WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:13

Dan heb ik een Engels paard met hoog volbloedpercentage :D - wel van een Duitse vader, overigens.
(zou nog best kunnen kloppen, heb de moeder van m'n paard gekend, maar nooit achter haar afstamming gekomen)

Ben in ieder geval blij met m'n oude model zitting. Voordeel van dat oude model is ook dat de beugelriemen vrij makkelijk te verwisselen zijn - wel handig met een bijrijdster die 6 gaatjes langere benen heeft.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:34

De 'oude' zittingen die hier bedoeld worden (toen er nog maar 1 type was) komen niet uit 2007, MarChak. Ik heb ook een zitting uit 2006, dat is al nadat er twee types waren. Natuurlijk is er nadien nog wel wat geschaafd. Maar de echte oude zitting is inderdaad zoals hier al gezegd de tussenvorm. Die heb ik ook nog. Vind die niet zo heel fijn zitten maar eerlijk is eerlijk, het is voor een aantal paarden wel net die curve die je nodig hebt.
Onder de echte oude zitting kunnen ook de nieuwe kussens. Als je een keer met het oude systeem bezig bent geweest, weet je gelijk waarom het veranderd is.... Pff heel bewerkelijk om de kussens er goed op te kunnen schuiven.

Mijn oude zitting is recent nog terug geweest naar Wow trouwens, er was een fitting afgebroken. Dit hebben ze kosteloos gemaakt, en gelijk even alle fittingen en schroeven vervangen. Hij was voor het overige nog perfect. Alleen het leer kijkt wat lelijk. Ben maar wat blij dat ik dat zadel niet voor heel weinig aan een fitter heb meegegeven.

SteffiiY

Berichten: 22551
Geregistreerd: 26-04-06

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:50

Goedenmiddag,
Ik kom hier even binnenvallen, ik heb namelijk een vraag over de WoW zadels.
Momenteel rijd ik met mijn 4 jarige met een wintec zadel, maar ik vind het verschrikkelijk!
Paard loopt er goed mee, en hij ligt als een huis op haar, maar voor mijn kont en lichaamshouding is het bagger!
Nu ben ik erover aan het denken om een WoW aan te schaffen, het liefst 2e hands omdat nieuw gewoon bijna onbetaalbaar is.
Ik heb geen moeilijk wensen, een zadel met diepe zit en hoge wrongn ben ik al gelukkig mee(Zwart dressuur).

Hebben mensen hier ervaring met een 2e hands Wow? Is deze makkelijk aan te passen ook al is hij 2e hands?
Nu is het zo dat mijn 4 jarige nog gaat groeien, hebben mensen ervaring hiermee om je Wow dan steeds weer aan te laten passen?

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:52

Mijn eerste WOW was ook tweedehands. Als je weet wat je nodig hebt, dus de vorm ed dan is de rest daarna vaak wel goed aan te passen.

Seven

Berichten: 21245
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:20

Ik heb een nieuwe en een 2de handse, voor de laatste heb ik andere kussens gekocht en klaar zadel ligt en rijd net zo als mn andere zadel.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:38

Ik heb een "nieuwe" maar dit was het proefmodel voor klanten.
Dus wat goedkoper!

Ook misschien een idee..?

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:11

Je kunt ook inderdaad bij een van de fitters informeren wellicht dat ze inderdaad een test zadel verkopen voor minder :).

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:01

Hier helaas iemand die haar Wow zadel gaan inruilen tegen een wol zadel... Bij mijn merrie ligt ie super, maar mijn ruin vond het toch niet zo'n geslaagd idee (en ik uiteindelijk daardoor ook niet). Ook vind ik dat de beugelhaken veel te open zijn, waardoor de beugels imo veel te snel van de haakjes afglijden.. Met alle gevolgen van dien #) en dat heb ik helaas zelf mogen ondervinden.

Baal er enorm van.. Vind het voor mijzelf een erg fijn zadel en vind het jammer dat ik weer overstap op wol. Maarja paard loopt beter onder wol. Dressuurzadel ziet er nog super uit (in verhouding niet veel gebruikt) en heb nog splinternieuwe springzweetbladen liggen... Hoop dat ik zo nog goed kan inruilen bij mijn zadelmaker :\ .

madelein

Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:58

Cardy schreef:
Hier helaas iemand die haar Wow zadel gaan inruilen tegen een wol zadel... Bij mijn merrie ligt ie super, maar mijn ruin vond het toch niet zo'n geslaagd idee (en ik uiteindelijk daardoor ook niet). Ook vind ik dat de beugelhaken veel te open zijn, waardoor de beugels imo veel te snel van de haakjes afglijden.. Met alle gevolgen van dien #) en dat heb ik helaas zelf mogen ondervinden.

Baal er enorm van.. Vind het voor mijzelf een erg fijn zadel en vind het jammer dat ik weer overstap op wol. Maarja paard loopt beter onder wol. Dressuurzadel ziet er nog super uit (in verhouding niet veel gebruikt) en heb nog splinternieuwe springzweetbladen liggen... Hoop dat ik zo nog goed kan inruilen bij mijn zadelmaker :\ .


