Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:24

Veel topics op bokt zijn niet zo eensgezind.
Deze wel.

En op een foto zien dat een zadel bagger ligt dat zegt wat.
Fine tuning kun je alleen in het echt zien.
Maar echt bagger pasvorm wel vanuit een foto.

Dus de eensgezindheid hier geeft wat aan.

Dan is dit reclame plaatje inderdaad niet gepast.

Mars

Re: Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:36

Wat DP zegt.

Het siert een bedrijf meer als het eerlijk aangeeft ‘hier is iets mis gegaan en we gaan dit meteen oplossen voor de klant’ dan een epistel over hoe geweldig het bedrijf is. Geen woorden maar daden dus.
Een fout netjes oplossen is betere reclame voor je bedrijf dan een reclame praatje.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:39

Wat betekent dit hele epistel eigenlijk?

Ik weet het beter dan de rest, dus loop niet te zeiken en de klagers hier kunnen de boom in?

Het had je gesierd als er een paar zinnen waren geschreven:
"Er is blijkbaar iets mis gegaan bij deze kopers. Ik ga er alles aan doen om dit naar tevredenheid op te lossen."

Gemiste kans

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:43

Het hele epistel gaat niet eens over TS, maar over iemand anders die hier is aangehaakt met een ervaring. Gemiste kans om daar niet op te reageren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:47

Denk eerder dat er meer troep op het straatje geveegd is dan er vanaf :')
Het zou je als zadelpasser/maker sieren als er een bericht was gekomen in de trant van "we hebben dit bericht gezien en we gaan er alles aan doen om er met de klant uit te komen".

De rest heb je niks aan, als je naar de foto's uit dit topic kijkt.
Er kan nog zo'n mooi verhaal en filosofie achter zitten, maar als het product niet past... past het niet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 01:48

Heb eens rond geneusd in foto’s die ze zelf als promotie gebruikt. Ook daar staan zadels met slecht opgevulde kussens gewoon tussen. TS is dus geen uitzondering. Ik zie veel bling, lakleer, strass. Wat heeft je paard daar nou weer aan. Zorg eerst dat het allerbelangrijkste voor je paard, namelijk pasvorm en drukverdeling op orde zijn.

Ze “ ontwerpt “ al 10 jaar zadels maken en is recent geslaagd voor haar THEORIE saddle fitting?

Lieve mensen doe je paard een lol en koop een effectief zadel dat voor comfort van je paard is gemaakt en niet voor de modegrillen van jezelf. Laat al die bling toch weg op een zo belangrijk “instrument”. Je paard gaat er niet beter van lopen..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 07:56

Het verbaast mij niks dat hier de Saddle (mis)fit for life theorie achter hangt. Ik ben ik 2013 overstag gegaan door alle ‘mooie’ marketing praat.

Heb me laten aanpraten dat mijn prima liggende zadel uit Engeland mijn paard sloopte.

Bijna €4000 uitgegeven aan een zadel voor vrouwen dat mij en mijn paard sloopte. De naar achter gebogen takken zorgen voor verkeerde druk en kreupelheid. Het zit oppervlakte van een 17,5 inch zadel kwam overeen met een klein kinderzadel waardoor mijn bekken zo gekanteld werd dat ik wervel op wervel contact kreeg. Kon niet meer zitten, liggen of lopen zonder pijn.

Ellenlange rechtszaak geworden. En uiteindelijk flink op moeten inleveren toen het zadel teruggenomen werd onder veel protest.
Na mij volgden vele anderen. Echt, trap hier niet in.

Dat de zadelpasser niet inhoudelijk reageert op TS, wiens zadel van geen kant past, is geheel in lijn met mijn saddle fit for life ervaring. Heel, heel hard wegrennen van deze passer. En desnoods je verlies nemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:22

manzano schreef:
Het hele epistel gaat niet eens over TS, maar over iemand anders die hier is aangehaakt met een ervaring. Gemiste kans om daar niet op te reageren.

Het gaat over beiden.

