Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:34

yole schreef:
laura1986 schreef:
Ik heb vandaag 2 pakjes geopend met in totaal 3 zeer interessante (on-topic) boeken :D *\o/* Of bedoelde je dat niet?

Aha! Vermits het on-topic is... vertelvertel..

Schusdziarra, Nicholson en Cook 8-)
Boek van Nacy Nicholson roept meteen :? :o? op.. al was dat voorzien >;)

Citaat:
Krijg je niet juist ook positieve reacties als je met de paarden op stap ben Yole?

Ja hoor, over het algemeen zijn de reacties positief, zolang je je veilige plaats OP de rijbaan niet opeist.. ;)

Achja, je bent net zo goed bestuurder :j

Huertecilla schreef:
laura1986 schreef:
Oja, n.a.v. de posts op de vorige pagina ben ik wel heel benieuwd hoe je het voor elkaar krijgt om van een paard af te vallen HC. Wat is er daarvoor nodig? Je zit toch gewoon?

Hannesen met andere dingen en testen wat wel/niet gaat. Gaat het niet, dan.... -O-
Met die speer bijvoorbeeld.
Kijk naar de foto.
Pal na het moment van gooien, draaien we om.
Niet eerst rechtuit gaande remmen; dat brengt je dichter naar de vijandelijke troepen, nee in de vaart zo scherp mogelijk wenden.
Dat gaat niet goed als je met kracht rechts vooruit werpt en dan linksom wendt op weerstandsloze flitsmuts Arabella :o
Les: kruislings over de manenkan gooien en naar je werparm wenden.

_O- Dat is wel een manier om erachter te komen of iets werkt of niet.. Snap wel dat je lief er soms niet aan mee wil werken :+

:)*
Die had je al uitgelegd idd, schrijf het nu op!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:49

PocoGaucha schreef:
ik ben trouwens helemaal verlieft geworden op de argentijnse en chileense zadels. heb eigenlijk maar een enkele keer op een gaucho recado gereden,(die is dus over de ruggegraat helemaal flexibel). het zat wel heel lekker, maar ik viel er bijna af toen het paard ging draven omdat ik mijn evenwicht niet meer had(is een kwestie van wennen denk ik.

Wat me opvalt bij deze zadels is hoe ver de stijgbeugelophanging naar voor toe zit, lijkt me niet meteen bevorderlijk voor je evenwicht tenzij je hierin veel tijd doorbrengt.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:52

laura1986 schreef:

Maar das dan ook een studie op universitair niveau... Heb ik me een week het hoofd over gebroken toen ik bij HC was... Na 2 jaar nog steeds een brug te ver voor mij... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:04

yole schreef:
laura1986 schreef:

Maar das dan ook een studie op universitair niveau...

Dat weet Laura.
Beter de tekst laten voor wat deze is voorlopig. Dat is alleen maar verwarrend.
Het is wel zinvol voor de illustraties omdat dit geen subjectieve tekeningen zijn maar bio-mechanisch correcte computer´animaties´.

laura1986

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:15

De tekst had ik me ook nog niet aan gewaagd. Ben nu enkel en alleen nog maar verward over het feit dat zij zelf engelse zadels gebruikt.. Waarom? Daar kun je toch niet zo op zitten als beschreven in Schusdziarra en Solinski?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:33

laura1986 schreef:
De tekst had ik me ook nog niet aan gewaagd. Ben nu enkel en alleen nog maar verward over het feit dat zij zelf engelse zadels gebruikt.. Waarom? Daar kun je toch niet zo op zitten als beschreven in Schusdziarra en Solinski?

Veelzijdigheidszadels die voor ´moderne´ dressur(on)begrippen relatief ver naar achter liggen/ de beugelophanging ditto.
Dat sluit aan bij Schusdziarra.
Oo die waren klassieke dressuur van enige decennia terug met bijbehorende zadels.
De logica, de structuur is glashelder.
Solinski maakt een stap verder naar nóg dichter op het paard, met nóg langere benen. Gewoon exact hetzelfde. Alleen wat verder doorgevoerd.
Bij mij is het nóg wat extremer want ik laat bij afhangende benen de teugels los en dat reduceert gelijk je zit tot; zwaartepunt boven zitzentrum.
Plaats ´De Foto´ maar als voorbeeld als je wil.

