Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:45

Mijn merrie (1.49m) had eerst de WoW curved singel, 55 cm. En nu de Prolite, ook in 55 cm. Gaf qua lengte toch echt wel verschil. De Prolite komt netjes tot onder het dekje, terwijl de WoW toch wel wat lager zat.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:02

L_Ruiterhuis schreef:
Ik zou je eigen singel eens nameten, want als je singel 55cm is, wil dat zeggen van gesp tot gesp, dus de totale lengte zal ook iets van 60-62cm zijn. Daarnaast maar dat is mijn mening, mag je singel tot aan je chabrak komen voor het optimale resultaat. Dus je singel zou langer mogen zijn.

Mijn paard van 1.58 heeft een narrow fairfax van 70cm en deze komt precies 3cm onder het zweetblad. En dat is bij mijn zadel / chabrakken dus precies tot aan de rand.

Ja maar dat zeg ik, hier is er nog niet aangesingeld dus als ik aansingel zit hij sowieso al tot mijn sjabrak. Maar ik zal het eens opmeten.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:08

Nu begreep ik net van mijn zadelmaker dat de prolite geen narrow heeft?
Heb zelf nu een fairfax maar mijn paard gaat hiermee nog meer verruimen.
Zit dus een beetje in dubio, fairfax weg, prolite er voor terug.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:11

mariekie schreef:
Nu begreep ik net van mijn zadelmaker dat de prolite geen narrow heeft?
Heb zelf nu een fairfax maar mijn paard gaat hiermee nog meer verruimen.
Zit dus een beetje in dubio, fairfax weg, prolite er voor terug.

Ik heb de prolite narrow. Dus ze bestaan wel. Heb het ook specifiek gevraagd als het klopte dat het een narrow was. Bestellen bij pas de deux!

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:13

Ik heb de narrow prolite gezien bij de pas de deux, vorige week. Daar zijn ze sowieso nog.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:01

Ik heb ook een narrow. Zat toen wel een langere levertijd op, maar ze zijn er wel.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:26

Ik heb deze week een prolite standaard om uit te proberen.

M'n merrie loopt ruimer en met aandraven doet ze niet meer narrig. Eerder deed ze de eerste paar voltes haar oren naar achteren, na eerste keer aandraven onder zadel (ook als ik vooraf longeer of met back on track deken heeft gestaan). Nu doet ze dat niet.

Met aansingelen was haar reactie de eerste twee keer heftiger dan normaal. Ze vertoont altijd narrig gedrag met zadelen en singelen. De derde keer was de reactie vergelijkbaar met de oude singel. Dit is een probleem dat ze al jaren heeft, dus ik verwachtte ook niet dat ze nu opeens rustig zou zijn met singelen. En de reactie de eerste twee keer snap ik. De singel heeft toch iets meer oppervlakte en andere vorm. Daar reageerde ze op. Wie weet is er met de tijd nog wel verbetering te zien.

Mijn merrie heeft ook voldoende ruimte bij de ellebogen nu. Dit was altijd een probleem. Ze heeft veel plooien en had altijd snel wondjes door haar gevoelige huid. En doordat de elleboog in beweging de singel raakte altijd. Niet prettig natuurlijk. De wondjes waren wel onder controle te houden met een bontje, maar dat loste de oorzaak niet op natuurlijk. Daar nu dus ook eindelijk een goed passende singel voor gevonden.

Ik ben dus heel positief over de singel :)

Wil alleen 5 cm groter dan de singel op proef. Nu bestelt bij pas de deux (75cm). Hopelijk wel op voorraad daar... Wil zo snel mogelijk de juiste prolite singel, omdat ik niet meer met mijn oude wil rijden eigenlijk...

