Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:09

Kn heeft toch ook net als Passier en Prestige de maat tussen de kussens aangepast? Die was best smal, ondanks mijn paarden daar nooit last van hebben gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:10

Bielsje schreef:
Elisa2 schreef:
Volgens mij waren de KN,s na 1994 wat minder populair. KN,s met het rode knopje moest je hebben toch? Kwaliteit is niet altijd even goed geweest.

Oh nee hè :Y)

Het gerucht ging dat de boom was aangepast met de wijziging van dat stijgbeugelriemhouderclipding, dat was eerst rood idd. Maar het enige wat is aangepast is de kleur van dat klipje en verder niets. Dat hele gedoe is van 1 zadelmaker afgekomen die dat "bewees" door iets met de boom te doen wat je er niet mee mag doen, iets met spanbanden :')

Ze zijn echt nog hetzelfde, behalve dat het leder van de zittingen in het algemeen niet meer warm gespannen mag worden dus dat wordt nu koud gedaan en er zullen vast nog wel wat andere regeltjes aangepast zijn arbotechnisch of milieutechnisch ofzo :+

Edit: ze hebben wel een tijdje, vlak na 1994?, een andere leer leverancier gehad. Dat leer was minder en dus zijn ze vrij snel weer geswitched.

Ik weet het fijne er verder niet meer van, maar kwaliteit zou minder zijn idd na 1994. Maar die zadelmaker heeft dan goed zijn best gedaan want dit ging door heel paardenland. :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:12

996981 schreef:

Dit is een heel commercieel merk. Grote namen krijgen de zadels gratis, maar rondom ellende bij deze zadels. Worden overigens gewoon in Engeland in een fabriek gemaakt, dus niets custom made.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:17

Benzz schreef:
996981 schreef:

Dit is een heel commercieel merk. Grote namen krijgen de zadels gratis, maar rondom ellende bij deze zadels. Worden overigens gewoon in Engeland in een fabriek gemaakt, dus niets custom made.

I know ;) ik geef dan ook nergens mijn mening of oordeel over deze zadels. Het was puur om aan te geven dat er niet maar 1 type van dit type zadel (diepe zit, mono flap en wrongen op het zadel) is, waarvoor je per definitie maat 32 moet hebben.

“Zelfs” Passier heeft dat type tegenwoordig https://www.passier.com/en/Saddles~c6548

Evenals Prestige https://www.prestigeitalia.com/en/produ ... d=prestige

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:18

Grappige discussie is er ontstaan, maar het belangrijkste wordt zorgvuldig gemeden, zitles anyone?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:50

Benzz schreef:
Kn heeft toch ook net als Passier en Prestige de maat tussen de kussens aangepast? Die was best smal, ondanks mijn paarden daar nooit last van hebben gehad.

Dat zou nog kunnen. Ik heb een 1998 zadel en een 2022 en die zijn gelijk als in als ik ze op mn arm gooi dan zit mn arm tussen de kussens.

Maar de hele rel rondom de rode clipjes was in ieder geval een beetje onzinnig :D

Zal wat worden als Louboutin een keer de kleur van hun zolen gaat veranderen :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:51

Benzz schreef:

Je bedoeld bij die oudjes van rond 1990?

Ja alle merken denk ik wel.
Mijn oude kieffer had ook nog zo'n heel smal tussen kanaal. Daarna zijn ze iets breder geworden en daarna nog breder.
Zo ook de kussens. Van een plat kussen naar de keil kussens.

Mijn Ainsley en Prestige hadden weer niet die smalle als mijn kieffer spring. Maar waren ook weer net jonger.
Maar ook daar zijn ze nu weer breder geworden bij het tussen kanaal.

Ondanks dat ik die hele smalle niet zou willen.
Liepen ze er gewoon goed mee.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:55

DuoPenotti schreef:
[

Volgens mij zijn wij ook nog van de generatie: Als ze er niet fijn mee lopen moeten we beter leren rijden ipv de hele wereld de schuld te geven. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:55

Veronica2 schreef:
Grappige discussie is er ontstaan, maar het belangrijkste wordt zorgvuldig gemeden, zitles anyone?

Hier gewoon zitles ja :) maar nu zal niet iedereen gezegend zijn met een staleigenaar die zitlessen geeft en die dus ook gewoon zo af en toe even mee kan kijken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:56

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
[

Volgens mij zijn wij ook nog van de generatie: Als ze er niet fijn mee lopen moeten we beter leren rijden ipv de hele wereld de schuld te geven. :D

Denk je niet dat er inmiddels ook gewoon meer kennis is? En dat er meer aandacht is voor de pasvorm in plaats van knol moet niet zeiken dan maar een zere rug omdat het zadel gewoon ongeschikt is?

