Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 00:06

Zou het eigenlijk gewoon voor de sier houden dat bit. <3

Mariett
Blogger

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 08:36

Maddy_Paola: Ooh dankje! Ik had inderdaad wel gezien hoe hij moest zitten, maar ik kon me weinig voorstellen van de werking.
Marcella: het is dat ik nogal een fanatieke bitloos ruiter ben :D is voor mij dus een beetje gek om een bit als versiering in huis te hebben.

Ik zit er nu aan te denken om de twee ‘extra’ ringen eruit te laten zagen en misschien voor iets anders te gebruiken (als ze weer redelijk netjes ‘dicht’ kunnen dan), en dan het normale bit te verkopen.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:42

Het ‘normale’ bit zonder de losse ringen heb ik laatst een keer gekocht. Wel gaaf hoor deze versie! Zou het zonde vinden als je hem uit elkaar zou halen :+
Het hoofdstel is prachtig <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:03

Vind ik ook dan zou ik eerder zo proberen te verkopen. :o

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:00

Ik wil hem niet zo verkopen :) Denk dat er iemand heel blij mee gaat zijn als 'normaal' bit, en het paard ook hahah.

Mn gevilte vacht is er! Dit is dus een hele goede optie voor iemand die graag zo'n stoere vacht look wil, maar het vervelend vindt als er een schaap voor is overleden. Hij zit echt suuper zacht en fijn :D

In dit geval heb ik er twee gleuven in geknipt zodat de pommel en cantle er doorheen kunnen, met andere zadels is het makkelijker om er wat touwtjes doorheen te maken met een priem oid, en die aan de ringen van het zadel te knopen. Ik vind hem echt heel stoer passen zo :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 13:10

Gevilte vacht? Dat is dus nep wol of toch wel echt? En gaat het niet scheuren als je er een gat in maakt?
Het lijkt me wel enorm zacht.

Dat Hongaarse bit, gaaf, mocht je hem wegdoen laat het weten. Daar rijden ze veelal en ook mennen op 4 ringtrensen, dus deze hoort wel bij het hoofdstel.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 14:59

Gevilte vacht is dus echte wol maar zonder huid. ipv de huid hebben ze de onderlaag van de wol vervilt.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:11

Mrs_Midnight schreef:
Gevilte vacht is dus echte wol maar zonder huid. ipv de huid hebben ze de onderlaag van de wol vervilt.

Yess klopt! En hij zit gewoon echt heerlijk, de viltlaag is in dit geval ook dik genoeg om niet zomaar door te scheuren. Het is echt een stevig ding.

Ik weet dat het Hongaarse bit bij het hoofdstel hoort! Ik kocht hem er ook bij :) Maar ik heb uiteindelijk bedacht om hem niet te verkopen, maar hem op een andere manier te hergebruiken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:02

Zojuist dit hoofdstel gekocht... zo benieuwd hoe het Latino staat! <3

Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:36

Oooh die is echt heel gaaf! Door wie is het gemaakt?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:22

Ik heb hem gekocht van fairytales and campfires op Instagram! :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:16

Hah vermoedde het al! Haar account is wel privé he dacht ik? Volgt ze anderen snel? Want ik wil ook wel haar leatherworking volgen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:29

Captain schreef:
Zojuist dit hoofdstel gekocht... zo benieuwd hoe het Latino staat! <3

[ [url=m/vbSHmV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vast heel mooi! :D

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:55

Kaatastrof schreef:
Hah vermoedde het al! Haar account is wel privé he dacht ik? Volgt ze anderen snel? Want ik wil ook wel haar leatherworking volgen.

Ik was ook nieuwsgierig nav het hoofdstel van Captain, maar m'n volgverzoek werd geweigerd dus helaas. :+

Nymphaea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:53

Heel benieuwd naar het hoofdstel op je paard Captain!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:53

Is het erg als ik dit topic weer aanwakker?
Fairytales and campfires stopt met leatherwork. Haar account is idd beperkt tot een aantal volgers. Ze is super introvert al zou je dat van haar foto’s niet meteen zeggen. Ze heeft net een laatste sale gehad, die ging supersnel.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:49

Enkele vriendinnen van mij hebben ook van haar tuig liggen, maar ze is er idd mee gestopt.
Ik ga mij binnenkort zelf eens wagen aan een hoofdstel in zo een stijl te maken, zou fijn zijn om een leuke match te hebben met mijn teugels als ik een mooie groene cabochon steen kan vinden ergens.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:52

Ah bedankt Signe voor de opheldering. Jammer zeg, ze maakte erg mooie dingen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:14

