welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 13:19

PanamaD schreef:
Ik raad je inderdaad een pelham aan met 2 teugels. En om de ketting kan je een zacht rubbertje doen, los te koop. Die van gel zijn zacht.

Als je nog wat knoeit met 2 teugels rij eerste paar keren even in de bak zodat je een handigheid erin vind. Altijd vervelend als je in de knoei komt ermee op het moment dat je hem nodig hebt!

En dan lekker buiten trainen. Ik rij buiten altijd met losse teugel en waar nodig pak ik deze op (rij wel met een kneveltrens) en probeer der op stem en zit te rijden. Stem gaat beter dan zit!

In de bak ook met stem en zit trainen, duurt even maar na een tijdje ga je verschil merken en zal je een heerlijk rijdier krijgen!

Helaas wil buiten alleen nog niet... klein stukje maar zodra de wei etc uit het zicht raakt wil ze niet verder... dus daar gaan we nog mee aan de slag maar alles op zn tijd :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:27

A dat is jammer! Maar dat komt wel inderdaad. Zelf veel aan de hand mee nemen. Daarna iemand mee nemen op de fiets jij erop en dan zelf stukjes uitbreiden.

Voor in de bak werk aan je zit, dat hij daarop reageert. En stem. Desnoods maak je enkel de hele training overgangen.. wilt hij harder? Stil zetten, pasje achterwaarts en rustig verder stappen. Weer rustig? Overnieuw beginnen met wat je wilde.

Lvdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:30

Askja schreef:
Wat een onzin liviavdg, ts krijgt genoeg bijval hier, in de vorm van adviezen over een bit dat haar controleprobleem op kan lossen. Van andere mensen die ook denken dat dit soort zaken aan de voorkant opgelost kunnen worden. De reacties die aangeven dat ze verder moet kijken en zal moeten gaan werken aan de rijtechnische basis en de balans van haar paard, daar leest ts overheen. Prima, eigen keuze, maar wees je ervan bewust dat je jezelf hiermee voor de gek houdt. Helaas ben je niet de enige. Paard is hier zoals meestal de dupe van.

Volgens mij zijn er ook genoeg opmerkingen over of haar paard niet teveel wordt getraind e.d. Daar doelde ik voornamelijk op, en dat is geen onzin maar wat hier geschreven wordt :)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 13:37

PanamaD schreef:
A dat is jammer! Maar dat komt wel inderdaad. Zelf veel aan de hand mee nemen. Daarna iemand mee nemen op de fiets jij erop en dan zelf stukjes uitbreiden.

Voor in de bak werk aan je zit, dat hij daarop reageert. En stem. Desnoods maak je enkel de hele training overgangen.. wilt hij harder? Stil zetten, pasje achterwaarts en rustig verder stappen. Weer rustig? Overnieuw beginnen met wat je wilde.

Bedankt! Ga het zeker proberen ze begint al veel beter op zit te reageren! Was er zelf ook al veel mee aan het oefenen

PanamaD

Re: welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:45

En las na zo'n harde training een dagje vrij in. Geen benen strekken etc maar lekker op het land.

Belangrijk bij dit soort trainingen is dat ze het kunnen verwerken. Zowel lichamelijk als geestelijk is een nieuwe training erg zwaar :)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 13:49

PanamaD schreef:
En las na zo'n harde training een dagje vrij in. Geen benen strekken etc maar lekker op het land.

Belangrijk bij dit soort trainingen is dat ze het kunnen verwerken. Zowel lichamelijk als geestelijk is een nieuwe training erg zwaar :)

Dat doen we ook altijd! Pak haar wel even om even een borstel erover te halen en daarna weer lekker in de kudde op het land! Maar hebben soms ook een dagje dat we even rustig aan rijden 'hobbelen' en de dag erna gaan we dan trainen en die dag daarna heeft ze lekker vrij :)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 14:19

Hoe zit dat verder met een pelhamriempje? Die je aan het bit bevestigt zodat je met 1 teugel moet rijden? Welke werking heeft de pessoa bit dan? Kon ik namelijk niet echt ergens vinden :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:46

laurapathuis schreef:
Vandaag met een pessoa met twee teugels gereden aangezien ik er nog even weer aan moest wennen omdat het een tijde geleden was dat ik met twee teugels heb gereden ging het nog niet helemaal goed maar al wel velen malen beter! Maar een pelham lijkt mij rustiger in de mond te liggen en dan indd met een riempje inplaats van een ketting... heb verder niet over andere adviezen heen gelezen wat ik kon gebruiken heb ik opgeslagen ;) de rest neem ik geen moeite meer voor :D einde van de maand ga ik beginnen bij mijn nieuwe instructrice om het verder rijtechnisch op te lossen maar ze is veel losser te rijden met kleine kneepjes te sturen en niet aan het bit te hoeven sjorren als ze te snel gaat

