Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:21

Skipper schreef:
Dat lijkt me dus niet helemaal waarheid omdat ook werd gezegd door harnessmaker dat dit zeker afhankelijk van je paard is!

Dus kan je per definitie niet zeggen dat je er problemen mee krijgt, kan krijgen, ja, maar dat kan ook met vlakke boom!

hoe weet je dan of harness maker gelijk heeft ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:29

Wat harnessmaker eigenlijk zegt is toch dat op zich het zadel niet het probleem is, maar de ruiter die door de diepe zit verkeerd gaat zitten?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:42

Wendy schreef:
Wat harnessmaker eigenlijk zegt is toch dat op zich het zadel niet het probleem is, maar de ruiter die door de diepe zit verkeerd gaat zitten?

ja dat kan natuurlijk..maar is dat ook zo??
het ligt iig niet zo simpel
ik hoop dat we met veel reactie's tot een conclusie kunnen komen in hoeverre een diepe zit schadelijk is of kan zijn
helaas reageren er verder geen zadelmakers op dit topic

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:50

unamie schreef:
Skipper schreef:
Dat lijkt me dus niet helemaal waarheid omdat ook werd gezegd door harnessmaker dat dit zeker afhankelijk van je paard is!

Dus kan je per definitie niet zeggen dat je er problemen mee krijgt, kan krijgen, ja, maar dat kan ook met vlakke boom!

En hoe weet jij dat jij gelijk hebt? Haha!

Ik denk dat er meerdere factoren spelen dan alleen de diepe zit, wijze van rijden/zitten mischien wel icm het gewicht/evenwichtsgevoel van de ruiter, de bouw van het paard, mate van africhting en mischien wel hoe het paard getraint is/wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:51

Juist, en dus kun je niet zeggen dat iets per definitie goed of slecht is Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:53

Alane schreef:

met eigen ogen gezien Vork

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:55

unamie schreef:
Alane schreef:

met eigen ogen gezien Vork

En wat heb jij precies gezien? Hoe zo'n boom eruitziet? Wat precies de gevolgen zijn voor het paard?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:57

Wendy schreef:
En wat heb jij precies gezien? Hoe zo'n boom eruitziet? Wat precies de gevolgen zijn voor het paard?

volgens mij heb jij het topic niet doorgelezen Scheve mond

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:02

Jawel hoor. Ik vind het alleen nogal voorbarig om te zeggen dat je precies weet hoe en wat terwijl een zadel uit meer onderdelen bestaat dan alleen de boom bijvoorbeeld.
Dit soort dingen blijft altijd speculatie. Ik blijf erbij dat er meer factoren zijn die van belang zijn, er vanuitgaande dat we het hier hebben over een passend zadel...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:24

Wendy schreef:
Jawel hoor. Ik vind het alleen nogal voorbarig om te zeggen dat je precies weet hoe en wat terwijl een zadel uit meer onderdelen bestaat dan alleen de boom bijvoorbeeld.
Dit soort dingen blijft altijd speculatie. Ik blijf erbij dat er meer factoren zijn die van belang zijn, er vanuitgaande dat we het hier hebben over een passend zadel...

het gaat hier niet om de andere faktoren maar over de diepe zit!
als je echt geinteresseerd bent, ga naar van triest in meppel
die kan het je laten zien en uitleggen

dat hij niet zomaar een zadelmaker is die maar wat aanrommeld blijk wel uit een aantal dingen

volgens veel zadelmakers kun je een boom niet veilig verbreden
terwijl van triest dit al 25 jaar doet (vele zadels per week) en nog nooit meegmaakt heeft ,dat een boom daardoor gebroken of vervormd is
hij heeft eerst materialen kennis opgedaan om een speciale manier te vinden om een boom veilig te verbreden

een paard die een zadel aangemeten krijgt door van Triest krijgt géén drukkingen
géén weggevallen schof of rug spieren
en geen zadeldwang (bijten of lelijk kijken met aansingelen) door een slecht passend zadel

ook ziet hij of er iets aan de rugwervels mankeert
hij stuurt je dan door naar een chiropractof of osteopaath
ik kom er al meer dan 10 jaar, en elke keer kom ik erachter dat hij wéér gelijk heeft

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:29

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:34

Ik geloof heus dat van Triest kundige vakman is maar zeker niet dat hij hier de enige is in Nederland.

Mijn zadelmaker heeft inmiddels ook al tientallen jaren ervaring en ik vertrouw hem in zijn oordeel.

