Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Celebi schreef:Doelde ook voornamelijk op de beugels zelf. Zo met lompe Ariats en sokken gaat natuurlijk niemand de dressuur ring in.![]()
In de bak en buiten heb ik eigenlijk altijd wel chaps er overheen gedragen, alleen voor die paar minuten watertrappelen neem ik er de moeite niet meer voor. Dat ik met deze combinatie zo blijf hangen verwacht ik ook niet. Mijn voet kan niet ver genoeg die beugel in om met de schoen te blijven haken. Maar omdat er een vaste ring als beugelophanging zit wilde ik een open beugel of openklappende beugel ook niet riskeren. Ach zo neemt iedereen zijn eigen afwegingen.
Celebi schreef:Een normale beugel kun je natuurlijk doorheen schieten en in dat soort gevallen zou de open beugel haak je tweede safe zijn. Met een openklappende beugel is het ook je tweede safe als je er toch doorheen zou gaan en vast zou komen te zitten (zoals waar dit topic om gestart is). Met een dichte beugelophanging heb je die tweede failsafe niet (ondanks dat die ook niet altijd werkt natuurlijk) en vond ik een korfje het meest veilig. Ik had deze compositi beugels ook nog liggen dus het bijbehorende korfje kopen was nog een kleine simpele investering. Ik wist bijvoorbeeld überhaupt niet of en hoe vaak ik nog op zijn rug zou mogen kruipen.
Ben trouwens vroeger op de manege ook een keer blijven hangen in de beugel. Maar doordat mijn rubber laarzen toen nog aan de grote kant waren schoot mijn voet uit de schoen en bungelde de laars in de beugel. Met die beredenering zou ik dus nog liever met deze Ariats rijden zonder chaps en wat losser gestrikt zodat mijn voet gewoon los kan schieten, dan met chaps. Maar omdat die ronde veters van Ariat op een of andere manier snel los gaan reed ik eigenlijk voorheen gewoon netjes met chaps en voor lange ritten zit dat ook veel fijner met de beugelriemen onder je benen.
SansaS schreef:Ik begrijp niet zo goed dat mensen denken korfbeugels heel veilig zijn voor blijven hangen.
Een korf zorgt er voor je niet door de beugel kan schieten. Maar blijven hangen kan natuurlijk nog prima.
Ik heb er wel eens 1 gezien hoor die bleef haken in de korf en meegesleurd werd.
Een korfbeugel zorgt er absoluut niet voor je beugel eerder uitgaat alleen dat je niet door kan schieten. Maar dat gebeurt de meeste mensen sowieso al niet als je met gewoon fatsoenlijk schoeisel rijdt en niet op je gympen.
Celebi schreef:Het blijven haken gebeurt toch voornamelijk wanneer je voet dusdanig ver door de beugel gaat dat je volledig blijft hangen of wanneer je enorm scheef (in een dusdanige hoek dat je niet los komt) in de beugel komt te zitten? Vaak haakt dan je teen achter de beugel en door het gewicht waarmee je hangt kom je dan niet meer goed los.
Met een korf kun je in principe die bewegingen niet maken want voordat je dusdanig ver of scheef zou komen stopt de korf dat al. Dus ja ik denk persoonlijk dat een korfje de beste kans geeft om niet te blijven hangen. Daarom verkoos ik dus die korf ipv mijn openklappende veiligheidsbeugels eraan te hangen. Is een gevoelsmatige keuze geweest natuurlijk.
MyWishMax schreef:Ik snap wat Pol zegt qua veilig zijn omdat de zijkant volledig open is ipv zo'n opstaand stukje nog. Dat zie ik ook zeker. Dat je ze met springen/crossen sneller kan verliezen juist daardoor ook met rare sprong of weigering.
Maar ik snap ook juist de knhs dat ze verboden zijn, vooral bij dressuur. Ook omdat er meer veiligheidsbeugels zijn die je geen extra 'voordeel' opleveren waardoor je de competitie dus gelijk houdt.
SansaS schreef:Dat denk jij. Ik heb in de praktijk anders gezien. De punt van de rijlaars past heel prima door zo'n gat van de korf heen... ook het blijven haken met een sporenriem gesp is geen opzich zelf staand incident.
Dat kan allemaal gebeuren ook met de korf.