Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:29

het is geen hype, een hype is scapa dekjes bijv. men komt meer en meer tot besef hoe belangrijk een goed passend zadel is, steeds meer ruitersportzaken hebben een zadelpasser in dienst of een samenwerkingsverband met een zadelmaker. mensen willen het beste voor hun paard, en naast bijv. osteopaten en paardenfysio's (die tot voor een poosje geleden alleen 'bedoeld' leken te zijn voor topsportpaarden), en al die dingen meer, willen we dus een optimaal liggend zadel.

we hebben meer kennis, over wat een zadel met een paard doet, en daarnaast is het tegenwoordig ook redelijk normaal om je HTK paardje door een osteopaat of fysio te laten nakijken. men wil dat het paard gelukkig is en de mogelijkheden krijgt op optimaal te presteren, en daarvoor wordt een hoop moeite gedaan en geld geïnvesteerd. vroeger werd er zowiezo veel minder 'tuttelig' met paarden omgegaan, tegenwoordig kan het dier zelfs naar de psychotherapeut. we willen dat ons dier lekker in zijn vel zit.

een hype is het imo zeker niet, wel is het duidelijk dat men de laatste jaren in een 'paardenwelzijns' stroomversnelling lijkt te zitten. ik denk dat het zowiezo niet terugvalt naar hoe het vroeger ging, het gaat eerder nog verder vóóruit, in de huidige richting.

echter, ik ben er niet echt van overtuigd dat het vroeger allemaal zo ging hoor, dat men een zadel kocht wat bij diegene lekker zat en dat er verder naar het paard niet meer gekeken werd dan naar (heel basic) de boommaat. al ver voor 'de hype' waren er een hoop zadelmakers actief met diverse pasvormen e.d...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:50

Het is wel degelijk een hype net als dat boom en bitloos. Geen verkeerde hype hoor het welzijn van het paard maar voorheen ging het toch heel anders. Het was niet altijd dat mensen niet willen maar er was gewoon niet of weinig kennis. Overigens zie ik winkels die zadels verkopen ook niet kundig terwijl zij zich wel zo voor doen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:51

MISTRAL94 schreef:
Het is wel degelijk een hype net als dat boom en bitloos. Geen verkeerde hype hoor het welzijn van het paard maar voorheen ging het toch heel anders. Het was niet altijd dat mensen niet willen maar er was gewoon niet of weinig kennis. Overigens zie ik winkels die zadels verkopen ook niet kundig terwijl zij zich wel zo voor doen Knipoog

ben ik met je eens. een hoop winkels bieden zadelpasservice zonder er ook maar íéts verstand van te hebben.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:35

MISTRAL94 schreef:
Lees eerst even voor je een reactie plaatst...

mijn excuses als ik er overheen lees maar ik kan nergens jouw antwoord op mijn vraag aan opmaken ??

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:57

MISTRAL94 schreef:
Wat zijn we weer heerlijk kort door de bocht Rolleyes

Ten eerste rij ik geen paarden meer voor een ander ten tweede kun je de eigenaar erop wijzen dat het zadel niet passend is, dat ze dus een ander passend zadel aan moeten schaffen. Daar komt bij dat het nu een hype is dat alles goed moet liggen, vroeger ging dat er heel anders aan toe, niet bewust maar toen was de kennis er niet of nauwelijks. Ruitersportzaken zijn niet kundig genoeg om een zadel goed passend te krijgen dus kom je al snel thuis met een niet passend zadel. Terwijl je er wel vanuit gaat dat je een goed passend zadel hebt.....

Speciaal voor jou zal ik hem quoten

Edit: Toch schrijf je zo niet tog Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:10

Maar nu gaat het over bijrijders etc, en pony's die je wel eens rijd.
Echt niet iedere manege pony heeft een goed passend zadel, dus dan moeten die manege ruitertjes maar zeggen:
" Nee, hij heeft geen goed passend zadel?"
Nee, dat zeggen ze niet, en al zouden ze het zeggen, een manege ruitertje die 1x per week die pony rijd, gaat er geen zadel voor kopen (begrijpelijk Ja ), maar ze rijden er toch op. Knipoog
Het is toch zo logisch dat een manege ruitertje die er 1x per week op rijd geen ander zadel koopt? Ja, dat is logisch.
EN toch rijden ze erop. En dat mag niet volgens een aantal mensen hier??