Ook met problemen met mijn zadel had hij mij makkelijk nieuw zadel aan kunnen smeren en hierdoor meer kunnen verdienen dat tig keer komen en aanpassen totdat hij wel goed ligt!

unamie schreef:
Skipper schreef:

Net zo min of ik weet dat jij ergo van Triest gelijk heeft! Of mijn zadelmaker of huppeldepup of pietje of jantje!

Dat is kwestie van je eigen kennis en ervaring combineren met verschillende visies van mensen en daaruit je mening vormen!

Jij neemt ook niet alles klakkeloos aan wat een ander zegt en gaat zelf verder kijken, zo doe ik ook. Alleen omdat dit voor mij nieuw issue is waar ik me net in ga verdiepen heb ik er nog niet met veel mensen over gesproken en twijfel ik zeker aan jou oordeel dat alle diepe zadels meteen slecht zijn puur omdat ik niet klakkeloos jou oordeel wil overnemen maar mezelf ook wil overtuigen door andere meningen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:35

unamie schreef:

het gaat hier niet om de andere faktoren maar over de diepe zit!
als je echt geinteresseerd bent, ga naar van triest in meppel
die kan het je laten zien en uitleggen

Waar het mij om gaat is dat ondanks alle discussie nog steeds niet duidelijk is wat nu precies de oorzaak is en hoe dat precies zit.
Misschien ben ik wel blond (ben ik ook Clown ) maar de precieze relaties zijn mij compleet onduidelijk.
De uitleg van Van Triest is een optie, maar die is ook niet bewezen om het zo maar eens te zeggen. Voor zover ik weet is dat ook gewoon een subjectieve mening. Wel een heel goed onderbouwde met veel praktijkkennis, maar het blijft niks meer of minder dan een mening.

Het verhaal van harnessmaker is een andere optie, die eigenlijk niet veroorzaakt wordt door de diepe zit an sich, maar door het verkeerde zadel voor de verkeerde ruiter. Ook dit is weer niks meer of minder dan een goed onderbouwde mening.

Wie er nu uiteindelijk gelijk heeft en hoe het precies zit kan Van Triest niet objectief vertellen, dat kun je alleen objectief onderzoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:00

unamie schreef:
ook de passier van nu heeft een diepere zit dan de oude
als je nu als voorbeeld de KN neemt

Dank je wel Lachen
Met KN heb ik idd ook het probleem al gehad, die oude zaten superfijn en die van nu vind ik helemaal niet lekker rijden.
Op zoek dus naar een zadel die nog 'ouderwets' een vlakke zit heeft.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:35

Cer schreef:
Dit stukje vond ik over Triest:

http://members.home.nl/zadelherstelleri ... itten.html
Klinkt best plausibel.

goed idee dat je dit geplaatst heb Vork
ik vind het altijd weer leuk om het te lezen
als je dan bedenkt dat dit stukje 12 jaar geleden al in de hoefslag heeft gestaan
hij lag en ligt duidelijk voor op zadelgebied

de laatste zin vind ik zo mooi:

Dit artikel stond in de hoefslag nummer 11 in 1994.
Door een dame van draf en ren ben ik hieraan gekomen en vindt dit zo belangrijk dat ik de mensen van het blad de Hoefslag na aan het hart heb gelegd dit op internet te zetten en
heb erbij gezegd dat ik dat ook zou doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:40

Jammer dat Triest een eind uit de buurt zit... Maar ik hoor over Van Rijs ook goede verhalen....

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:48

Stuk is heel duidelijk en verhelderend en herken er veel in terug waar je ook zelf op let en vooral waar mijn zadelmaker op let.

Hij neemt bij nieuw zadel, eerst deel zadels mee welke hij kijkt welke het beste op het paard liggen, degene die het beste passen gaat de ruiter mee rijden zonder dekje.

Maar ik heb maar 1x quote gezien heel kort over diepe zit.
Jammer dat dit niet uitgebreider is.

