[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:11

Touwhalsters.nl heeft voor mij ook al spullen op bestelling gemaakt die ze normaal niet in haar assortiment heeft. :j
Horsebeads.nl doet ook veel op verzoek.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 01:10

Oh kijk, super! Bedankt voor de tips allemaal :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 02:46

Hey boomlosers :') :+
De vraag is hier al enkele keren beantwoord maar vooral voor klassieke BF zadels.
Ik heb een missoula nut. Braaf BF dekje bij gekocht. Maar het kriebelt.
Eerst begon het in mn tenen maar de kriebeling word telkens erger.
Ik wil een western pad onder mn kont. Zo een echte! :oo
Maar ik raak echt in de war met de half pad.
Tot welke dikte dekje kan je die 'veilig' gebruiken?
Want western pads zijn van nature dik. Zeker die ik op het oog heb.
Mijn vragen ff op een rijtje:
1) moet een half pad onder of boven de pad?
2) moet je een half pad met een dikke westernpad zonder inlages?
3) indien je western vet pad geen inlages heeft, is het mogelijk tussen de fleece en de pad zelf BF inages te verstoppen? Moeten die dan zware zijn of de standaard?
4) als je toch de half pad moet combineren met een een vet pad, wordt dat hoopje dan niet te dik?

Bedankt!
Tips en foto voorbeelden welkom :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 05:11

1) de volgorde is: paard - iets met inlages - evt pad voor de sier - zadel
2) als je een dikke westernpad neemt, een zadel hebt met VPS en een paard zonder 'special needs' zou die combi goed genoeg kunnen zijn. Niet de drukverdeling of schokdemping, maar de ruggegraatvrijheid komt denk ik het eerst in het geding. Een westernpad met ruggegraatvrijheid (of extra verdikking daarnaast) zou uitkomst kunnen bieden. Er zijn immers ook mensen die met een engels model zadel, met gewone pad rijden en nergens last van hebben. Of mensen die een dekje met bontvoering + 'ruggegraat bontvrij' gebruiken en waarbij dat voldoende is.
3) Inlages in dekjes of pads naaien is altijd mogelijk. Uit eigen ervaring: zet er klittenband in zodat je altijd nog kunt veranderen van inlages naar behoefte. Ga er van uit dat de ruggegraat zo vrij mogelijk moet liggen, kies de minste inlages die dáár voor nodig zijn. Pas op voor dikke pakketten, dat geeft meer kans op schuiven.
4)Mogelijk wel. Je zult je paard minder voelen en het kan gaan schuiven. Beter zou je dan alleen een showblanket gebruiken tussen pad en zadel.

Op Nickeyskeet.nl hebben ze enkele westernpads geschikt voor boomloos:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 190&Page=2

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:06

Heb gisteren ook weer ff op een boomloos zadel gezeten, en zaterdag op mijn eigen veelzeidig (Heb een blauwe kont van het zadel, omdat mijn merrie veel schrok, waar ik 3 x toe niet op kon inticiperen, Dus klapte ik met mijn kont achter op de lepel....Ook andere paarden spookten in de zelfde hoek....Beetje vreemd) maar....

Ik ben echt om! Zodra de financien goed staan, bel ik marcel otten op.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:42

Ik ben dus ook op zoek naar een boomloos zadel,
Nu zag ik op marktplaats een FRA boomloos zadel, heeft iemand hier ervaringen mee, ze zijn ook te koop bij epplejeck.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:36

Ik heb de halstertouwtest gedaan en er is toch niet genoeg ruggegraatvrijheid. Verder ligt het zadel wel goed. Nu zitten er in mijn barefootpad de gewone zachte inlages van barefoot + een moosgummi van 0,6 mm, wat niet voldoende is.
Wat ik mij nu afvraag, wat raden jullie aan:
1 de zachte PU foam die standaard in de barefoot zit vervangen door memory foam die iets steviger en dikker is maar toch nog redelijk zacht + een moosgummi van 12mm
2 de zachte PU foam eruit en een moosgummi van 12 mm + 1 van 0,6 mm erin?
3 de zachte PU en 0,6mm moosgummi die er nu inzitten laten zitten en er nog een moosgummi van 12mm bij doen?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:37

maringe schreef:
Nu zag ik op marktplaats een FRA boomloos zadel, heeft iemand hier ervaringen mee, ze zijn ook te koop bij epplejeck.

