Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:38

Een normale beugel kun je natuurlijk doorheen schieten en in dat soort gevallen zou de open beugel haak je tweede safe zijn. Met een openklappende beugel is het ook je tweede safe als je er toch doorheen zou gaan en vast zou komen te zitten (zoals waar dit topic om gestart is). Met een dichte beugelophanging heb je die tweede failsafe niet (ondanks dat die ook niet altijd werkt natuurlijk) en vond ik een korfje het meest veilig. Ik had deze compositi beugels ook nog liggen dus het bijbehorende korfje kopen was nog een kleine simpele investering. Ik wist bijvoorbeeld überhaupt niet of en hoe vaak ik nog op zijn rug zou mogen kruipen.

Ben trouwens vroeger op de manege ook een keer blijven hangen in de beugel. Maar doordat mijn rubber laarzen toen nog aan de grote kant waren schoot mijn voet uit de schoen en bungelde de laars in de beugel. Met die beredenering zou ik dus nog liever met deze Ariats rijden zonder chaps en wat losser gestrikt zodat mijn voet gewoon los kan schieten, dan met chaps. Maar omdat die ronde veters van Ariat op een of andere manier snel los gaan reed ik eigenlijk voorheen gewoon netjes met chaps en voor lange ritten zit dat ook veel fijner met de beugelriemen onder je benen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:45

Celebi schreef:
Doelde ook voornamelijk op de beugels zelf. Zo met lompe Ariats en sokken gaat natuurlijk niemand de dressuur ring in. :+

In de bak en buiten heb ik eigenlijk altijd wel chaps er overheen gedragen, alleen voor die paar minuten watertrappelen neem ik er de moeite niet meer voor. Dat ik met deze combinatie zo blijf hangen verwacht ik ook niet. Mijn voet kan niet ver genoeg die beugel in om met de schoen te blijven haken. Maar omdat er een vaste ring als beugelophanging zit wilde ik een open beugel of openklappende beugel ook niet riskeren. Ach zo neemt iedereen zijn eigen afwegingen.

Celebi schreef:
Een normale beugel kun je natuurlijk doorheen schieten en in dat soort gevallen zou de open beugel haak je tweede safe zijn. Met een openklappende beugel is het ook je tweede safe als je er toch doorheen zou gaan en vast zou komen te zitten (zoals waar dit topic om gestart is). Met een dichte beugelophanging heb je die tweede failsafe niet (ondanks dat die ook niet altijd werkt natuurlijk) en vond ik een korfje het meest veilig. Ik had deze compositi beugels ook nog liggen dus het bijbehorende korfje kopen was nog een kleine simpele investering. Ik wist bijvoorbeeld überhaupt niet of en hoe vaak ik nog op zijn rug zou mogen kruipen.

Ben trouwens vroeger op de manege ook een keer blijven hangen in de beugel. Maar doordat mijn rubber laarzen toen nog aan de grote kant waren schoot mijn voet uit de schoen en bungelde de laars in de beugel. Met die beredenering zou ik dus nog liever met deze Ariats rijden zonder chaps en wat losser gestrikt zodat mijn voet gewoon los kan schieten, dan met chaps. Maar omdat die ronde veters van Ariat op een of andere manier snel los gaan reed ik eigenlijk voorheen gewoon netjes met chaps en voor lange ritten zit dat ook veel fijner met de beugelriemen onder je benen.

Ik snap daarom je uitleg nog steeds niet.
Ik weet wat dichte beugelophaning zijn.
En dat jij de keuze voor een korf maakt is natuurlijk prima, maar waarom geen open beugel of een die openklapt snap ik niet in betrekking met de dichte beugelophanging

Maar heb hoofdpijn dus zal aan mij liggen :)
ik lees vast verkeerd.
Dus ik sluit voor u even af.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:52

Ik begrijp niet zo goed dat mensen denken korfbeugels heel veilig zijn voor blijven hangen.

Een korf zorgt er voor je niet door de beugel kan schieten. Maar blijven hangen kan natuurlijk nog prima.

Ik heb er wel eens 1 gezien hoor die bleef haken in de korf en meegesleurd werd.

Een korfbeugel zorgt er absoluut niet voor je beugel eerder uitgaat alleen dat je niet door kan schieten. Maar dat gebeurt de meeste mensen sowieso al niet als je met gewoon fatsoenlijk schoeisel rijdt en niet op je gympen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:55

Het blijven haken gebeurt toch voornamelijk wanneer je voet dusdanig ver door de beugel gaat dat je volledig blijft hangen of wanneer je enorm scheef (in een dusdanige hoek dat je niet los komt) in de beugel komt te zitten? Vaak haakt dan je teen achter de beugel en door het gewicht waarmee je hangt kom je dan niet meer goed los.

