Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:26

oke,daar zijn de meningen ook duidelijk over verdeeld.

wat ik wel snap is dat ze bij peesblessures bepaalde tegendruk geven.
bij het aantikken denk ik zelf dat het weinig zin heeft,een stukkie stof
kan je beter een strijklap gebruiken(maar wie ben ik)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:28

Ik zou ook voor een strijklap kiezen maar de meeste mensen gebruiken een onderlap en daaroverheen een bandages dus het dempt een klap toch wel. Daarnaast geeft het steun, kijk maar naar de bandages die je voor mensen hebt, die ondersteunen het lichaamsdeel ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:34

Kunnen wel bescherming geven tegen strijken.
Geven geen bescherming tegen flinke tikken, daarvoor kun je beter peesbeschermers gebruiken.
Ze geven imo geen steun
Bij mensen ondersteund het omdat het voornamelijk spieren zijn die je dan ondersteund.
Verder is een mens nogal wat lichter.
600 kg, plus in beweging zijn de kilo's hoger... dat ondersteun je niet door een lapje stof

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:36

Mee eens Knipoog

bandages horen helaas bij een trend op het moment, terwijl paarden/pony's er het dupe van worden.
het aanleggen gaat vaak fout (lees : 1 op de 10 gaat goed)
en waar dient het voor? weet de eigenaar waarom er bandages zijn?

Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:38

EngeltjeS, in welke zin worden paarden en pony's er de dupe van? Houden ze er dan iets aan over? En hoe weet jij dat zo zeker?

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:38

Bandages verbieden tsja... Ik moet wel zeggen dat ik zowel bandages als peesbeschermers een beetje een mode trend vind. Veel mensen rijden ermee zonder dat ze weten hoe ze bandages goed om moeten doen of wat ze moeten doen nadat je ze eraf hebt gehaald. Het gaat er meestal om dat de rode bandages mooi bij de rode anky pad kleuren en de gezondheid van het paard daar denken ze dan niet aan. Ik zou dus inderdaad zeggen dat ze bandages zouden moeten verbieden tenzij het écht nodig is. (En daarbij dan ook ondeskundig gebruik van bandages bestraffen Clown )

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:49

Tieneke schreef:
EngeltjeS, in welke zin worden paarden en pony's er de dupe van? Houden ze er dan iets aan over? En hoe weet jij dat zo zeker?

in de zin van te warme benen, te strak/los gebandageerd, waardoor je de pezen kan beschadigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:50

En hoeveel paarden ken je die dat hebben door een bandage?
Dus niet door verkeerd rijden, maar puur door een bandage

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:51

veel mensen die het gebruiken,hebben er geen verstand van,weten niet hoe ze moeten bandageren.
peesbeschermers kan je ook fout omdoen,maar met bandages gebeurd dat sneller

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:52

er zijn een aantal paarden die ik ken, die door slecht bandageren 'knel' punten op de benen hebben.
toch een teken dat het niet goed is gegaan, en dat het paardenbeen op dat moment een stukje 'kapot' is gegaan.

maar hoe bedoel je door verkeerd rijden? met bandage of zonder?
(tuurlijk kan een paard ook door slecht rijden, beschadigingen oplopen, maar hoeveel paarden hebben er alleen door bandages (losspringen, show etc.) al beschadigingen(tjes) )

groetjes

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:52

runningkawa schreef:
En hoeveel paarden ken je die dat hebben door een bandage?
Dus niet door verkeerd rijden, maar puur door een bandage

Mag ik vragen waarom je haar daar persoonlijk op "aanvalt" terwijl de meeste mensen die hier reageren precies het zelfde zeggen? Knipoog

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:56

Deesiej schreef:
Bandages verbieden tsja... Ik moet wel zeggen dat ik zowel bandages als peesbeschermers een beetje een mode trend vind. Veel mensen rijden ermee zonder dat ze weten hoe ze bandages goed om moeten doen of wat ze moeten doen nadat je ze eraf hebt gehaald. Het gaat er meestal om dat de rode bandages mooi bij de rode anky pad kleuren en de gezondheid van het paard daar denken ze dan niet aan. Ik zou dus inderdaad zeggen dat ze bandages zouden moeten verbieden tenzij het écht nodig is. (En daarbij dan ook ondeskundig gebruik van bandages bestraffen Clown )

(door dit stukje kwam nog een vraag omhoog Knipoog )

Waarvoor heeft men bandages?
99 van de 100 paarden heeft het echt niet nodig volgens mij (of met medische reden, maar dat is een ander verhaal).
Het werk is vaak (wat je zo op bokt ziet) op een bepaald niveau, dat een bandage niet nodig is. (net als peesbeschermers trouwens)

het is meer de 'show' omdat (in mijn ogen) 'alle' top ruiters dit met training ook hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:57

als dat aanvallen is???
is gewoon een vraag, hoeveel paarden ken je die kapotte pezen hebben
Want daar gaat het topic om... door hitte kapotte pezen
En als vraag op dit bericht; "in de zin van te warme benen, te strak/los gebandageerd, waardoor je de pezen kan beschadigen"

ja plekjes ken ik ook, maar heb ze ook al eens gezien bij een aansnoerneusriem en zeker kennen we het ook allemaal wel bij een zadel.. ook gaan verbieden? Lachen

Ik ken dus 0 paarden die kapotte pezen hebben door de warmte, door bandages of peesbeschermers.
Ken ze wel door verkeerd rijden dat de benen kapot gaan.
Stoppen met rijden allemaal?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:59

dan zit jij in een 'hoek' die goed bandageerd, of liever niet gebruikt.

stoppen met rijden? waarom?
mensen moeten deskundig advies vragen, en meer om het paard gaan denken, i.p.v. het al gehele 'Plaatje'

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:01

En als er nu goed gebandageerd wordt, loopt een paard dan nog een blessure op, door de hitte?

