rijden . Of iig vaak genoeg om de investering te maken naar een 2e boomloos zadel .
Deze week zijn ze heel enthousiast al vele keren mee gegaan ...
En hebben ze ook te paard gezeten en rond gestapt ...
Mijn dochter zelfs gedraafd . Wilde ze ineens maar ze zat zonder beugels aangezien ik ze niet korter gemaakt had .
En dat ging maar net goed , ze gleed helemaal naar rechts . Gelukkig heel braaf paard . En die ging stappen

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:13

Dat is een uitrijdeken :)

Ik leg hem achter een stukje onder mijn zadel, en voor is de opening dan gewoon groot genoeg.

Zag dat ik de verkeerde winkelnaam had genoemd, niet zo slim, hij komt van Loesdau
http://www.loesdau.de/Horse-friends-Fli ... gen-decken
Deze is goedkoper en laat ook genoeg borstruimte over
http://www.loesdau.de/John-Webb-Fliegen ... gen-decken
En deze heeft ook echt een grote opening voor een boomlooszadel, en sluit ook niet op de borst.
http://www.loesdau.de/L-pro-West-Fliege ... gen-decken

(maar ik wou perse een zebra deken omdat die echt goed werken)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:29

draaakje schreef:
Dat is een uitrijdeken :)

Ik leg hem achter een stukje onder mijn zadel, en voor is de opening dan gewoon groot genoeg.

Zag dat ik de verkeerde winkelnaam had genoemd, niet zo slim, hij komt van Loesdau
http://www.loesdau.de/Horse-friends-Fli ... gen-decken
Deze is goedkoper en laat ook genoeg borstruimte over
http://www.loesdau.de/John-Webb-Fliegen ... gen-decken
En deze heeft ook echt een grote opening voor een boomlooszadel, en sluit ook niet op de borst.
http://www.loesdau.de/L-pro-West-Fliege ... gen-decken

(maar ik wou perse een zebra deken omdat die echt goed werken)

Hee top, dank je wel voor de tip! Op mijn speknek loopt ook altijd alles klem.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:33

Voor de liefhebber: ik heb een pad incl. moosgummi-inlagen en losse inlagen van vlokjesschuim te koop!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:16

Wij hebben western model (vliegen-) uitrijdekens, die hebben een grotere zadeluitsparing :)

Wel moet ik eigenlijk een nieuwe/grotere kopen, meneer zijn nek is te dik :')

Wij zijn trouwens superblij met de Burioni pad met sympanova! Toen hij binnen kwam schrok ik een beetje van de stijfheid van de pad, maar pony heeft er totaal geen last van. De pad blijft heel mooi in vorm en staat vanzelf al van de schoft af. Ook is de zweetafdruk heel mooi en egaal. Pad droogt ontzettend snel, zelfs na afspoelen onder de kraan. Je kunt de pad alleen niet omklappen om ondersteboven te laten drogen. Verder is het kleurtje best tof (en vrij heftig haha), we hebben de fluo groene. Door de vorm van de pad kun je leuk een rand kleur zien om het zadel. De zweetbladen zijn niet erg lang, net lang genoeg eigenlijk. De singel past daardoor niet door de lus, maar dat is ook niet nodig want de pad blijft prima op z'n plek. Gelukkig geen drukkende randjes daar.
Wij hebben trouwens de JustAdjust maat 1 er op liggen, op een pony met normale schoft en mooie bespiering.
Kortom, erg fijne pad voor deze combinatie. Zelfs fijner dan onze vorige favoriet de HAF pad.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:28

Dat vraagt om een foto :-)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:30

Haha eigenlijk wel he :D
Zal er aan proberen te denken deze week de camera mee naar stal te nemen!