Vroeger had men ook gewoon één zadel die op ieder paard geflikkerd werd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:01

Spenk schreef:
Denk je niet dat er inmiddels ook gewoon meer kennis is? En dat er meer aandacht is voor de pasvorm in plaats van knol moet niet zeiken dan maar een zere rug omdat het zadel gewoon ongeschikt is?

Vroeger had men ook gewoon één zadel die op ieder paard geflikkerd werd.

Nee, ik zag vroeger ook dat er heel strak gekeken werd of het zadel wel pastte. Tenminste, in mijn wereld. Te smalle zadels werden er zeker niet opgelegd. Te brede wel, met een bontje eronder.

Maar niet ieder rijtechnisch probleem kreeg de schuld van het zadel, hoofdstel, therapeut enz. Er waren gewoon problemen die rijtechnisch opgelost konden worden door beter te leren paardrijden. En ja, dat is wel de moeilijkste oplossing.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:02

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
[

:j

Alles reed je met een enkel gebroken bustrens.
Geen sporen.
En als het niet goed ging moet je gewoon meer oefenen.

Of alleen maar die bustrens en het zadel met ook hardere kussens nu zo paardvriendelijk was... Nee dat ook niet.
Maar je hield wel je grote waffel in de les en reed gewoon.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:04

DuoPenotti schreef:
[

Of alleen maar die bustrens en het zadel met ook hardere kussens nu zo paardvriendelijk was... Nee dat ook niet.
Maar je hield wel je grote waffel in de les en reed gewoon.

Eens, ik ben ook blij met mijn prestige die compleet aanpasbaar is, inclusief de kussens. Maar de mentaliteit mis ik wel.

DuoPenotti

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:08

Daarom kom je ook geen bijrijders meer aan.
Te warm, te koud, het waait, het regent, het is donker, het...

En wij maar 7 dagen in de week door weer en wind?
Mesten. Spinnen webben raggen. Bakrand carboleumen. Hooi pakjes lossen.
Moet je nu eens mee aankomen.

Maar ook off topic :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:16

DuoPenotti schreef:
Daarom kom je ook geen bijrijders meer aan.
Te warm, te koud, het waait, het regent, het is donker, het...

En wij maar 7 dagen in de week door weer en wind?
Mesten. Spinnen webben raggen. Bakrand carboleumen. Hooi pakjes lossen.
Moet je nu eens mee aankomen.

Maar ook off topic :)

Soms mocht je extra rijden in het vrije uur of in de les.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:21

Zo kon ik paardrijden.
Bij ons thuis was geen geld voor les. Laat staan een paard.
Door mee te helpen kreeg ik les. Mocht ik later naar de rijvereniging en ook op wedstrijd.
En nog later kreeg ik 10% bij verkoop.

Leuke leerzame tijd.
Op meestal van de bruine platte veelzijdigheidszadels.

Ik weet nog dat die "rijke" man waar ik toen voor reed een nieuw zwart kieffer zadel kocht.
Wauw die zat zacht. En zwart! Dat was je van het.
Was 1985 denk ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 21:27

Bielsje schreef:
Daphara schreef:
En simpele natuurkunde bewijst het tegendeel!
In het geval van een blok zal je lichaam als een hefboom werken op het zadel en zal er wel degelijk extra druk achter in het zadel komen op het moment dat een blok je bovenbeen blokkeert.

Ik zal nogmaals dat filmpje posten:

[ Video ]

Alle “steun” van de blokken is extra druk achterin.

Maar komt dat hefboomeffect niet doordat de knieën onder het blok "haken"? Het lijkt mij dat als het blok op de juiste plek zit (als in dat het geen druk mag geven in welke positie dan ook) je dit niet hebt toch?

lies schreef:
Avalanche schreef:
Je bedoelt wanneer de ruiter gecentreerd in het zadel zit? Dan zou het block het been niet mogen raken, dan zou je het idd niet hebben.

Dus dan is dit filmpje wat Daphara plaatst toch niet erg representatief. De 'ruiter' daar raakt de blokken wel. Lijkt mij ook dat een soort 'haak' effect optreedt, waardoor het hefboom effect idd in werking treed. Als je de blokken niet raakt (wat zo hoort zeg je), dan maken die blokken eigenlijk toch niet uit?

Mijn antwoord was in deze context. Dus als het blok het been niet raakt heb je idd die hefboom niet, maar bij het filmpje wat zij plaatst gebeurt dat dus wel en heb je een hefboomeffect. Daphara plaatste dat filmpje ook om dat aan te tonen.

Veronica2 schreef:

Oef....... ik heb het idee dat die zadels zo populair zijn omdat mensen niet meer leren zitten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:33

Avalanche schreef:
Mijn antwoord was in deze context. Dus als het blok het been niet raakt heb je idd die hefboom niet, maar bij het filmpje wat zij plaatst gebeurt dat dus wel en heb je een hefboomeffect. Daphara plaatste dat filmpje ook om dat aan te tonen.