Ze krijgt ineens een behoorlijk scherper bit in haar mondje, het kan losser aanvoelen maar verwar dat niet met probleemoplossend. Als ze hier eenmaal aan gewend is en het probleem is nog niet opgelost, dan breekt ze ook hier doorheen.

Maar sturen met kleine kneepjes?

laurapathuis schreef:
Hoe zit dat verder met een pelhamriempje? Die je aan het bit bevestigt zodat je met 1 teugel moet rijden? Welke werking heeft de pessoa bit dan? Kon ik namelijk niet echt ergens vinden :)

De werking an sich verandert niet, je creëert wel meer ruis omdat je nu 2 bitringen tegelijkertijd gebruikt. Enerzijds zegt men een mildere werking te hebben maar anderzijds ervaren ze wel ruis hiermee. Een dubbele teugeklvoering is veel nauwkeuriger.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 14:51

magda_90 schreef:
laurapathuis schreef:
Vandaag met een pessoa met twee teugels gereden aangezien ik er nog even weer aan moest wennen omdat het een tijde geleden was dat ik met twee teugels heb gereden ging het nog niet helemaal goed maar al wel velen malen beter! Maar een pelham lijkt mij rustiger in de mond te liggen en dan indd met een riempje inplaats van een ketting... heb verder niet over andere adviezen heen gelezen wat ik kon gebruiken heb ik opgeslagen ;) de rest neem ik geen moeite meer voor :D einde van de maand ga ik beginnen bij mijn nieuwe instructrice om het verder rijtechnisch op te lossen maar ze is veel losser te rijden met kleine kneepjes te sturen en niet aan het bit te hoeven sjorren als ze te snel gaat

Ze krijgt ineens een behoorlijk scherper bit in haar mondje, het kan losser aanvoelen maar verwar dat niet met probleemoplossend. Als ze hier eenmaal aan gewend is en het probleem is nog niet opgelost, dan breekt ze ook hier doorheen.

Maar sturen met kleine kneepjes?

laurapathuis schreef:

De werking an sich verandert niet, je creëert wel meer ruis omdat je nu 2 bitringen tegelijkertijd gebruikt. Enerzijds zegt men een mildere werking te hebben maar anderzijds ervaren ze wel ruis hiermee. Een dubbele teugeklvoering is veel nauwkeuriger.

Zou het niet scherper noemen aangezien het mondstuk dubbelgebroken is en ik de onderste teugel amper gebruikt heb, ja sturen met lichte kneepjes niet te hoeven sjorren of hard moeten trekken. Bit is net zo scherp zoals je hem zelf wilt maken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:55

Ondanks dat je de normale bitring gebruikt blijf je de bakstuk aan een andere ring houden en zodoende een andere drukverdeling/scherper, dat is pure natuurkunde waar je niet omheen kunt.

Sturen doe ik nog altijd met mijn zit en teugels zijwaarts bewegen, maar goed, meerdere wegen blijkbaar.

Edit, bit zo scherp maken als je wilt geld niet helemaal. Het type en de ligging bepalen driekwart, de hand het laatste deel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:05

Hooooo hooo laurapathuis, daar ga je dus gruwelijk de mist in.

Een bit is zo scherp als dat de pasvorm is.

Wanneer het paard enkel gebroken prettig vind, is enkel gebroken het aller vriendelijkste.
Wanneer ongebroken het prettigste wordt ervaren, is dat het vriendelijkste.
Wanneer dubbel gebroken als prettigste wordt ervaren, is dat het vriendelijke bit.

Hoe vriendelijk het bit is, is puur de pasvorm.

Dikte, en gebroken of ongebroken maakt niks uit.

Sterker nog.

Hoewel eerder altijd werd aangehaald dat dubbelgebroken en zo dik mogelijk het vriendelijkste is...
Is dat alles behalve waar.

