voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:44

Er is een witte Grandeur pad :)
Ik heb inmiddels een halfpad, maar ik reed in het lichtblauw met mijn Tink. Lichtblauw onderlegd hoofdstel en een mooi gewassen lichtblauwe budgetpad eronder. Paste mooi bij z'n blauwe oog ;)
Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:48

xdesix schreef:
Kan ik hier ook wat vragen stellen?
Pas ik met maat 40 op een barefoot london maat 1, ik ben ongeveer 1.68 lang en weeg ongeveer 67 kilo denk ik.
Ook ben ik benieuwd of bij de barefoot london de stijgbeugels onder het zweetblad kunnen. Ik zag namelijk dat deze een dubbel zweetbald heeft, kan iemand voor mij een fotootje maken van hoe het dubbele zweetblad eruit ziet?
En heeft het oude model ook een dubbel zweetblad?

Ik ben ongeveer even lang en zwaar als jij. Dit ben ik in een maat 1:
Afbeelding

Sjuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:57

Ik heb vandaag voor het eerst op een Barefoot zadel gereden, en ben
(helaas voor mn portemonnee haha) helemaal verkocht!
Paardje loopt er super fijn onder, voel hem zn rug helemaal ontspannen!
Heb het zadel een week op proef, daarna maar op zoek naar een zadel
voor mijzelf :-)

Ik hou dit topic in de gaten :-)

Marcella

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:15

Ik heb ook vroeger met mijn barefoot cheyenne en bruine grandeurpad gestart. Heel hoop mensen dachten dat het uit een stuk bestond en dus als een geheel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:33

Bij deze een reactie van joenohoe :)

Citaat:
Voor het forum, 1e rijervaring, foto's zijn van na het rijden.

Afbeelding

Tijdens het rijden is de Barrydale iets naar voren geschoven, maar ik denk dat dit komt door de buik van mijn peerd (pmarena ?), want dat heb ik ook bij de HM. Hij lijkt verder prima te liggen op mijn paard. Mijn paard heeft redelijk wat schoft (zie 3e foto), maar niet extreem. Gebruik een FRA-singel waar het prima mee opstapt, maar die voorkomt het licht naar voren schuiven niet, heb inmiddels een banaansingel besteld bij Agradi.

Verschil zit HM en Barrydale: de HM is zacht, als het foam warm is geworden, je zit meer in het zadel. De Barrydale voelt zoals ik mij met het goedkope boomloosje herinnerde, je zit op je paard, met voor en achter je de pommel en het boogje. Voelt veilig.

Na het opzadelen deed ze trouwens iets heel raars, ze ging zich helemaal uitrekken, heeft ze nog nooit gedaan, dus ik stond heel raar te kijken. Had met rijden de stijgbeugels te kort, maar ik moest snel (wist ik niet maar er was wedstrijd op de manege) en had geen tijd om te klooien met de beugelriemen, de volgende keer moeten ze een gaatje langer en moet ik de hoesjes goed doen. Sommige gaatjes waren er niet goed door dus had al ruzie gehad met de beugelriemen.

En mijn paard liep zoals ze nog weinig gelopen heeft de laatste tijd... Geen geknaag op het bit, gelijk licht in de hand, gaf uit zichzelf na, bewoog... Zit nog steeds met mijn hoofd te schudden. Zelf geen enkele moeite met lichtrijden en al helemaal niet met zitten in galop, waar ik het zo moeilijk mee had, zelfs niet met te korte beugels. De wrongen storen niet, heb ze eerlijk gezegd niet eens opgemerkt :) Komen bij mij halverwege mijn dijbeen. Ik heb naar verhouding (volgens Heather Moffettt) lange benen in verhouding tot mijn bovenlichtaam. Foto's hiervan volgen komende week.

Morgen heeft paard vrij, dinsdag nog een rondje. Foto's van mij te paard volgen later in de week, iemand moet even foto's maken.

