Winderen gel bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:15

Ik heb de bitjes ook binnen, de super flexi is echt een stuk flexibeler dan de Innosense maar breedte scheelt niet veel. Bit is wel iets anders van “vorm”. Paard leek het bit wel prettig te vinden, morgen weer proberen.

Heb ook de rondboog besteld maar die is wel zwaar en ook erg breed op sommige stukken. Ga hem wel proberen maar denk dat paard die te zwaar vindt.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:41

Ik heb mijn bitje ook binnen. En gelijk maar uitgetest.

Hij was wel wat stouter qua uittesten dus best wat hoger bokken dan normaal :+

Maar wel stuk stiller in de aanleuning. Ook met halthouden bleef hij nagevelijk ipv een lama te spelen. Achterwaarts blijf hij ook goed in de aanleuning. Enkel valt hij soms wat te diep maar dat valt zeker wel op te lossen.

Morgen nog maar eens keer proberen :D

Afbeelding
Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:07

dit zou ik wel te smal vinden. Lip loopt over het ijzer.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:09

Dit zit goed hoor! Breder gaat schuiven.

Met een maat groter krijg je dat het aan de zijkanten nog een cm méér uitsteekt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:14

Bij een watertrens is me geleerd beter wat breder dan te krap.
Hier gaan velletjes tussen draaien. Hij zit immers al op dat gat.
Daarnaast is ook met een recht mondstuk schuiven ook iets minder erg, je hebt geen tussenstukjes die je door de mond beweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:16

Zo krijg je ja snel wondjes de draaiende ring zit in de mond. Een watertrens moet juist een halve cm uitsteken. Met een maat groter heb je dat.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:19

De gaten zijn heel groot, lijken me mooi afgewerkt (zodat je wondjes voorkomt), wat betreft breedte maat is het gewoon goed.

Half Nederland rijdt met te grote bitten, je wil toch voorkomen dat het als een malle gaat schuiven. :j

Edit: ruiter kan denk ik zelf het beste bepalen hoe het bit zit. Foto vanaf schuin is moeilijk te beoordelen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:21

en ik denk juist dat half nederland met te kleine bitten rijdt :)

Nee schuiven als een malle moet niet, maar dat gaat hij ook niet doen met 1 cm meer. Dat is een halve per kant, precies genoeg om van dat gat af te komen.

Maar ieder moet het zelf weten.
Deze zou bij mij terug gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:31

Er wordt juist enorm veel met te kleine bitten gereden. Zeggen meerdere bitfitters ook.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:34

Nou dan hoor ik precies het tegenovergestelde van kenners. :+ En zie ook overigens.

13,5 normaal en 12,5 stangetje. Zo is het bij het gemiddelde paard in ieder geval.

Maar goed, dat is een aparte discussie, niet voor in dit topic. ;)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:42

Ik heb juist z’n normale maat genomen. Durfde kleiner niet aan. En vind hem prima zitten, kleiner had niet lekker gezeten denk ik.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:06

Zo hoort het ook te zitten ja :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:08

Die zit fijn.
er zacht tegenaan maar niet geklemd.
En een bustrens mag altijd er wat tegen liggen, water juist niet.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:51

Die zit mooi ja! Mijne zit ietsje strakker, maar groter was te groot geworden. (halve maten zouden zo fijn zijn)
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:51

Die watertrens zou ik ook eerder een maatje groter nemen. Ik vind het idee niet fijn als mijn paard haar lippen op het ijzer deel zou komen. :=

De andere twee zitten beter!

Ik heb gisteren eens gereden met het bit van mijn stalgenoot en ik merk echt duidelijk verschil. Alleen al bij het in- en uitdoen van het bit. Ook tijdens het rijden is ze veel lichter en reageert ze beter.
Ik was eerst van plan om de super flexi uit te proberen, maar aangezien Aliaa goed reageerde, heb ik het de gewone flexi maar meteen gekocht. _O-
Ik hoop hem maandag of dinsdag te krijgen. *\o/*

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:44

Jaa ik vind het ook niet echt een heel fijn idee, alleen ben ik bang dat een maatje groter echt veel te groot is. Hij zat op de foto ook iets scheef maar toch wel aan de kleine kant. Dus misschien toch een D trensje ik twijfel een beetje.

Normaal rijd ik al met een d trens, maar met dit bitje niet gedaan.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:16

Normaal rij ik eigenlijk met watertrens, met dit bit juist voor bustrens gegaan. Vind ik dan vaak fijner op de een of andere manier en ook met het oog op eventuele aanpassingen die je er dan nog mee kan doen.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:32

Ik heb de normale flexi in D trens besteld om te testen :)
Rij nu met de Trust flexi soft, ook in D trens en daar loopt hij heel fijn op, maar die zijn na ong. een jaar steeds wel toe aan vervanging omdat mijn paard nogal kauwt op het bit -O-
Ben benieuwd of deze het langer vol gaat houden!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:10

Over het algemeen loopt mijn paard netjes nageeflijk, ik heb enkel af en toe een probleem bij de overgangen.
Maar nu sinds kort loopt hij netjes zijn rondje, dan opeens hoofd in de lucht, bit vastpakken en dan heb ik enkele passen niets te zeggen met mijn hand :+ En dit wanneer ik hem wil oppakken, met lang en laag rijden doet hij het niet. In de piste kan dit geen kwaad, ik kan het oplossen met mijn been en meneer loopt weer netjes zoals voorheen.