Mijn merrie heeft maar plek voor 15/16 mm.
Accepteert geen gebroken bit... Hoewel ik dacht dat haar dubbel gebroken trens voor haar prettig zou zijn, biedt zij de voorkeur naar ongebroken met tongboog.

Ik vind het nogal een uitspraak die je durft te doen...

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:06

magda_90 schreef:
Ondanks dat je de normale bitring gebruikt blijf je de bakstuk aan een andere ring houden en zodoende een andere drukverdeling/scherper, dat is pure natuurkunde waar je niet omheen kunt.

Sturen doe ik nog altijd met mijn zit en teugels zijwaarts bewegen, maar goed, meerdere wegen blijkbaar.

Edit, bit zo scherp maken als je wilt geld niet helemaal. Het type en de ligging bepalen driekwart, de hand het laatste deel.

Ja maar aangezien we daarmee aan het oefenen zijn heeft ze dat nog niet helemaal onder de knie dus moet ik af en toe met de teugels wat bij sturen ;) meningen over het bit hou ik liever achter me aangezien het hier een beetje op facebookgroep paard natuurlijk gaat lijken :) eind van de maand ga ik lessen bij een andere instructrice maar tot die tijd blijf ik eersr met de pessoa rijden en dan weer langzaam afbouwen naar een bustrensje :) in ieder geval reageerd ze wel sneller op been en zit door een nieuw zadel terwijl dat andere zadel haar ook paste (volgens zadelpasser)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:08

maralyn schreef:

Wanneer het paard enkel gebroken prettig vind, is enkel gebroken het aller vriendelijkste.
Wanneer dubbel gebroken als prettigste wordt ervaren, is dat het vriendelijke bit.

Sterker nog.

Hoewel eerder altijd werd aangehaald dat dubbelgebroken en zo dik mogelijk het vriendelijkste is...

Accepteert geen gebroken bit... Hoewel ik dacht dat haar dubbel gebroken trens voor haar prettig zou zijn, biedt zij de voorkeur naar ongebroken met tongboog.

Aangezien hier zoveel uitspraken worden gemaakt maakte ik er ook even 1 ;) maar zal hier zoals nu de grootste ongevraagde commentaren wel weer op krijgen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:10

Als je dan een uitspraak doet, zorg er dan wel voor dat hij klopt.

En eigenlijk is het pure logica.

Evenals de basis van het sturen wat magda ook zegt.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:11

maralyn schreef:

Sterker nog.

Mijn tinker werd vroeger altijd gereden met een simpel enkelgebroken bit.. op mijn vorige stalling werd mij toen verteld dat dat super onvriendelijk en scherp bit is dus ben ik overgestapt op een dubbelgebroken kneveltrens waar ze dus totaal niet lekker onder liep steeds mond open etc dus gelijk weer een enkelgebroken erin gedaan en daar werd het veel anders van :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:13

Maar jij beweert dat dubbel gebroken het bit een stuk vriendelijker maakt.
En dat is dus zeker niet waar.

Ook een bijzondere post.

Eerst enkel gebroken, toen dubbelgebroken knevel, en toen weer enkel gebroken.
Nu dubbel gebroken pelham??
Lees ik dat goed??

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:15

Dat klopt dat ze hier nu heftig op reageert en makkelijk te sturen is.
Tot ze hieraan gewend is.
Dan kan je weer opzoek naar nog iets scherpers :)
Kwestie van tijd....

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:16

maralyn schreef:
Als je dan een uitspraak doet, zorg er dan wel voor dat hij klopt.

En eigenlijk is het pure logica.

Evenals de basis van het sturen wat magda ook zegt.

Niet alle commetaren hier kloppen ook dus past het er precies tussen :D

Zei is ingereden op dr 4de wat ik voor tinker vrij jong vind.. ze is toen helemaal op stem gereden mocht altijd door de bak racen van haar vorige eigenaar en als ze ging bokken vond ze het maar grappig.. ze is nooit echt op zit gereden altijd op stem met een hoofdstel met een lage neusriem die altijd vrij strak was aangesnoerd... ik heb haar toen voor een jaar terug mn eigen kunnen noemen en sinds die tijd zijn we bezig om haar naar mijn hand te zetten want om door de bak te gaan schreeuwen "let op" JA vind ik maar niks misschien voor het mennen maar hebben hier net een klein ongelukje mee gehad... dus ze moet het allemaal nog een beetje begrijpen wat ze al stukken beter doet! Ook heb ik nooit manege lessen gehad, heb leren rijden op mijn eerste verzorgpony door een gepensioneerde instructrice die mij de basis en meer geleerd heeft ! Dus ik heb pas sinds twee jaar anders leren rijden wat ik sinds ik haar heb onder de knie heb dus moeten wij er beide aan wennen. Maar met een goeie bijrijder en straks betere instructrice gaat dit zeker velen malen beter ( hoop ik )

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:18

maralyn schreef:
Maar jij beweert dat dubbel gebroken het bit een stuk vriendelijker maakt.
En dat is dus zeker niet waar.

