voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:28

Ik heb inmiddels een halfpad van Grandeur, dus die kan ook onder de BD, neem ik aan :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:55

Lijkt me wel :j

Zelf zou ik er nooit voor kiezen , maar als je hem fijn vindt en hij werkt goed bij je...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:35

Hoezo zou je er zelf niet voor kiezen? (nu word ik benieuwd! :D)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:21

Omdat ik het te rommelig vindt :P

Dekje dat je er overheen doet gaat snel frommelen op de plekken waar de bandjes van die half-pad vast moeten , het geheel gaat snel schuiven waardoor het sleufje voor de ruggengraat niet meer netjes recht boven de ruggengraat ligt en het geheel dus waardeloos wordt...

Ik vind het idee leuk , heb jaren geleden ook gedacht om zoiets te laten maken (nog voor de Hi-Tech en Budget Pads) maar ik vind het risico op problemen gewoonweg te groot , daarom verkoop ik ze ook niet :)

Sowieso is Sympanova van Grandeur voor mij echt een hele grote NO-GO vanwege de problemen die we er mee gehad hebben :=

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:05

Ja, maar ik heb ook bewust niet voor Sympanova gekozen, brrrr...
Ik snap je punt. Ik had het ook bij de Lexington, die VPS was zodanig goed, en de pad trok erg strak over de schoft, zonder die pad liep Nigel veel beter.
Ik ben daar nu ook heel voorzichtig mee, geen te dikke pads erbij, maar bevalt me eigenlijk goed.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:12

liefmeisje21 schreef:
hallo ik had even een vraagje.
ik heb laast een barefoot cheyenne op mijn fjord met korte rug gehad, het ging hier om een maat 2 want anders passen de billen er niet in. Maar nu vond ik hem vrij lang maar er is mij verteld dat er alleen druk zit op de plek waar je zit dus alles wat er achter zit komt geen druk op. Nu heb ik een foto gemaakt en die achterste streep is waar het einde van de pad lag en die andere streep is het einde van de zitvlak.
Afbeelding

nu heb ik ook horen zeggen dat het zadel wat meer naar achter moet liggen dan een boomzadel. Kan dit kloppen.

Omdat Barefoot geen boom heeft is het minder storend voor een paard, geen hout dat in zn lendenen prikt oid :) Verder klopt het enigzins wel dat de mééste druk op het zitvlak word verdeeld. De Barefoot ligt tja.. gewoon :P niet te ver naar voren, niet te ver naar achteren.
Ik denk dat, als ik de streepjes zo zie, het best gewoon moet passen :)

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:45

Kan ik hier ook wat vragen stellen?
Pas ik met maat 40 op een barefoot london maat 1, ik ben ongeveer 1.68 lang en weeg ongeveer 67 kilo denk ik.
Ook ben ik benieuwd of bij de barefoot london de stijgbeugels onder het zweetblad kunnen. Ik zag namelijk dat deze een dubbel zweetbald heeft, kan iemand voor mij een fotootje maken van hoe het dubbele zweetblad eruit ziet?
En heeft het oude model ook een dubbel zweetblad?

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:47

*wacht met smart op Joenohoe* :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:51

Joenohoe komt niet meer op Bokt , heeft gedoe gehad met wat gemopper over en weer in een ander topic waardoor ze nu een ban heeft / het een beetje gehad heeft met Bokt. We hebben wel mailcontact en als het goed is komt er donderdag iemand foto's maken , ze heeft gevraagd of ik die dan hier in het topic wil zetten :)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:52

Ah ok, superfijn dat je en zij dat willen doen :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:19

xdesix schreef:
Kan ik hier ook wat vragen stellen?
Pas ik met maat 40 op een barefoot london maat 1, ik ben ongeveer 1.68 lang en weeg ongeveer 67 kilo denk ik.
Ook ben ik benieuwd of bij de barefoot london de stijgbeugels onder het zweetblad kunnen. Ik zag namelijk dat deze een dubbel zweetbald heeft, kan iemand voor mij een fotootje maken van hoe het dubbele zweetblad eruit ziet?
En heeft het oude model ook een dubbel zweetblad?

