[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:57

Haha die tas is leuk en helemaal voor de mensen die niet zonder hun ghost kunnen <<)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:09

Ghost heeft al lang bijpassende zadeltassen - zelfde leer en kleur als je zadel, geen probleem.

Ik denk dat hij ook een Firenze/Roma tasje moet maken, of met de Quilty/Quevis als model. :+

Ik denk dat telefoontasjes geen probleem moet zijn, alleen heb je zo veel telefoons (qua grootte etc.) dat het lastig is om dat te organiseren. Bijpassende rijschoenen en laarzen kan ook - zijn verhoudingsgewijs wel prijzig - maar ja, Italiaanse schoenen he 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

allemaal samples - die laarzen zijn gaaf, met elastische enkel voor makkelijk aan en uit trekken...

Hoe komen we weer terug on topic? :o
Ehhh - het Barocco tasje is ook te bestellen in de kleurcombinatie van je zadel O:)
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 29-07-16 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:16

Word nu een beetje hebberig, maar die laarsjes zijn wel heel nice (alleen dan wel helemaal bruin). :j *\o/*

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:17

Ow, van die laarzen word ik heel hebberig!

DuheloJarig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:07

Die eerste rijschoenen vind ik leuk. Weet je richtprijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:31

pleiada schreef:
Nou ben ook wel benieuwd wat hij er aan gaat doen :j

Ik ook. :j
Nu is [***] door zijn verleden niet zo dol op zadels, maar ik ben niet zo dol op zonder zadel op hem zitten. Dat een hoog liggende ruggengraat en hoge schoft vervelend zijn voor het zadel is één ding, maar zonder zadel is het comfort ook niet echt hoog... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:31

Ik wil die laarzen!!!!!! <3

Edit: die bovenste schoenen trouwens ook wel :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:38

Wat moet het toch gaaf zijn om een fabriek te hebben die zó veelzijdig is dat je gewoon alles wat je wilt kunt maken. :j Dan snap ik dat ze bij Ghost zo graag experimenteren, the sky is the limit. :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:47

laarsje 1 ca. 160 euro - hoge laars ca. 170 euro - bruine laarsje met concho ook ca. 170 euro

xyzutu2, ergens in onze zwarte middeleeuwen had je een martelmethode die hekelen, of "over de hekel halen" heette - de hekel was een metalen kam, waar hennep overheen werd getrokken, of vlas of zoiets, dat werd zo ontdaan van rommel en dan kon je er een keurig touw van maken - als je er een mens overheen haalt...nou ja, ik hoef niet in details te treden, maar ik neem aan dat een dergelijk ruggetje daar mee overeen komt

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hekel
:oo

Ghost maakt nog veel meer - maar dat heeft helemaal niets meer met zadels of leer te maken :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 01:03

Ik ga niet eens op je link klikken. :o :x
Op zich valt [***]'s rug me zelfs nog mee: als ik rechtop zit dan vallen mijn zitbeenknobbels blijkbaar netjes links en rechts van zijn ruggengraat dus dat kan veel erger, maar zodra je vooroverbuigt om hem een beloning te geven en dan tegen die schoft botst... :x
Niet meer belonen dus. ~~}>

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 08:35

xyzutu2 schreef:
pleiada schreef:
Nou ben ook wel benieuwd wat hij er aan gaat doen :j

Ik ook. :j
Nu is Rio door zijn verleden niet zo dol op zadels, maar ik ben niet zo dol op zonder zadel op hem zitten. Dat een hoog liggende ruggengraat en hoge schoft vervelend zijn voor het zadel is één ding, maar zonder zadel is het comfort ook niet echt hoog... :')

Ik ben toch wel benieuwd of zijn rug ooit nog bij trekt qua bespiering zodat hij wat ronder wordt daar..Zou wel makkelijk zijn toch :))

Die laarzen zijn echt super mooi <3 Wordt er erg hebberig van :))