Vraagjes aan pmarena:
1. had ik een pommel M en een zadel maat 2? Zo ja, pommel is prima, zadel voelt iets ruim aan voor mij. Heb maat 38/40 (meest 40) en niet echt een grote kont, moet ik een andere maat nemen ? En maakt het voor het paard ook verschil of ik een maat 1 of 2 heb ? Rhea heeft niet echt een lange rug maar mijn jaarling al helemaal niet;
2. wat maakt een barefoot pad voor verschil, wat heeft die voor extra's bij een gewoon dekje ? McBarron past er net onder, maar minder mooi als onder de HM;
3. past de schapenwollen seatsaver ook op de Barrydale ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:36

En mijn reactie op de vragen , voor de mee-lezers , ik heb dit gemaild naar joenohoe als antwoord op haar vragen :)

Hij staat er wel gaaf op ! En klinkt ook wel positief zo , maar pas na een paar ritjes heb je natuurlijk een wat beter beeld ,
dus ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk je oordeel / ervaring met dit zadel zal zijn :)
Buikje is typisch een goede kandidaat voor een banaansingel inderdaad !
Dikke kans dat dat heel veel scheelt met het naar voren schuiven van zadels :j

Ja , zadel is een maat 2 en heeft een M pommel. Op zich moet je met die maat ook in een maat 1 passen inderdaad.
Voor dit paard is een maat 2 geen probleem in ieder geval , voor jezelf en voor het andere dier is een maat 1
wellicht fijner , sowieso als je nu het gevoel hebt dat je wat teveel ruimte hebt. Maar dat kun je beter beoordelen
na enkele ritten en rij-foto’s geven mij wel weer een indruk van de mogelijkheden van een maat 1 :)

De Barefoot-pads zijn natuurlijk speciaal gemaakt voor de zadels , de modellen / vormgeving is vaak nogal afwijkend
waardoor de echte Barefoot-pads die bij de zadels horen toch al snel de mooiste pasvorm hebben.
Daarbij hebben ze dan ook een anti-slip laagje bovenop , echt schaap onderop , en inlages van een materiaal dat
d.m.v. digitale drukmetingen als beste getest is in combinatie met de VPS-zadels.
Dus voor de meeste mensen is het het makkelijkst / handigst om gewoon de bijpassende Barefoot-pad te kopen.

De schaap seatsavers van Barefoot worden gebruikt in plaats van de lederen seatsavers.
Voor de Barrydale is er geen schaap-seatsaver , de Barrydale is ook het enige zadel van Barefoot waarbij de kniewrongen
in de seatsaver verwerkt zitten....een schaap seatsaver die ook zulke wrongen moet hebben wordt wel erg duur.

De seatsaver vervangen door bvb. een Lexington schaapje zou in principe wel kunnen denk ik , maar dat ziet er natuurlijk
niet uit omdat de wrongen dan weg zijn maar je wel nog tegen het klittenband aan zit te kijken :P

Ik heb wel een aantal naturel en bruine schaap-seatsavers liggen die alleen het midden van de originele seatsavers bedekken.
Die trek je dus over het middenstuk heen , terwijl de zijflappen dan onbedekt blijven. Het voordeel hiervan is dat ze goedkoper zijn
(er is immers minder “schaap” voor nodig) , je ze gebruikt op je originele seatsaver (dus niet in plaats van) en je alleen het middenstuk
maar bedekt waardoor je eerder iets smaller dan iets breder komt te zitten :)

Nadeel is wel weer dat je natuurlijk een extra laagje tussen pommel en cantle legt , waardoor je wat minder diep in je zadel
komt te zitten en je zitting iets aan ruimte verliest , maar dit is allebei maar heel weinig.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:05

Bedankt bedankt voor de foto!! Kan niet wachten tot de met ruiter erbij :D Ga nu even de tekst lezen :o

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:14

Even een vraag, zijn er barefoot verkopers die een boomlooszadel komt passen/pas maken aan huis of een andere lokatie? En zijn de zadels aan te raden voor een jong paard die nog in de (breedte) groei is?

