voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:03

Ik ben ook benieuwd naar foto's van de barrydale, is deze ook geschikt voor wat rondere paarden?
Mijn merrie is breed op de schouders, maar sinds een maand heeft ze ook een schoft (ik heb haar bijna een jaar en ze was te zwaar en had geen schoft, ze is nu bijna op het goede gewicht, en blijkt wel een schoft te hebben) ze is wel rond verder.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:10

Woartel schreef:
Af en toe kom ik nog even binnenvallen, hoor. Ik heb een Barefoot op het oog zonder vps. Nu wil ik graag weten of een zadel met stevige inlages (of dubbele), zonder VPS, dezelfde drukverdeling heeft als een zadel met vps, en vpsinlages?

Klopt het dat vpszadels het vaak goed doen op paarden met een vlakke, niet opstaande ruggegraat? Geloof dat ik dat ergens heb gelezen.

Ik weet niet of de drukverdeling hetzélfde is, maar het kan wel gewoon van dezelfde kwaliteit zijn denk ik :)
Ik had eerst een vpsloze, en daar had ik ook een prima drukverdeling op, maar daar had ik wel 3dubbele voor nodig,
en ik heb een flink breed paard met en niet opstaande ruggegraat.
Nu heb ik de vps, en die zit hartstikke prima :)

shiana

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:27

misschien kan iemand van jullie me advies geven ..
Ik zit met mijn redelijk ronde en schoftloze haf in twijfel.
Ik heb nu een pommel in mijn barefoot die te klein is , nu kan ik de xl pommel nemen of de flexibele pommel..
Wat zouden jullie een verstandiger keuze vinden?? en houd je met de flexibele pommel nog wel enige stevigheid??

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:28

Ik denk de harde, de flexibele geeft weinig steun meer naar wat ik gehoord heb.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:04

de xl. Ik vind flexibel niksi

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:14

hallo ik had even een vraagje.
ik heb laast een barefoot cheyenne op mijn fjord met korte rug gehad, het ging hier om een maat 2 want anders passen de billen er niet in. Maar nu vond ik hem vrij lang maar er is mij verteld dat er alleen druk zit op de plek waar je zit dus alles wat er achter zit komt geen druk op. Nu heb ik een foto gemaakt en die achterste streep is waar het einde van de pad lag en die andere streep is het einde van de zitvlak.
Afbeelding

nu heb ik ook horen zeggen dat het zadel wat meer naar achter moet liggen dan een boomzadel. Kan dit kloppen.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:28

bedankt voor jullie reactie's.. nou kwam ik met de maatsjablonen er niet helemaal uit of ik de l of de xl moest hebben .. zat naar mijn idee weinig verschil in..
welke hebben jullie met haffies erin zitten??

Liefmeisje: misschien kan je een foto maken met het zadel erop??
zo kunnen ze niet zien of je hem ook te ver naar voren of juist niet hebt liggen

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:35

iemand een idee waar je 2ehands een western pad kan kopen.tussen nevada en arizona zit mijn zadel in

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:47

@SHIANA ik denk dat ik haar niet meer zie en morgen ga ik van stal verhuizen maar het zadel lag meer naar achter dan naar voren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:57

loveidefix schreef:
Goedemiddag dames :D
Ik meld mij ook even bij de club.
Ik heb nu de cheyenne drytex kids op proef.
Nee, niet voor mezelf maar voor mijn ruitertje en idefx
(al pas ik wel gemakkelijk in het zadel :o ik ben 1.72 :+ )

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik hem nu wel of niet koop,
maar het is wel een fijn zadeltje :D Eindelijk iets dat niet ''op'' mijn shet
ligt maar er gewoon op ligt. Helaas heb ik een zonder die zijn hoofd naar beneden
doet waardoor het meisje naar voren valt en het zadel zo zijn nek op glijd
als ze genoeg tegen de pommel aan hangt. Ik ben van plan er wel een FRA singel
bij te kopen als ik/zij boomloos ga rijden.

Fijn dat hij op zich bevalt , maar dat je er zelf goed in past dat lijkt me eerlijk gezegd HEEL erg sterk , ik kan het mensen ouder dan een jaar of 12 en langer dan zo'n 1m60 alleen maar HEEL sterk afraden :=

FRA singeltjes bevallen meestal wel goed :j

Ben benieuwd of je besluit hem te kopen , het is toch altijd de vraag of je niet nog iets kunt vinden dat nog net iets fijner ligt / zit :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:03

joenohoe schreef:
Puchje schreef:
Joenohoe, mag ik vragen naar je lengte?
Ik ben ook erg benieuwd naar de Barrydale, maar bij de Lexington had ik scheenbeenwrongen ipv kniewrongen. Hoe zijn die bij de Barrydale geplaatst? Ik heb maar korte pootjes bij 1.69m

Hihi jij bent langer dan ik, ik ben 1.65 met niet echt lange benen. Hoe die geplaatst zijn is moeilijk uit te leggen, zit totaan boven dus dijbeen. Zal morgen verslag uitbrengen, ben zelf ook erg benieuwd.