Geen ervaring mee.. Maar voor dat geld ging ik liever voor een (tweedehands) Barefoot :o

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:41

Rianne_ schreef:
maringe schreef:

Geen ervaring mee.. Maar voor dat geld ging ik liever voor een (tweedehands) Barefoot :o

Hier sluit ik mij bij aan. Ook omdat er maar weinig mensen bij de EJ zijn met verstand van boomloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:43

@Abc: Mag ik je nog een andere optie voorstellen? De HD inlages, evt samen met de zachte PU foam :)
@Maringe: Zijn op zich geen gekke zadeltjes volgens mij :) Ik weet alleen niet of ze een verwisselbare pommel hebben, dat zou je even na moeten kijken. Kan zijn dat op jou paard de standaard pommel goed past, maar als dat niet zo is, is kunnen wisselen wel erg handig.
Zou wel investeren in een goeie pad, omdat er in de FRA zadels geen VPS of iets soortgelijks zit, dus qua drukverdeling hangt er nog wat meer van de pad af.
Zou dan zelf toch liever voor een tweedehands barefoot gaan, dan kan je zeker van pommel wisselen en ook nog een testweek doen als je wil, dan weet je zeker of het wat is voor je koopt.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:46

maringe schreef:

Ik heb korte tijd een FRA zadel gehad. Hij lag op mijn belg niet helemaal zoals zou moeten, de pommel was iets te breed. Daardoor kiepte het zadel naar voren en kiepte ikzelf ook naar voren. Het hoeft geen slecht zadel te zijn, maar ze zijn minder aanpasbaar (andere maat pommel oid) Kopen zonder uitproberen is dus een groter risico dan bij een Barefoot. Zorg wel voor een goeie pad. Ik heb wel het idee dat de FRA zadels iets minder goeie drukverdeling hebben dan de (nieuwe) barefoots.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:48

2a54z6e45r6r schreef:
Hey boomlosers :') :+
De vraag is hier al enkele keren beantwoord maar vooral voor klassieke BF zadels.
Ik heb een missoula nut. Braaf BF dekje bij gekocht. Maar het kriebelt.
Eerst begon het in mn tenen maar de kriebeling word telkens erger.
Ik wil een western pad onder mn kont. Zo een echte! :oo
Maar ik raak echt in de war met de half pad.
Tot welke dikte dekje kan je die 'veilig' gebruiken?
Want western pads zijn van nature dik. Zeker die ik op het oog heb.
Mijn vragen ff op een rijtje:
1) moet een half pad onder of boven de pad?
2) moet je een half pad met een dikke westernpad zonder inlages?
3) indien je western vet pad geen inlages heeft, is het mogelijk tussen de fleece en de pad zelf BF inages te verstoppen? Moeten die dan zware zijn of de standaard?
4) als je toch de half pad moet combineren met een een vet pad, wordt dat hoopje dan niet te dik?

Bedankt!
Tips en foto voorbeelden welkom :)

Ik heb een Haf-pad onder mijn Atlanta. En bij Justwestern verkopen ze ook de Shockpad, westernpad met inlages. Wel goed op de ruggengraat vrijheid blijven letten bij die pads.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:49

FRA vond ik vreselijk, zat ook niet echt lekker (heb er zelf niet 1 gehad maar wel op gezeten). Ik heb nu een (tweedehands) Barefoot London en deze zit tig maal beter.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:58

Blijheid schreef:
@Abc: Mag ik je nog een andere optie voorstellen? De HD inlages, evt samen met de zachte PU foam :)
@Maringe: Zijn op zich geen gekke zadeltjes volgens mij :) Ik weet alleen niet of ze een verwisselbare pommel hebben, dat zou je even na moeten kijken. Kan zijn dat op jou paard de standaard pommel goed past, maar als dat niet zo is, is kunnen wisselen wel erg handig.
Zou wel investeren in een goeie pad, omdat er in de FRA zadels geen VPS of iets soortgelijks zit, dus qua drukverdeling hangt er nog wat meer van de pad af.
Zou dan zelf toch liever voor een tweedehands barefoot gaan, dan kan je zeker van pommel wisselen en ook nog een testweek doen als je wil, dan weet je zeker of het wat is voor je koopt.

Ben een beetje bang dat de HD inlages veel stugger gaan zijn en ik daardoor minder ga voelen ....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:06

abc schreef:
Blijheid schreef:

Ben een beetje bang dat de HD inlages veel stugger gaan zijn en ik daardoor minder ga voelen ....

