Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:11

Hier zoonlief in het sabareno-zadel op onze ´arabier´+

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NOOPKUSU.jpg

Zadeltassen erover voor de boodschappen.
Was humor die morgen omdat we ook toiletpapier meenamen. Voor de gasten dus ietwat luxer. Was even niets anders dan knálroze; de 2 l.-flessen fris, de pakken melk en - bloem in de zijtassen, GRÓÓÓT pak roze toiletpapier achterop. De overige verkeersdeelnemers lagen in een _O-

Henkje

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:21

Leuke foto :)
Dat is nog eens gezellig boodschappen doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:58

Lees net een tegelijk hilarische en onthutsende tekst op een site van een zadelmaker/verkoper:

´Immers paardrijden is al moeilijk genoeg zonder dat u aan uw zit hoeft te denken.´

als verkoopargument voor de misnoemde ´diep zit´ waarin de ruiter het paard aan het bit achter de loodlijn kan trekken zodat het alleen de eigen hoeven ziet opdat zij(hij) onbezorgd door de overdekte rijbak van de ***-manege met goed verlichte, vrouwvriendelijke, parkeerplaatsen met meer ruimte voor de auto dan voor het paard.

Hoe :o? is de modale ruiter in NL in vredesnaam????
Opdat ze zich de hersencellen niet over de zít hoeft te verstuiken.... NIET te gelóven.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-04-12 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:59

Hmmm, ik denk dat dit het wellicht redelijk omschrijft.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:02

Femke_Tweety schreef:
Hmmm, ik denk dat dit het wellicht redelijk omschrijft.....

Ik maak het mijn onderschrift }:)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:04

Tsja, wie weet zet het mensen aan het denken, maar ik vrees van niet...

Wat betreft zadels voegt dit niet veel toe, ik heb lang zo veel kennis niet als jullie allen, en bovendien rij ik met een standaard Engels veelzijdigheidszadel...

Ik lees hier wel trouw altijd mee..

Maar boodschappen met paard lijkt me echt gaaf. Helaas heb ik hem niet aan huis staan, daar heb ik de ruimte niet voor. Wordt wat krap achter in de tuin van een rijtjeshuis...

Maar een beetje sjouwen met materiaal is geen enkel probleem natuurlijk...

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:08

Femke_Tweety schreef:
Tsja, wie weet zet het mensen aan het denken, maar ik vrees van niet...

...paardrijden is al moeilijk genoeg zonder er over na te denken :P

Bedankt voor je bijdrage. Inderdaad off-topic maar wél *\o/*

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:11

Haaa, hij staat ook echt in je onderschrift! Geweldig, ben alleen bang dat de ironie/cynisme de meeste mensen ontgaat...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:26

Femke_Tweety schreef:
Haaa, hij staat ook echt in je onderschrift! Geweldig, ben alleen bang dat de ironie/cynisme de meeste mensen ontgaat...

...paardrijden is tenslotte al moeilijk genoeg ;)

Er loopt een onderwerp op ´discussies´ over wat na een val op een buitenrit. Echt onvoorstelbaar. Als ik dat lees, moet paardrijden buiten de bak in NL GELIJK verboden worden.
Het is een groot compliment aan het gezonde overlevingsverstand van páárden dat er niet meer ongelukken gebeuren.

Maar goed, dat is off-topic hier.
Welicht dat Laura vandaag nog wat leuks opent :D

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:07

Toen hier enkele pagina's geleden zich een mogelijk deel 2 aankondigde en het idee geopperd werd om een overzicht te maken van wat in deel 1 de revue gepasseerd was, dacht ik dat het nuttig zou kunnen zijn om dat per land te doen... Nu ik HC's bijdrage over het McClellan zadel als zijnde een afgeleide van het steppezadel lees en me ook bedenkingen maak bij het "gehoornde zadel" van Bandida, dat doorgaans als romeins zadel benoemd wordt... Misschien doen we de romeinen daarmee wel te veel eer aan, gezien de Sassanieden daar wellicht 200 jaar eerder al gebruik van maakten daar ze toen al over zware cavalerie als clibanarius en katafrakt beschikten terwijl de romeinse cavalerie dit (wellicht van hun) overnam einde 3de begin 4de eeuw... Zells de Parthen bleken al over clibanarius te beschikken... Je zou dan al 2 lijsten kunnen samenstellen... anno 2012 en volgens oorsprong... %) Tijd voor een :9k

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:09

yole schreef:
Je zou dan al 2 lijsten kunnen samenstellen... anno 2012 en volgens oorsprong... %) Tijd voor een :9k