Maar hij doet dit nu ook op buitenrit. Hij is bang van iets, ik "push" hem er door en meneer steekt zijn hoofd in de lucht en pakt het bit vast. Gelukkig is het nog niet een echt probleem geweest en kan ik het altijd oplossen met mijn been, maar zou de flexi hiervoor een oplossing kunnen zijn?
Ik rijd nu met een enkel gebroken bit van trust, bij het opzadelen staat hij al met de mond open te wachten :') en kauwt ook tijdens het rijden.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:15

Die van mij ging op de flexi hangen. Op de superflexi niet. Maar je kunt via LA-equistyle testen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:29

De superflexi:
De eerste 10 minuten een heel zwaar en stug paard. Echt een drama, ik stond op het punt om het bitloze hoofdstel er weer in te hangen. Maar toen ging ze kauwen en liet los. Maar totaal niet voor het been. Maar ook echt niet, ze sloot zich geheel af, ook voor de zweep, dit doet ze vaker als het haar niet zint. Maar ze liet dus wel los. Goed of niet goed? Het voelde eigenlijk best goed in de hand, maar dus niet in reactie. Dit werd later wel beter. Dus ik had hoop. Na het rijden een klein plekje in de mondhoek, maar niet zo erg als bij andere bitten. Ok, dus een paar dagen rust, dan weer proberen. Helaas, toen had mevrouw geen zin. Dus iemand gevraagd voor wat foto's. Nooit zo'n zuur orenspel gezien. En na het rijden: de bitringen zijn dus inderdaad gewoon te grof afgewerkt, daar had mijn paard schuurplekken. En wederom een klein plekje in de mond. Het positieve is dat inderdaad het bit niet kapot gekauwd wordt. Maar de superflexi is het dus niet.
Ik ga nu de stang met tongboog nog testen als de mond en de wang echt weer genezen zijn. Maar nu eerst weer een week bitloos en ik heb weer een happy paard.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:52

Ik ben erg geïnteresseerd in dit bit, alleen hoe gaat het testen?
Ik heb dit nog nooit gedaan. Iemand die mij hier uitleg over wil geven?

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:03

Je kan bij la-equistyle een testbit uitkiezen, en dit moet je ook echt aangeven bij je order. Staat er heel duidelijk.

Dan krijg je een gebruikt bitje of toevallig een nieuwe. Wil je hem houden, kan je hem kosteloos omruilen voor een nieuwe. Wil je hem terug sturen krijg je je geld gewoon terug behalve verzendkosten eenmalig.

Ik heb ze pas gewoon een berichtje gedaan van goh ik wil hem toch omruilen voor een ander bitje want hij is te klein. Toen kreeg ik super snel een berichtje terug van je kan hem daar en daar heen sturen en dan krijg je je nieuwe zo snel mogelijk opgestuurd. Met nieuw factuur erbij want die andere was duurder.

Gaat allemaal heel netjes en als je iets niet snapt helpen ze je super goed.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:47

Ik ben helemaal vergeten te melden dat mijn bitje woensdag toegekomen is! :oo
Ik merk zoveel positieve veranderingen bij mijn paard, heel erg blij mee! :))
Onder het zadel het ik het niet meer uitgetest.
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels neemt Aliaa het bit vrij snel (en vrijwillig aan), wat ze bij een metalen bit vertikte te doen. Ook uitdoen gaat na 2 keer oefenen terug probleemloos. *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:24

De stang met tongboog. Ik moet het nog een keer proberen. Paard schuimt niet, houdt een droge mond. Wordt ook weer enorm traag voor het been, ontspant niet echt. Na het rijden helaas toch een wondje (of niet goed laten genezen?), en het lijkt of er wat bloed op het witte zit, maar ergens was ze wel lichter in de hand. Nu is mijn paard ook niets meer gewend, dus daarom denk ik aan nog een keer testen en dan desnoods even aan de longe, dan kan ik het ook zien. Ook lijkt de tongboog wederom bij de bitring te schuren in de wang.
Maar zoals het nu lijkt moeten ze beiden terug.
Bitloos lijkt toch echt het beste.

En nog wat foto's. Hoewel de superflexi net zo breed is lijkt deze smaller, dus mijn paard buigt het bit gewoon in de mond zeg maar.
Afbeelding

Zit nog iets scheef, is voor het rijden even goedgetrokken.
Afbeelding

Afbeelding

Bloed?
Afbeelding

Daar waar ik normaal ook een 13.5 gebruik moet de winderen dus zeker niet smaller.