Er wordt namelijk ook gesteld dat een Winderen pad onder zo'n duur zadel een goed advies is, maar volgens hen 'helaas' wel eens in de wind geslagen wordt. Eh ja, een advies werkt ook echt niet voor iedereen. Als ik altijd 'adviezen' had moeten opvolgen, dan was ik nooit gekomen waar ik nu ben. Dat heeft niets met eigenwijsheid te maken, maar met wijsheid en je gevoel volgen. Dat heeft de ts dus ook gedaan door haar twijfels hier uit te spreken.
Bij een nieuw zadel hoeft er geen dure pad onder, punt.

Verder is de reactie van de verkoper van het zadel een hoop blabla en mist gewoon een cruciaal zinnetje:
Vervelend dat het met jullie zo gelopen is, maar we gaan het oplossen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:01

Ik vind het schokkende foto's. Ik ben geen expert maar kan wel zien dat dit voor geen meter past.
Ik heb zo ook ooit een zadel gehad wat totaal niet paste, niet zat en mijn paard niet leuk vond van een zogenaamd toen hip op maat gemaakt merk.

Ik ga NOOIT meer voor een op maat gemaakt zadel.
A. Het duurt altijd lang.
B. Je moet maar hopen dat het dan echt past.
C. Ik voel mezelf dan verplicht het af te nemen omdat het op maat is.

Er zijn genoeg standaard merken waar je meteen kan zien ja dat ligt wel of nee dat ligt niet.

Ik zag hier een foto voorbij komen dat zadel ligt er raar op. Het dieptepunt is nergens te bekennen, het zadel ligt dik achterover. Ik snap niet dat mensen dat zelf niet kunnen zien. Je hebt toch wel een basis kennis van: dit ligt vreemd of dit lijkt mooi te liggen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:08

Je zegt zelf ook zo'n zadel gehad te hebben. Ik ook, twee zelfs. En ja als ik achteraf nu terug kijk is het heel duidelijk, maar toen voor mij niet. Eerste paard, deed mijn uiterste best om me goed in te lezen en het beste voor hem te doen en ik dacht dus dat ik dat deed door een (goede) zadelmaker/passer te vertrouwen en een hoop geld daaraan uit te geven terwijl anderen in mijn omgeving gewoon reden met een simpel zadeltje uit de winkel die ze zelf maar eventjes bekeken.

Helaas bleek mijn vertrouwen in professionals niet voldoende. En zo zijn er een hele hoop mensen die eerst de foute zadels er niet uit kunnen pikken en al doende leren waar ze naar moeten kijken. Wanneer je je best doet om een zadelmaker bij je paard te halen en bereid bent om een hoop geld neer te leggen voor een passend zadel doe je eigenlijk al heel veel goeds, dat het dan soms niet uitpakt zoals hoort is dan niet zo vaak meer aan te rekenen aan de eigenaar. Iedereen moet leren en als we dat al niet van professionals kunnen doen is dat toch zorgelijk.

Bovenstaande gaat overigens niet perse over de zadelmaker uit dit topic. Maar dat hele epistel vind ik wel wat vreemd. Staan veel mooie verhalen in maar totaal geen erkenning over het duidelijk niet mooi liggende zadel. Dan ga je in mijn optiek erg aan je doel voorbij.. :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:10

jveltman schreef:
De oprichtster, met een achtergrond als voormalig Grand Prix-amazone, ORUN-instructeur en gediplomeerd zadelpasser – en inmiddels in de afrondende fase als Saddlefit 4 Life- Equine ergonomisch en met de studie The Horse Inside Out in de pocket – zet zich dagelijks in voor kwaliteit, innovatie en service op het hoogste niveau. We volgen bijscholingen, dissecties en wetenschappelijk onderzoek, onder andere van Centaur Biomechanics, een instituut dat veel wetenschappelijk onderzoek verricht en deze kennis met gezonde nieuwsgierigheid deelt. Net als zij stellen wij ons iedere keer de vraag: "Is het zo, of kan het anders/beter?" We blijven constant in ontwikkeling.

jveltman schreef:
Daarnaast werken we nauw samen met bekken- en ruiterfysiotherapeuten en maken we gebruik van Flexchair-analyses tijdens onze 3-uur durende consulten.