Whaaaaaa Yole, wat een post, ik ben niet mee haha %) :=

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:31

:= Ik ook niet hoor... Anno 2012 zou je de McClellan onder Amerika kunnen zetten en de Malibaud onder Frankrijk, maar oorspronkelijk horen ze dus (wellicht samen met het romeinse zadel en nog een hoop andere) gewoon onder centraal-aziatisch... Hoe het ook moge zijn... ik begin niet aan zo'n lijst... :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:46

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:09

Ah, je viel over lijst... ik dacht al.. :P Ik was dus gewoon aan't voortborduren aan wat hieronder geopperd werd, weliswaar enkele pagina's geleden... mja, ongestructureerde brij... :D

Bandida schreef:
Zou misschien ook wel fijn zijn als in de volgende openingspost een overzichtje kwam van de zadels die hier tot nu toe al besproken zijn. Mocht iemand tijd hebben om dat in mekaar te puzzelen natuurlijk..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:14

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 15:16

yole schreef:
Mocht iemand tijd hebben om dat in mekaar te puzzelen natuurlijk..

Ja vind ik ook nog steeds een goed idee. Maar dat zal ik dus helaas niet zijn, want ik schrijf hier voornamelijk in het kader van uitstelgedrag en stressuitbarstingen bij deadlines, en als ik het aantal bijdragen van mezelf van de laatste week zo bekijk: whaaa nee ik heb dus echt geen tijd :Y) ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:20

Bandida schreef:
want ik schrijf hier voornamelijk in het kader van uitstelgedrag en stressuitbarstingen bij deadlines, en als ik het aantal bijdragen van mezelf van de laatste week zo bekijk: whaaa nee ik heb dus echt geen tijd :Y) ;)

_O- Het is een ware verschrikking, de verslaving die bokt heet...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:25

in Argentinië gingen we ook altijd boodschappen halen met de paarden. was echt geniaal, de mensen uit het dorp zagen ons blanke gringas al aankomen voor het bier:}. ik heb ook welleens een heel stuk moeten galloperen met een 2 liter frisdrankfles in mijn armen, was niet echt handig:p. er konden 10 bierflessen in de zadeltas, maar dan kon je alleen stappen:p. of onderweg verlies je je zadeltasjes:P. daar was ik meester in:}. heb 2 truien kwijt gemaakt in de middle of nowhere, eentje van mijn broers bedrijf, en een van de has haha.

ik ben trouwens helemaal verlieft geworden op de argentijnse en chileense zadels. heb eigenlijk maar een enkele keer op een gaucho recado gereden,(die is dus over de ruggegraat helemaal flexibel). het zat wel heel lekker, maar ik viel er bijna af toen het paard ging draven omdat ik mijn evenwicht niet meer had(is een kwestie van wennen denk ik.
mijn lievelingszadel was eentje die een beetje op de malibaud leek, waren 2 houten planken, over de rug van je paard, daar zat voor en achter een ijzeren boog, met daartussen een stuk leer waar je op zat. zat als een huis. maar ik vond zon schaap erover toch wel lekker hoor.

ik heb nu alleen een verzorgpaard, en niet zo veel geld, maar ben wel echt geintresseerd om een recado te kopen, die is heel intressant omdat het met een flexibele boom is. ik heb alleen een vraag, de meeste gaucho's hadden er drie van die viltenpads onderzitten, en vaak nog zon gewoven dekje eronder, dan ook nog eentje tussen de recado en het ding waar de beugels aan vast zitten. is dat nou echt nodig of is dat alleen om op te slapen? heb namelijk verschillende dingen gehoord:P.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:17

PocoGaucha schreef:
ben wel echt geintresseerd om een recado te kopen, die is heel intressant omdat het met een flexibele boom is. ik heb alleen een vraag, de meeste gaucho's hadden er drie van die viltenpads onderzitten, en vaak nog zon gewoven dekje eronder, dan ook nog eentje tussen de recado en het ding waar de beugels aan vast zitten. is dat nou echt nodig of is dat alleen om op te slapen? heb namelijk verschillende dingen gehoord:P.

Een flexibele boom heeft net zoveel voor als nadelen. Indien het zadel voor één paard is, meer na- dan voordelen. Hier niet het topic, dus ga ik verder niet dieper op in.
Ja, de lagen zijn nodig als vulspul vanwege de stuwkracht (zie mijn site; kopje zadels).
Voor alleen slapen is het als rol erop veel handiger (blijft schoon!).

De zadelzakken welke wij hebben sluiten van boven af met een flap erover. Bijft in draf prima op de plek.
Voor galop is het nodig om het met een lus omlaag (naar de singel) vast te zetten.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:53

pocogaucha als ik even met de deur in huis mag vallen, een recado of bastos zoals jij bedoelt moet je zo maken dat jij er lekker op zit en dat t genoeg dekking geeft naar je paard toe.

