[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:45

ok dat vond ik juist fijn aan de ghost, dat je niet breed zit, ik twijfel tussen nubuck en vetleer, wat is jullie tip

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:49

Ja ik mis ook informatie over de eigenschappen van de leersoorten bij Ghost.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:49

(Ik heb mijn vorige bericht nog een beetje bijgewerkt.)

Ik vind vetleer het mooiste, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Voor mezelf zou ik kiezen voor een nubuck zitting en nubuck wrongen (omdat je daar iets meer in "plakt") en zweetbladen in vetleer.

Dorientjuh wat wil je weten ?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:55

Nou als ik hier bijvoorbeeld kijk http://mzm-geestig.nl/index.php?route=p ... arch=ghost

Dan moet je daar een keuze maken in het materiaalsoort. Ten eerste maakt het niet uit wat ik aanklik, de prijs blijft hetzelfde? Klopt dat?

En ten tweede kan ik dus nergens informatie vinden over de materiaalsoorten. Dus: wat zijn de eigenschappen (stroef / glad, kunststof etc.), hoe ziet het eruit, hoe zit het met onderhoud en slijtage.

Eigenlijk zou ik gewoon een Ghost website willen die net zoveel informatie bevat als die van pmarena. :Y)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:55

die combinatie zat ik ook aan te denken jokari, al twijfelde ik ook nog aan een schaapzitting |(
haha vetleer lijkt me iets sterker (langer mooi) dan nubuck, maar dat kan ik fout hebben natuurlijk.
tegelijk dorientjuh maar ik heb dus hetzelfde, haha vandaar de twijfel

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:04

De info op mzm geestig is idd beperkt. Buitenzinnig is het meest uitgebreid denk ik, je kan ook altijd eens bij mij gaan kijken (http://www.ruitersportjokari.be/?q=node/7).

De prijs verandert inderdaad niet, ongeacht of je lorica (=kunstleer), gewoon glad leer, nubuck (= beetje harig leer) of vetleer (= ingevette nubuck, haartjes zijn daar weg) kiest.

De materialen voelen voor mij even stroef/soepel aan (het is maar hoe je het bekijkt) als je de zadels in de hand neemt. Qua blijven zitten, "plakt" nubuck imo het meest (is relatief hoor, niet dat je met lijm aan je kont in het zadel plakt natuurlijk), en gewoon leer het minst. Vetleer zit tussenin.

Schaapzitting is héér-lijk !!! Maar lijkt mij niet handig bij regen dus is voor mij echt een extra voor bij mooi weer. Ik zit nl ook in de regen vaak buiten op paardlief. :D
Laatst bijgewerkt door jokari op 29-03-15 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:10

dank je jokari, word dat bruine vetleer nu ook donkerder na gebruik? of juist lichter
en wat zou jij adviseren wbt houdbaarheid van het leder, of maakt dat niet zoveel uit.
ja daar heb je gelijk in met die regen.
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 29-03-15 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:14

En dat nubuck, wordt dat na verloop van tijd glad(der)? En is de piccoloversie anders geprijsd dan de normale versie?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:23

Mijn bruine vetleren piccolootje is nog niet verkleurd, daar kan ik je niet veel over zeggen. Buitenzinnig en Don zitten al langer in de Ghosts dus kunnen je wellicht beter antwoorden daarop.

Onderhoud, gewoon af en toe eens een zadelzeepje erover, ik ben absoluut geen liefhebber van veel poespas. :D

Piccoloversie is hetzelfde geprijsd als standaardversie.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat nubuck na veelvuldig gebruik inderdaad wat gladder gaat worden op de plekken waar je zit, ja. Maar niet in die mate dat het glad leer wordt.

Buitenzinnig

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:24

Alle versies zijn qua prijs hetzelfde, ongeacht of hij korter is, van lorica is of van vetleer.
Alleen de versies in scheerwol zijn goedkoper (€418 voor kort zweetblad modellen, €440 voor modellen met lange zweetbladen)

Wat betreft nubuck. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een bruin testzadel heb waar wat slijtage op gevormd is aan de zweetbladen. Zwarte modellen gaan wel goed. Of het komt omdat testers de beugelriemen over het zweetblad dragen, leren laarzen hebben oid weet ik niet precies.

Vetleer is ook stroef, maar minder stroef dan nubuck. Zoals Jokari aangeeft is het zeker een idee om half nubuck/half vetleer te doen.
Vetleer leeft, het wordt wat lichter door gebruik.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:26

Nubuck wordt inderdaad gladder, niet zo glad als vetleer hoor!
Inderdaad, met een leervet met bijenwas kun je vetleer en gladleer behandelen. Er bestaan voor nubuck speciale producten (orad oil o.a.) om dat te onderhouden. Ik hoop binnenkort ook bij mij te verkrijgen.
Wat missen jullie op de site van Buitenzinnig? Dan kan ik daar rekening mee houden!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:28

Persoonlijk hou ik idd mijn stijgbeugelriemen onder de zweetbladen ja. Dat zadel wordt ook als testzadel gebruikt en ik merk idd dat er toch slijtsporen komen boven op het zweetblad door het gebruik van de riemen bovenop (is dus een bruin zadel).