Alle opleiding, cursussen en biomechanische kennis en zeer uitgebreid pasconsult ten spijt kan het altijd gebeuren dat een zadel niet goed wordt aangemeten. Dat kan de beste gebeuren. Dan is het ook netjes als de fout wordt ingezien en het probleem netjes wordt opgelost.

Het zadel bij het paard van TS ligt op te foto iets te ver naar voren. Het moet achter de schouder liggen, pakweg een cm naar achteren. Nu kantelt het ietwat achterover. Desondanks ze je dat het kussen niet draagt waar het moet dragen. Het kussen is rond een zgn Frans kussen. Wat vaak aangemeten wordt bij paarden met een weke of 'diepe' rug. Maar zo te zien heeft het paard van de TS dat niet nodig. Het effect is dat het met rijden achter los komt, c.q. het zadel niet stabiel ligt. Ik kan me voorstellen dat daarom TS is geadviseerd om met een pad of bontje te rijden maar dat is geen oplossing voor het probleem zelf.
Het zadel is - neem ik aan - op de blote rug aangemeten, dan moet het ook op de blote rug passen. Dat doet het duidelijk niet.
Verder is de vraag dus: waarom is dit specifieke kussen onder dit zadel bij het paard van de TS aangemeten? Aangezien jullie verschillende modellen beschikbaar hebben.

Afbeelding[/quote]

Over jullie klant met de scheef onder het zadel aangebrachte kussens.
jveltman schreef:
Na het vervangen van de kussens bij een bepaald zadel, waarbij wij een gratis upgrade hebben gedaan van onze vernieuwde vulling en lining, is het inderdaad zo dat bij een klein aantal zadels de kussens iets naar elkaar toe zijn gekropen. Dit was een recente fout die wij uiteraard snel hebben opgemerkt en gecorrigeerd. Dit neemt niet weg dat het een vervelende situatie is. Het feit dat we jarenlang een goede relatie hebben gehad met deze klant, met een paard dat alleen liep onder de Graziozo maakt het extra pijnlijk dat deze klacht via de mail samen met een post op dit forum is gedeeld, zonder dat we eerst de kans hebben gekregen om te reageren. Dit past helaas bij de digitale wereld waarin we leven.

jveltman schreef:
Ook wordt elk zadel wordt vooraf grondig gecontroleerd en nagemeten, zowel in de fabriek als door ons team, om symmetrie en pasvorm te waarborgen.

Als jullie het zadel bij deze specifieke klant grondig hadden gecontroleerd en nagemeten, dat zouden jullie al zelf hebben moeten zien dat de kussens scheef waren aangebracht voordat het zadel werd teruggeleverd aan de klant en het dus ook voor het terugleveren aan de klant moeten herstellen. Dat is hier duidelijk niet gebeurd.
Het is toch erg, dat de klant hier na advies van een andere zadelmaker zelf mee heeft moeten komen. Nadat haar paard niet meer onder het zadel wilde lopen?

jveltman schreef:
Onze zadels zijn ontworpen om de maximaal haalbare schouder vrijheid te creëren. In sommige gevallen kan het zadel naar voren schuiven als de achterste singelstoten gebruikt worden, afhankelijk van de conformatie van het paard. Dit kan gebeuren wanneer de boomtakken naar achteren wijzen, in combinatie met het niet gebruiken van de voorste singelstoot. Dit in tegenstelling tot rechte boomtakken en een singelstoot die daar bevestigd is. Dit biedt meer stabiliteit, maar minder schoudervrijheid, naar onze ervaring. In dergelijke gevallen adviseren we het gebruik van een singel die de locatie van de singelstoot naar de singelgroeve overbrugt. Soms kiezen klanten ervoor om dit advies niet op te volgen, wat tot ongemakken kan leiden. We geven altijd aan dat dit bij de betreffende conformatie zou kunnen en dat we terug moeten komen voor een kleine aanpassing. We willen altijd het maximale resultaat bereiken. Helaas wordt dit soms verkeerd begrepen en wij zullen dit op het aflever formulier nog beter communiceren.