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:17

Misschien omdat lang niet alle ruitertjes verstand hebben van een passend zadel? Een kind weet daar toch niets over?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:17

Niet alleen kinderen hebben er geen kijk op hoor!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 01:19

Joscaa schreef:
Echt niet iedere manege pony heeft een goed passend zadel, dus dan moeten die manege ruitertjes maar zeggen:
Nee, dat zeggen ze niet, en al zouden ze het zeggen, een manege ruitertje die 1x per week die pony rijd, gaat er geen zadel voor kopen (begrijpelijk Ja ), maar ze rijden er toch op. Knipoog
Het is toch zo logisch dat een manege ruitertje die er 1x per week op rijd geen ander zadel koopt? Ja, dat is logisch.

nee dat mag niet. imo mag geen enkel paard bereden worden met pijnlijk harnachement. WIJ willen rijden, het paard vraagt daar niet om als het met 4 jaar ingereden wordt. daarmee is het imo aan ons om ons dier het rijden dusdanig aangenaam te maken dat het dier ermee overweg kan zonder problemen, en er plezier in heeft. dat geldt overigens voor alles, niet alleen voor het rijden. helaas nemen een hoop mensen het daar niet zo nauw mee, en op maneges kom je inderdaad maar al te vaak slechte zadels tegen. maar goed, dat het op die manier gebeurt maakt het voor het paard niet minder erg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:23

Joscaa schreef:

ik denk dat hier de taak van de manege is om voor passende zadels te zorgen zodat zowel kinderen als pony's meer plezier aan het rijden kunnen beleven...

als lessend ruitertje op een manege kun je hier in mijn ogen weinig aan veranderen...
veel (beginnende) manegeruiters hebben nog niet voldoende kijk op paarden en zadels op te kunnen beoordelen of een zadel wel of niet goed ligt...

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:10

Ik hoor ook wel eens dat mensen niet goed passend tuig hebben en wel allerlei kleuren dekjes. Ik denk dat deze mensen wel het beste voor hun paarden willen en dat dit alleen uit ontwetendheid komt. Ik rij 1 x per week paard en ben nog maar 12 jaar dus ik heb er niet zoveel verstand van, maar voor mijn gevoel passen de zadels wel, ik denk dat vooral omdat de paarden hun oren niet in de nek leggen als je het zadel opdoet (wat je dus bij veel manegepaarden op andere maneges ziet). Bij mijn op de manege zijn wel eens wat dekens en dekjes versleten (en die worden wel vervangen als het niet meer veilig is) maar alles past wel goed.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:33

Ik denk dat je het kinderen ook niet kwalijk kan nemen, ik heb vast ook wel wat paarden gereden waarbij de zadels niet pasten, zelfde geld voor de handelsstal waar ik gereden heb. Hier was ik simpelweg niet mee bezig, ik keek of het zadel niet drukte en de boom niet te breed of te smal was en daar hield mijn kennis op. Sinds een aantal jaar van zadel zoektocht voor mn eigen paard, besef ik wat een slecht passend zadel kan doen voor een paard, ik heb ontzettend veel zadels gehad, de een lag beter als de andere, maar niks lag goed genoeg. Uiteindelijk heb ik voor haar het perfecte zadel gevonden.

Vroeger wist ik niet wat ik nu wist, deze dingen leer je doorgaans niet op een manege, hoewel ik op een goede manege heb gereden waar sommige paarden ook echt een goed aangemeten zadel hadden, dit wordt niet verteld en uitgelegd. Je weet het simpelweg niet, ik denk dan ook dat als zoiets uit onwetendheid gebeurd dat je de persoon in kwestie weinig kwalijk kan nemen.
Als je iets ziet wat niet klopt kun je advies geven, de desbetreffende persoon kan dan zelf informatie oid inwinnen om te kijken hoe zijn zadel ligt.

Als je jong bent, en je weet simpelweg iets niet, is dat geen doodzonde, iedereen kan leren en daar ben je ook nooit te oud voor!
Als het echter zo ernstig is dat de rug open wordt gereden is het natuurlijk een ander verhaal, dan zou iedereen zich denk ik af moeten vragen of het wel klopt en past Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:50

Sorry hoor maar genoeg volwassenen hebben ook de ballen verstand van goed passend tuigage

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:05

een goed zadel gaat bij mij oowk voor op die onbenullige dikke dekjes.

ik heb een wintec cair ,, lekker licht ,, de lucht past zich aan de rug van het paard, makkelijk in onderhoud
& niet duur!
ideaal voor mij, ik heb HH dekjes & BR dekjes ... een dikke pad iis niet altijd even handig

ze zweten meer en het beweegt (schuift naar achter)

liever een mooi & goed zadel dus Haha!
een zadel merk je oowk op, ik kwam laatst op de manege met mijn nieuw springzadel en iedereen merkte het Bloos