Gaucho s gebruiken hun spullen uiteraard ook om, als t nodig is, te overnachten maar dat hebben wij niet nodig.
Je kan op de site van www.criollohorsetack.eu eens kijken onder de zadels...
Rick heeft er veel verstand van en die kan je ook alles vragen op gebied van recado's.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:20

Ik moet zeggen dat ik wel jaloers ben wanneer ik Kuggur en PocoGaucha hier zo lees (en ook de beleving bij HC)… Wetende dat er gemeenschappen zijn waar iets onbenulligs en hier bijna ondenkbaar als je met een paard van a naar b bewegen, nog als normaal gezien wordt en sociaal aanvaard wordt…

Wanneer je hier op een zondagnamiddag met je paard op stap bent, wordt dat nog wel aanvaard, enkele automobilisten buiten beschouwing gelaten die vinden dat je met je paard in de berm of op een fietspad hoort en hun ongenoegen laten blijken door met hoge snelheid rakelings naast je heen te razen… ~~}>

Wanneer je echter op zondagavond met enkele paarden op de rijbaan door de dorpskern galoppeerd en je paard vervolgens bij de plaatselijke kebap/pizzatent parkeert, is de kans groot dat er binnen het kwartier een versterkte politie-eenheid de zaak binnenvalt met de vraag van wie die paarden buiten zijn (die overigens netjes naast elkaar in rust staan)… := maar goed, dat is alweer erg off-topic.. :o

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:37

Huertecilla schreef:
Femke_Tweety schreef:

...paardrijden is tenslotte al moeilijk genoeg ;)

Er loopt een onderwerp op ´discussies´ over wat na een val op een buitenrit. Echt onvoorstelbaar. Als ik dat lees, moet paardrijden buiten de bak in NL GELIJK verboden worden.
Het is een groot compliment aan het gezonde overlevingsverstand van páárden dat er niet meer ongelukken gebeuren.

Maar goed, dat is off-topic hier.
Welicht dat Laura vandaag nog wat leuks opent :D

Het hele leven is ook al moeilijk genoeg.. Je kunt het ook laten, maar ik ben er nu toch al mee bezig en zie het als een kans om er iets van te kunnen maken. Paardrijden idem.

Ik heb vandaag 2 pakjes geopend met in totaal 3 zeer interessante (on-topic) boeken :D *\o/* Of bedoelde je dat niet?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:46

yole schreef:
*knip*:= maar goed, dat is alweer erg off-topic.. :o

Ach, uiteindelijk komen we toch wel weer bij de zadels uit. Het zijn allemaal verwante onderwerpen.

Ik maak de mensen in het dorp hier wandel-mak. Na wat vreemde blikken en opmerkingen eerst beginnen ze het toch wel te begrijpen en ook leuk/goed te vinden. Als we straks ala Hc (wel met bitloos hoofdstel) weer buiten gaan rijden weet ik zeker dat ze het ook leuk vinden. Want dat scheelt, leken zien veel eerder of iets paardvriendelijk en leuk is of (al dan niet verkapt) paarddwingen..

Krijg je niet juist ook positieve reacties als je met de paarden op stap ben Yole?

Oja, n.a.v. de posts op de vorige pagina ben ik wel heel benieuwd hoe je het voor elkaar krijgt om van een paard af te vallen HC. Wat is er daarvoor nodig? Je zit toch gewoon?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:18

laura1986 schreef:
Ik heb vandaag 2 pakjes geopend met in totaal 3 zeer interessante (on-topic) boeken :D *\o/* Of bedoelde je dat niet?

Aha! Vermits het on-topic is... vertelvertel..

Citaat:
Krijg je niet juist ook positieve reacties als je met de paarden op stap ben Yole?

Ja hoor, over het algemeen zijn de reacties positief, zolang je je veilige plaats OP de rijbaan niet opeist.. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:20

laura1986 schreef:
Oja, n.a.v. de posts op de vorige pagina ben ik wel heel benieuwd hoe je het voor elkaar krijgt om van een paard af te vallen HC. Wat is er daarvoor nodig? Je zit toch gewoon?

Hannesen met andere dingen en testen wat wel/niet gaat. Gaat het niet, dan.... -O-
Met die speer bijvoorbeeld.
Kijk naar de foto.
Pal na het moment van gooien, draaien we om.
Niet eerst rechtuit gaande remmen; dat brengt je dichter naar de vijandelijke troepen, nee in de vaart zo scherp mogelijk wenden.
Dat gaat niet goed als je met kracht rechts vooruit werpt en dan linksom wendt op weerstandsloze flitsmuts Arabella :o
Les: kruislings over de manenkan gooien en naar je werparm wenden.