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:16

Jahoor geschikt voor jonkies, lees ook www.boomloosrijden.nl/ maar eens door. Hier staat ook info over testzadels :)

Sjuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:17

izzy1985 schreef:
Even een vraag, zijn er barefoot verkopers die een boomlooszadel komt passen/pas maken aan huis of een andere lokatie? En zijn de zadels aan te raden voor een jong paard die nog in de (breedte) groei is?

Dat zou ik ook wel willen weten ja.. Want als ik een Barefoot zadel aanschaf, wil ik wel graag weten of het goed ligt :-)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:21

Je kunt een testzadel krijgen, zie de website ;)

Sjuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:25

Die heb ik sinds vandaag :-) voor mijn idee ligt ie prima, maar ga voor de zekerheid toch nog even van die sjabloontjes printen om de maat van de pommel vast te stellen :-)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:29

Ik snap het princiepe van de testzadels wel ;) ik wil graag in een keer een goed afgestemd zadel en dan is het wel handig als er iemand even mee kijkt bij de aankoop. Niet dat ik nog tig keer een nabestelling moet doen van inlages, andere singel etc.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:32

Ah zo, sorry dan, dacht dat je dat niet wist 8)7 :o

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:55

Wat is die barrydale een gaaf zadel zeg, misschien in de toekomst iets voor mijn veulen, heb nu voor Udo de cheyenne en wil die ook niet kwijt, maar die barrydale lijkt me echt een super fijn zadel.
En in het bruin en dan een bruin hoofdstel ook erg mooi op mijn spierwitte paardje, ach nog tijd zat heb nog ruim drie jaar de tijd, kan ik nog even lekker sparen.[en dromen van een wit paard met een barrydale[ :D ]
Hou in ieder geval hier voorlopig even in de gaten hoe de barrydale bevalt.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:02

Twijfel tussen de london en de lexington. alhoewel ik de barrydale ook gaaf vind. Zou em dan wel met zwart/donkerbruin willen...

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:48

Er zijn meerdere wederverkopers die wel bij de paarden/mensen komen om samen mee te kijken! Ik zou zeggen stuur een email naar de wederverkoper(s) bij jou in de omgeving en vraag het! :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:54

izzy : dat is dan mooi pech want die kleur is er niet :P

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:03

En zwart-zwart?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:06

Voordat er 100 kleuren langskomen : hij is er in zwart-grijs en 2 kleuren bruin , en verder niks :P

We zullen ze best kunnen bestellen in andere kleurencombinaties maar altijd als we zelf iets anders willen dan moeten we minimaal 10 van deze zelfde zadels bestellen anders is het voor de productie niet de moeite waard om de hele boel om te gooien , en dat is ook wel begrijpelijk :)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:21

Wat ik me af vraag bij de barrydale, de knie stukken lijken wel wat afzonderlijk te liggen op het zweetblad. Zit dat niet vervelend?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:50

ik kan voor 40euro een haf pad overnemen, western model. Is dit een redelijke prijs? Is incl verwendkosten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:52

Ik had laatst hier een vraag gesteld over drukplekken die mijn paard had met de Barefoot.
Wil graag even komen melden dat het dus niet aan het zadel heeft gelegen, maar aan de beugelriemen. Het probleem is nu opgelost! Dit post ik even aangezien er mensen zijn die twijfelen om een Barefoot te kopen, en misschien zijn er mensen erger gaan twijfelen na mijn post, dus daarom even dit bericht! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:07

Horsii : Is een nette prijs , de vraag is alleen hoe veel je er aan hebt , volgens mij heeft het westernmodel van HAF namelijk geen inlagevakken / uitneembare inlages ?

Tuut : heb je de Carola-pad nog een keer gemaakt ? :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:12

pmarena schreef:
Horsii : Is een nette prijs , de vraag is alleen hoe veel je er aan hebt , volgens mij heeft het westernmodel van HAF namelijk geen inlagevakken / uitneembare inlages ?

Tuut : heb je de Carola-pad nog een keer gemaakt ? :)

Nee, dat nog niet. Maar geen droge plekken meer gezien. Ik ga binnenkort (na mijn tentamens) nog eens een keer een carola pad maken, die oude is niet meer bruikbaar omdat mijn geliefde paard er op ging staan. :=