Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RedPassion schreef:WesseLady schreef:Of teveel. Ik denk namelijk niet dat je je gevoel moet projecteren op je paard.
Ik zeg ook niet dat je je eigen gevoel moet projecteren, maar men zou wel meer gevoel kunnen gebruiken bij de omgang. Wat je bij jonge kinderen bijvoorbeeld ziet, die gaan heel makkelijk en natuurlijk met paarden om, omdat zij nog instinctiever zijn ingesteld dan volwassenen. Dat wil ik er maar mee zeggen.
JoviBan schreef:WesseLady schreef:Precies, daar ben ik nou ook benieuwd naar.Op de neus en achter de oren lopen ook zenuwbanen, het zou dus kunnen dat je daar net zo goed (blijvende) schade mee kan veroorzaken. Maar dat zullen we niet weten als er geen onderzoek naar wordt gedaan...
Heb je daar een tekening of foto van? Of is dit een aanname van je?
Er lopen namelijk geen zenuwen op de neus en achter de oren (heb ik al eerder aangegeven in dit topic).
JoviBan schreef:WesseLady schreef:Precies, daar ben ik nou ook benieuwd naar.Op de neus en achter de oren lopen ook zenuwbanen, het zou dus kunnen dat je daar net zo goed (blijvende) schade mee kan veroorzaken. Maar dat zullen we niet weten als er geen onderzoek naar wordt gedaan...
Heb je daar een tekening of foto van? Of is dit een aanname van je?
Er lopen namelijk geen zenuwen op de neus en achter de oren (heb ik al eerder aangegeven in dit topic).
sflj schreef:Laat ik nou toch altijd begrepen hebben dat die touwhalsters van Parelli c.s. bijvoorbeeld de knopen op precies die plekken hebben, omdat het daar t beste gevoeld werd?
Want waarom anders niet eentje zonder knopen? Gewoon plat koord? Of een gewoon stalhalster?
Bedoel je dat een paard op z'n neus en achter z'n oren niks voelt, Joviban? Toch niet serieus, hoop ik?
Nogmaals; paarden zijn gewoontedieren en doen dingen zelfs 'maar gewoon' ookal doet het pijn! Sommigen lopen iedere dag tegen de deur van de stal, hebben daar zelfs enorme littekens van en doen t op een gegeven moment uit zichzelf, onder t mom van "hebben we dat maar weer gehad!" Dus dat ze zich schijnbaar protest,- en pijn,-/stressloos met bit laten rijden, zegt helemaal niks!
Schuimen wil ook niet automatisch zeggen dat je paard het fijn vindt, Pearlie!Heb je m weleens schuimend op een tak zien staan kauwen?
sporter schreef:Heb je misschien ook informatie die niet afkomstig is van mensen die zelf van die bitloos hoofdstellen verkopen
runningkawa schreef:Geef mij maar een site van iemand die niet alleen maar voor bitloos is...
Dit heeft ook geen meerwaarde zo...
Wat is overigens het antwoord op de post van cheyentic?
Want zenuwen moeten er wel lopen... dat kan toch gewoon niet anders?
En nee ik heb er niet voor geleerd, maar mijn gezonde verstand zegt dat het wel moet... anders voel je er toch niks?
Zammie schreef:Je hebt de "hoofd"zenuwen en van daaruit de vertakkingen naar alle delen van het lichaam. het hele lichaam is dus voorzien van zenuwen. Heb maar een hernia (in je rug) dan weet je dat de pijn echt niet stopt in de rug, maar helemaal uitstraalt naar je voet/tenen. weet dit helaas uit ervaring en weet daardoor ook dat het hele lichaam zenuwen bevat.... Wat ze in het begin laten zien van dit topic, zijn de "hoofd" zenuwen. Deze zijn dikker en daarom goed zichtbaar. Zelfs in de hoeven zitten zenuwen, hoe zo een paard anders kreupel kunnen gaan lopen met een steentje in de hoef. Bij een paard waar een zenuwsnede is toegepast is dat juist 1 van de gevaren. Het niet goed kunnen voelen als er wat in de hoef zit (steentje of ontsteking)....