Soms komt het voor dat onder de zadelmodellen die door een zadelmaker aanbiedt er niet 1 zit die past bij de conformatie van het paard. Iedere leverancier vindt zn eigen zadelmerk natuurlijk het beste dat er is, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat dat niet altijd goed past bij ieder paard.
Zo moet een zadel stabiel op de rug liggen en niet schuiven. Als dat zo is, moet je het niet willen oplossen met allerlei lapmiddelen maar kan een ander type of merk zadel beter bij het paard passen. En dan zou je dat als zadel/maker passer dat ook eerlijk moeten zeggen.
Ik kan me voorstellen dat de achterste singelstoten zijn geadviseerd om te gebruiken omdat de voorste singelstoot (die t.p.v. de wrong zit) het paard in zijn schoudervrijheid zal beperken en het zadel ook meer naar voren trekken. (Dat is wat ik zelf ook altijd tegen zo'n driepunt singelstoot systeem heb). Maar waarom niet gewoon de singelstoten verplaatsen. Het ziet er nu ook gewoon niet uit.

Ik heb zelf 2 paarden en 2 verschillende zadels (Childeric en Erreplus). Beide topzadels.
En hoewel de Childeric op beide paarden goed ligt en ze er beide goed onder lopen is toch de Erreplus bij 1 paard aanzienlijk beter qua schoudervrijheid. En hoewel ik fan ben van Childeric heeft dat merk voor dat paard binnen hun range niet een zadel dat mijn paard dat kan bieden.
Dus ik ben altijd voorstander van een zadelpasser die diverse zadelmerken voert om het beste resultaat te bereiken.

Het beste dat jullie kunnen doen is het zadel terugnemen en het aankoopbedrag teruggeven. Als ik jullie verhaal zo lees, denk ik niet dat jullie het voor TS en haar paard goed kunnen oplossen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:59

Jong17 schreef:

Ik zie tegenwoordig bij eigenlijk alle zadels dat de kussens kort zijn en niet tot onderaan de zweetbladen lopen. Ik weet dat dat zogenaamd is voor close contact gevoel, maar ik geloof dat het gewoon is om kosten te besparen met minder materiaal.
Zelfs als het zadel past zie ik bij alle paarden met zo'n zadel dat die rand na het aansingelen gewoon drukt. Het lijkt haast onmogelijk om nog een fatsoenlijk zadel te vinden.
4000 Euro voor dit zadel is gewoon om te huilen toch. Dan voel je je echt wel genaaid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:07

CrazyCat schreef:
Jong17 schreef:

Ik zie tegenwoordig bij eigenlijk alle zadels dat de kussens kort zijn en niet tot onderaan de zweetbladen lopen. Ik weet dat dat zogenaamd is voor close contact gevoel, maar ik geloof dat het gewoon is om kosten te besparen met minder materiaal.
Zelfs als het zadel past zie ik bij alle paarden met zo'n zadel dat die rand na het aansingelen gewoon drukt. Het lijkt haast onmogelijk om nog een fatsoenlijk zadel te vinden.
4000 Euro voor dit zadel is gewoon om te huilen toch. Dan voel je je echt wel genaaid.

Ik vind dat tegenwoordig ook heel vaak gezegd wordt dat een paard een korte rug heeft en dat daardoor de kussens korter moeten. Lijkt wel een modeverschijnsel.
Maar goed, 20 jaar geleden had je de enorme grote keilkussens die achter het zadel enorm uitstaken, ook dat was mode.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:42

germie schreef:
CrazyCat schreef:

Ik vind dat tegenwoordig ook heel vaak gezegd wordt dat een paard een korte rug heeft en dat daardoor de kussens korter moeten. Lijkt wel een modeverschijnsel.
Maar goed, 20 jaar geleden had je de enorme grote keilkussens die achter het zadel enorm uitstaken, ook dat was mode.