Dat je paard er beter onder loopt kan. Maar dat je beugels er van af glijden? weet je zeker dat ze goed om de haken zaten? Ik heb een bijna 4 jarig monstertje wat nogal eens uit zijn panty kan gaan, maar nog nooit enige verschuiving van de riemen ontdekt, ook niet na lange buitenritten of zo. Zonde om om die reden je zadel weg te doen toch?

Elco
Berichten: 2076
Geregistreerd: 20-08-06

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:59

Ook nooit last gehad dat mijn beugelriemen er af glijden..vreemd..

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:01

Het is helaas al 4x gebeurd, waarvan 3x de ruiter er flink afgestuiterd is daardoor (1x ik en 2x mijn instructrice). Paard had geen enkele schuld daarvan, want de beugels klapte tijdens het eraf vallen keihard tegen zijn benen. En dan een flinke bok i.c.m. geen beugels hihi.. Was geen succes.

overigens gebeurde het alleen als ie omhoog kwam.

Seven

Berichten: 21245
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:05

Apart dat je dat hebt gehad Cardy ik heb al ruim 5 jaar wow en zelfs met dieren die rodeo deden ben ik nooit mn beugel riemen kwijt geraakt.
Wat voor beugelriemen heb je dr aan cardy??

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:08

Ik gebruik de beugelriemen van Wow zelf..
Vond het doodeng en heeft best wat gevaarlijke situaties opgeleverd. En paard reageert op dit moment best heftig op het zadel. Dus in combi met dat en dat ik het zadel niet vertrouw, heb ik besloten deze toch in te ruilen.

edit: ben overigens nog wel fan van het systeem en zal mijn merrie er wel lekker mee blijven rijden. Die doet het er super op!

Seven

Berichten: 21245
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:10

Ik snap je beredenering :j
Ik heb zelf ook wow beugelriemen nog problemen maar als je al onzeker bent met het dier wil je je wel zeker voelt op het zadel.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:11

ja en je weet natuurlijk in wat voor situatie ik zit met hem, en wil idd (mocht ik er weer op stappen) een veilig gevoel hebben en dat ook kunnen overbrengen. :P

Seven

Berichten: 21245
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:29

Ja precies dan is het soms beter om alles anders te doen en zorgen dat je je er ook prettig bij voelt :D

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:54

Wat griezelig Cardy.

Ik heb het gelukkig nog nooit gehad... ondanks dat mijn beugelriemen er twee keer per week vanaf gaan, omdat ik zulke lange benen heb dat niemand met mijn beugelriemen kan rijden.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:31

Misschien een open deur hoor, maar heb je al een fitter naar je haken laten kijken? Wellicht is er iets met de hoek?

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:33

Ik heb altijd moeite moeten doen om de riemen er vanaf te krijgen.
Laat staan dat ze er zelf afvallen.
Vooral de voortste haken zijn hel om de riemen af te krijgen.

Zinn

Berichten: 4518
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Beerse, Belgiƫ

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:36

dat heb ik ook, en een beugel er af of aan krijgen terwijl mijn zadel op een paard ligt, lukt al helemaal niet :P

Elco
Berichten: 2076
Geregistreerd: 20-08-06

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:38

Ik heb mijn riemen altijd op de voorste haak en ze gaan er elke dag vanaf geen enkel probleem..
Ik heb wel riemen van stubben..

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:50

Remember schreef:
Misschien een open deur hoor, maar heb je al een fitter naar je haken laten kijken? Wellicht is er iets met de hoek?


Of wellicht ligt het zadel te ver achterover.....

Ik krijg zelf de beugelriemen niet van m'n zadel af :n

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:29

Ik heb ze normaal gesproken altijd op de achterste en zadel lag toentertijd nog goed (nu, na meer dan 10 maanden niet meer uiteraard). Haken heeft ze al eens naar gekeken en konden eventueel meer verbogen worden. Maar mijn vertrouwen in dat zadel is helemaal weg, zeker in combi met het paard. Heb er echt heel lang over zitten twijfelen.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:00

Hmm als het paard behoorlijk overeind gaat zoals je zegt Cardy, en je leunt op de beugels naar beneden, dan zou ik me het afschuiven kunnen voorstellen. Overigens heeft het paard daar dan toch echt wel een klein beetje schuld aan :+ ik vind omhoog gaan geen braaf gedrag.
Heb het zelf nog nooit gehad. Ook niet met paarden die wat omhoog komen.
Paarden die steil overeind komen zonder reden (rugpijn, strakke hand oid) gaan bij mij overigens de deur uit. Dus voor mij hoeven de beugels ook niet te blijven zitten bij zulke acties :+

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:24

Reden dat ie omhoog kwam was wel met reden, dus echt stout kon je het niet noemen (en dan lag de schuld eerder bij de ruiter laat ik het zo zeggen). Hij komt, als ie gaat, gelukkig erg netjes omhoog en is makkelijk uit te zitten. Daar horen de beugels gewoon netjes bij te blijven hangen. Dit gaf gewoon steeds een erg onprettig gevoel en was gewoon onveilig. Als ze waren blijven hangen, dan waren we gewoon met gemak blijven zitten :P.