Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:11

Nee dat bedoel ik ook niet enkel grazen onderweg, net als bijv met sidepull gaat dat prima.
Zo te horen is er dus voldoende ruimte om de mond te kunnen openen. Daar zat ik beetje over in vanwege de lage neusriem.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:13

Ik las op een ander forum dat men vond dat de paarden niet fijn konden eten met het hoofdstel, ook niet als het bit eruit gehaald is.
Nu gaat dit wel om endurance-ruiters, die in de rust van hun wedstrijd willen dat hun paard ook echt voldoende voer op neemt. Die stellen wat andere eisen aan eten tijdens de pauze dan dat ik dat doe tijdens de pauze van een recreatief bosritje.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:35

Heb vandaag met het hoofdstel gereden was voor mn ruin een vreemde beleving hij was wat lastig in de aanleuning en met om doen schudde hij meer dan bij elk hoofdstel.

Ik doe morgen een 2de poging

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:31

intel_1x schreef:
intel_1x schreef:
Ik vroeg mij af, hebben paarden nog voldoende ruimte om hun mond te openen? en bijv te grazen?
Dan bedoel ik met de bitloze optie.

weet iemand dit?

lijkt me niet. niet geprobeerd. je zou als je je paard wilt laten grazen, de neusriem een stuk losser zetten zodat er meer ruimte is. een hoofdstel met neusriem is altijd omsloten om de kaken. hoofdstel zonder neusriem daar heeft het paard alle vrijheid bij de mond.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:19

Ik denk dat welk hoofdstel je ook neemt een paard minder prettig eet dan zonder of met een echt halster. Misschien dat als je met touwhalster zal rijden dat het voor het paard niet uit maakt maar alle lederen iets meer aansluitende modellen zullen toch wat dichten tegen het paard liggen en geven dus minder ruimte om te eten. Ik ga het van de zomer ondervinden maar anders gaat gewoon mijn touwhalstertje mee om haar mee aan de hand te laten rusten/grazen.

Ik heb overigens besloten de SH te houden we zullen zien of het in de praktijk echt goed gaat passen.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:20

ik rij ook met touwhalster als ik haar alle vrijheid wil geven

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:33

Ik had de mijne gisteren binnen. Helaas hweft mijn hafje ook een wat onhandige maat hoofd. Zonder frontriem zit hij netjes, en hij zakt dan ook niet naar achteren. Maar de frontriem zelf is veel te klein, die wringt heel erg en trekt de bakstukken omhoog.
Heb vanmiddag wel even gereden, maar Jip was niet erg bij de les, met alle carbitschieters 500 m verderop.
Echt verschil voelde ik nu dus nog niet. Maandag hebben we weer les. Kijken of we dan verschil merken.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:06

Ik heb de Rambo multibridle ook binnen en vandaag uiteraard uitgeprobeerd. De pasvorm is idd erg mooi en ook zeer mooi leer! Mijn paard schudde helaas ook, doet hij eigelijk nooit wel als hoofdstel een sperriem heeft.
Misschien moet het wennen voor hem. Volgende keer ga ik bitloos proberen, dat is hij ook gewend dus misschien is het schudden dan ook niet meer van toepassing. Seven, hoe is je ervaring inmiddels, nu we een paar dagen verder zijn? Ik moest ook gaatjes bij maken voor de keelriem, die is echt te strak hoor bij mijnbeide paarden. Dus heb je een paardje met mt cob, neem dan echt de full multibridle (Standard Horse), die past goed en is absoluut niet te groot uitgevallen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:37

Bij ons valt tot nog toe op dat het bit wel degelijk stiller ligt. En tijdens mijn les van de week kwijlde hij veel minder dan normaal. Vandaag tijdens bisrit (waar ik af en toe wat meer druk op het bit heb om zijn enthousiasme wat te temperen), had hij wel een flinke schuimmond, maar niet van die lange slierten dun kwijl die rond vliegen als hin eens met z'n hoofd schudt.
Zonder frontriem blijft het hoofdstel keurig zitten, denk dus dat ik hem zo laat en niet op zoek ga naar een passende frontriem.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:12

Wellicht kan je andere frontriem er aan?
Van je eerdere hoofdstel?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:35

