Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:03

Ik heb geleerd dat je met een kandare/stang nooit een sperriem mag gebruiken, of sperriem-achtig, zoals dit hoofdstel.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:32

siskeh schreef:
Ik heb geleerd dat je met een kandare/stang nooit een sperriem mag gebruiken, of sperriem-achtig, zoals dit hoofdstel.

Dat is mij ook geleerd inderdaad. Omdat dit hoofdstel een riempje heeft dat vóór het bit langsgaat, mag het gezien worden als sperriem(achtig), en dus geen geschikte combinatie met dit bit. Hoofdstel lijkt qua pasvorm prima overigens (neusriem mag een gaatje zakken nog tov het jukbeen), maar dan met een ander bit.

Ik rijd met mijn kimblewick bit bij voorkeur zónder neusriem, en anders alleen met een hoge neusriem die heel los zit. Mijn fairfield chester gebruik ik voor mijn watertrens.

@xliez je kunt misschien beter kijken naar een hoofdstel met anatomisch kopstuk en anatomische hoge neusriem als je met dit bit wil rijden.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:27

siskeh schreef:

Wat is de onderbouwing hiervan? waarom zou het niet goed zijn? Hier regelmatig juist mensen gezien die een micklem gebruiken met een kandare en 2e set teugels aan de neusriem om als caveson/kandare hoofdstel te gebruiken. Ik heb ook afentoe gedaan en merk geen problemen hiermee.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:38

Daphneeeej schreef:
siskeh schreef:

Wat is de onderbouwing hiervan? waarom zou het niet goed zijn? Hier regelmatig juist mensen gezien die een micklem gebruiken met een kandare en 2e set teugels aan de neusriem om als caveson/kandare hoofdstel te gebruiken. Ik heb ook afentoe gedaan en merk geen problemen hiermee.

Je paard kan niet weg vd druk, want kan de onderkaak niet meer van de bovenkaak weg bewegen. Dat was vroeger best handig 'in het heetst van de strijd': je paard kon in elk geval niet vallen en zijn onderkaak breken. Maar het belemmert dus ook de mogelijkheid om weg te bewegen van de druk. En natuurlijk rijd je op een kandare normaal gezien met één hand aan de teugel, en zonder terugwerkende druk. Maar ook een simpele gesloten hand die nét te traag is met openen , is voor het paard vaak reden om toch de mond een klein stukje te willen openen.
Een neusriem zorgt dus wel voor stabiliteit van een bit: heel handig bij een trens (zeker met enkel of dubbelgebroken mondstuk), zeker een watertrens, omdat die anders zó de mond in verdwijnt als je een keer wil inwerken met je binnenhand bijvoorbeeld. Maar een scharenbit (kandare, stang, kimblewick) ligt van nature al stiller. Daarnaast kan een paard, bij een redelijk strak aanliggende neusriem, zijn kaken ten opzichte van elkaar niet meer verschuiven. Hierdoor wordt het paard belemmerd in het aannemen van de juiste stelling, waardoor ook een correcte lichaamsbuiging verstoord wordt.
Een druk op de teugel veroorzaakt dat de bovenboom van de kandare/ stang naar voren gaat, maar omdat het gehinderd wordt door de zijriem van het hoofdstel (het bakstuk houdt het mondstuk op zijn plaats) en de kinketting, legt het mondstuk druk op de tong, de onderkaak en achter de oren. De gelijkmatige druk op de tong kan alleen afvloeien als het paard zijn onderkaak dichter naar de hand beweegt, die de druk op de teugel beïnvloed. Het paard kan dit het makkelijkste doen door het stukje achter zijn oren te ontspannen, waardoor zijn hoofd in een verticale positie komt of door de mond te openen. Moet hij wel de kans krijgen zijn mond te openen natuurlijk, mocht hij niet direct zijn hoofd verticaal kunnen brengen omdat de ruiter niet snel genoeg is, of het paard zelf.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:41

xLiez schreef:
Ik heb gister het hoofdstel van mijn zusje even gepast. Dit is de chester fairfield in maat full. Ik heb een kandare bit dus heel veel hoofdstellen vallen niet goed. Wat vinden jullie, past hij zo? Misschien dat hij 1 gaatje kan zakken nog. Ik twijfel tussen deze en qhp devi.