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:14

als een dekje schuift ligt je zadel niet goed Knipoog

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:28

Ik heb sinds kort een ex-manegepaard, en die heeft de afgelopen 4 jaar rondgelopen met een slecht passend zadel. Simpelweg, omdat er geen zadel voor te vinden was. Dikke dekens eronder etc, etc. Bij het aangaan van dit paard wist ik dus ook dat een passend zadel vinden een hels karwei zou zijn. Ook een karwei (en in een aantal van jullie ogen doodzonde) van compromissen sluiten. Want, al snel bleek dat er voor dit paard maar 1 echte oplossing zou zijn, nl een op maat gemaakt zadel. Kosten in zijn geval zo'n 2200 euro. En ja, dat heb ik gewoon niet (zadel zou net zo duur zijn als het paard, grappig genoeg). In samenspraak met de zadelmaker is toen besloten om voor een compromis te gaan. Een zadel dat in grote lijnen past, maar dat wel de hulp nodig heeft van een dikke chabrak en een bontchabrak met ruggengraad vrijheid. Dit omdat zijn spieren zich dan kunnen ontwikkelen en dat het zadel in de toekomst kan worden aangepast. Dus ja, voor mij een mooi dekje (funcioneel in ons geval) een bontonderleggen (en niet omdat het mooi staat) en ook een bijna mooi zadel. En een leuk contact met de zadelmaker.........

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 00:34

hmm tja mijn paardje heeft me omgerekend 225 Euro gekost (500 gulden toen) en heeft dit jaar een nieuw zadel gehad van 1600 Euro (na maanden van trammelant met zadelmakers, maatwerk en noem het allemaal maar, waarbij ook de nodige kosten gemaakt zijn). ik wil dat het voor mijn dieren gewoon GOED is, en neem geen genoegen met een compromis. IK wil graag rijden, dan zorg ik dus ook dat de spullen om dat te bewerkstelligen goed zijn. maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 04:35

Dat begrijp ik merrieveulen, maar begrijp ook dat niet een deel van de verzorgers/bijrijders/manegruiters echt weten wanneer een zadel wel of niet goed ligt, en met een lastige eigenaar misschien niet eens zelf op eigen kosten een goed zadel aan mogen schaffen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:32

patsur schreef:
Dat begrijp ik merrieveulen, maar begrijp ook dat niet een deel van de verzorgers/bijrijders/manegruiters echt weten wanneer een zadel wel of niet goed ligt, en met een lastige eigenaar misschien niet eens zelf op eigen kosten een goed zadel aan mogen schaffen.

nee dat weet ik ook, ik had op mijn 11e een vz pony die een pannekoekzadel had, wij reden toen dus zonder. ik vind dat je gewoon niet hoort te rijden met een slecht passend zadel, wat de reden ook is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:51

Mijn zadel heeft me ook een pak meer geld gekost dan het paard zelf Clown Nu ja, uiteindelijk kan je door een goed passend zadel je paard waardevoller maken door goed te trainen en zo, en dat kan je met een zadel waar hij last van heeft niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 00:30

hihi dat ook, maar ik zou walgen van mezelf als ik mijn lieveling zou berijden terwijl ik wéét dat hij er (al dan niet direct) onder lijdt. dat zou ik gewoon niet kunnen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:44

In het geval van mijn paard niet. Als ik een passend zadel op zijn rug zou leggen, dan zou dat betekenen dat ik een zadel met de smalste boommaat zou moeten hebben. Ware het niet dat zijn rug verder heel breed verloopt. Dat is het aanpasgedeelte. Maar met smalle boommaat rijden zou betekenen dat hij de spieren op de plek naast de schoft nooit zou kunnen ontwikkelen. Dan liever met een iets (voor nu) minder passend zadel rijden en zijn spieren zo trainen dat het zadel daardoor steeds beter zal gaan passen.

Een ideaalbeeld scheppen is mooi, maar in praktijk niet werkbaar. Mijn paard is jarenlang manegepaard geweest en heeft jarenlang met een slecht passend zadel rondgereden. Een manege zal nooit een zadel op maat laten maken voor een paard waarvan het de bedoeling is om door te verkopen. Het zou mooi zijn als het zo zou gaan, maar in de praktijk zal dat echt nooit gebeuren.

En daarnaast, jullie zijn niet in staat om te kijken in de portemonnee van individuele leden op Bokt. Ik (en met mij vele anderen) hebben misschien niet het geld om een op maat gemaakt zadel op het paard te leggen, maar toch durf ik met zekerheid te zeggen dat mijn paard behoorlijk happy is. Dat zie ik iedere dag aan zijn koppie als ik op stal kom.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:20

dat heb ik ook al eerder in het topic gezegd, maar er werd gereageerd dat het een kwestie is van er voor over hebben. sommige mensen hebben het geld echt NIET. niet iedereen heeft een grote beurs.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:30

Maar daar wordt het paard dan de dupe van omdat diegene wel rijden wil maar dus gene geld heeft voor goed passend tuigage Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 13:13

weetje, dati s misschien wel een goed discussie punt

maar is het handig om met een jong paard, of een paard dat qua spieren nog ontzettend veranderd een aangemeten zadel te nemen? ik vind van niet! ik heb dus een standaart maat genomen omdat mijn paard nog ontzettend veranderd en groeit. is mijn paard ongeluk? heeft ie pijn? nee het zadel ligt prima. bij een paard ouder dan 7 kun je best een aangepast zadel nemen. maar vaak jonger groeien ze nog ontzettend!