Ik wil als ik er morgen aan denk wel een foto van het zweetblad maken! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:46

In theorie moet dat kunnen , in de praktijk is de ene maat 40 de andere niet en zou het heel goed kunnen dat je een maat 2 een heel stuk fijner vindt.

Zou gewoon eens een testzadel London maat 1 aanvragen als ik jou was :)

De London heeft GEEN dubbel zweetblad. Het "bovenste" zweetblad kan maar een klein stukje teruggeslagen worden. Zie hier een voorbeeldfoto , dit is dan een Cherokee maar de London is net eender , verder dan dit kan het zweetblad niet weggetrokken worden , de rest is gewoon 1 geheel :

http://www.barefoot-saddle.de/login/pho ... _girth.JPG

Bij geen 1 Barefoot is het dan ook mogelijk om je beugelriemen onderlangs te laten lopen.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:09

De foto kan ik helaas niet zien, er wordt gevraagd om een gebruikersnaam en wachtwoord.
Verder bedankt voor je reactie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:11

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:24

Ik heb vanmiddag de Lexington getest. Wat is dat wennen zeg! Ik had erg het gevoel dat ik gedwongen werd om naar voren te gaan zitten in plaats van mijn kont! Nou moet ik erbij zeggen dat door de hoge lepel mijn bodyprotector er steeds tegen aan zit. Is de lepel van de London veel lager? Denk dat ik dan voor dat model ga, aangezien ik de komende tijd nog wel met bodyprotector op mijn groene paard rij.

vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:02

Kan iemand me het verschil in hoogte van de lepel bij de Barrydale en de Lexington vertellen?

En in wat voor kleuren komen de pads voor de Barrydale? Is er al een afbeelding van te vinden?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:47

@ Dayna, ik geloof wel dat de lepel van de Lexington een stuk hoger zit. :j Ik vind de London echt heeel fijn rijden maar heb geen ervaring met de Lexington. Dat die achterkant (cantle heet het toch?) zo hoog is , is de reden dat ik die niet heb geprobeerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:58

Hoi ,

dat is echt iets voor de Lexington inderdaad.

De Barefoots hebben geen lepel , dit is gewoon de cantle (achterboogje) :)

Die is op zich niet hoger , maar het binnenwerk van de Lexington loopt een beetje wigvormig waardoor de achterkant van het zadel wat dikker / hoger is. Je ziet dit ook goed als mensen een foto plaatsen van de achterkant , die torent echt behoorlijk boven het paard uit....

Maar daarom vinden de meeste mensen de London toch fijner , simpelweg omdat deze wel gewoon overal even dik is zeg maar , in het binnenwerk.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:42

Dayna schreef:
Nou moet ik erbij zeggen dat door de hoge lepel mijn bodyprotector er steeds tegen aan zit. Is de lepel van de London veel lager? Denk dat ik dan voor dat model ga, aangezien ik de komende tijd nog wel met bodyprotector op mijn groene paard rij.

Dit herken ik ook, al gaat het hier om een cherokee. Ik moet ook weer even "puzzellen" met zadel, bp en jas/ trui.

vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:39

@pmarena, is de cantle ;) van de Barrydale gelijk aan die van de Lexington dan?
Maar als ik het goed begrijp toont het minder hoog doordat het binnenwerk anders is?

Ik vind het namelijk met afstappen bij de Lexington altijd een reuze zwaai die ik moet maken. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:33

Op zich gebruiken ze voor alle zadels dezelfde cantle , zover ik weet.

Maar het VPS loopt op naar achteren toe bij de Lexington , dus wordt de hele achterkant als het ware omhoog geduwd.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:31

Welke pad met inlages zou je aanraden voor de Lexington?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:51

Gewoon de Lexington pad lijkt me vrij handig :P

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:25

Mensen die wedstrijden rijden, hoe doen jullie dat met een boomloos zadel? Aangezien er geen normaal wit dressuur dekje onder kan..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:43

de kleuren zijn toch vrijgegeven?