wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:45

een zadel hoord niet te wippen dan past deze toch niet goed naar mijn idee, rijden met een wippend zadel lijkt me ook niet prettig voor de rug spieren als ze, deze aanspand klapt het zadel er steeds op.

Dat zou kunnen van de br event maar ik heb een namaak event echt een mooie groene maar toch schuift die ook onder mn zadel weg die is echter kwa maten en lussen precies het zelfde als de event enige verschil zijn de stiksels die zijn hier niet recht maar van die krullen (sier stiksels)

Snoevie

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:46

bij mij schuift alles,dus ik hoop ook wel dat dat met mijn nieuwe zadel is opgelost

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:46

Ik heb nu een dekje met een rubberen strip erop, dat kan niet schuiven (ik heb het dekje nog niet geprobeerd, volgens mij is mijn zadel weer te smal nu )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:47

ik had een dekje met rubber anti slip letters erop,maar ook dat schoof. best erg eigenlijk,niks blijft goed liggen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:51

Goed om even de bevestiging te krijgen van wat ik zelf ook al dacht. Ik blijf dan onder het zadel wel stappen tot Kerry is geweest en zal haar wel aan de longeerlijn in draf gaan trainen :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:09

Maris schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Ik ben momenteel nog druk bezig met het "trainingsschema" dat ik van Kerry heb gekregen. Na 2 weken stappen mocht ik stukjes gaan draven, dat heb ik dus afgelopen weekend voor het eerst gedaan.

Zoals ik al wel een beetje had verwacht schuift het zadel naar voren, over de schouder. Kerry had dit al voorspelt en komt daarom binnenkort ook opnieuw aanpassen. Mijn moeder heeft gefilmd en daarop kon ik duidelijk zien dat het zadel aan de achterkant los komt tijdens het draven. Dat is toch niet gebruikelijk? Ik heb zelf geen ervaring met flair maar ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat het zadel "wipt" tijdens het draven. Ik twijfel nu een beetje of ik wel moet gaan draven, ben bang het niet goed is voor haar rug, ondanks dat ze wel lekker los en voorwaarts neerwaarts draaft.

Sowieso moet ik Kerry bellen voor het inplannen van de nieuwe afspraak maar ik heb hem nog niet te pakken gekregen. Dan zal ik het ook even aan hem voorleggen maar was wel benieuwd of jullie hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Overigens schuiven mijn dekjes ook onder het zadel.

Remember hier had, geloof ik, hetzelfde probleem. Lees even terug, ik weet niet uit mijn hoofd hoe ze het probleem opgelost heeft samen met haar fitter.

Klopt!

Bij mij is het opgelost met een voorsingelsysteem, een balance strap en een voor het mooie net te smalle headplate icm een H-singel. Het schuiven wordt veroorzaakt door een heel rondgeribt paard in combinatie met flink ontwikkelde trapezius die als het ware een soort glijbaan voor het zadel maakt het schouderblad over :+ . Met het voorsingelsysteem erop en een grotere headplate (maat 4), ging het zadel wippen aan de achterkant. Waarschijnlijk wordt dit opgelost met een flat tree, maar dit is net het duurste onderdeel van het zadel. Om het wippen dus op te lossen het zadel aan de voorkant weer wat smaller (eerst van een 4 weer terug naar een 3 en later zelfs weer een 2), zodat 'ie aan de voorkant niet zakt en toen met een balance strap het zadel aan de achterkant in balans houden. Doordat nu de singelstoten zo ver uit elkaar liggen (die door de voorsingel helemaal aan voorkant van het zweetblad en de balancestrap aan de achterkant vh zweetblad) ligt dit het mooiste met een H-singel.

Ga binnenkort wel kijken of het met een flat tree echt beter gaat, maar voor nu is het opgelost.

Snoevie schreef:
ik had een dekje met rubber anti slip letters erop,maar ook dat schoof. best erg eigenlijk,niks blijft goed liggen.

Gewoon bij de Blokker zo'n matje halen en op maat knippen in soort 'zadelvormdekje'! Dan gaat dat dekje echt geen kant meer op als je dat matje tussen dekje en zadel legt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:19

Seven schreef:
een zadel hoord niet te wippen dan past deze toch niet goed naar mijn idee, rijden met een wippend zadel lijkt me ook niet prettig voor de rug spieren als ze, deze aanspand klapt het zadel er steeds op.

Dat zou kunnen van de br event maar ik heb een namaak event echt een mooie groene maar toch schuift die ook onder mn zadel weg die is echter kwa maten en lussen precies het zelfde als de event enige verschil zijn de stiksels die zijn hier niet recht maar van die krullen (sier stiksels)

De techno van BR blijft perfect liggen.

