Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Runa

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:41

Neusriemen die aan de zijkanten met een ring aan het kopstuk zitten, zoals deze, willen nog wel eens naar voren glijden zonder die extra riempjes. Wat dat betreft hebben ze inderdaad een belangrijke functie...
Maar ik vind het ontzettende ondingen. Ik zie maar heel, heel zelden dit soort hoofdstellen waarbij het extra riempje niet vervelend op of tegen het jukbeen ligt.

Bij neusriemen die uit 1 stuk materiaal zijn gemaakt, dus zonder de ringetjes ertussen, heb je dit probleem niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:13

Dat heb ik inderdaad met mijn neusriem. Schuift vrij makkelijk naar beneden doordat de neusriem aan een ronde ring zit. Echt zonde want voor de rest is het hoofdstel echt perfect. Een vierkante 'ring' zou wat dat betreft al fijner zijn.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:17

Bedankt allemaal. Welke sidepull zouden jullie me nu adviseren? Mijn paard zit tussen cob en full in, dat maakt het zo lastig.

Zoek ook een sidepull die beetje de looks hebben van een gewoon hoofdstel ivm eventuele wedstrijden

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:47

Oretha schreef:
Bedankt allemaal. Welke sidepull zouden jullie me nu adviseren? Mijn paard zit tussen cob en full in, dat maakt het zo lastig.

Zoek ook een sidepull die beetje de looks hebben van een gewoon hoofdstel ivm eventuele wedstrijden

Kijk eens op de site bij Lovelance, dat zijn mooie dressuur modellen

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:15

Bij boomlooszadelbecidor en bij kifrahorse hebben ze ook mooie hoofdstellen, al weet ik niet hoe de kwaliteit is. Je zou ook nog kunnen kiezen voor een los kopstuk dat goed past en daar dan een sidepull neusriem aan hangen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 00:45

Is er iemand die weet wat de lengte van de neusriem is bij de FRA Miranti? Of iemand die dit voor mij wil opmeten? :o

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:36

Weet iemand waar je in Nederland of online een mini s-hackamore kan kopen? Die van bv Goedhard zijn zo groot/lang. Bij bv Markus Holst kan je een s-hack met korte scharen kopen, maar ik weet niet of die site betrouwbaar is en ik vermoed dat de verzendkosten hoog zijn.
Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:24

Mocht iemand nog interesse hebben in een edix ed2 sidepull, ik heb er 1 te koop in het bruin maat cob. Hoofdstel is in zeer goede staat.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:07

Ik heb een vraagje en heb al even gezocht maar word toch niet helemaal wijs uit de zoekresultaten, dus daarom even zo: ik ben op zoek naar een anatomisch gevormd biothane (of ander soort kunstleer/touw oid) hoofdstel en kom verschillende opties tegen maar weet niet zo goed wat te kiezen. Vroeger had ik de rambo micklem multi maar ik zoek naar een leervrij alternatief. Ik heb gekeken op de websites van Bybaukje, Dabo's design en lovelance. Weet iemand of er verschil zit in kwaliteit tussen de Biothane hoofdstellen van deze aanbieders? Of hebben jullie nog andere leervrije suggesties voor mij? Ook belangrijk: het moet geschikt zijn voor een pony die qua maat een beetje tussen pony en cob in hangt, waardoor ik niet zo goed weet wat de beste optie is. Verder twijfel ik over type hoofdstel, ik neig het meest naar sidepull en liefst met verschillende ringen zodat het ook een kaptoom achtige optie heeft, ook ben ik me aan het oriënteren over iets met lichte hefboom optie zoals glücksrad oid.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:59

Nee. Biothane is biothane. Je kan met deze webshops goed overleggen wat je wensen zijn en zij kunnen het op maat voor je maken.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:37

Iemand hier toevallig ervaring mee de Edix rose sidepull? Valt deze ruim? Mijn paard zit tussen cob en full in, dus in dubio wat ik het beste kan nemen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:22

Dan zou ik denk ik de full adviseren. Maar wellicht helpt dit je?
Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:28

Wesseltje schreef:
Iemand hier toevallig ervaring mee de Edix rose sidepull? Valt deze ruim? Mijn paard zit tussen cob en full in, dus in dubio wat ik het beste kan nemen.