Volgens mij legden ze vroeger gewoon een veels te lang zadel op een korte rug. Maar inderdaad je zou bijna denken dat er alleen nog paarden met korte rug bestaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:48

Tegenwoordig hebben paarden doorgaans ook kortere ruggen dan vroeger.

Maar vrijwel altijd is er nog genoeg ruimte om een keurig zadel te passen. 50cm draagvlak hebben vrijwel alle paarden wel (tenzij kleine koudbloedjes). Op de meeste paarden is exotisch kunst- en vliegwerk helemaal niet nodig.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:53

En dan nog, wat is erger... Een iets te lang kussen.
Of een verkort kussen waar vervolgens een ruiter gewicht op ligt te drukken omdat het gewicht helemaal niet mooi verdeeld wordt.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:09

Een westernzadel is veel langer, zijn vaak wel 65 tot 70cm. Mijn paard heeft ook een korte rug, toch past er een gewoon 18 inch zadel op en een westernzadel van 70cm lengte. Je zit immers niet daar, dus daar komt ook geen druk.
Nu wordt alles zo kort gemaakt dat de druk op een heel klein oppervlak komt, kleiner nog dan de kont van de ruiter. Dat is ook niet goed hoor. Een te lang kussen hoeft ook niet te lang (te ver naar achteren) te dragen, dat kan allemaal goed aangepast worden. Ik zie liever wat lange kussens dan van die hele korte kussens. Die hele korte kussens krijg je veel minder goed tot een juiste drukverdeling. Tenminste wel zoals je ze tegenwoordig vaak ziet. Het kussen van het zadel van de ts ga je nooit passend kunnen opvullen voor dat paard. Waren het gewone normale keilkussens geweest, dan had het wel gewoon gekund.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:10

Elk verhaal heeft 2 kanten....Eens. Maar ik ben dan toch heel benieuwd naar de kant van het verhaal van mevrouw Veltman van de foto's hoe het zadel van de topicstarter ligt? Want daar wordt totaal niet op ingegaan.
Iedereen kan zien dat dit zadel van geen kanten past. De pad moet nog redden wat er te redden valt, maar de takken van de boom gaan gewoon in de schouder van het paard prikken omdat die niet meeloopt met de vorm van de schouder. Het zwaartepunt van het zadel zit niet in het midden van het zadel. En wat is de andere kant van het verhaal van de bobbelende kussens? Zijn dit dan oude kussens of zijn dit de "geweldige" nieuwe kussens? Leg daar dan eens de Graziozo kant van het verhaal van uit want ik ben heel benieuwd of Graziozo dit zadel dan wel goed vindt liggen en die kussens er goed uit vind zien?

Er wordt alleen ingegaan op de klacht van Fabienne_Z.
Fabienne_Z schreef:
Ook ik heb een graziozo zadel en tot een jaar geleden altijd erg tevreden over geweest. Vorig jaar zijn er nieuwe kussens onder gezet en sindsdien is het echt drama. Wel elke keer "goed" geholpen dus dacht dat het wel goed zat. Tot ik zelf steeds slechter ging zitten en mijn paard ook steeds harder ging schreeuwen dat er iets niet goed zat. Heb daarom afgelopen week een second opinion gevraagd en daar werd ik echt niet blij van. Kussens er scheef onder en te lang. Tussenkanaal veel te krap en nog wat dingen die niet ok waren. Conclusie: niet meer op je paard leggen.. Vandaag met een tijdelijk, niet eens 100% goed liggend zadel gereden en mijn paard wilde weer. En meest bizarre, normaal gesproken na het rijden wilde hij nooit direct mee lopen. Moest hem echt de bak uit trekken want hij verzette geen stap. Nu waren we klaar en hup liep zo achter me aan, arme jongen :(