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:02

Safiera schreef:
Wij hebben western model (vliegen-) uitrijdekens, die hebben een grotere zadeluitsparing :)

Wel moet ik eigenlijk een nieuwe/grotere kopen, meneer zijn nek is te dik :')

Wij zijn trouwens superblij met de Burioni pad met sympanova! Toen hij binnen kwam schrok ik een beetje van de stijfheid van de pad, maar pony heeft er totaal geen last van. De pad blijft heel mooi in vorm en staat vanzelf al van de schoft af. Ook is de zweetafdruk heel mooi en egaal. Pad droogt ontzettend snel, zelfs na afspoelen onder de kraan. Je kunt de pad alleen niet omklappen om ondersteboven te laten drogen. Verder is het kleurtje best tof (en vrij heftig haha), we hebben de fluo groene. Door de vorm van de pad kun je leuk een rand kleur zien om het zadel. De zweetbladen zijn niet erg lang, net lang genoeg eigenlijk. De singel past daardoor niet door de lus, maar dat is ook niet nodig want de pad blijft prima op z'n plek. Gelukkig geen drukkende randjes daar.
Wij hebben trouwens de JustAdjust maat 1 er op liggen, op een pony met normale schoft en mooie bespiering.
Kortom, erg fijne pad voor deze combinatie. Zelfs fijner dan onze vorige favoriet de HAF pad.

Die pad is inderdaad erg fijn hé, ik had dezelfde bedenkingen maar ben er eigenlijk ook erg tevreden over. Wat wel, onder mijn ghost ligt die super, en is de stijvigheid wel fijn, onder mijn SS (boomzadel) vind ik dat de boel wat "opstropt". Onder de SS liggen de burioni fleeces een stuk fijner, soepeler. Maar onder de ghost ligt de fleece dan minder (gaat de boel gaan schuiven).

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:54

Hoi!

Ik kan dit topic echt niet bijhouden! Een weekje niet kijken en opeens 20 pagina's verder. Zag wel ergens iets voorbij komen over vliegendeken. Ik heb de Amigo Fly Rider en hij bevalt heel goed. Het zadel past er goed in en de deken geeft veel schoudervrijheid.

Gisteren heb ik de inlages uit mijn pad gehaald, omdat die na enkele lange ritten echt in de was moest. Ik schrok wel een beetje, want naar mijn idee zijn ze erg dun geworden bij de stijgbeugel ophanging. Ik heb het pad + inlages sinds april. Ik rijd niet heel intensief (als in zes dagen per week), maar ga wel ongeveer twee keer per week zo'n 15km buiten rijden. Al heb ik sinds april minimaal een maand niet kunnen rijden weg eens verschillende dingen. Wat ik bedoel te zeggen is dat ze niet al super intensief gebruikt zijn. Wat vinden jullie, te dun om nog echt te gebruiken?

(ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:38

Precies om dit soort dingen heb ik al meteen HD inlagen in m'n pad geduwd ...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:43

Die inlagen zijn m.i. overal erg dun. Onder wat voor zadel heb je ze liggen en in wat voor pad?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:46

tiwi1969 schreef:
Die inlagen zijn m.i. overal erg dun. Onder wat voor zadel heb je ze liggen en in wat voor pad?

Ze zitten in een kifra pas en liggen onder een ghost. Ja vind je ze overal dun? Ik vond het vergelijkbaar met de inlages kn andere pads. Alleen dus bij de ophanging, daar zijn ze minimaal de helft dunner.

@ zinzi, ik zat ook te denken aan de HD inlages. Bevallen ze een beetje?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:52

Heb ook van die mesh in mijn F.R.A. westernpad en vind ze heel fijn en pad word er heel dik van.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:55

Ze lijken in ieder geval een stuk dunner dan de Ghost inlagen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:48

Die klacht heb ik wel eerder gehoord, dat ze dun worden....daarom heb ik ze niet officieel in de verkoop genomen maar er liggen hier nog wel een paar :)

Of het tè dun is dat ligt er aan of de ruggengraat nog vrij ligt :)