Het is net als dat Müsseler voor mij gewéldig inzichtelijk was en nog steeds een *\o/* naslagwerk ook al reed hij met teugels aan een bit. De structuuur is logisch. Je kan dat dus vertalen naar de halsring. Halve ophouding met/zonder begrenzing blijft hetzelfde. Alleen wordt het signaal met een ander middel gegeven.
Idem de documenten van Caprilli. Die had een accent op meer snelheid. De structuur echter is _/-\o_ en dus kan je dat vertalen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:54

De foto

Afbeelding

Vind het echt knap hoe je info kunt vertalen van het ene naar het andere zadel. Voor mijn gevoel ligt het allemaal verder uit elkaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:25

Voor de liefhebbers hier van niet engelse zadels
heb ik een portugees relvas zadel liggen 2 e hands. Van Gomes
voor meer info graag even pb en.
Ligging is met mooie schoudervrijheid en breed dragende kussens.
kzal nog ff een foto maken vandaag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:26

laura1986 schreef:
De foto

Bedankt Laura.

Wat goed te zien is, is hoe ´moeilijk´ de benen naar beneden afhangen. De spieren en - aanhechting binnenzijde hebben niet genoeg lengte. Met de heup correct trekt dit de benen naar voren en ter compensatie gaan dan de schouders iets naar achter. Vrouwelijke anatomie (heupkom/onderrug) is hierbij wat meer uitdaging dan mannelijke.
Hoewel het ecuyer zadel waar Laura op zit beduidend comfortabeler is afgewerkt dan de randonnee/gardian, is de geometrie meer op de anatomisch ideale zit toegesneden.

Laura heeft ervaren hoe vaardigheid in een dergelijke anatomisch correcter zit het rijden bemakkeljkt, c.q. de ´verlichte zit´ het doorzitten/ontspannen-/onafhankelijk zitten bemoeilijkt. Voor mij was het *\o/* om de grote sprongen voortgang over een paar dagen te kunnen zien.
Wat Laura ook kon ervaren is dat de paarden ongelooflijk direct reageren op signalen vanuit de bovenstaande onafhankelijke zit omdat ze die signalen eenduidig, zonder tegenstrijdige krachten, krijgen.
Dat is mét teugels rijdend hetzelfde, maar zonder is het veel makkelijker om het te erváren; de aha-erlebnis te hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:28

p.s. Laura heeft trouwens kunnen zien (en een beetje ervaren) dat dat wanneer je goed doorzit, je het paard een halve- of hele ophouding met je zit kán geven.
In de ´verlichte´ zit is dit niet mogelijk; je zit dan immers niet in een zit van waaruit dat kan :)*
Dan heb je defacto hoofdzakelijk de teugels en als je daaraan trekt is onafhankelijk het raam uit want je moet die kracht compenseren. Zo is de tug-of-war vanuit bijvoorbeeld (ren)galop snel geboren, haast voorgeprogrammeerd.
Geldt hetzelfde bij een steile helling af. Zonder handhaven van je zithouding kan je de signalen niet geven = geen communicatie = geen ´controle´.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 09:49

laura1986 schreef:
De foto

:Y) :D

Huertecilla schreef:
Wat goed te zien is, is hoe ´moeilijk´ de benen naar beneden afhangen. De spieren en - aanhechting binnenzijde hebben niet genoeg lengte.

Dat herken ik echt als ik dat zo lees.
Ik kan me de 'spierpijn' (soort uitgerokken gevoel) van de eerste uren zitles bij jou nog goed herinneren.
Maar vooral.. toen ik zelf met de randonnée begon te rijden thuis heb ik daar eigenlijk wekenlang mee gelopen. Die lengte, dat komt dus wel, dat is een kwestie van vlieguren, maar dat doet dan tijdelijk wel even pijn.
Beetje zoals bij turnen en lenigheidsoefeningen, dat moet je ook stap voor stap opbouwen (uitrekken :P ).
Wat ik deed was zo veel mogelijk zonder beugels pisterijden, en dan de eerste maanden bij het buitenrijden de beugels telkens een gaatje langer maken. Maar ik ben dus echt bewust 'te kort' (voor dat zadel toch) begonnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:03

....en dan hebben zowel jij als Laura nog een +:)+ uitgangspunt met een normaal vrouwelijke bouw, een goede basisconditie en bovengemiddelde gymnastische lenigheid mét het enorme voordeel van een ´handzamer´ formaat/gewicht vergelijkbaar met de genoemde mennekes van vroegáh.