[ [url=m/NC4KJg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou het hoofdstel van Horsegear de Styx beter zijn voor dit bit?
Horsegear Styx

xLiez

Skippy01 schreef:
siskeh schreef:

Dat is mij ook geleerd inderdaad. Omdat dit hoofdstel een riempje heeft dat vóór het bit langsgaat, mag het gezien worden als sperriem(achtig), en dus geen geschikte combinatie met dit bit. Hoofdstel lijkt qua pasvorm prima overigens (neusriem mag een gaatje zakken nog tov het jukbeen), maar dan met een ander bit.

Ik rijd met mijn kimblewick bit bij voorkeur zónder neusriem, en anders alleen met een hoge neusriem die heel los zit. Mijn fairfield chester gebruik ik voor mijn watertrens.

@xliez je kunt misschien beter kijken naar een hoofdstel met anatomisch kopstuk en anatomische hoge neusriem als je met dit bit wil rijden.

Thanks voor de feedback, vond de sperriem zelf ook niet mooi vallen onder het bit. Ik zal even zoeken of ik een mooi hoofdstel kan vinden met hoge neusriem. Ik heb nu alleen een kopstuk met bakstukken maar dat vind ik niet zo mooi. Iemand aanraders voor hoofdstellen? Bruin en liefst met gouden gespen om het nog moeilijker te maken.
Laatst bijgewerkt door xLiez op 16-06-20 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

xMarizka schreef:
xLiez schreef:
Ik heb gister het hoofdstel van mijn zusje even gepast. Dit is de chester fairfield in maat full. Ik heb een kandare bit dus heel veel hoofdstellen vallen niet goed. Wat vinden jullie, past hij zo? Misschien dat hij 1 gaatje kan zakken nog. Ik twijfel tussen deze en qhp devi.

[ [url=m/NC4KJg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Horsegear Styx

Jazeker! Want dan kan de mond gewoon open! Net als de fairfield lingus (niet de lingus2).
Máár ook dan moet je wel met een hele lichtem, goed getimede hand kunnen rijden, want je hebt druk op mond én neus ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:44

xMarizka schreef:
Horsegear Styx

Dat is een mooie! Is die ook in het zwart verkrijgbaar? Of misschien een vergelijkbaar type van een anders merk?

Edit, never mind, Fairfield Lingus werd al genoemd als zelfde type :+
Laatst bijgewerkt door Maartje_M op 16-06-20 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:45

Mij lijkt dat je er toch alsnog zelf bij bent hoe strak je de onderste neusriem dan doet. Iig heb ik altijd geleerd dat er genoeg ruimte moet zitten bij wat voor bit dan ook om de mond te kunnen openen.
Naar mijn mening moet het iig gewoon kunnen en is het niet slecht , of het nodig is is een ander verhaal natuurlijk.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:46

Skippy01 schreef:
xMarizka schreef:

Horsegear Styx

Jazeker! Want dan kan de mond gewoon open! Net als de fairfield lingus (niet de lingus2).
Máár ook dan moet je wel met een hele lichtem, goed getimede hand kunnen rijden, want je hebt druk op mond én neus ;)

Gelukkig kan mijn zus prima rijden met dit bit onder begeleiding van onze instructrice :)
Dit is het enigste bit wat hij kan verdragen, wij doen dit uiteraard met de beste zorgen en begeleiding.
Als er iemand met een zachte hand rijdt, is dat mijn zus :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:54

Daphneeeej schreef:
Mij lijkt dat je er toch alsnog zelf bij bent hoe strak je de onderste neusriem dan doet. Iig heb ik altijd geleerd dat er genoeg ruimte moet zitten bij wat voor bit dan ook om de mond te kunnen openen.
Naar mijn mening moet het iig gewoon kunnen en is het niet slecht , of het nodig is is een ander verhaal natuurlijk.

