Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:19

Saaams schreef:
Ja, die had geen commentaar. :+

Wat fijn zeg!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 16:57

Ik ben het hele topic aan het doorlezen, maar ben wat ongeduldig dus stel alvast mijn vraag…

Ik heb vandaag mijn oude qhp sunna hoofdstel kaakgekruist geprobeerd bij mijn paard en dat beviel best goed!

Afbeelding

Ik voel heel duidelijk wat ik teveel oplos met mijn hand en toen we het eens waren wat dan de juiste hulpen waren, liep ze eigenlijk fijner dan met bit. Dat smaakt naar meer! Dit hoofdstel schuift alleen behoorlijk en ik denk dat dat komt door het ontbreken van een kaakriem.
Ik zoek nu dus een bitloos hoofdstel waar ik mee mag starten dat stabiel ligt. Het liefst kan ik het op verschillende manieren gebruiken zodat ik kan uitzoeken wat ons het beste bevalt. Op mijn lijstje staat in ieder geval het hoofdstel van presteq. Heeft iemand daar ervaring mee? Heeft iemand andere tips of ideeën??

Zinzi_jewel

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 18:51

Prestec heeft een lastige pasvorm .

Verder wil even mee volgen op je vraag

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:10

Ik val in herhaling maar fra lami in een “ gewoon” hoofdstel.Ben daar heel tevreden over.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:17

Mijn ervaring is dat kaakgekruist sowieso niet heel stabiel ligt. Heb je al eens een sidepull met een kaakriem geprobeerd? Bij mijn pony is dat overduidelijk de favoriet.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:36

tennan schreef:
Mijn ervaring is dat kaakgekruist sowieso niet heel stabiel ligt. Heb je al eens een sidepull met een kaakriem geprobeerd? Bij mijn pony is dat overduidelijk de favoriet.

Dat is goed om te weten! Ik ga vanavond lessen met hetzelfde hoofdstel, maar dan als sidepull en ik heb via marktplaats een sidepull neusriem met driehoekjes gekocht die ik aan mijn eigen kopstuk kan doen. De ringen kan ik gebruiken om er een kaakriem aan te maken.

Heeft iemand ervaring met de sidepull van decathlon? De bevestiging van de teugelend lijkt me op zo’n onlogische plek zitten. Verder is het best een mooi hoofdstel om te zien. Zeker voor dat geld.

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:54

Met een ringetje dat alleen aan een dun leertje vastzit aan de neusriem, zou ik niet gaan rijden. En het ringetje zit inderdaad op een aparte plek.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:01

Hier ook tijdje kaakgekruist gebruikt. Lag hier wel stabiel. Maar ook verschillende modellen en merken getest en de een of de ander maakt wel verschil. Ik gebruik nu sidepull, omdat ik de kaak en kingekruiste te weinig release vond geven maar zie met passen toch dat sooge paarden die verdeling van druk juist wel als prettig ervaren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:09

Hier een gebruikservaring van een gelegenheids bitloze ruiter:

Al jaren pruts ik af en aan wat met bitloze hoofsstellen. Maar tot nu toe vond ik het echt onuitstaanbare krengen die er niet echt comfortabel uitzagen voor het paard.
Dan weer te stug, dan weer scherp of hard of heel onstabiel. En met pad eronder werd het natuurlijk helemaal een (schuivend) drama.
Ik vind het leuke afwisseling maar had geen zin om er 100+ euro aan uit te geven dus ik heb verschillende laagdrempelige opties de revue laten passeren.
En die constructies met die heel lichte riempjes/ ringetjes vond ik maar onveilig aandoen. Zoals hierboven ook al even aangestipt werd.
(en dat bleek dus ook toen (op het bakstuk) er recent eentje afscheurde bij het meenemen aan de hand)

Die van decathlon daarom zojuist ook overgeslagen. Al ziet de neusriem er best comfortabel uit. Dat iele riempje voor de teugels....

Maar deze heeft me positief verrast gisteren: https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... /Geluksrad
Afbeelding
Het lijkt wat op de neusriem van het nalanta hoofstel qua constructie.
En het voordeel is dat je ook het neusriem gedeelte kunt verstellen. Dat is fijn omdat ik hem gebruik voor alles van een breed fors hoofd tot een heel iel prielig neusje.

Het voelde meteen 'bijna als een bit'. Mijn paard reageerde er op licht contact heel fijn op en ik had niet dat schuivende storende gevoel.
Ik heb hem gebruikt zoals op de foto met de teugel dan onder de achterkant van de neusriem. Minimaal hefboom dus.

Nou heb ik er gister alleen in stap en draf mee gepruld met een barebackpad dus of het echt zijn 'bijna bit gevoel' blijft houden als we wat meer er op door rijden moet nog blijken. Maar dit was het eerste bitloze hoofdstel wat meteen een prettige indruk maakte bij ons.
Bij alle anderen bleef er meer een: 'moet dit nou comfortabeler zijn dan een bit' vraagteken boven mijn hoofd zweven. :')

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:52

Ik heb via marktplaats een fra pardoes gekocht en dat bevalt in shows! Het ligt heel stabiel en eigenlijk reageert ze erop zoals met bit, maar dan relaxter. Olijf is nogal afgeleid en erg zelfstandig en daarbij komt ze af en toe het bit tegen. Dat geeft altijd grote reacties. Met de sidepull komt ze mijn hand ook tegen, maar dat geeft veel minder stress en gedoe. Ik ben blij tot nu toe!!

Ik las dat ze vanaf 1/4 t/m zzz mag starten zonder bit. Kennen jullie voorbeelden van ruiters die dat ook echt doen? Ik heb zo snel geen filmpjes oid kunnen vinden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:14

Hoi! Ik kom even binnenvallen.

Ik meen me te herinneren dat er een plaats is waar je bitloze hoofdstellen kunt 'lenen' om uit te proberen (test center). Weten jullie meer?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 23:35

Voor Edix is er als t goed is zoiets via boomloos in balans. Verder heb je lis van vliet die op locatie komt met een hele berg pashoofdstellen.
Zelf heb ik kleinschalig een passervice en ben ik nog aan het kijken of ik daar ook een stukje verhuur/testen aan kan toevoegen. Maar daar heb jij voor nu nog even niks aan.

Alexandra309

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:37

Hoi,

Ik ben op zoek naar een hoofdstel dat zowel als kaptoom en als bitloos hoofdstel gebruikt kan worden. Ik heb al eerder de goedkopere variant van Harry's Horse geprobeerd, maar hiervan was de pasvorm niet goed en het leer was ook erg stug. Nu zag ik de F.R.A. Caval Cavemore en ik vroeg me af wat de ervaringen hiermee zijn. Ook begreep ik dat dit hoofdstel zowel als sidepull als hackamore gebruikt zou kunnen worden vanwege de vorm van de scharen, klopt dit?
Ook wordt er een losse neusriem verkocht van dit hoofdstel, die aan je eigen hoofdstel zou moeten kunnen, maar ik geloof dat je bij een kaptoom altijd een kaakriem nodig hebt, toch? Als jullie nog andere suggesties hebben voor evt hoofdstellen hoor ik het ook graag. :)