Zoals ik aan Laura opmerkte na een demo-rit op ´bella; ´als een overjarige forse vent met vervangingsonderdelen het zo kan, kan jij het zéker´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:08

Bandida schreef:
Dat herken ik echt als ik dat zo lees.

Je herkent de skepsis van Luna vast ook :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:16

nombrado schreef:

Afbeelding

Het is net als veel ´barokke´ zadels een compromis tussen twee uitersten.
Het is een in portugal voor engelse stijl ruiters aangepast zadel op portugesa onderbouw.

Voor met weinig teugel FEI dresuur rijden zoals een paar decennia terug, zoals ook E.van Loon het op het netvlies had, is het *\o/*
Het past naadloos bij wat Nicholson en de Schudziarras beschrijven op een voor het paard fijne onderbouw.

Het kan voor sommige vrouwen die de lat lager (moeten) leggen mbt het a-la-brida een voordeel zijn mits ze dan niet rijstijlen gaan mengen met te korte beugels en teveel teugel.
Ík vind het potentieel een valkuil omdat het geen van beide uitersten ondersteunt en zonder kennis/kunde/begrip een voor het paard vage ´stijl´ kan geven.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:58

Huertecilla schreef:
Je herkent de skepsis van Luna vast ook :D

:(:)
Maar in de ontdooide versie het beste paard ten zuiden van Borgloon! :D

Huertecilla schreef:
Het is een in portugal voor engelse stijl ruiters aangepast zadel op portugesa onderbouw.

Volgens mij bestaan deze ook met Engelse boom. Dat is dan een 'barok' uitziend Engels dressuurzadel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:15

Bandida schreef:
Volgens mij bestaan deze ook met Engelse boom. Dat is dan een 'barok' uitziend Engels dressuurzadel.

Aiiiiiii 8)7

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:18

yole schreef:
PocoGaucha schreef:
ik ben trouwens helemaal verlieft geworden op de argentijnse en chileense zadels. heb eigenlijk maar een enkele keer op een gaucho recado gereden,(die is dus over de ruggegraat helemaal flexibel). het zat wel heel lekker, maar ik viel er bijna af toen het paard ging draven omdat ik mijn evenwicht niet meer had(is een kwestie van wennen denk ik.

Wat me opvalt bij deze zadels is hoe ver de stijgbeugelophanging naar voor toe zit, lijkt me niet meteen bevorderlijk voor je evenwicht tenzij je hierin veel tijd doorbrengt.

ja het is echt janken inderdaad. ik mocht een keer op een paard van een gaucho(alle estancia paarden hadden ook chileense zadels om die reden denk ik)
je moet echt achter op je kont zitten, met je voetjes naar voren, een een klein beetje door je rug gezakt, anders houd je het niet vol. je kan ook niet gaan staan in galop. en de meeste gebruiken de beugels tijdens het rijden ook bijna niet, die hangen gewoon los rond die voetjes te stuiteren. en ook gewoon de hele voet erin. maar voor lange ritten is dat wel lekker hoor, want ik was eerst eigenwijs, en zat ook met mijn voeten onder mijn lichaam, maar dan kreeg ik toch zere benen van de beugels. en lichtrijden doen ze niet(dat is echt onmogelijk op zon zadel ook). en als ze dan 1 seconden stil moesten staan deden ze meteen de beentjes omhoog over het zadel heen.

hier heeft ie zijn voetjes toch stiekem naar achteren gedaan:P
Afbeelding

Afbeelding

en even uitrusten:P
Afbeelding

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:20

Toch grappig dat ik sinds de start van het topic zwaar twijfelde aan mn eigen geschiktheid voor a la brida. Ben er bij HC gelukkig vrij rap achter gekomen dat het te leren is, en zelfs vrij snel kon doorzitten in draf. Nog niet perefct natuurlijk, maar praktisch voldoende om als basis te kunnen dienen die dan weer verfijnd en uitgebreid kan worden.