Is misschien nét hoe je het geleerd hebt. Mij is geleerd dat het niet de bedoeling is. Ik ga het niet testen in elk geval ;)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:57

xMarizka schreef:
Gelukkig kan mijn zus prima rijden met dit bit onder begeleiding van onze instructrice :)
Dit is het enigste bit wat hij kan verdragen, wij doen dit uiteraard met de beste zorgen en begeleiding.
Als er iemand met een zachte hand rijdt, is dat mijn zus :j

Ow, ik ben de laatste die gaat beweren dat dát niet zo is hoor! :j
Ik gebruik mijn Kimblewick alleen voor het eenhandig rijden. Voor springen, buiten, basis dressuurtraining hangt er een trensje in. En dan nog kwam er laatst een onbekende aan die mij letterlijk voor het eerst te paard zag en die zei 'wat een onwijs scherp bit heb jij erin', zonder enige vragen te stellen over waarom, en hoe het gebruikt werd. Héél irritant is dat! :j ;)
Ik reproduceerde vooral wat mij geleerd is over bitten met hefboomwerking in combinatie met neusriemen en welke logica daar achter zit :)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:20

Voor wie interesse heeft:
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... orId=10064

Deze had ik gekocht voor mijn paard en vond het ook super fijn. helaas heb ik hem maar een paar weken kunnen gebruiken want mijn paard is met pensioen nu.
Verder vind ik de pasvorm erg fijn.

Mijn nieuwe paard heeft een heel klein hoofd en past hem niet.
Hoofdstel is een maat full. Bij interesse graag een pb.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:46

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:06

Moratoetje schreef:
Ik heb gisteren mijn nieuwe hoofdstel ontvangen, de Harry’s Horse Release:

https://hypostore.nl/harry-s-horse-hoof ... lease.html

Ik ben echt blij verrast, super zacht onderlegd en ook het leer voelt en ziet er goed uit. Vandaag even passen bij mijn pony, ben benieuwd :)

Ben benieuwd hoe t zit/staat.
Maak je en foto?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:07

Afbeelding

De Harry's Horse Release bij mijn knappe New Foresthengst Heihoeve's Florencio <3
Ik heb er wel een eigen frontriem aangedaan.

Het kopstuk is heerlijk zacht en dik onderlegd en mooi gevormd met ruimte voor de oren. Verder zit er een soort kussentje op het neusbeen. Flor reageerde er erg goed op, dus voor nu ben ik erg tevreden over de pasvorm en kwaliteit lijkt prima :o
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 18-06-20 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:13

Oeh dat ziet er chique uit zo!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:13

Moratoetje schreef:
[ Afbeelding ]

De Harry's Horse Release bij mijn knappe New Foresthengst Heihoeve's Florencio <3
Ik heb er wel een eigen frontriem aangedaan.

Mooi!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:02

Mooi!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:56

Waar kan ik een dobkerbruin, anatomische, shetland (of hele kleine pony) hoofdstel vinden.... is voor een welsh C pony met een erg fijn hoofd

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:00

Weet iemand een bruin anatomisch hoofdstel (model horsegear styx of hooks fairfield lingus) met messing/gouden gespen? Anders ga ik voor de styx maar mijn zadel heeft gouden accenturen :)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:10

xLiez schreef:
Weet iemand een bruin anatomisch hoofdstel (model horsegear styx of hooks fairfield lingus) met messing/gouden gespen? Anders ga ik voor de styx maar mijn zadel heeft gouden accenturen :)

Mocht je uiteindelijk voor de Styx gaan ben ik erg benieuwd naar foto's en kwaliteit van het leer :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:14

Denk er bij de Styx wel om dat hij niet is toegestaan op wedstrijden, helaas...

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:08

tennan schreef:

Gelukkig rij ik die niet haha! :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:22

tennan schreef:

We gaan mennen, en tot nu toe geen wedstrijden. Dus denk dat het geen probleem is :)