Er kan wel een andere frontriem aan een Micklem, alleen de passant van het kopstuk moet wat smaller zijn dan van een standaard hoofdstel.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:56

idd, bit ligt veel stiller en hangt in een veel betere positie.
het komt wel heel precies hoe dit hoofdstel zit, ik had het hoofdstel toch niet helemaal op de juiste hoogte toen ik nogmaals de gebruiksaanwijzing las (zat toch net op het bot en keelriem daardoor te strak)
misschien kwam het hoofdschudden mede daardoor.
ik ga vandaag bitloos proberen (daar was het mij ook hoofdzakelijk om te doen), ben erg benieuwd :-)
ik ben er wel blij mee, want het is een prachtig luxe hoofdstel!

de ringen zijn overigens messing (ook bij de zwarte). ik heb het bij Geestig besteld en binnen 3 dagen thuis :-) de snelle levertijd was bij mij de doorslag om daar te bestellen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:28

Ik rijd nu al ruim een jaar met dit hoofdstel (altijd met bit) en gister voor het eerst ge-grondwerkt.
Mijn instructrice geeft ook les in de academische rijkunst en daar zijn we gister eens aan wezen snuffelen (paard en ik).
Eerst met een gewone academische kaptoom (leer 3 ringen en met ketting verstevigd neusdeel) en mijn merrie freakte hem bijna (schudden, achteruitlopen,ook zonder druk, heel heftig reageren op enige druk) dus ik geroepen dat we het wel met de micklem gingen proberen. Dus bit eruit en lijn aan het ringetje op de neus en in eens had ik mijn merrie weer terug, gelijk ontspannen, lijf loslaten, accepteerde weer druk op het hoofd.

Dus ja, hier nog weer eens bevestigd dat dit voor ons het ideale hoofdstel is.

(Bleef trouwens ook met druk naar beneden en opzij op de neusring, netjes liggen. Verschoof wel iets, maar zeker niet zoveel dat ik of paard het vervelend vonden en dat ondanks dat de neusriem niet strak zat. Kon nog een ruime vinger tussen op het neusbot)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:14

Vandaag weer les gehad met de Micklem en heb de bitclips eraan gehangen. Bit ligt nu nog veel stiller en volgens instructrice duidelijk nog prettiger in de mond voor Jip. Die blijven er dus voorlopig aan hangen.

Ik kan er best een andere frontriem opzetten, maar zie eigenlijk de meerwaarde er niet van in. Het hoofdstel blijft zonder frontriem perfect liggen en het is een zwetend riempje minder om Jip zijn koppie. Het valt door zijn grote voorpluk ook niet zo op dat er geen frontriem aanzit, volgens mij.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:36

Mijne past de frontriem ook niet maar ik wil er echt wel een aan hebben (mijne heeft helaas niet zo'n grote pluk). Ik kan mijn oude er wel aan doen maar die is veel dikker dan het Rambo hoofdstel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:39

Deze foto's zijn van vanmorgen tijdens mijn les, gemaakt door mijn instructrice Equi Libra

Afbeelding
Afbeelding

En hier zie je dus inderdaad dat je de frontriem echt niet mist.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:41

Ik wil ook zo'n pluk op mijn paard :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:41

Wel een ander kleurtje, gok ik? :P

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:48

haha ja voskleurig ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:33

Fairytail schreef:
Mijne past de frontriem ook niet maar ik wil er echt wel een aan hebben (mijne heeft helaas niet zo'n grote pluk). Ik kan mijn oude er wel aan doen maar die is veel dikker dan het Rambo hoofdstel.

Ach,voor 15euro heb je een simpele, goed passende frontriem...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:58

Raja schreef:
Fairytail schreef:

Ach,voor 15euro heb je een simpele, goed passende frontriem...

bijna alles is onderlegt en dat wil ik juist niet ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:59

Nee hoor, ja kan toch zo ergens een simpele zwarte frontriem vandaan halen?
Of met een paar kleine steentjes er in...

Of je trekt m van je oude hoofdstel af... :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:05

dan heb je toch echt een gebombeerde vrij ronde frontriem en dat ziet er niet uit (heb ik nu namelijk)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:12

Nouja, ik heb er een aanzitten met steentjes en dat ziet er prima uit hoor :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:10

welk merk dan?Ik ben meer van t simpele vind ik mooier vind die er op zit gewoon heel mooi maar die past dus niet.Vandaag bij de divoza geweest maar zag niets wat er bij paste maar mijn zin