[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:57

Teteltee/lilianne langs laten komen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:00

Punt is een beetje dat het niet mijn eigen paard is waar het op komt te liggen en uitgebreide passessies dan misschien een beetje zonde zijn van het geld. Ik weet ook niet hoe lang ik dit paard nog kan blijven rijden. Dus ik neem dan liever iets goedkopers tweedehands :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:34

@sheran: Heather moffet is dan zeker een optie voor je denk ik. De Flexible Inspiration zou ik dan niet voor gaan, deze heeft een niet verwisselbaar kopijzer en moet je dus net weer een paaard treffen die de zelfde breedte kan hebben. Ik heb de Flexee van HM getest en was een zalig zadel voor een dressuur boomloos. Zat als een huis en was toch zeer flexibel om de rug goed te volgen. Kopijzer is verwisselbaar bij de Flexee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:39

Die ziet er prachtig uit inderdaad! Even nader onderzoeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:25

Ik heb net 1,5 uurtje oo een christ iberica gereden en zalig zat t.
Alleen soms wat onstabiel met name in draf. Komt door mijzelf.
Welke beugelriemen gaan er goed aan qua lengte??

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:55

iemand hier ervaring met een arizona nut op een paard met hoge spitse schoft? heb namelijk een op marktplaats op het oog, maar twijfel nog of het passend te krijgen is, ik heb zowiezo nog hd inlages liggen, zou dat genoeg kunnen zijn?
Ik heb een tijd een barefoot cheyenne gehad zonder vps, en deze lag toch ondankd hd inlages op zijn schoft :(, misschien dat het met vps weer net anders is?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:16

Anoniem schreef:

alles wat door een gesloten ring gaat en qua lengte bij jou past :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:49

Ok maakt verder dus niets uit.
Fijn.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:46

Hier misschien een verklaring voor de droge plekken die soms onder een Ghost zadel verschijnen? Dus juist geen lucht/ventilatie die de plek droog laat, maar juist gebrek en lucht en wrijving waardoor er niet gezweet hoeft te worden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:22

Je hebt de verkeerde gelinked :P

Interessant filmpje over zweetplekken! Diezelfde info is al eens in een tekst in een link voorbij gekomen, maar dit is wel heel helder zo! Bedankt :D

Misschien kan ie in de OP gezet worden?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:41

Oh chips ik kan mijn bericht niet meer wijzigen :o Bij mij speelt YouTube achter elkaar filmpjes af zonder dat ik dat wil... Nou bij deze de juiste link :D

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:03

Sheran schreef:
Ik heb uiteindelijk besloten toch mijn London weg te doen. Ik zit er niet fijn op en de looks zijn ook niet wat ik uiteidelijk wil... maar hij gaat pas weg als ik een goed alternatief heb. Wat zijn de boomloze dressuurzadels die toch een vrij gesloten zit hebben en geschikt zijn boor lange dunne mensen? De London is me qua kont eigenlijk te groot maar qua benen te klein. De Lexington spreekt me verder ook niet echt aan... Andere merken mogen ook natuurlijk maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Hoe meer het op een normaal dressuurzadel lijkt hoe beter. RWC Dressage ziet er best mooi uut maar de zweetbladen lijken wel erg kort? Wat zijn de modellen waar ik naar kan kijken?

De Barrydale?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:27

Jennyxx schreef:
Hier misschien een verklaring voor de droge plekken die soms onder een Ghost zadel verschijnen? Dus juist geen lucht/ventilatie die de plek droog laat, maar juist gebrek en lucht en wrijving waardoor er niet gezweet hoeft te worden.

[ Video ]

Ik denk dat het 2 kanten op kan - we zijn dit allemaal aan het testen.
Geen wrijving vanwege geen beweging geeft inderdaad de droge onregelmatige plek zoals in de foto - maar omdat een boomloos zadel toch anders in elkaar zit, vermoeden we dat er hier en daar ventilatie plaatsvindt over de wervelkolom wat dan een beetje naar beneden uitstraalt. Dan is het in het midden ook droog.

We hadden zelfs met een Burioni pad - met gel erop en wol er onder - een gigantische droge plek. Echt zo'n :oo momentje, maar alles was koel op de rug. Paard voelde zich happy, ook later geen centje pijn. :j

Wij zoeken naarstig verder, maar zijn voorlopig niet verontrust. ;)

En Jenny, bedankt voor het filmpje - ook mooi duidelijk zo +:)+

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:42

Heeft iemand toevallig eens iets van een drukmeting gedaan met een ghost? Met een PLIP pad bijvoorbeeld?