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:28

ken ik niet :D ik blijf lekker bij mn br event daar ben ik super tevreden over en die zijn allemaal de zelfde dikte dus hoef daardoor geen zorgen te maken over het zadel en de vulling

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:57

de eurostar pads blijven ook goed liggen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:59

die vind ik altijd zo dik van eurostar maar wel erg mooi :)) , zowiezo die pads zijn erg dik trouwens

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:06

Seven schreef:
ken ik niet :D ik blijf lekker bij mn br event daar ben ik super tevreden over en die zijn allemaal de zelfde dikte dus hoef daardoor geen zorgen te maken over het zadel en de vulling

De techno heeft een rubber antislip strip.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:08

ja dat dacht ik al maar ja de event schuift niet dus heb geen slipmatje of strip nodig maar wie weet straks wel we zullen zien ik wacht geduldig af :))

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:31

Als ik zo die kunstgrepen lees die uitgehaald moeten worden op rondgeribde gespierde paarden dan ga ik nog eens heel hard nadenken of de WOW wel iets voor ons is. Vind het zonde om zoveel geld uit te geven aan een zadel wat mijn problemen met andere zadels niet oplost.

Gelukkig staan ze ook op equitana dus ik ga daar maar eens zo'n zadel uit elkaar pluizen en eens heeeeeel goed bekijken van dichtbij ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:37

Remember bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik zat zelf ook al te denken aan een H singel (pff nog meer kosten..) maar dat laat ik verder maar aan de fitter over.

Maar jouw zadel ligt nu dus wel goed? Heb je een foto van jouw paard? Ik ben wel nieuwsgierig of die wat bouw betreft dan op mijn paard lijkt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:38

Ik heb trouwens wel al een voorsingelsysteem, maar wat is een balance strap?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:38

daar zal je niet veel wijzer van worden, alleen door passen kom je dr achter of het iets voor je peerd is.... ;)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:39

pff ik zie door de bomen het bos niet meer met al die termen, pointstrap, balance strap, voorsingel..
Wat is nu precies wat?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:40

Hoe strak singelen jullie eigenlijk aan? En dan met name degene die een H-girth hebben?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:41

Komt het zadel ook echt los van de rug?
Ik had nl in het begin ook het idee dat ie wat wipte, maar dat was puur de werking van de lucht.
Dat was ik niet gewend en daardoor leek dat zo.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:42

Vippie schreef:
Als ik zo die kunstgrepen lees die uitgehaald moeten worden op rondgeribde gespierde paarden dan ga ik nog eens heel hard nadenken of de WOW wel iets voor ons is. Vind het zonde om zoveel geld uit te geven aan een zadel wat mijn problemen met andere zadels niet oplost.

Gelukkig staan ze ook op equitana dus ik ga daar maar eens zo'n zadel uit elkaar pluizen en eens heeeeeel goed bekijken van dichtbij ;)

Ik lees mee, ook voor een rondgeribt paard, en ben het met je eens. Mijn vriendin had ook een wippend zadel op een rondgeribt paard, wat niet goed passend gemaakt kon worden, en is op een ander merk overgestapt wat wel goed ligt. Vind singel aanpassingen om een zadel rustig te laten liggen, toch een zwakte bod.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:47

Een zadel hoort in de basis gewoon goed passen en dus niet schuiven, klapperen e.d. Dan past het zadel volgens mij niet en heeft niets te maken met de rondte van je paard/grote bewegingen/bespiering e.d.
Dan moeten er ook niet allerlei kunstgrepen uitgehaald moeten worden om het een soort van passend te krijgen. Dan is dat merk zadel gewoon niet geschikt en moet je helaas op zoek naar een andere.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:49

Het zadel komt echt los van de rug:

Ik heb al zo veel verschillende soorten zadels gehad; diverse Passiers, Prestige, Wintec, Euroriding maar het is het altijd net niet. Dus ik heb mijn hoop nu toch echt wel op Wow gevestigd. Maar de fitter heeft al aangegeven dat het nog niet goed lag. Daarom moest ik ook 2 weken stappen, om de bespiering te veranderen (juiste bespiering verkrijgen) waarna het zadel wel passend gemaakt kan worden. Hij zei dat hij het zadel passend gaat krijgen en aangezien ik alleen maar positieve ervaringen lees vertrouw ik daar op.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:50

Kijk maar in de links in mijn onderschrift, en via profiel ook nog wel wat foto's. Op die foto's kun je ook duidelijk zien dat het zadel naar voren de schoft op schuift!
Degene die mijn zadel heeft aangepast in eerste instantie, en die ik ook keer of 5 terug heb laten komen, heeft er niks aan gedaan (spijtig....). Die gaf elke keer aan dat het optisch wel naar voren gaat, maar dat hij nog genoeg schoudervrijheid zou hebben. Maar nu ligt het inderdaad goed, schuift geen mm meer!!