Ik vind het toch wel een beetje apart dat velen hier zeggen dat 9 op de 10 slecht bandageert. Ik merk dat in mijn omgeving helemaal niet. Maar misschien ligt het dan net aan die omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:02

Stoppen met rijden omdat een paard daar ook kapot van gaat.
Stop zeker in het gebruik van een zadel, want bij verkeerd gebruik ook plekjes.. dus alle zadels maar verbieden Lachen
Ik bedoel, stoppen met bandageren moet ook omdat het been kapot gaat volgesn sommige Lachen
Dat is dan een zelfde vergelijk Lachen

Overigens zit ik in de hoek die goed kan bandageren, maar liever peesbeschemers gebruikt. En daar ook nooit zonder rijd

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:05

ik vindt bandages verbieden wel ver gezocht. wel was ik bekend met het bericht. bandages kunnen dus bij fout gebruik (ik denk eerder langdurig fout gebruik) blessures aan richten. een zadel kan bij fout gebruik nog meer aanrichten, net zoals een hoofdstel of eventuele bijzetteugels en dergelijke.
er zit overal een risico aan vast. wanneer het verantwoord gebruikt wordt zie ik geen problemen in bandages. het zijn wel dingen die je gemakkelijk fout aanbrengt, helaas.
dus verbieden, nee. wel zou er wat meer informatie over mogen komen. bandageer lessen bij de plaatselijke manege bijvoorbeeld. dan voorkom je in ieder geval dat ze fout worden gebruikt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:07

Een paard kan bij fout "gebruik" ook veel aanrichten Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:09

Ik denk dat het niveau ook bepaald of je wel of geen bescherming hoeft/moet hebben.

maar zie bokt bijvoorbeeld:
van shetlander tot oud paard, veel paarden zie je in 'set' met bandages. Maar het werk?
Hoog uit L?
(wil niemand aan vallen trouwens)

Maar men doet het echt voor het plaatje, om te showen hoe goed het beestje er uit ziet. (Zie mij, in een heel duur setje!)

Maar is het nodig? Want men denkt (volgens mij) niet na aan de gevolgen van de bandages of peesbeschermers.

Volgens mij kan een paard grotere kans hebben op een blessure met (goed) gebandageerde benen. Want een extreme hitte maakt meer kapot dan men denkt.
(cellen, zuren etc.)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:10

Pel schreef:
ik vindt bandages verbieden wel ver gezocht. wel was ik bekend met het bericht. bandages kunnen dus bij fout gebruik (ik denk eerder langdurig fout gebruik) blessures aan richten. een zadel kan bij fout gebruik nog meer aanrichten, net zoals een hoofdstel of eventuele bijzetteugels en dergelijke.
er zit overal een risico aan vast. wanneer het verantwoord gebruikt wordt zie ik geen problemen in bandages. het zijn wel dingen die je gemakkelijk fout aanbrengt, helaas.
dus verbieden, nee. wel zou er wat meer informatie over mogen komen. bandageer lessen bij de plaatselijke manege bijvoorbeeld. dan voorkom je in ieder geval dat ze fout worden gebruikt.

Maar denk je dat er genoeg mensen heen gaan? Het ziet er namelijk ' erg makkelijk uit, dat kan ook zonder les' toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:11

En dan weer de vraag..hoeveel paarden ken je met kapotte pezen door bandage gebruik? Lachen

Ik denk dat het allemaal wel mee valt..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:13

ik ken meer mensen die helemaal niks gebruiken, dan mensen die wel bescherming gebruiken.

Maar ik denk/ weet dat 60% wel slecht bandageerd.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:13

ik gebruik eigenlijk nooit beschermers. vind het niet nodig. in de natuur hebben ze ook niks om. soms doe ik 3-1 beschermers om.
bandages gebruiken de meeste mensen naar mijn idee alleen voor het mooie en niet voor het nuttige Knipoog

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:14

I_S_L schreef:
bandages gebruiken de meeste mensen naar mijn idee alleen voor het mooie en niet voor het nuttige Knipoog

mee eens Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:15

Ik gebruik peesbeschermers als ik naar de manege ga om te rijden. Ik moet dan de straat over en die peesbeschermers hebben hun nut al meermaals bewezen. Ik gebruik niet eens bandages, maar niet omdat ik ze slecht vind, gewoon omdat ik het minder praktisch vind.
In de natuur hebben paarden inderdaad niks om. Maar in de natuur zit er ook niemand op een paard Knipoog