Maar wanneer is een diepe zit nu te diep en waneer is een zit vlak?
Ik hou van meetbare feitjen, niet van diep/ondiep dat is objectief begrip.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:51

Cer schreef:
Jammer dat Triest een eind uit de buurt zit... Maar ik hoor over Van Rijs ook goede verhalen....

die afstand daar hik ik ook zo tegenaan
voor mij is het met trailer 2½ uur rijden Sigaar
maar vooruit, ik ga er 1 keer per jaar met het paard naartoe of als ik twijfel over de boom-maat

van rijs kan wel heel netjes vullen heb ik gezien
maar jammer dat ie de bomen te krap aanmeet
zag onlangs een paard met boom-maat 30 Rolleyes
en dat paard had zeker 32/33

natuurlijk had het paard weggevallen schoft spieren (echt enorme kuilen in de schoft )
ik zal pas in iemands profiel een foto,was een duidelijk voorbeeld van weggevallen schoft spieren
het is zeker niet toegestaan om foto's uit iemnad profiel hier te plaatsen....als ik goed nadenk weet ik het antwoord al Haha!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:56

Ik ben erg tevreden over Arie Boer en volgens mij komt die door heel NL haast wel, dus ik weet niet of dat een optie voor je is als je van Triest te ver weg vind...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:58

Skipper schreef:
Stuk is heel duidelijk en verhelderend en herken er veel in terug waar je ook zelf op let en vooral waar mijn zadelmaker op let.

Hij neemt bij nieuw zadel, eerst deel zadels mee welke hij kijkt welke het beste op het paard liggen, degene die het beste passen gaat de ruiter mee rijden zonder dekje.

het zadel welke het best past?? daar neem ik echt geen genoegen mee
een zadel moet perfect passen

Skipper schreef:
Maar wanneer is een diepe zit nu te diep en waneer is een zit vlak?
Ik hou van meetbare feitjen, niet van diep/ondiep dat is objectief begrip.

toch staat het hier echt
ook dat het bijna onmogelijk is uit te leggen zonder kale voorbeeld bomen op een paardenrug of bok
viewtopic.php?f=117&t=618433&st=0&sk=t&sd=a
ik ga volgende keer voorbeeld foto's nemen als ik er ben
dat is het makkelijk uit te leggen nl
zien is geloven Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:00

Mijn paardje heeft een prominent aanwezige schoft.

Ik heb Arie al een mail gestuurd, ben erg benieuwd naar zijn antwoord Ja

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:05

Jij je zin, verkeerde woordkeuze; perfect passend zadel, het best passend en evt nog iets aangepast om het perfect te laten liggen!

Mijn zus heeft paard met mega schoft en holle rug en die heeft hoge keilkussens eronder en geen vlakzadel omdat je daar anders weer teveel problemen gaat creeren.

En geen een zadel is perfect passend omdat paard leven dier is en steeds veranderd. Wat eerst goed paste mijn zadel is na mega spurt in uitzwaren tot mega krap zadle veranderd in 3 maanden terwijl hij zelfs ondertussen was aangepast.

Dus zelfs 1x in het half jaar nakijken is niet genoeg!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:14

@skipper
wat me opvalt is dat veel zadelmakers aan huis komen met een heleboel zadel en ze dan 1 voor 1 passen
dat vind ik al helemaal niet deskundig overkomen

Van Triest meet eerst de boom-maat, en hij maakt (gratis) een mal van zijn schoft en rug met een buigzame liniaal
de contouren tekent ie op papier
pas dán kun je zien welke zadel het beste zou kunnen passen
die met de verkeerde boom-maat hoef je er niet op te leggen ,maar toch rijd half nederland met een te kleine boom!
terwijl een leek in no time kan leren zien of een boom te klein of te groot is
daarom snap ik niet dat veel zademakers het niet zien!!
Laatst bijgewerkt door unamie op 10-07-06 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:15

Skipper schreef:

Dit vind ik ook wel weer wat hebben ja.. Bedoel, Imke rijdt toch ook met een prestige die heeft in mijn ogen dan weer een diepe zit en haar paard loopt toch ook op hoog niveau zonder problemen omdat het zadel op dat paard gewoon super ligt. En zo zullen er nog wel meer van dat soort gevallen zijn. Ik bedoel sommige manege paarden lopen met niet goed passende zadels die paarden hebben nooit ergens last van en sommige die kunnen gewoon niet meer.

Het is denk ik hetzelfde als bij vrouwen en hoge hakken. De ene kan er dagen op lopen zonder rugpijn te krijgen en kan er zelf op rennen> De ander die krijgt al na een uurtje rugpijn en vervloekt die dingen.

Zo zou het ook wel een beetje met paarden gaan tuurlijk zal het niet even goed zijn om een zadel met slag in de boom te hebben maar bij het ene paard pakt het schijnbaar wel goed uit en bij de andere niet..

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:19

Ben ik even blij met mijn passier met normale boom, alhoewel ik er wel over na heb gedacht om een zadel met diepe zit te kopen.