De balance strap komt in plaats van de achterste singelstoot. Deze riem gaat tussen kussens en zitting door, en gaat dan aan een schroef waarmee kussens en tree bevestigd worden. Hierdoor heb je veel meer achterop het zadel (bij mij ongeveer ter hoogte waar mijn zitvlak eindigt) druk naar beneden, wat het wippen tegen gaat. Werkt het best icm H-singel, omdat je daarmee zo goed als recht naar beneden kan met zowel je voorste als achterste singelstoot.

luve_rozes schreef:
Ik lees mee, ook voor een rondgeribt paard, en ben het met je eens. Mijn vriendin had ook een wippend zadel op een rondgeribt paard, wat niet goed passend gemaakt kon worden, en is op een ander merk overgestapt wat wel goed ligt. Vind singel aanpassingen om een zadel rustig te laten liggen, toch een zwakte bod.

Het wippen staat los van het rond geribte ;) ! Ik heb een curved tree, en dat is waarschijnlijk het probleem van het wippen. Het schuiven zou bij Tris (écht heel rondgeribt en bijzonder ontwikkelde trapezius) met de voorsingel opgelost kunnen worden, maar omdat ik dus een curved tree heb ipv flat (die zijn er nog niet zo heel lang en zijn er gekomen omdat er meer paarden dit probleem hadden), moet het met een balance strap en h-singel opgelost worden. Eindresultaat is het zelfde, weg ernaar toe is anders.

Als het gaat om nu een nieuw zadel kopen, heb je dus al de keuze tussen curved en flat en er is inmiddels veel meer bekend over het schuiven enzo. Laat je goed voorlichten en met passen vooral VEEEEEEEL opties proberen! Moet je wel een fitter hebben die daarvoor open staat en daar de tijd in wil investeren. Zoals Eleonora het tegen me zei 'Je kan net zo veel opties maken die allemaal passen, als zadels in elkaar zetten die allemaal niet passen' . Het meest voor de hand liggende 'bouwpakket' hoeft niet de meest ideale situatie op te leveren, durf dus gewoon wat uit te proberen. En zeker als je voor een nieuwe gaat is dat dé kans! Als je, zoals ik, al een andere uitgangssituatie hebt moet je misschien ergens concessies doen. De voordelen van dit zadel, en de mogelijkheid om het aan te kunnen passen, wegen voor mij niet op tegen de nadelen en het werk eraan om het passend te krijgen ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:57

Bedankt weer voor de uitleg Remember!

Jouw paard is wel een heel ander type dan die van mij. Maar je kunt inderdaad wel zien dat het zadel naar voren schuift. Fijn dat het nu wel is opgelost :)

Ik ben benieuwd waar Kerry mee komt tijdens de volgende passessie.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:10

Daan_Ordeal schreef:
Dus ik heb mijn hoop nu toch echt wel op Wow gevestigd. Maar de fitter heeft al aangegeven dat het nog niet goed lag. Daarom moest ik ook 2 weken stappen, om de bespiering te veranderen (juiste bespiering verkrijgen) waarna het zadel wel passend gemaakt kan worden. Hij zei dat hij het zadel passend gaat krijgen en aangezien ik alleen maar positieve ervaringen lees vertrouw ik daar op.

Sorry maar jouw post bevestigd mijn terughoudendheid. Fitter laat je rijden met een niet passend zadel en denkt met 2 weken stappen bespiering te veranderen. := best knap... en wat als je weer gaat draven en galoperen dan? komt hij dan wéér aanpassen?

En esther, als er fitters zouden zijn die 100% mijn vertrouwen hebben en die langskomen om aan te meten ookal geef je geen garantie dat je zo'n zadel aanschaft dan zou ik ze zeker laten komen. Dat doen ze helaas niet als je er vantevoren al bijzegt dat je alleen wil proberen en kijken of het wat is.
Dat een zadel op een paard moet passen zal niemand ontkennen. Maar een zadel moet ook voor mij passen ;)

En eerlijk gezegd, hoe langer ik hier meelees hoe meer ik begin te twijffelen :=