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:04

ittheclown schreef:
Oehh vraagje over de Karslund van hierboven. Ik heb van de week op een Karslund S line gereden ( volgens mij niet boomloos ? )een.. 16,16,5 inch ongeveer echt ongeloofelijk dat mijn bips erin paste. Maar ik vroeg me af of de Karslund van hierboven dezelfde maat ongeveer heeft van de zitting ? f dat hij wat ruimer uitvalt ? Ik vraag het omdat we morgen bezichteging twee hebben bij een IJslander waar we behoorlijk verliefd op zijn en als het morgen goed gaat en hij komt door de keuring kopen we hem waarschijnlijk. Maar hij heeft nu een IJslander zadel waarbij je dus echt helemaal op de lepel zit en aangezien mijn bips het grootste van mijn lichaam is ziet dat er niet uit dus zou graag het zwaarte punt een tikje meer naar voren hebben als we zadel gaan kopen. Ik was nieuwschierig of dit een optie voor ons zou zijn .. de S line.. is namelijk een stuk duurder had ik gezien. Wil ook de passervice laten komen mar zag dat hun niet alle merken en modellen van zadels hebben ?

Op de site van Karlslund heb je een chatfunctie, daar kun je het vragen http://karlslundriding.com/
Ik heb geen idee, ik zit regelmatig op die dingen maar ik pas overal in met mijn kledingmaat.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:48

De karlslund 2 die Pleaida hierboven laat zien is een 17". Doordat ze zo vlak zijn kun je er meer bips op kwijt, om het zo te zeggen.

Lilianne van boomlooszadelpasservice heeft de kontakt 1 en krijgt als Pleaida uitgespeeld is de kontakt 2 ook.

De S line inderdaad geen boomloos zadel, heeft verwisselbaar kopijzer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:55

Leuk weer die schoenen / laarzen +:)+ Echt gaaf hoor wat die allemaal zit te hobby'en :j

Heeft hij ook geen kleinkinderen ofzo waarvoor die wat soepele eerste schoentjes heeft gemaakt en nog wat leuke modelletjes over heeft :P

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:28

Vraagje! Morgen ga ik voor het eerst op mijn Ghost rijden :D We verhuizen mijn paard rijdend naar zijn nieuwe stal, scheelt trailer gedoe. Is ongeveer drie kwartier rijden.
Maar. Ik heb net pas die kussens eronder echt bekeken en zie ook dat je ze gewoon kas loshalen en op een andere plek kan plakken :=
Mijn testmoment met de Ghost was echt kak (lang verhaal). Ik heb er toen gewoon geen aandacht aan besteed, geen tijd voor.

Maar, ik ben nu benieuwd.
Stel, ze zitten niet ideaal voor mijn paard (dit weet ik dus niet). Zal hij er morgen dan veel last van hebben op dat (stap) buitenritje, als ze dus niet goed zitten? Hoe kan ik zien of ze wel/niet goed zitten?

Afbeelding
Afbeelding

Dit was zijn rug na longeren met de Ghost Quevis (en Firenze pad)

Afbeelding

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:19

Rijfoto met de ghost :)
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:56

Gave foto! Wel jammer van die stofwolk voor jullie :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:09

pmarena schreef:
Leuk weer die schoenen / laarzen +:)+ Echt gaaf hoor wat die allemaal zit te hobby'en :j

Heeft hij ook geen kleinkinderen ofzo waarvoor die wat soepele eerste schoentjes heeft gemaakt en nog wat leuke modelletjes over heeft :P

Voor zover ik weet zijn er nog geen kleinkinderen - maar ik ken alleen de jongste dochter en de zoon... :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:15

woepsie90 schreef:
Vraagje! Morgen ga ik voor het eerst op mijn Ghost rijden :D We verhuizen mijn paard rijdend naar zijn nieuwe stal, scheelt trailer gedoe. Is ongeveer drie kwartier rijden.
Maar. Ik heb net pas die kussens eronder echt bekeken en zie ook dat je ze gewoon kas loshalen en op een andere plek kan plakken :=
Mijn testmoment met de Ghost was echt kak (lang verhaal). Ik heb er toen gewoon geen aandacht aan besteed, geen tijd voor.

Maar, ik ben nu benieuwd.
Stel, ze zitten niet ideaal voor mijn paard (dit weet ik dus niet). Zal hij er morgen dan veel last van hebben op dat (stap) buitenritje, als ze dus niet goed zitten? Hoe kan ik zien of ze wel/niet goed zitten?