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:50

Klumper ruitersport in Almelo verkoopt zowel de Fairfax singel als de Prolite singels.
Weet niet wat hun voorraad is, maar informeren kan natuurlijk altijd!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:52

Dank je. Zal daar ook even informeren, mocht die bij pas de deux niet op voorraad zijn.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:31

Net bericht. Morgen ontvang ik de singel van pas de deux :) Joepie

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:06

Ik heb vandaa bij klumper in Almelo de prolite singel opgehaald maar de pas vorm valt me erg tegen.
Ik heb nu de 60 cm narrow gehaald,
het gedeelte wat tussen de voorbenen zit staat gewoon van de buik af. en wat richting achterbenen zit kan ik amper een vinger tussen krijgen.
Wat vinden jullie, zit hij niet goed of zo......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door koetjeboe op 30-09-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:07

grrr hij doet me foto's er niet bij

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:08

Het voorstuk hoort iets af te steken, maar als achter zó straks zit heb je hem denk ik te strak aangesingeld.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:17

Djilna schreef:
Het voorstuk hoort iets af te steken, maar als achter zó straks zit heb je hem denk ik te strak aangesingeld.

Nee dat geloof ik niet, kiki is erg rond als ik hem losser doe kom ik er naast te hangen.
Heb nog niet eens nagesingeld.

Heb nu foto's erbij gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:18

Heb je hem wel op de goede plek liggen? Elk paard heeft de singelgroeve weer op een net ander punt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:28

ja volgens mij ligt hij goed, anders gaat me zadel mee naar voor of achter en ligt die niet meer goed, zal zo nog een wat passen en proberen.
Bij jou zit het wel plat tegen de buik van je paard Yvank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:34

Ja die van mij heeft over evenveel druk :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:39

ja zo zou hij volgens mij ook moeten zitten.
Kiki doet ook heel boos met aansingelen meer als anders, net ook nog even oude singel er aan gedaan en dat gaat toch beter.
Ik ga hem terug sturen. of is er hier nog iemand die hem wilt kopen 60 norrow

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:58

Voor moet inderdaad wel los zitten. Mijn merrie deed ook eerst nog bozer dan anders met deze singel omdoen. Maar met rijden is het wel echt een verbetering. Dus dat je paard bozer doet met aansingel zegt niet alles denk ik. Ik heb t idee dat ze even moeten wennen aan dat de singel anders is of meer oppervlakte heeft. De derde keer ging het al net als anders.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:44

Mijn merrie beet de eerste keer rijden naar de singel! Ik dacht eerst dat er een vlieg zat, tot ze het ook de andere kant deed. Toen dacht ik dat het naar mijn voet was maar bedacht me toen ineens dat het de singel was. Heeft ze alleen de eerste keer gedaan, het voelt dus duidelijk wel ánders voor het paard.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:01

Goed om te lezen dat meer paarden er aan moeten wennen.
Mijne sloeg enorm naar de singel (normaal slaat ze wel een keer maar nu extreem). Voor zekerheid had ik dr zelfs maat even met zadel gelongeerd om te zien hoe ze reageerde haha
Maar toen was er niets aan de hand en met rijden niets gemerkt meer van het narrige gedrag. Bij mijn paard was t echt als ze de singel tegen de buik voelde komen en met vastmaken.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:49

Sinds kort heb ik ook de prolite singel in standaart versie. Mijn paard deed er niet moeilijk over en vanaf de alle eerste keer liep hij veel beter in stap - 'zijn zwaake kant..
Einige wat mij tegen bevalt is dat de singel moeilijk is om aan te singelen - ik heb altijd met wat meer elestische singels gereden - is er een reden waarom geen "rubber" inzets zijn?

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:24

Dan singel je volgens mij al gauw te strak aan en dat mag met deze singel niet. Werking valt dan misschien ook wel weg als er elastiek aan zit.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:55

Welke singel adviseren jullie voor een paard waarvan de singelgroeve verder naar voren liggen dan waar de singelstoten zijn?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:26

JenniferU schreef:
Welke singel adviseren jullie voor een paard waarvan de singelgroeve verder naar voren liggen dan waar de singelstoten zijn?

ik volg even, want ik heb hetzelfde probleem. Prolite trekt mijn zadel naar voren