Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kuggur schreef:NB, Dat paardje op bovenstaande foto ziet er aanzienlijk ieler uit dan mijn ijslandertjes...
Citaat:Na 100 pagina's (net klaar met het lezen ervan, op de valreep zeg maar)...
Huertecilla schreef:Het correct vouwen en opleggen kreeg HEEL veel aandacht in/bij instructies. In het originele handboek wat ik heb (uiteraard) blijkt dat incorrect gevouwen dekens een oorzaak waren van veel zadelplekken.
Huertecilla schreef:Wat betreft het referentiekader is het denk ik inzichtelijk om eens een Deuber Ecuyer in de hand te nemen.
Dat is zeg maar de damesconsument-uitvoering van de Malibaud Ecuyer.
Minder puur en -perfect, doch als dat de ruiter blokkeert tot goéd, dan is een ontwerp met wat compromissen tóch ´beter´.
Ook inzichtelijk is om eens op ebay.de op ´Barocksattel´ te zoeken. Een reeks prachtig uitziende zadels voor de pre-´engelse´ (Napoleontische) rijstijl.
Tót je wat verder kijkt. Het loopt van boomloos tot engels ógend als geschikt voor ´a la brida´. Dat gaat dus per definitie bij die zadels verkeerd uitpakken. Hopeloos gewoon. Tant pis.
Er staat ook een Malibaud Gardian op ebay.de![]()
![]()
Het is![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
om eens na te denken over wat Yole/Laura mbt de Maliboud randonnee/gardian opmerken. Over de kritische pasvorm.
Het is een type McClellan zadel. Dát was weer sterk gebaseerd op het zadel van de Krim-tartaren wat een archetypisch steppezadel is.
Dat steppezadel is geëvolueerd tot wat het is door zo goed mogelijk op zoveel mogelijk paarden te passen.
Dat was een eis welke ook de US Cavalry stelde en waaraan het ontwerp van McClellan voldoet.
Dit is een vréselijk belangrijk criterium voor de cavalerie. Veel belangrijker dan het zitcomfort van de soldaat. Zonder inzetbaar paard na een mars = geen cavalerie en soldaten zijn aanmerkelijk makkelijker/goedkopeer/sneller vervangbaar dan paarden.
De Malibaud boom is eígenlijk juist een type wat zo goed mogelijk op zoveel mogelijk paarden past![]()
Wat gaat er dan ´fout????
Huertecilla schreef:Er staat een foto van Bandida op een Malibaud op een woillach op mijn site.
yole schreef:In het verleden koos men een goed rijpaard en bouwde men daar een goed zadel voor... Tegenwoordig lijkt men het inzicht in wat een goed rijpaard is verloren te zijn gezien het buiten hobbylol geen echt gebruiksdoel meer heeft en dus de criteria vervagen/veranderen... Het lijkt alsof je er bijna beter op kan vertrouwen om je een zadel aan te schaffen waarvan je weet dat het ontworpen werd voor het oorspronkelijke gebruiksdoel van het paard, en daar een paard bij zoeken...
Huertecilla schreef:yole schreef:“six corners to the rear and near“...
Bedankt Yole.
Aan deze kant en de achterkant.
Het is een mnemonisch rijmpje dat, zoals op de tekening staat met pijlen, de open kant (met de 6 punten) naar achteren ligt.
Het voorspelbaar dat het in drie gelijke delen vouwen zonder streepje fout ging.
Mr_Smith schreef:Weet iemand misschien welke boom zat er eigenlijk in het zadel dat het engelse zadel werd genoemd voor het huidige engelse zadel met de verende Caprilli boom?
laura1986 schreef:Verder denk ik ook dat we erg kritisch kijken naar pasvorm en hier en daar (terecht) onzeker zijn.
Bandida schreef:Tussen 1200 en 1500 verschuift de focus van de jacht ook volledig van everzwijn, aanvankelijk het summum als 'leeuw van het noorden' naar herten in alles soorten en maten (= snelheid + springen), die voorheen als minderwaardig 'zwak' en vrouwelijk wild gezien werden.
Huertecilla schreef:Hier op het iberische schiereiland is de verschuiving wat scheef omdat hier ook de oeros en later de gefokte vechtstier een forse rol speelde in het ´jacht´gebeuren in vredestijd én bleef de jacht op het zwijn veel langer ongewijzigd mogelijk.
Duarte gaat (1438!)vrij regelmatig in op de jacht op weerbaar wild als training in vredestijd.
Dat even terzijde van zadels.
Citaat:De laatste echt gericht langere tijd actieve eenheden waren die van het Z.A. leger en die gebruikten uiteindelijk McClellan op een dik zadeldek.
