Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Oretha schreef:Bedankt allemaal. Welke sidepull zouden jullie me nu adviseren? Mijn paard zit tussen cob en full in, dat maakt het zo lastig.
Zoek ook een sidepull die beetje de looks hebben van een gewoon hoofdstel ivm eventuele wedstrijden
Wesseltje schreef:Iemand hier toevallig ervaring mee de Edix rose sidepull? Valt deze ruim? Mijn paard zit tussen cob en full in, dus in dubio wat ik het beste kan nemen.
Lenexa schreef:Wesseltje schreef:Iemand hier toevallig ervaring mee de Edix rose sidepull? Valt deze ruim? Mijn paard zit tussen cob en full in, dus in dubio wat ik het beste kan nemen.
Ik zou denk de cob adviseren. Ik heb deze ook gehad, mijn haf zit ook tussen cob en full in en bij haar kon de neusriem eigenlijk niet strak genoeg. Ze vond hem uiteindelijk sowieso niet fijn dus hij is weer weg. Maar dat was bij ons een minpunt. Omdat er onder de kin een stukje zit kan hij dan niet korter gemaakt worden.
Lenexa schreef:Ik vond hem prachtig, maar mijn pony heeft een duidelijke voorkeur voor de micklem. Ik heb inmiddels al 4 andere geprobeerd omdat ik denk dat er (voor haar) fijnere zijn met een bredere neusriem. Maar ze reageert op alle andere stug. Dan niet haha.
Runa schreef:Ik vind zelf de micklem als bitloos hoofdstel nog altijd een beetje spannend. Uiteindelijk zit het ringetje waar je de teugel aan vastmaakt maar aan een heel dun leertje vast. Ik heb van mensen gehoord die jaren zonder problemen rijden, maar ook van mensen bij wie het leertje scheurt.
Als de micklem wel het hoofdstel voor jullie is, zou je eens kunnen kijken of een handig iemand het leertje kan verstevigen met bijvoorbeeld wat nylon.
Zijn er specifieke plekken waar je paard reageert op druk? Zoals de wangen? Een bepaald punt op de neus?
De Trust kende ik niet maar ik vind die er wel fijn uitzien. De fontriem lijkt ook mooi ruim! Volgens mij een zeldzaamheid tegenwoordig![]()
Maar hij heeft wel wat meer leer bij de wangen dan sommige andere hoofdstellen. Omdat de bovenste kiezenrij bij paarden uitsteekt naar buiten ten opzichte van de onderste rij, kan die wang een gevoelige plek zijn. Als dat bij jouw paard een gevoelige plek is, heb je misschien meer kans van slagen bij een hoofdstel dat de wang wat vrij houdt. Maar dat is natuurlijk wat speculeren van mijn kant.
Misschien kun je eens een passervice inschakelen. Mogelijk doet Lis van Vliet dat nog, bijvoorbeeld.