Dan is dit de reactie:
jveltman schreef:
Over de klant en de klacht

Na het vervangen van de kussens bij een bepaald zadel, waarbij wij een gratis upgrade hebben gedaan van onze vernieuwde vulling en lining, is het inderdaad zo dat bij een klein aantal zadels de kussens iets naar elkaar toe zijn gekropen. Dit was een recente fout die wij uiteraard snel hebben opgemerkt en gecorrigeerd. Dit neemt niet weg dat het een vervelende situatie is. Het feit dat we jarenlang een goede relatie hebben gehad met deze klant, met een paard dat alleen liep onder de Graziozo maakt het extra pijnlijk dat deze klacht via de mail samen met een post op dit forum is gedeeld, zonder dat we eerst de kans hebben gekregen om te reageren. Dit past helaas bij de digitale wereld waarin we leven.

Goedkoop om nu met de vinger naar jullie klant te wijzen, maar jullie zijn in gebreken gebleven. Die bedoelde upgrade was geen upgrade, maar een goed liggend zadel verpesten. Kennelijk hebben jullie een jaar de tijd gehad na de "upgrade" waardoor het zadel niet meer goed lag en is er meerdere keren contact geweest (elke keer "goed"geholpen), maar is het jullie zelf niet opgevallen dat die kussens scheef eronder zaten en het overblijvende kanaal te nauw was. Het is dus niet een fout van de digitale wereld, het is niet zo dat jullie niet de kans hebben gekregen het op te lossen, het is zo dat jullie het niet opgelost hebben om wat voor reden dan ook. Geen wonder, als dan na een jaar bij een second opinion iemand onmiddellijk ziet wat er fout is aan het zadel en het dier uit zijn lijden verlost met een ander zadel, dat jullie het vertrouwen kwijt zijn. Jullie hebben de tijd en de kans gehad.

Ik vraag mij bij deze opmerking: "Ook wordt elk zadel wordt vooraf grondig gecontroleerd en nagemeten, zowel in de fabriek als door ons team, om symmetrie en pasvorm te waarborgen." Wel af hoe grondig en kundig deze controle is als het kennelijk bij Fabienne_Z toch voor een andere zadelpasser overduidelijk was en het bij jullie niet opgemerkt is. Jullie geven verder aan dat scheve kussens een recente fout is die snel is opgemerkt en opgelost....wat was de oplossing voor Fabienne_Z die al een jaar met deze ellende zat?

Waar ik verder sowieso mijn vraagtekens bij zet. Iemand koopt een aantal jaar geleden een zadel, dat koop je dan voor het model/kwaliteit die op dat moment wordt aangeboden. Als in de jaren erna een verbetering komt in de kwaliteit voor de nieuwere zadels, is het toch wel vreemd als de zadels van het oudere type "gratis en voor niets" die upgrade/kwaliteitsverbetering ook krijgen. Zeker als het best iets ingrijpends is als de kussens vervangen (iets wat ik zelf bij een zadel echt nog nooit heb hoeven laten doen). Dat zal ongetwijfeld verkocht worden onder het mom van service, maar klinkt voor mij toch heel erg als al weten dat er in de oude kussens waarschijnlijk een fabricage fout zat en deze gratis upgrade toekomstige klachten had moeten voorkomen. Als ik een nu een nieuwe auto koop en over een jaar komt er een nieuwe versie van dit model uit, krijg ik ook niet gratis en voor niets die nieuwe nog fijnere schokdempers....tenzij is gebleken dat de schokdempers die onder mijn jaargang van het model zaten, niet veilig waren. Dus ook dat vind ik al heel vreemd.