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:31

Is er een foto van een ghost in (deels) glad leer?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:33

Zwart nubuck zitting, rest in burgundy gladleer
Afbeelding

Bruin nubuck zit, pommel en wrongen. Rest bruin gladleer
Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:36

super bedankt voor de info!! dat is dus wat ik mis op de site ;) niet aanvallend bedoeld hoor!

maar ik ben er nu uit wat ik wil!!!
wrong en zit nubuck en rest vetleer , dat kan bv ook met bruin nubuck en zwart vetleer of zal dat weer heel vreemd zijn

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:36

Bruin gladleer, gehele zadel
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:38

missanita84 schreef:
super bedankt voor de info!! dat is dus wat ik mis op de site ;) niet aanvallend bedoeld hoor!

maar ik ben er nu uit wat ik wil!!!
wrong en zit nubuck en rest vetleer , dat kan bv ook met bruin nubuck en zwart vetleer of zal dat weer heel vreemd zijn

Nee, ik vat het ook niet aanvallend op! Alleen maar fijn om te lezen, kan ik het weer uitbreiden!

Ja hoor, dat kan zeker!
Denk dat het prima kan zo hoor!
Hierboven staat een foto, moet je het bruine even in het zwart denken. Pommel en zitting zijn hier bruin nubuck.
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 29-03-15 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:38

Kom ook weer even binnenvallen met een vraag van kennis (heb haar nog niet kunnen overtuigen van eigen account).

Ze is nu de London 1 aan t testen, Cherokee 2 was toch te ruim voor haar paard. Op zich zit ze hier beter in, wel t idee van iets meer holle rug. Klopt het dat de zit van de Cherokee toch iets vlakker is dan van de London? Eerder werd aangegeven dat eigenlijk alleen lengte zweetblad anders is?

Daarnaast kreeg ik foto's van de zweetafdruk, die helaas niet mooi was en vroeg ze om advies. Onder t motto 2 weten meer dan 1 plaats ik ze ook even hier, tips zijn welkom!!

Zadel op het paardje:
Afbeelding
Afbeelding

Zweetafdruk na rijden
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het idee dat de droge plek zit onder de pommel (miss toch te krap?) en links ook onder beugelophanging. Zouden heavy duty inlages nog schelen? Plan is wel er vrij lange ritten mee te maken (20+ km)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:49

Ik vind de london wel heel mooi liggen! Op de 2e foto heb ik alleen het idee dat hij wat 'achterover' hangt en de pommel dus inderdaad te smal is. Is het er een met of zonder VPS?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:07

Buitenzinnig schreef:
Alle versies zijn qua prijs hetzelfde, ongeacht of hij korter is, van lorica is of van vetleer.
Alleen de versies in scheerwol zijn goedkoper (€418 voor kort zweetblad modellen, €440 voor modellen met lange zweetbladen)

Scheerwol in plaats van? :o? Daarover kan ik ook niks vinden op je website toch?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:08

Oshaa schreef:
Het enige minpuntje is dat ik het idee hebt dat het wat strak op de schoft ligt. Een tijdje geleden werd al opgemerkt dat ze aardig wat spieren mist, vooral naast de schoft. Ze had na het rijden een paar warrige haren in het kuiltje naast haar schoft. Heeft iemand tips om dit op te lossen?

Fijn dat je nu goede beugelriemen hebt!

Heb je die warrige haren constant? Heeft ze dit aan beide kanten? Je gaf aan dat het zadel wat los zat, wellicht is het iets gaan schuiven? Hoe liep je paard?
Dit is iets algemeens, als je paard zijn rug goed gebruikt, komen de rugspieren wat meer omhoog zeg maar. Je paard spant zijn buikspieren aan, waardoor de rug rechter wordt. Als het paard zijn rug wat weg drukt kan het zijn dat de boel wat gaat schuiven of bij boomzadels gaat bruggen (om even een voorstelling te maken)
Probeer tijdens het rijden maar eens, wel rechtop blijven zitten, je hand onder de zijkant te doen. Je voelt dat de schouder en spieren onder het zadel door kunnen bewegen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:08

dorientjuh schreef:
Buitenzinnig schreef:

Scheerwol in plaats van? :o? Daarover kan ik ook niks vinden op je website toch?

gewoon leer/lorica/vetleer/nubuck.
Ja hoor, de Agnello staat op de website en de prijzen ook en wat informatie. Ik zal er nog een stuk over de verschillende leersoorten op zetten!
http://suzannebroers.nl/?page_id=537

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:23

O, je bedoelt het hele zadel van wol (de buitenkant dan). Nee, ik dacht dat je met de scheerwol bedoelde dat dat onderdeel was van elk zadel.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:24

Ja, hele zadel van wol. Nee, scheerwol zit niet in ieder zadel, in de kussens zitten inlagen, geen wol.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:25

Nee, dan is dat duidelijk. :)
Misschien nog een blonde vraag, maar ik zie ook nergens op jouw pagina staan hoe je kunt bestellen.