Met een korf kun je in principe die bewegingen niet maken want voordat je dusdanig ver of scheef zou komen stopt de korf dat al. Dus ja ik denk persoonlijk dat een korfje de beste kans geeft om niet te blijven hangen. Daarom verkoos ik dus die korf ipv mijn openklappende veiligheidsbeugels eraan te hangen. Is een gevoelsmatige keuze geweest natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 08-03-25 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:57

Dat denk jij. Ik heb in de praktijk anders gezien. De punt van de rijlaars past heel prima door zo'n gat van de korf heen... ook het blijven haken met een sporenriem gesp is geen opzich zelf staand incident.

Dat kan allemaal gebeuren ook met de korf.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:58

Misschien een voordeel aan de grove schoenen? Dat past zeker niet. :+

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:00

Met zulke veterschoenen zou ik nooit opstappen ook veters kunnen haken :=

Ik vind zelf dat je gewoon met fatsoenlijk schoeisel bedoelt voor paardrijden erop moet stappen maar dat is iedereen zijn eigen keuze.

Maar het is schijnveiligheid te denken je zo niks kan overkomen denk ik zo.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:02

Denk ook dat als je op een paard stapt of met een paard bezig bent je nooit moet verwachten dat je niks kan overkomen.

Er zit trouwens ook wel echt veel verschil in korfjes want degene hieronder die ik vond kan ik me inderdaad wel bij voorstellen dat wanneer je voet draait tijdens een val je precies tussen die gleuven kan komen.

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:00

Hier ook korfbeugels maar geen schoen/laars die er in kan blijven zitten. maar goed als je helemaal geen risico wil nemen dan moet je niet aan paarden beginnen _O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:30

Ik rijd in het bos met endurance beugels met korven.
En blijven hangen in die beugels is vast niet onmogelijk, maar het is me nog nooit gebeurd en de lanceerinstallatie is vaak genoeg getest door mijn viervoeter.
Maar ze zijn zo enorm breed en hoog, dat je er zelfs met heel dikke bergdschoenen nog ruimte zat in over hebt.

Veiligheidshaak aan zadel werkt ook, ik ben eens in zee eraf gevallen en zelf niet in de beugels blijven haken, maar kunstof beugels met korf vangen wel zoveel weerstand in de zee dat ze zo van mijn zadel zijn afgegleden en ik heb ze nooit meer terug gezien.

Over schoeisel gesproken, ik rijd in het bos altijd met Barefoot wandelschoenen, daarom dus ook de korven, want geen hak.
En met chaps eroverheen om de veters af te dekken.

Of het er wel of niet uitziet, boeit me niet zo, ik kan met deze combinatie uren draven door het bos zonder last van enkels of knieën te krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 15:18

SansaS schreef:
Ik begrijp niet zo goed dat mensen denken korfbeugels heel veilig zijn voor blijven hangen.

Een korf zorgt er voor je niet door de beugel kan schieten. Maar blijven hangen kan natuurlijk nog prima.

Ik heb er wel eens 1 gezien hoor die bleef haken in de korf en meegesleurd werd.

Een korfbeugel zorgt er absoluut niet voor je beugel eerder uitgaat alleen dat je niet door kan schieten. Maar dat gebeurt de meeste mensen sowieso al niet als je met gewoon fatsoenlijk schoeisel rijdt en niet op je gympen.

Door de korf kan je voet sowieso minder ver door de beugel waardoor deze ook eerder uit gaat en je minder snel zult blijven hangen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 15:46

Minder snel. Net dus als met een veiligheidsbeugel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 16:58

Celebi schreef:
Het blijven haken gebeurt toch voornamelijk wanneer je voet dusdanig ver door de beugel gaat dat je volledig blijft hangen of wanneer je enorm scheef (in een dusdanige hoek dat je niet los komt) in de beugel komt te zitten? Vaak haakt dan je teen achter de beugel en door het gewicht waarmee je hangt kom je dan niet meer goed los.

Met een korf kun je in principe die bewegingen niet maken want voordat je dusdanig ver of scheef zou komen stopt de korf dat al. Dus ja ik denk persoonlijk dat een korfje de beste kans geeft om niet te blijven hangen. Daarom verkoos ik dus die korf ipv mijn openklappende veiligheidsbeugels eraan te hangen. Is een gevoelsmatige keuze geweest natuurlijk.

Dat dus :j

Je voet moet ergens achter kunnen haken en dat gaat eigenlijk niet als iets glad is, en je voet niet ver er doorheen kan omdat die wordt tegengehouden door die korf / kap. Je kan voor een hele dichte kap kiezen als je bang bent dat je toch door een gat van een korf kan schieten.

Persoonlijk vind ik dat risico wel meevallen want je moet wel heel goed duwen om dat voor elkaar te krijgen := En dan moet je dus de stijgbeugel tegenhouden om die kracht er op uit te kunnen oefenen. Aan een bewegende beugelriem vind ik het knap als je dat voor elkaar krijgt.