Bandida schreef:Ook een Engels-type boom, dit zijn oudere zadels die volgens het principe van de voorwaartse zit gebouwd zijn waar uiteindelijk Caprilli een exponent geworden is. Maar de voorwaartse rijdstijl op zich heeft altijd (voor de 18de eeuw dus) en in toenemende mate enige interesse genoten als racezadel, en jachtzadel en als militair zadel voor lichte snelle cavalerie.
Bandida schreef:Hongaars zadel wat vandaag te zien is in The Royal Armouries:
http://royalarmouries.files.wordpress.c ... saddle.jpg
Bandida schreef:Deze is 15de eeuws, en het 'Engels zadel' is er goed in te zien.
http://img32.imageshack.us/img32/9628/004ivm.jpg
Serviër op zo'n zadel.. volledig andere zit als bv. Henry op zijn oorlogspaard.
Bandida schreef:Heb je het boek gelezen?
Bandida schreef:Hilarisch hoe beschreven wordt hoe de a-la-brida rijstijl in Engeland aan het hof en militair overboord gaat (samen met 'echte' rijkunt), vervolgens in Frankrijk terecht komt, en iedereen het binnen één jaar over neemt in 'gecultiveerde streken' (nieuw, elegant en uiterste geschikt om hard rechtdoor te rijden)(al houden ze a-la-brida er in voor wilde beboste streken).
Het is niet alleen makkelijker voor de meeste ruiters, het sloot ook mooi aan bij de veranderende ideën over cavalerie,
Citaat:Yole gaat nu denken, euh???
Mr_Smith schreef:Dit is natuurlijk logisch vanuit de militaire gedachte, snel oversteken betekende dat de opponent minder tijd had om op je te schieten en gaf de cavalerist meer kans de oversteek te overleven en gaf daarmee wat extra tijd om bij de andere linies vervelend bezig te zijn ook werden deze linies daardoor door meer cavaleristen bereikt wat overwinnings/overlevings-kansen wat verder deed toenemen.
Het is mij allemaal duidelijk nu.
@Bandida: bedankt voor de opheldering!
yole schreef:Met betrekking tot het dempingsvermogen en veelvuldig/allerhande gebruik, neem ik aan dat deze dekens een beperkte "houdbaarheidsdatum" hadden en dus regelmatig vervangen werden?
Bandida schreef:Graag gedaan. Een van de andere grote voordelen is eentje die pas bij WOI echt uit de verf gekomen is: je kan met de voorwaartse rijstijl zo goed als iedere jongeman die je van de akkers haalt op een paar weken tijd rechtstaand in de beugels en met twee handen aan de teugels snel op een willekeurig paard van a naar b leren rijden, om daar vervolgens te laten afstappen en wat anders te laten doen. Het is een rijstijl die is zijn meest simpele vorm (dat hadden die Fransen al goed gezien) weinig rijkunst vraagt van de ruiter, en weinig opleiding.
Bandida schreef:yole schreef:Met betrekking tot het dempingsvermogen en veelvuldig/allerhande gebruik, neem ik aan dat deze dekens een beperkte "houdbaarheidsdatum" hadden en dus regelmatig vervangen werden?
Zal vast wel, het wordt inderdaad 'platter' met de tijd, en waar je benen zitten slijten ze door je beenbewegingen.
Maar ik heb er eentje die 3 jaar gebruikt is, en die ziet er nog goed uit (3 jaar toeristengebruik uiteraard).
Huertecilla schreef:Dat was bij Napoleon al helder, veel helderer en dé reden dat de Napoleontische oorlogen een einde maakten aan a-la-brida.
Citaat:By 1879 many cavalry officers were of the opinion that the McClellan saddle should be replaced with a better saddle. Their main complaint being that the shape of the tree necessitated the rider having to "fork" the saddle which made it uncomfortable. For unknown reasons their complaints failed to bring about asatisfactory replacement and by 1885 the McClellan was still the official military saddle, the only change being that it was covered with brown leather instead of black leather.
http://scientiamilitaria.journals.ac.za ... 347/384etr
Mr_Smith schreef:Ik zag onlangs in een documentaire over deze general Custer's last stand bij little big horn dat de gemiddelde leeftijd van de cavalerist bij de slag om little big horn 22 of 23 was en reuma en artritis kwamen veelvuldig voor bij deze jongens. Ik denk dat de klachten alhoewel het zeker niet gezegd is door mij noch in de bewuste documentaire dat deze door het McClellan veroorzaakt werden, wordt het zo wel duidelijk dat de klachten betreffende het McClellan zadel onvermijdelijk waren.