Wat betreft het uitrekken van spieren/pezen ja, dat was mn. de eerste dag na het passagieren erg duidelijk. Gelukkig werd ook dit snel beter (na rek- en strek oefeningen). Optisch is het jammer, zonder stijgbeugels had ik er verder niet zo veel last van. Met stijgbeugels kan ik me voorstellen dat het juist moeilijker wordt om verder wel in de juiste houding te zitten?

Bandida heb je misschien een foto van hoe je er met zelf rijden mee begonnen bent? Want juist kortere beugels lijken me veel moeilijker zitten zo?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:44

pocogaucha prachtige foto s!!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:46

laura1986 schreef:
Bandida heb je misschien een foto van hoe je er met zelf rijden mee begonnen bent? Want juist kortere beugels lijken me veel moeilijker zitten zo?

Ja vast, wordt zoeken ergens op backup-schijven. Gaat nu niet lukken, maar ik probeer er aan te denken.

Haha dat uitrusten :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:56

Idd mooie gaucho foto´s! Snap dat uitrusten wel: even de rek van dat heupgewricht af en de onderrug ontspannen strekken :j

Bandida ok super :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:34

PocoGaucha schreef:
lichtrijden doen ze niet(dat is echt onmogelijk op zon zadel ook). e

´Licht´ rijden is:
- juist zwaar voor het paard
- levensgevaarlijk in zwaar terrein

Dat is ooit bedacht voor de gevoelige billen van onvaardige engelse dames bij het jachtrijden over de landschapsarchitectuur.
Vandaag is het vermengd tot een verwarsel met de verlichte zit die ooit door Caprilli bedacht is voor snel dwarsvelden en de klassieke dressuurzit. De zadelmakers (lees entrepeneurs) voegen dan een ´diepe´ (lees in de kussens en steunen vastgehouden) non-zit aan toe omdat het allemaal ´al moeilijk genoeg is zonder aan je zit te hoeven denken´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:25

Hier Bandida op Zomer ( in vol ornaat maar zonder teugels, - touw)

Afbeelding

Ja, Laura, díe helling naar beneden ;)

Yole heeft nog een héél mooie van Bandida op Luna achter mij op C. aan het einde van De Racebaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:26

Huertecilla schreef:
nombrado schreef:

Afbeelding

Voor met weinig teugel FEI dresuur rijden zoals een paar decennia terug, zoals ook E.van Loon het op het netvlies had, is het *\o/*
Het past naadloos bij wat Nicholson en de Schudziarras beschrijven op een voor het paard fijne onderbouw.

Het kan voor sommige vrouwen die de lat lager (moeten) leggen mbt het a-la-brida een voordeel zijn mits ze dan niet rijstijlen gaan mengen met te korte beugels en teveel teugel.
Ík vind het potentieel een valkuil omdat het geen van beide uitersten ondersteunt en zonder kennis/kunde/begrip een voor het paard vage ´stijl´ kan geven.

uhm, dit is géén plaatje van een gomes zadel
het plaatje wat je post is een relvas van zaldi.
ietsje anders kwa onderbouw dan de relvas gomes kussens.

Er is maar 1 stijl van rijden, en dat is de juiste 8-) paard niet storen in zijn balans en door met je zit zijn evenwicht te bespelen het wenden of volte bepalen.
als je in je middelpunt kan zitten en onafhankelijk hulp kan geven, kan je op elk zadel uit de voeten (mits juiste pasmaat voor het paard)
echter zal je als ruiter (geld voor elk zadel) bewust moeten zijn van je eigen zit, balans en middelpunt.

Ga zonder zadel rijden, bewust, en stuur op je zit
dan leer je het vanzelf :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:31

yole schreef:
PocoGaucha schreef:

dit komt overeen met western zadels
daar rijd je niet op
daar zit je op ;) als op een stoel, dus moeten de beugelophanging iets verder naar voren.