En ik had begrepen dat je in Nubuck kunt omtoveren in vetleer, hoe zit dat? Zou dat dan met olie moeten of gewoon crème?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:48

Ik heb me ook best regelmatig om droge plekken druk gemaakf zowel boomloos als met boom.
Blijf het interessante materie vinden.
Wat ik wel belangrijk vind is kijken naar je paard, hoe hij reageert..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:49

Ja hoor, er zijn meerdere drukmetingen gedaan met een Ghost en een PLIP - nadeel van de PLIP vind ik dat je met name bij boomloos, soms een "uitglijer" kunt hebben van 3 seconden, die dan een permanente deuk achterlaat, waardoor je denkt, dat daar te veel druk is. :( Er is ook getest met een (zelf gemaakte) drukpad met sensoren en overal blijft de druk netjes beneden de maximale waarden. Diverse PLIP tests laten soms een deuk zien, maar de klei is nooit helemaal weg. +:)+ En is 120km op 1 dag met alle 6 de vetgates een A voor de toestand van de rug een leuke aanwijzing dat het wel goed zit met die druk? :+

Je nubuck zadel veranderen in vetleer die je inderdaad met olie, of een mengsel van olie en vet...(dus een keertje olie en dan iets met bijenwas er overheen - overvoer je zadel niet, dan wordt het leer eng...)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:57

Kwetal schreef:
Jennyxx schreef:

[ Video ]

Ik denk dat het 2 kanten op kan - we zijn dit allemaal aan het testen.
Geen wrijving vanwege geen beweging geeft inderdaad de droge onregelmatige plek zoals in de foto - maar omdat een boomloos zadel toch anders in elkaar zit, vermoeden we dat er hier en daar ventilatie plaatsvindt over de wervelkolom wat dan een beetje naar beneden uitstraalt. Dan is het in het midden ook droog.

We hadden zelfs met een Burioni pad - met gel erop en wol er onder - een gigantische droge plek. Echt zo'n :oo momentje, maar alles was koel op de rug. Paard voelde zich happy, ook later geen centje pijn. :j

Wij zoeken naarstig verder, maar zijn voorlopig niet verontrust. ;)

En Jenny, bedankt voor het filmpje - ook mooi duidelijk zo +:)+

Maar door die ventilatie zouden ze er juist moeten van gaan zweten?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:58

Ah, dankjewel Kwetal :)

Heeft iemand ervaring met Nubuck omtoveren in vetleer? Blijft dat een beetje mooi? Wordt het leer ook te zacht van de olie?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:04

BZ heeft het gedaan met een zadel...misschien heeft ze de foto nog ergens staan

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:27

Afbeelding
ik heb het ook gedaan. hier als het halverwege was. eenmaal.opgedroogd is het weer veel lichter. dus zal nog een aantal keer moeten.
Dit was met zadelvet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:32

Wat is je poetsdoekje nog mooi wit :+ :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:21

haha. ja hé
super merk, ding is zelfreinigend :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:44

Anoniem schreef:

Je hebt best kans dat de draf lastig ging door een ver naar voren zittende beugelophanging zoals ik die ken van de Iberica van Christ, of reed je zonder beugels? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:47

emilyke12 schreef:
iemand hier ervaring met een arizona nut op een paard met hoge spitse schoft? heb namelijk een op marktplaats op het oog, maar twijfel nog of het passend te krijgen is, ik heb zowiezo nog hd inlages liggen, zou dat genoeg kunnen zijn?
Ik heb een tijd een barefoot cheyenne gehad zonder vps, en deze lag toch ondankd hd inlages op zijn schoft :(, misschien dat het met vps weer net anders is?

Op zich kunnen de moderne Barefoots echt heel wat hebben hoor qua hoge schoften!

Moet wel raar lopen als het niet lukt, helemaal omdat je natuurlijk ook nog wat kunt "rommelen" met inlages inderdaad :j

Een Barefoot zonder VPS heeft echt veel minder schoftruimte dan een moderne mèt :j

Maar uitzonderingen zijn er altijd, dus het is wel een kwestie van proberen.
Op zich hoef je daar niet specifiek een Arizona Nut voor te proberen, die heeft niet meer schoftruimte dan een gewone Arizona bijvoorbeeld, die veel makkelijk te vinden is als testzadel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:50

Leuke foto van zadel en poetspoes +:)+