Ook een bijzondere post.

Eerst enkel gebroken, toen dubbelgebroken knevel, en toen weer enkel gebroken.
Nu dubbel gebroken pelham??
Lees ik dat goed??

Dat beweer ik helemaal niet dat beweerde een stalgenoot ;) hier liep ze toen niet fijn op zoals ik zei en ben ik terug naar een enkelgebroken bit gegaan (knevel raden ze me toen aan via koudbloeden) en zoals ik heb gezegt heb ik vandaag voor de tweede keer met een dubbel gebroken pessoa bit gereden deze was anders dubbelgebroken dan die knevel want die had van die koperen rolletjes

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:19

Tessa_93 schreef:
Dat klopt dat ze hier nu heftig op reageert en makkelijk te sturen is.
Tot ze hieraan gewend is.
Dan kan je weer opzoek naar nog iets scherpers :)
Kwestie van tijd....

Scherper dan dit zou ik echt niet willen ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:20

laurapathuis schreef:
Zou het niet scherper noemen aangezien het mondstuk dubbelgebroken is en ik de onderste teugel amper gebruikt heb, ja sturen met lichte kneepjes niet te hoeven sjorren of hard moeten trekken. Bit is net zo scherp zoals je hem zelf wilt maken

Sorry, maar je schrijft hier het toch echt zelf??

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:26

maralyn schreef:
laurapathuis schreef:

Sorry, maar je schrijft hier het toch echt zelf??

Ja omdat ze het zeggen ;) en aangezien alles wat ik zeg slecht is en mn paard daaraan doodgaat ja wat moet je dan anders dan maar met de menigte meedoen he :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:47

Het lijkt hier op PN zeg je? Sorry maar dan had ik wel een antibit lobby gehouden. :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:51

Eerder gaf ts aan zoveel ervaring te hebben.
Dus ik dacht die heeft erg veel verschillende paarden gereden bij een stal in de buurt.
En dan lees je dit. En ondertussen maar afvragen waarom het niet lukt en er zwaar geschut inhangen met kneepjes. :n

Ts het beste.
Ik verlaat het topic.
Ik kan hier dus niet tegen
eigenzinnig puber gedrag waar een paard de dupe van is.
Veel plezier met rijden :n

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 16:00

[quote="bruintje123"]Eerder gaf ts aan zoveel ervaring te hebben.
Dus ik dacht die heeft erg veel verschillende paarden gereden bij een stal in de buurt.
En dan lees je dit. En ondertussen maar afvragen waarom het niet lukt en er zwaar geschut inhangen met kneepjes. :n

Ts het beste.
Ik verlaat het topic.
Ik kan hier dus niet tegen
eigenzinnig puber gedrag waar een paard de dupe van is.
Veel plezier met rijden :n[/quote

Heb inderdaad verschillende paarden gereden en zodoende door verschillende mensen allerlei kleine dingen geleerd totdat ik bij Eileen (mijn tinker) uitkwam zei werd mijn verzorgpony waar ik ook (echt) les op kreeg zo leerde ik steeds wat meer bij en leerden we elkaar beter kennen ze werd toen helaas met een verkeerd zadel gereden waardoor ik een hele tijd gewoon zonder zadel mijn eigen belans en evenwicht leerde nu samen met mijn bijrijdster en nieuwe instructrice zijn we bezig om haar terug naar de basis (waar we nu ongeveer zitten) weer goed te beleren zonder gerace, noodstoppen en strak aangesnoerde neusriemen...

Had geen zin om zo'n groot stuk tekst te gaan typen aangezien niemand echt om het verleden vroeg... iemand die mij echt handige tips wil geven mag mij een pb sturen dan kijk ik of ik daar op ga reageren of niet ;) en zoals bij mijn paard werd gezegt is de oorzaak geen puber gedrag hé ;) want dat was onzin ;)