Ik heb updates :D
Ten eerste heeft Marietje nu dus een gewei

Afbeelding

Afbeelding

Signe heeft me geholpen met de houder ervoor maken! Marietjes voorpluk gaat door die driehoek heen. Het is geen echt gewei, maar wel gemaakt met een mal van een echt gewei. Hierdoor lekker licht voor haar, en super tof :D

Afbeelding

Helemaal in het begin van dit topic heb ik iets gezegd over een Viking hoofdstel waar ik mee bezig was. Het hoofdstel is nu in Duitsland, bij Jana van la petite abeille art! Hier een screenshot uit een video toen de hardware bij mij thuis was:

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:41

Ze stopt er inderdaad mee ja.. dit was het laatste wat ze nog te koop had. Vriendin van mij heeft een hoofdstel met die gekleurde stenen, ook erg mooi!! Ook al is die 'steen' gewoon doorzichtig plastic en zit er enkel een gekleurd papiertje onder haha! :')

Afbeelding

Wat gaaf Berber, gaat zij hem ontwikkelen als echt hoofdstel of hoe moet ik het voor me zien? Dat is ook degene die Marietje draagt toch?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:50

Ooh ja daar was ik altijd al benieuwd naar! Het ziet er vaak tof uit, maar sommige inlays zien er een beetje goedkoop/kwetsbaar uit, eigenlijk zonde vanwege de hoeveelheid werk die erin zit!

Yes, het wordt een (bitloos) hoofdstel :D Gebaseerd op deze impressie van een vondst:
Afbeelding
Ik vond deze jaren geleden en hij lijkt inderdaad zó op mijn eigen hoofdstel, ik moest er haast wel wat mee doen. Ik kan echt niet wachten tot ik hem om Marietje kan zien <3 Het is een beste klus voor Jana vanwege alle plaatjes die erop moeten en de lagen leer, maar ze is nu goed bezig met de neusriem :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:11

Oh had echt geen flauw idee zeg dat die steen gewoon resin konden zijn. Ik geloof dat mijn inlay van The Unicornmaker wel gewoon een echte labrodiet(?) is. Ik heb destijds nog mogen kiezen tussen allerlei stenen. Was zo tof.

Joh, ik dacht echt dat het een echt gewei was. Van welk materiaal is het gemaakt dan? Ik heb op Castlefest één stuk gekocht voor 15 euro, wel een echte. Maar ik vond het al straf hoe goed het leek te blijven hangen, want ze zijn nog best zwaar.

Ik had al wat sneak peeks gezien op je Insta van je nieuwe hoofdstel. Echt zoo gaaf. Zijn de stroken leer bij het origineel gewoon aan elkaar genaaid? Echt grappig dat je ontwerp dan nog eens vrij historisch correct bleek te zijn ook. Al veronderstel ik dat aan het origineel ook nog wel ergens een manier moet geweest zijn om een bit te bevestigen?

Ik vind trouwens dat je dan ook wel zo'n kippengaas paardenhoofd moet maken als display, stiekem ook wel cool zo voor in je huis ofzo :')

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:21

Ze hebben alleen de hardware gevonden, leer vergaat natuurlijk eigenlijk heel snel! Dus aan de hand van hoe het spul lag zagen ze dat het waarschijnlijk een hoofdstel was. Het hoofdstel wat ze ervan hebben gemaakt functioneert natuurlijk zo niet goed, dus ik denk dat het inderdaad een soort halster/hoofdstel was zoals veel gaucho hoofdstellen hebben. Een bakstukje voor het bit erover dus.
Viking hoofdstellen hebben heel vaak een deel voor over het voorhoofd en dat wordt meestal geïnterpreteerd als ‘gewoon’ versiering met als basis een Engels model hoofdstel, maar ik denk dat het dus wel een functie had, in de vorm van een halster. We zullen het nooit weten!

Ik heb de delen die ik nodig heb om mee te rijden, zoals gespen om de kinriem te verstellen en D-ringen voor de teugels, in ijzer laten maken zodat ik mooi kan vertellen dat ze gewoon vergaan waren bij het origineel :P
De teugels zitten vast aan die ‘haken’, ik kan ze dus niet los maken. Dit werd heel vaak gedaan bij bitten, die overigens dan ook van ijzer gemaakt werden.

Het gewei is gemaakt van resin met foam in het midden om hem op te vullen en zodat hij niet te zwaar is :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:26

Het is binnen en staat hem werkelijk waar fantastisch! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:33

Captain schreef:
Het is binnen en staat hem werkelijk waar fantastisch! *\o/*

[ [url=m/PmnE0g.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HioNBo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo dan! Wat gaaf!