cheyentic schreef:Zammie schreef:Je hebt de "hoofd"zenuwen en van daaruit de vertakkingen naar alle delen van het lichaam. het hele lichaam is dus voorzien van zenuwen. Heb maar een hernia (in je rug) dan weet je dat de pijn echt niet stopt in de rug, maar helemaal uitstraalt naar je voet/tenen. weet dit helaas uit ervaring en weet daardoor ook dat het hele lichaam zenuwen bevat.... Wat ze in het begin laten zien van dit topic, zijn de "hoofd" zenuwen. Deze zijn dikker en daarom goed zichtbaar. Zelfs in de hoeven zitten zenuwen, hoe zo een paard anders kreupel kunnen gaan lopen met een steentje in de hoef. Bij een paard waar een zenuwsnede is toegepast is dat juist 1 van de gevaren. Het niet goed kunnen voelen als er wat in de hoef zit (steentje of ontsteking)....
de defenitie van hersen/hoofd zenuwen is dat ze in het hoofd ontstaan. er zijn er 3 die ook het hoofd verlaten (IX X en XI) andere zenuwen zijn spinaal zenuwen, dwz dat ze via het ruggemerg meelopen en bij een wervel/ segment uittreden en van daaruit en gebied/ spier innerveren.
randie schreef:Ik ben helemaal niet anti-bitloos. Maar waar ik me aan irriteer is dat de meeste anti-bitmensen gewoon zo ongeveer een sekte zijn..! Mind f*cking noemen ze dat. Dat je een artikel plaatst van de schade van het bit PRIMA maar ik denk dat zze uiterste gevallen hebben genomen.
En over dat bitloos, je maakt mij echt NIET wijs dat een paard daar minder "last" van zou hebben, de een heeft ijzer in zn mond. De ander heeft vrijwel constant druk achter de oren of op de neus, kaken en weet ik wat allemaal. Ik geloof dat er ook zn halster bestaat van Monty, met extra druk achter de oren. WAAROM om die beesten aan de hand te kunnen handelen. Geloof dat het iets van easy huppeldepup heet. Dus door druk ( druk voelt overigens nooit fijn trek zelf maar je riem te strak aan, of een te kleine cap) kan je die paarden beter in de hand houden..Heel erg fijn voor het paard? dacht het niet..! Fijn voor het baasje wel ja.
randie schreef:@ kawwa Ik snap je punt, zo radicaal als mensen reageren op een bit. Zou er ook gereageerd kunnen worden op rijden zonder bit inderdaad. Misschien is het een idee dat mensen het zwart of het witte gebied verlaten..En zich een keer begeven in het grijze deel
Lara_Silver schreef:Ik wil wel eens weten wat fijner is voor een paard, een goedgebruikt stuk ijzer in de mond of 2 van die trekkende riemen onder je kin door, of getrek zijdelings aan het hoofd omdat het nooit geleerd heeft te reageren op de druk..![]()
Maar goed.. Ik ga erg offtopic.
WesseLady schreef:Interessant cheyentic!
Wat doe je precies voor studie?
(sorry voor het offtopic)
randie schreef:Ik ben helemaal niet anti-bitloos. Maar waar ik me aan irriteer is dat de meeste anti-bitmensen gewoon zo ongeveer een sekte zijn..! Mind f*cking noemen ze dat. Dat je een artikel plaatst van de schade van het bit PRIMA maar ik denk dat zze uiterste gevallen hebben genomen.
En over dat bitloos, je maakt mij echt NIET wijs dat een paard daar minder "last" van zou hebben, de een heeft ijzer in zn mond. De ander heeft vrijwel constant druk achter de oren of op de neus, kaken en weet ik wat allemaal. Ik geloof dat er ook zn halster bestaat van Monty, met extra druk achter de oren. WAAROM om die beesten aan de hand te kunnen handelen. Geloof dat het iets van easy huppeldepup heet. Dus door druk ( druk voelt overigens nooit fijn trek zelf maar je riem te strak aan, of een te kleine cap) kan je die paarden beter in de hand houden..Heel erg fijn voor het paard? dacht het niet..! Fijn voor het baasje wel ja.
.
cheyentic schreef:WesseLady schreef:Interessant cheyentic!
Wat doe je precies voor studie?
(sorry voor het offtopic)
ik studeer voor dierosteopaat en het zenuwstelsel hebben we heeeel erg uitgebreid gehad