Ik zou denk de cob adviseren. Ik heb deze ook gehad, mijn haf zit ook tussen cob en full in en bij haar kon de neusriem eigenlijk niet strak genoeg. Ze vond hem uiteindelijk sowieso niet fijn dus hij is weer weg. Maar dat was bij ons een minpunt. Omdat er onder de kin een stukje zit kan hij dan niet korter gemaakt worden.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:39

Dankjulliewel! De Cob dus. Wat vond je er niet fijn aan?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:55

Ik vond hem prachtig, maar mijn pony heeft een duidelijke voorkeur voor de micklem. Ik heb inmiddels al 4 andere geprobeerd omdat ik denk dat er (voor haar) fijnere zijn met een bredere neusriem. Maar ze reageert op alle andere stug. Dan niet haha.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:06

Lenexa schreef:
Wesseltje schreef:

Ik zou denk de cob adviseren. Ik heb deze ook gehad, mijn haf zit ook tussen cob en full in en bij haar kon de neusriem eigenlijk niet strak genoeg. Ze vond hem uiteindelijk sowieso niet fijn dus hij is weer weg. Maar dat was bij ons een minpunt. Omdat er onder de kin een stukje zit kan hij dan niet korter gemaakt worden.

Als je even bij Edix vraagt kun je dat kin riempje ook korter bestellen/krijgen als het goed is. Gaven ze iig wel aan toen ik ze sprak op Equiday Masterclass :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:18

Lenexa schreef:
Ik vond hem prachtig, maar mijn pony heeft een duidelijke voorkeur voor de micklem. Ik heb inmiddels al 4 andere geprobeerd omdat ik denk dat er (voor haar) fijnere zijn met een bredere neusriem. Maar ze reageert op alle andere stug. Dan niet haha.

Oh ze heeft een duidelijke mening :D ook handig haha

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:14

Mag ik het topic weer even de lucht in blazen?

Ik heb een 3,5 jarige merrie, nu een kleine maand bezig met inrijden. (Tandarts nov & chiropractor geweest. 2 wolfstandjes eruit en rond april weer een controle)

Ze heeft al vanaf grondwerk/voorbereidingen een grote hekel aan druk. Ze kan voor druk op zichzelf goed wijken. Hangen zal je er nooit zien doen :+

Touwhalster vond ze echt een grote boos.

Ik heb voor nu 2 bitten geprobeerd, waarvan de ene geaccepteerd is om te dragen, ook met een heel los elastiekje voor het longeren.
Maar zodra je je teugels eraan bevestigd en je op zeer licht contact wil sturen wordt ze boos, schudden en pullen en bij aannemen contact trekt zij de kin op haar borst :+

Daarom rijden we nu bitloos op de micklem, het bit hangt erin maar we sturen op de ringen. Dat gaat eigenlijk acceptabel. Ze stuurt er zo mee weg. Maar toch het gevoel dat het zachter kan, nog meer drukontlasting want er blijft een irritatie puntje.

Ik heb gister een sidepull met hoge neusriem getest, die was wat ruim dus schoof op de neus helaas. Maar daarin liep ze fijn aan de dubbele longe en was ze nog verfijnder te sturen door simpelweg de ene lijn iets te korten en de ander te verruimen en geen boos. :+

Nu ben ik dus zoekende;

Mijn oog is gevallen op de Trust Falsterbo, omdat je daar uiteindelijk ook met dubbele teugel of bit kan rijden. (Ook al schreeuwt zij nog duidelijk nee op bitten, dat accepteren we maar ik zou ooit wel graag die mogelijkheid willen hebben omdat ik er gekocht heb voor de sport en dat mag ook bitloos dat weet ik)

Of de Lovelance sidepull.

Maar het is zo moeilijk want ze is nog jong, bezig in een proces. Ze is heel duidelijk maar ja wat vind ze fijn en ze heeft een klein mondje (bitmaat 11-11.5).
Bitloos rijden is voor mij ook gewoon nieuw. Dus ik ben volledig leek en probeer erin te luisteren naar de signalen van mijn paard en daarbij ook onderscheid te zoeken in wat is proces ivm leeftijd en waarbij is er duidelijk discomfort.

