Horsebeads.nl doet ook veel op verzoek.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rianne_ schreef:maringe schreef:Ik ben dus ook op zoek naar een boomloos zadel,
Nu zag ik op marktplaats een FRA boomloos zadel, heeft iemand hier ervaringen mee, ze zijn ook te koop bij epplejeck.
Geen ervaring mee.. Maar voor dat geld ging ik liever voor een (tweedehands) Barefoot
maringe schreef:Ik ben dus ook op zoek naar een boomloos zadel,
Nu zag ik op marktplaats een FRA boomloos zadel, heeft iemand hier ervaringen mee, ze zijn ook te koop bij epplejeck.
2a54z6e45r6r schreef:Hey boomlosers![]()
![]()
De vraag is hier al enkele keren beantwoord maar vooral voor klassieke BF zadels.
Ik heb een missoula nut. Braaf BF dekje bij gekocht. Maar het kriebelt.
Eerst begon het in mn tenen maar de kriebeling word telkens erger.
Ik wil een western pad onder mn kont. Zo een echte!![]()
Maar ik raak echt in de war met de half pad.
Tot welke dikte dekje kan je die 'veilig' gebruiken?
Want western pads zijn van nature dik. Zeker die ik op het oog heb.
Mijn vragen ff op een rijtje:
1) moet een half pad onder of boven de pad?
2) moet je een half pad met een dikke westernpad zonder inlages?
3) indien je western vet pad geen inlages heeft, is het mogelijk tussen de fleece en de pad zelf BF inages te verstoppen? Moeten die dan zware zijn of de standaard?
4) als je toch de half pad moet combineren met een een vet pad, wordt dat hoopje dan niet te dik?
Bedankt!
Tips en foto voorbeelden welkom
Blijheid schreef:@Abc: Mag ik je nog een andere optie voorstellen? De HD inlages, evt samen met de zachte PU foam
@Maringe: Zijn op zich geen gekke zadeltjes volgens mijIk weet alleen niet of ze een verwisselbare pommel hebben, dat zou je even na moeten kijken. Kan zijn dat op jou paard de standaard pommel goed past, maar als dat niet zo is, is kunnen wisselen wel erg handig.
Zou wel investeren in een goeie pad, omdat er in de FRA zadels geen VPS of iets soortgelijks zit, dus qua drukverdeling hangt er nog wat meer van de pad af.
Zou dan zelf toch liever voor een tweedehands barefoot gaan, dan kan je zeker van pommel wisselen en ook nog een testweek doen als je wil, dan weet je zeker of het wat is voor je koopt.
abc schreef:Blijheid schreef:@Abc: Mag ik je nog een andere optie voorstellen? De HD inlages, evt samen met de zachte PU foam
@Maringe: Zijn op zich geen gekke zadeltjes volgens mijIk weet alleen niet of ze een verwisselbare pommel hebben, dat zou je even na moeten kijken. Kan zijn dat op jou paard de standaard pommel goed past, maar als dat niet zo is, is kunnen wisselen wel erg handig.
Zou wel investeren in een goeie pad, omdat er in de FRA zadels geen VPS of iets soortgelijks zit, dus qua drukverdeling hangt er nog wat meer van de pad af.
Zou dan zelf toch liever voor een tweedehands barefoot gaan, dan kan je zeker van pommel wisselen en ook nog een testweek doen als je wil, dan weet je zeker of het wat is voor je koopt.
Ben een beetje bang dat de HD inlages veel stugger gaan zijn en ik daardoor minder ga voelen ....
abc schreef:mm, moeilijk
ze heeft zeker geen opliggende ruggegraat, maar wel een schoft ... (nu ook weer niet extreem hoor, zeker niet, maar het is dus het voorste gedeelte waar er iets te weinig ruimte is)
Safiera schreef:1) de volgorde is: paard - iets met inlages - evt pad voor de sier - zadel
2) als je een dikke westernpad neemt, een zadel hebt met VPS en een paard zonder 'special needs' zou die combi goed genoeg kunnen zijn. Niet de drukverdeling of schokdemping, maar de ruggegraatvrijheid komt denk ik het eerst in het geding. Een westernpad met ruggegraatvrijheid (of extra verdikking daarnaast) zou uitkomst kunnen bieden. Er zijn immers ook mensen die met een engels model zadel, met gewone pad rijden en nergens last van hebben. Of mensen die een dekje met bontvoering + 'ruggegraat bontvrij' gebruiken en waarbij dat voldoende is.
3) Inlages in dekjes of pads naaien is altijd mogelijk. Uit eigen ervaring: zet er klittenband in zodat je altijd nog kunt veranderen van inlages naar behoefte. Ga er van uit dat de ruggegraat zo vrij mogelijk moet liggen, kies de minste inlages die dáár voor nodig zijn. Pas op voor dikke pakketten, dat geeft meer kans op schuiven.
4)Mogelijk wel. Je zult je paard minder voelen en het kan gaan schuiven. Beter zou je dan alleen een showblanket gebruiken tussen pad en zadel.
Op Nickeyskeet.nl hebben ze enkele westernpads geschikt voor boomloos:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 190&Page=2
Geryon schreef:abc schreef:mm, moeilijk
ze heeft zeker geen opliggende ruggegraat, maar wel een schoft ... (nu ook weer niet extreem hoor, zeker niet, maar het is dus het voorste gedeelte waar er iets te weinig ruimte is)
Waar ligt de ruggegraat niet vrij? De mijne heeft een hoge schoft die lang doorloopt en dat doorlopende stukje bleef maar niet vrij genoeg. Uiteindelijk opgelost met HD inlages..