Het enige dat ik in de post van mevrouw Veltman lees waar ik het wel mee eens ben, is dat de Winderen pad inderdaad een hele fijne pad is met een groot absorptievermogen en die de ligging van een goed passend zadel niet verstoord. Maar een pad kan onder een goed liggend zadel, het zadel nog fijnere eigenschappen geven. Een pad kan niet een slecht passend zadel passend maken en fijn voor een paard. Daarnaast, juist door het grote absorptievermogen van de Winderen pad, is het dus niet geschikt om een zadel in model te laten komen. Dat gaat eerder langer duren met een pad dan dat het sneller gaat omdat het leer zich niet gaat vormen om het paard, maar de pad deze vorming tegenhoudt omdat het absorbeert. Verder is inzakken vooral het settelen van het leer en de kussens. Ik mag toch hopen dat Graziozo geen boom gebruikt die inzakt met gebruik?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:11

germie schreef:
Een westernzadel is veel langer, zijn vaak wel 65 tot 70cm. Mijn paard heeft ook een korte rug, toch past er een gewoon 18 inch zadel op en een westernzadel van 70cm lengte. Je zit immers niet daar, dus daar komt ook geen druk.
Nu wordt alles zo kort gemaakt dat de druk op een heel klein oppervlak komt, kleiner nog dan de kont van de ruiter. Dat is ook niet goed hoor. Een te lang kussen hoeft ook niet te lang (te ver naar achteren) te dragen, dat kan allemaal goed aangepast worden. Ik zie liever wat lange kussens dan van die hele korte kussens. Die hele korte kussens krijg je veel minder goed tot een juiste drukverdeling. Tenminste wel zoals je ze tegenwoordig vaak ziet. Het kussen van het zadel van de ts ga je nooit passend kunnen opvullen voor dat paard. Waren het gewone normale keilkussens geweest, dan had het wel gewoon gekund.

Maar de boom is niet die lengte toch, zijn toch de skirts die het zo lang laten lijken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:36

CrazyCat schreef:
germie schreef:

Maar de boom is niet die lengte toch, zijn toch de skirts die het zo lang laten lijken?

Klopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:39

germie schreef:

Maar westernzadels hebben een hele andere drukverdeling; kun je niet met elkaar vergelijken.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:11

Ik denk dat er goed wordt meegelezen door José, ze is regelmatig online.
Hopelijk te druk met oplossen met de ts om te reageren.

Overigens vind ik vaak wel dat zadelmakers elkaar ontzettend kunnen afkraken. Vaak om hier dan zelf beter van te worden of als meer deskundig te worden gezien.
Het kan best dat een zadel na verloop van tijd niet meer past, te breed of te smal als paarden veranderen door training of dikker worden bij meer weidegang o.i.d.
Wil niet zeggen dat het nooit gepast heeft.
Ik persoonlijk vind de levertijden die ik soms hoor van maanden te lang duren bij een zadel bestellen.
Dan kan er al best wat veranderd zijn.
Ik koop zelf het liefst eentje die ik kan proberen en als het bevalt kan houden.
(Ik rijd op de nieuwe generatie stubben zadels, kun je ook gerust 2 weken op proef krijgen. En in Duitsland weten ze wat service is)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:23

Ik denk dat ook weinig mensen in dit topic vallen over een zadel dat na langere periode niet meer past.

Maar ik vind de verhalen van TS en Balou (en overigens ook de zus van Balou) schrijnend. Zeker het zadel van TS had zo niet achtergelaten mogen worden. Dat had opgelost moeten zijn voordat het zadel overhandigd / betaald werd. Daarnaast vind ik de zadelpasser erg aggressief overkomen door met een boel poeha en een veel geblaat maar weinig wol met de vingertjes naar de klanten te wijzen.

Ik ben dan ook ergens bang dat genoemde bokkers een vriendelijk doch dringend berichtje hebben gekregen om ze voorlopig de mond te snoeren omdat ze anders nergens meer recht op hebben.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:26

Ben het ook met je eens Rocamor.
Maar dan hoop ik wel dat als ze er niet op een nette manier uitkomen, ze een rechtsbijstand verzekering hebben...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:35

Als dat echt zo is, Rocamor, dan is dat écht een zeer slechte zaak.
Reden te meer voor een ieder om helemaal nooit iets te kopen bij deze toko.

Ik mag hopen dat ze bij Graziozo het concept 'eerlijk zakendoen' een beetje begrijpen en de dingen gewoon netjes oplossen. Gag-orders passen daar niet bij.