Afbeelding

Afbeelding

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:03

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:59

Ik vind zelf de micklem als bitloos hoofdstel nog altijd een beetje spannend. Uiteindelijk zit het ringetje waar je de teugel aan vastmaakt maar aan een heel dun leertje vast. Ik heb van mensen gehoord die jaren zonder problemen rijden, maar ook van mensen bij wie het leertje scheurt.

Als de micklem wel het hoofdstel voor jullie is, zou je eens kunnen kijken of een handig iemand het leertje kan verstevigen met bijvoorbeeld wat nylon.

Zijn er specifieke plekken waar je paard reageert op druk? Zoals de wangen? Een bepaald punt op de neus?

De Trust kende ik niet maar ik vind die er wel fijn uitzien. De fontriem lijkt ook mooi ruim! Volgens mij een zeldzaamheid tegenwoordig :+

Maar hij heeft wel wat meer leer bij de wangen dan sommige andere hoofdstellen. Omdat de bovenste kiezenrij bij paarden uitsteekt naar buiten ten opzichte van de onderste rij, kan die wang een gevoelige plek zijn. Als dat bij jouw paard een gevoelige plek is, heb je misschien meer kans van slagen bij een hoofdstel dat de wang wat vrij houdt. Maar dat is natuurlijk wat speculeren van mijn kant.

Misschien kun je eens een passervice inschakelen. Mogelijk doet Lis van Vliet dat nog, bijvoorbeeld.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:03

Runa schreef:
Ik vind zelf de micklem als bitloos hoofdstel nog altijd een beetje spannend. Uiteindelijk zit het ringetje waar je de teugel aan vastmaakt maar aan een heel dun leertje vast. Ik heb van mensen gehoord die jaren zonder problemen rijden, maar ook van mensen bij wie het leertje scheurt.

Als de micklem wel het hoofdstel voor jullie is, zou je eens kunnen kijken of een handig iemand het leertje kan verstevigen met bijvoorbeeld wat nylon.

Zijn er specifieke plekken waar je paard reageert op druk? Zoals de wangen? Een bepaald punt op de neus?

De Trust kende ik niet maar ik vind die er wel fijn uitzien. De fontriem lijkt ook mooi ruim! Volgens mij een zeldzaamheid tegenwoordig :+

Maar hij heeft wel wat meer leer bij de wangen dan sommige andere hoofdstellen. Omdat de bovenste kiezenrij bij paarden uitsteekt naar buiten ten opzichte van de onderste rij, kan die wang een gevoelige plek zijn. Als dat bij jouw paard een gevoelige plek is, heb je misschien meer kans van slagen bij een hoofdstel dat de wang wat vrij houdt. Maar dat is natuurlijk wat speculeren van mijn kant.

Misschien kun je eens een passervice inschakelen. Mogelijk doet Lis van Vliet dat nog, bijvoorbeeld.

De micklem heeft niet de voorkeur, juist omdat deze lager op de neus zit en nu lijkt dat zij hoger ervaart als meer comfort en dan is de gehele micklem al uit zn balans als ik die omhoog moet halen.

Ik weet niet goed waar ze het meest reageert, ik ben nog zoekende naar welke druk acceptabel is. Achter de oren vind ze in ieder geval geen issue.

Ik ga haar als pas service eens opzoeken. Ken haar niet.

De masego spreekt mij niet aan. Ik weet niet waarom. Gevoelsmatig denk ik meh.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:43

En zou iets op maat van Biothane wat voor je zijn? Kun je helemaal naar wens samenstellen en zowel bitloos als met bit mee rijden als je die opties kiest.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:16

Uiteindelijk toch uitgekomen op de trust falsterbo.
Fijn soepel hoofdstel, ligt mooi.
Frontriem is al vervangen naar een grotere :+

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:22

Ziet er mooi uit! Paard ook blij mee? :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:57

Ja, die had geen commentaar. :+