Fijn dat de Barrydale aangekomen is , dan kan het grote testen beginnen *\o/*

Tja die wrongen....ik ben rond de 1m60 en heb NIKS aan de kniewrongen van Barefoot , de zadels met kniewrongen daar heb ik dan ook totaal geen enkele interesse in....
maargoed dat had ik ook met "normale" zadels hoor , Engelse zadels met wrong daarbij kom ik niet in de buurt van de wrong , tenzij het richting een dressuurzadel gaat , dan pak ik nog iets van een verdikking mee :P Maar met kniewrongen ga je alleen maar een bredere zit krijgen...ik vind het niks :n Doe mij maar dijwrongetjes / stockzadel-oortjes of iets in die trant , een verhoging waar je been net boven de knie tegenaan ligt en die een lekker stabiel zitgevoel geven waardoor je er ook niet zomaar voorover af getorpedeerd wordt als je een beetje een raar paard hebt :P

De wrongen van de Barrydale zijn wel geinig met dat puntje zo bovenaan , dat kan nog wel een beetje verschil maken voor de korte pootjes :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:05

Dayna schreef:
Thanks Joenohoe voor de antwoorden :D

Ik heb de BF Lexington vanavond meegenomen naar stal. Ik heb hem op haar gelegd en hij lijkt goed te liggen. Morgen of overmorgen ga ik hem eens even testen! Ik houd jullie op de hoogte. Ben zeeeer benieuwd.

Ben benieuwd hoe die je bevalt !

Het punt waarop de Lexington het meeste afgekeurd wordt is toch wel de verhoogde achterkant....Barefoot staat daar helemaal achter maar het lijkt wel iets dat speciaal voor grote sportpaarden werkt en niet zozeer op de meer koudbloed-types , hoewel er daarbij ook genoeg mensen zijn die toch voor de Lex kiezen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:08

Jennyxx schreef:
Joenohoe wordt bestookt met vragen :D maar ik heb er ook nog eentje :o :)) Ik ben heeeeel benieuwd of jij de Barrydale breder vindt zitten dan de HM?! Zat die nep-barefoot voor jouw gevoel breder. Mij is verteld dat de HM een smalle zit heeft, maar ik heb er zo mijn twijfels bij.

Ben ik ook wel benieuwd naar :j

Ik hoor heel erg wisselende verhalen over ervaringen met de HM-zadels... vaak "klagen" mensen toch over de brede zit en dat het zadel erg weinig steun geeft doordat hij vrij vierkant en vlak is , maar dan zijn er ook weer mensen die ze helemaal niet breed vinden zitten en juist vinden dat ze er lekker stevig in weg zakken.....die meningen staan dus lijnrecht tegenover elkaar :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:12

Woartel schreef:
Af en toe kom ik nog even binnenvallen, hoor. Ik heb een Barefoot op het oog zonder vps. Nu wil ik graag weten of een zadel met stevige inlages (of dubbele), zonder VPS, dezelfde drukverdeling heeft als een zadel met vps, en vpsinlages?

Klopt het dat vpszadels het vaak goed doen op paarden met een vlakke, niet opstaande ruggegraat? Geloof dat ik dat ergens heb gelezen.

Nou , het VPS is meer dan een setje inlages hoor , dus hetzelfde wordt het niet. (anders hadden ze de aanpassing ook niet hoeven te doen en dat had weer wat in prijs gescheeld :P ) Maar op zich is er niks mis met een Barefoot zonder VPS , alleen dan zijn de inlages die je er onder gebruikt wel des te belangrijker.

Wel of geen VPS heeft weinig te maken met de bouw van de rug. Wanneer paarden een opliggende / uitstekende ruggengraat hebben heb je gewoon meer "kussen" nodig om het zadel hoog genoeg op te tillen zodat het niet op de ruggengraat gaat hangen , VPS kan daarbij helpen maar de pad met inlages is toch het belangrijkste :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:00

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:03

Kijk ik niet goed? Ik zie alleen maar een foto van de bruin/bruine en zwart/grijze zonder paard/ruiter?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:05

Kijk! Interessant! :D Ik ben érg benieuwd hoe ie ligt bij Nigel! Als er een testzadel ligt bij Becidor ga ik m ook testen!
MssMaris schreef:
Kijk ik niet goed? Ik zie alleen maar een foto van de bruin/bruine en zwart/grijze zonder paard/ruiter?

Je kan scrollen ;)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:07

Zucht, het lag aan mijn internetbrowser, in Explorer zie ik ze wel *\o/*

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:08

Iemand enig idee wat de lengte van Lisanne is? :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:08

pmarena schreef:
Er staan trouwens rij-foto's van de Barrydale op :

http://www.boomloosrijden.nl/barrydale-groot.html

Niet echt het goede voorbeeld zo zonder geschikte pad... Ik kan ook nergens een half-pad ontdekken of die moet wel erg goed verstopt zitten.
Laatst bijgewerkt door Swift op 28-10-11 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:10

Ik heb geen idee , en vind het ontbreken van een goede pad ook erg jammer.

Maarja , het zijn i.i.g. wel voorbeeld-foto's van hoe het zadel er uit ziet met een ruiter er op en dat is beter dan geen foto's ;)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:11

Ja zeker! Ik begin steeds meer fan van de Barrydale te raken!

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:18

pmarena, welk pad/singel zou je adviseren voor de Barrydale?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:23

Tja qua pad gewoon een Barrydale pad , die zal een goed bijpassend model hebben. Alleen moeten we daar nog zeker een maand op wachten...die productie loopt heel erg achter :=

Singel : gewoon een dressuursingel. FRA bevalt vaak erg goed in combinatie met Barefoots :)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:25

Ah bestaan die dus (bijna) ook, leek hier :o
Super, thanks!