Dan moet je de HD inlages zeker niet nemen, zijn heel dik. Hoeveel niet voldoende is het? Ik zou gewoon de dikste inlages erbij nemen (exl hd).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:15

Ik ben zelf meer van de hele zooi eruit gooien en alleen de HD-inlages, als je paard een opliggende ruggengraat heeft. Ik vind alleen HD-inlages minder hoog gestapeld aanvoelen dan dubbele inlages.

Maar dat is maar net een kwestie van eigen smaak natuurlijk, bij een ander kan het prima anders zijn :j

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:23

mm, moeilijk
ze heeft zeker geen opliggende ruggegraat, maar wel een schoft ... (nu ook weer niet extreem hoor, zeker niet, maar het is dus het voorste gedeelte waar er iets te weinig ruimte is)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:29

En je pommel past wel ?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:32

ja

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:32

abc schreef:
mm, moeilijk
ze heeft zeker geen opliggende ruggegraat, maar wel een schoft ... (nu ook weer niet extreem hoor, zeker niet, maar het is dus het voorste gedeelte waar er iets te weinig ruimte is)

Waar ligt de ruggegraat niet vrij? De mijne heeft een hoge schoft die lang doorloopt en dat doorlopende stukje bleef maar niet vrij genoeg. Uiteindelijk opgelost met HD inlages..

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:53

Safiera schreef:
1) de volgorde is: paard - iets met inlages - evt pad voor de sier - zadel
2) als je een dikke westernpad neemt, een zadel hebt met VPS en een paard zonder 'special needs' zou die combi goed genoeg kunnen zijn. Niet de drukverdeling of schokdemping, maar de ruggegraatvrijheid komt denk ik het eerst in het geding. Een westernpad met ruggegraatvrijheid (of extra verdikking daarnaast) zou uitkomst kunnen bieden. Er zijn immers ook mensen die met een engels model zadel, met gewone pad rijden en nergens last van hebben. Of mensen die een dekje met bontvoering + 'ruggegraat bontvrij' gebruiken en waarbij dat voldoende is.
3) Inlages in dekjes of pads naaien is altijd mogelijk. Uit eigen ervaring: zet er klittenband in zodat je altijd nog kunt veranderen van inlages naar behoefte. Ga er van uit dat de ruggegraat zo vrij mogelijk moet liggen, kies de minste inlages die dáár voor nodig zijn. Pas op voor dikke pakketten, dat geeft meer kans op schuiven.
4)Mogelijk wel. Je zult je paard minder voelen en het kan gaan schuiven. Beter zou je dan alleen een showblanket gebruiken tussen pad en zadel.

Op Nickeyskeet.nl hebben ze enkele westernpads geschikt voor boomloos:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 190&Page=2

Ik heb eigenlijk deze pad op het oog :o
http://www.tack-room.de/Pads-Blankets/M ... :2272.html
Maar wss blijft het enkel op het oog als het niet onder een boomloos kan (zelfs met aanpassingen zoals halfpad enzo).
Het gaat om een jong paardje en wil eigenlijk niets riskeren om zonder inlages te rijden...
Daarom dat ik dacht aan een halfpad voor erbij

Edit: Ooooh, bestaat ook enkel in blanket :3 :o

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:13

Ik wil dus eigenlijk ook een zwarte cheyenna maat 2 (omdat barefoot onderdelen toch gemakkelijker te verkrijgen zijn). Ik heb op een Arizona maat 1 gezeten van een kennis en die was voor mij aan de kleine kant.
Maar die staan tweede hands geen tekoop bij mij in de buurt en ik wil een zadel wel eerst zien voordat ik het koop.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:20

Cheyennes worden zeer regelmatig te koop aangeboden dus ik zou dat gewoon een tijdje in de gaten houden :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:22

Er staat er net 1tje op, een zwarte compleet met toebehoren. :j :)
Misschien is het in de buurt? Zou fijn zijn!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:38

Geryon schreef:
abc schreef:
mm, moeilijk

Waar ligt de ruggegraat niet vrij? De mijne heeft een hoge schoft die lang doorloopt en dat doorlopende stukje bleef maar niet vrij genoeg. Uiteindelijk opgelost met HD inlages..

ik denk dat het eerder bij mij ook zoiets is, haar schoft is niet echt hoog maar wel aanwezig, en hij loopt wel iets langer door zoals jij zegt.
Dit is mijn eerste boomloze zadel (op een bbp na dan), dus ik heb geen idee hoeveel stroever hd inlages aanvoelen dan de andere inlages. Wat vind jij van de hd inlages? Heb je daarvoor ook andere inlages gecombineerd?