[ [url=m/uNa0Gp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EolReV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RRDrX3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou ze ietsje verder uit elkaar leggen - zodat ze niet OP, maar net náást dat naadje zitten (maar niet ver ernaast) Verder zou het niet dramatisch moeten zijn hoor. Ik zie de zweetplek van opzij en niet van achteren, dus misschien zit het ver genoeg uit elkaar :o

Dit was zijn rug na longeren met de Ghost Quevis (en Firenze pad)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:16

Duhelo schreef:
[ [url=m/lLMkoN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die stofwolk maakt het juist gaaf!!!!! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:19

woepsie90 schreef:

Het is van een rugfoto vanaf de zijkant lastig vergelijken, maar bij een groot paard zou ik persoonlijk 6cm vrije ruimte tussen de kussens aanhouden. Mijn Ghost is even op vakantie dus ik kan het niet opmeten, maar volgens mij was die strook midden onder het zadel eerder iets van 4 cm breed, dus die zou ik iets breder plakken. De kussens mogen namelijk niet op de doornuitsteeksels van de wervels liggen en ook niet op de pezen die direct langs die doornuitsteeksels liggen en bij jou loopt de zweetafdruk wel heel erg dicht tegen de wervelkolom aan. Natuurlijk heeft elk paard een andere breedte qua dooruitsteeksels - [***] heeft ze bijvoorbeeld best breed - en bij een smalle IJslander met een verzonken ruggengraat kan 4cm ook prima passen, maar bij een groter paard met een een hoger liggende wervelkolom zou ik het wat meer ruimte geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:24

Wat vinden jullie van deze methode om het draagvlak van het paard te bepalen?

Wat ik interessant vind is dat hij een handbreedte driehoek links en rechts van de schoft (vanaf minuut 2.34) als verboden gebied bepaalt, dus daar mogen de kussens van het zadel niet op leunen (helaas zegt hij niet waarom).
Nu heeft hij het waarschijnlijk over een boomzadel, maar bij Ghostfoto's zie ik de kussens vaak van voor tot achteren op dezelfde breedte van elkaar liggen, dus niet dat de kussens bij de schoft wat breder uit elkaar staan zodat de schoft meer ruimte krijgt. Is dat omdat het boomloos is? En wat is bij Ghosts dan het standaardadvies; bij de schoft de kussens net zo smal als aan de achterkant plakken, of bij de schoft wat meer van elkaar zetten?

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:35

Kwetal schreef:
Duhelo schreef:
[ [url=m/lLMkoN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die stofwolk maakt het juist gaaf!!!!! <3

Haha. inderdaad. ik vind het zo'n lekkere dramatische foto :D
zls ik ooit uitgevonden heb hoe ik filmpjes kan uploaden maak ik een rijtopic aan :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:39

op de plek van dat verboden driehoekje loopt de trapezium spier. op precies die plek van de driehoek zit een triggee point dat als daar sruk op komt het paard juist de rug gaat hol trekken en hoofd omhoog wil doen ipv wat wij wille ; rug bollen en hals/hoofd omlaag.
Maar bij boomzadels als de kussens/kopijzer daar op ligt krijgen paarden sneller spieratrofie, dit gaat niet op bij boomloos. Maar van de triggerpoint durf ik niet te zeggen hoe dat zit met boom of boomloos.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:01

dat rode gebiedje wat hij niet uitlegt - daar zit een zenuw, als je daar in knijpt, kan je paard niet meer bewegen - vraag me niet waarom, het is zo - net als dat je bij jezelf net onder je knie tikt, je iemand in zijn gezicht schopt - ik zie dat Daphneeej het ook al heeft gezegd.
Boomloos flext mee, dus dat is minder erg (mag uiteraard niet in de knel zitten omdat het enorm strak is aangesingeld)

Ik vind ook dat de meneer een enorm brede vrijheid wil voor de wervelkolom? Aan beide kanten een handbreedte? Of heb ik dat verkeerd begrepen ? (ik wordt een beetje kriegel van dat gepor met dat krijtje, dus ik kijk niet nog een keer :P )
Wil hij aan elke kant 8cm vanaf de wervelkolom??? Of 8cm in totaal? IK ben wel blij dat hij eindelijk benadrukt, dat het zadel niet op de rib-boog mag liggen :j

Als je goed kijkt aan de onderkant van de Ghost, zie je dat de kussens vanzelf wat verder uit elkaar staan aan de voorkant. En het voordeel is ook dat je het wat uit elkaar kunt vast zetten. Met een boomzadel lukt dat niet.