Ik zie wel dat het gebeurt idd, maar dan is het toch een niet passend zadel? En dus zijn niet de blokken het probleem, maar dat de persoon niet in het zadel past?
Beetje kip of ei. Ik heb niet zulke blokken, maar ik vraag me af of het een probleem is, als je been gewoon achter de blokken ligt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:35

Mwah dat denk ik niet zo..de inzichten en modeverschijnselen veranderen gewoon door de jaren. En dat is terug te zien aan de zadels.

Het is niet zo dat vroeger alles beter was imo, denk dat er toen zat paarden rond liepen met slecht passende zadels en er ook genoeg ruiters waren die zitlessen konden gebruiken. Zitles is trouwens ook belangrijk om te doen op een goed passend (voor paard en ruiter) zadel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 21:38

lies schreef:
Avalanche schreef:

Ik zie wel dat het gebeurt idd, maar dan is het toch een niet passend zadel? En dus zijn niet de blokken het probleem, maar dat de persoon niet in het zadel past?
Beetje kip of ei. Ik heb niet zulke blokken, maar ik vraag me af of het een probleem is, als je been gewoon achter de blokken ligt.

In mijn opinie heb je het dan over een niet passend zadel idd.

Maar als het block zo'n groot deel van het zweetblad in beslag neemt, zoals in de OP, is het zadel dus imo slecht voor je zit want dwingend en slecht voor paard, want hefboomeffect.

En dus is mijn stelling dat een zadel met zulke blokken per definitie problematisch is, en dat de problemen waarom iemand zo'n zadel wil beter opgelost kunnen worden door zitles.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:46

Avalanche schreef:

Maar als het block zo'n groot deel van het zweetblad in beslag neemt, zoals in de OP, is het zadel dus imo slecht voor je zit want dwingend en slecht voor paard, want hefboomeffect.

En dus is mijn stelling dat een zadel met zulke blokken per definitie problematisch is, en dat de problemen waarom iemand zo'n zadel wil beter opgelost kunnen worden door zitles.

Dus eigenlijk zit 'm het probleem er in dat er te veel mensen in een niet passend zadel zitten (is wat je bedoelt dan toch?). Ja, wrs mee eens. Maar dan zijn het nog steeds niet de blokken, die het probleem vormen :D Er passen immers wel mensen in.
Als ik die blokken zie, uit het filmpje, dan past daar iemand in met heel slanke benen. En lange benen, want anders zit je er met je knie tegenaan.

DuoPenotti

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:58

Is dat zadel niet die Antares of is dat een andere?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:07

lies schreef:
Avalanche schreef:

Dus eigenlijk zit 'm het probleem er in dat er te veel mensen in een niet passend zadel zitten (is wat je bedoelt dan toch?). Ja, wrs mee eens. Maar dan zijn het nog steeds niet de blokken, die het probleem vormen :D Er passen immers wel mensen in.
Als ik die blokken zie, uit het filmpje, dan past daar iemand in met heel slanke benen. En lange benen, want anders zit je er met je knie tegenaan.

Sowieso een bewezen feit dat heel veel ruiters in een niet passend zadel zitten.

De blokken maskeren imo een probleem en dat is dat veel ruiters niet meer kunnen zitten. In plaats van de focus op zitles te hebben, nemen we blokken om ons in het zadel en in een houding te drukken. Dat levert weer een nieuw scala aan problematiek op.

Ik vond deze ook wel een goede:

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:08

Ik ben het topic nu al vanaf het begin aan het meelezen en vind het rete interessant. Maar vroeg me wel af watvoor zadel dan het beste is om mee in te rijden. Mij lijkt een zadel waarin je geklemd zit handig om gekke sprongen mee uit te zitten maar hier zei ook iemand dat deze zadels juist slecht zijn voor de ruggen van jonge paarden.

Kun je dan beter inrijden met een springzadel? Zelf zit ik wel beter op een dressuur zadel maar ik rijd op veel verschillende manege paarden en heb nog nooit een perfect voor mijn kont aangemeten zadel gehad. De springzadels waar ik op zat waren ook altijd heel oud en knijter hard dus misschien heb ik nog nooit op een fijn springzadel gezeten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:13

De veelzijdig of spring zadels van nu zijn ook niet meer hard.
Had een kieffer venedig, heet nu Zürich. Die is goddelijk zacht!
Helaas gaat die niet tot boommaat 40. :+

Bij vzh of spring zit je idd minder zwaar. Kunt. Ook wat makkelijker mee met de beweging.
Maar kan me voorstellen als je dat niet gewend bent dat anders voelt.