Maar als een korfje (deels) los komt door 1 of andere reden dan wordt dat risico groter natuurlijk.

Wil je dat risico niet dan zijn er hele dichte varianten en zelfs varianten uit 1 stuk gegoten zodat het korfje ook niet los kan schieten ofzo :)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:24

Maar dat bedoel ik. Het is niet heilig. Niks is heilig. Een veiligheidsbeugel niet maar een korf ook zeker niet. Er zijn nu eenmaal risico's met paardrijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:55

Dat hou je altijd :j

Maar als je kijkt naar de Etricals dan kan ik me daar echt geen scenario bij indenken dat je daar aan vast kan blijven hangen. Geen uitsteeksels, geen mogelijkheid om je voet doorheen te haken....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 18:30

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:11

Die is al voorbij gekomen. Hier of andere topic.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:03

MyWishMax schreef:

Oh ik had hem niet gezien hier. Ander topic ken ik niet. Maar kan ook dat ik het hier heb gemist.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:08

MyWishMax schreef:

Is hier voorbijgekomen maar via Tiktok, dat is niet inzichtelijk als je zelf geen tiktok hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:10

Ik heb dat altijd kunnen kijken zonder tiktok? Is dat veranderd? (Kan nu ook gewoon via de site kijken zonder account)
Juist instagram en helemaal fb zijn niet zichtbaar als je het niet hebt. Alleen maar irritante melding dat je in moet loggen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:51

Anyhow.... beter een keer te veel dan te weinig waarschuwen zullen we maar zeggen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:23

MyWishMax schreef:
Ik snap wat Pol zegt qua veilig zijn omdat de zijkant volledig open is ipv zo'n opstaand stukje nog. Dat zie ik ook zeker. Dat je ze met springen/crossen sneller kan verliezen juist daardoor ook met rare sprong of weigering.
Maar ik snap ook juist de knhs dat ze verboden zijn, vooral bij dressuur. Ook omdat er meer veiligheidsbeugels zijn die je geen extra 'voordeel' opleveren waardoor je de competitie dus gelijk houdt.

In de dressuur snap ik het inderdaad ook nog. Al zou ik dit probleem hooguit nog in de B verwachten.

Maar er zijn wel meer dingen die specifiek toegestaan of verboden zijn per discipline. Dus ik zou het eigenlijk heel logisch vinden om die ophena's wel goed te keuren voor springen en eventing. Dan zou ik zeker geïnteresseerd zijn.

Over beugelriemen die makkelijk van je zadel los komen: https://agradi.nl/products/norton-stijg ... jdig-zwart
Deze hebben bovenaan een dunnere lus en die komt dus heel makkelijk los. Maar dat is ook alleen maar uit een bepaalde hoek. Alleen als je naar achteren trekt. En niet als je beugel al over die zadel heen is gezwiept. Mijn andere 'normale' beugelriemen komen inderdaad alleen na een hoop gewurm los.
(het bovenstuk is overigens echt niet elastisch zoals in de omschrijving staat. Dat zou echt super raar zijn)

Die open korfjes die hier nu voorbij komen lijken mij dus minstens zo 'onveilig' als de beugels waar het topic over gaat. Je kunt inderdaad niet met je voet door de beugel heen schieten. Maar ik zie genoeg randjes en hoekje om in klem te komen te zitten. Dus ik denk dat ze heel succesvol een deel risico uitsluiten (net als de beugels waar het topic over gaan) maar dat er echt wel freack accidents mee mogelijk zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:34

Die randjes en hoekjes zie ik niet...? Bvb. bij de beugels die Celebi plaatst...?
Er zijn geen uitsteekseltjes waar je onderweg naar beneden aan vast kan blijven haken zoals bij veel openklap-beugels.

Een freak-accident op een manier die je van tevoren nauwelijks kan bedenken zal sowieso altijd wel mogelijk zijn helaas ja.... maar imo kan je dat risico best heel behoorlijk verkleinen door op wat details te letten :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:40

SansaS schreef:
Dat denk jij. Ik heb in de praktijk anders gezien. De punt van de rijlaars past heel prima door zo'n gat van de korf heen... ook het blijven haken met een sporenriem gesp is geen opzich zelf staand incident.

Dat kan allemaal gebeuren ook met de korf.

En was dat een metalen korf, of kunststof of een ander materiaal?

Bij zachtere materialen kan ik me voorstellen dat je voet toch te ver kan doorschieten en vast komt te zitten, gezien de grote krachten er op het materiaal komt te staan tijdens een valpartij.

Als het niet zijdelings eruit kunnen van de voet het probleem is bij korfjes, lijkt een gebogen IJslandse beugel me veiliger.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:42

Ja dat zie ik vaak, dat die ijslanderbeugels veiligheidsbeugels genoemd worden. Ik heb alleen nooit goed begrepen wat nu maakt dat ze zo veilig zijn (of veiliger dan een gewone beugel)?