Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Dees schreef:Isab123 schreef:Op het moment van aankoop wist jij waarschijnlijk dat dit zadel uit 1994 kwam. Jij hebt dus een bewuste keuze kunnen maken of het zadel jo dit bedrag waard was. Dit is mij ontnomen, en daar gaat het om.
Nou, zoals ik aan het zadel kon zien dat het in 1994 gemaakt is, zo had jij kunnen zien dat die van jou in 2001 gemaakt is. KN heeft daar nooit een geheim van gemaakt en je bent toch eerst wezen kijken voordat je kocht?
Dus hoezo ben je opgelicht? Misschien heb je je huiswerk gewoon niet goed gedaan alvorens te kopen. Al is 1.100 euro voor een tweedehands KN Symphonie wel heel erg veel, al was ie maar een jaar oud. Die dingen zijn nieuw iets van 1.500 euro.
Overigens, het jaar van productie is lang niet altijd het jaar van in gebruik name. In de winkels waar ze nagelnieuwe KN's verkopen vandaag, ligt er heus nog wel eens eentje tussen die al in 2012 gemaakt is. Winkels nemen immers meerdere maten op voorraad maar lang niet iedere maat is evenveel vraag naar.
Dees schreef:Anno 2016 is dat werkelijk een hele naïeve veronderstelling, KoudbloedKim.
Zo ga ik zeer zeker niet naar een winkel. Geen enkele winkel.
Even googlen voor aankoop en TS had het kunnen weten.
wiifke schreef:Ook ik was het hier niet mee eens geweest.
Toen wij ons eerste paard kochten in 2007 hebben wij ook een tweedehands zadel gekocht bij een ruitersportzaak. Van buiten verkeerde het zadel in zeer goede staat, weinig gebruikerssporen/slijtage en met een zogenaamde flexibele boom. Wij dachten hier als leek een goede koop te hebben gedaan. Ons eerst gekochte zadel ooit, dus echt 0,0 verstand hiervan. Echter bleek helaas later dat deze rijp was voor de kliko. Toen wij de zadelmaker er bij hebben gehad bleek te boom dusdanig flexibel te wezen dat hij met gewicht van een ruiter volledig door zakte en wij deze nooit meer mochten gebruiken cq verkopen. Voor mij nooit weer een tweedehands zadel, enkel omdat ik daar niet genoeg verstand van heb en er vanuit ga dat een splinternieuw zadel van binnen niet stuk is.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat ik hier absoluut niet mee akkoord was gegaan tenzij de winkel kan bewijzen dat het om een jong gebruikt zadel gaat (als in reeds nieuw uit een winkel gekocht, aankoopsbewijs). Kunnen zij dit niet dan had ik het volledige aankoopbedrag terug geëist, enkel omdat je aan de buitenkant niet kunt zien in wat voor staat de binnenkant verkeert.
Mocht je toch het zadel eventueel willen houden omdat je tevreden bent over hoe hij ligt en zit, dan zou je voor kunnen stellen om op hun kosten een zadelmaker het zadel te laten beoordelen. Echter wel één die JIJ uitkiest!
Sammie schreef:[naam verwijderd] schreef:Anno 2016 is dat werkelijk een hele naïeve veronderstelling, KoudbloedKim.
Zo ga ik zeer zeker niet naar een winkel. Geen enkele winkel.
Even googlen voor aankoop en TS had het kunnen weten.
Volgens mij al eerder vermeld, maar als je naar een zaak gaat met paard of zaak komt naar jouw paard om zadels te passen. Dan mag je dus expertise verwachten. Dan krijg je een paar paszadels en dan kies er eentje uit. Die persoon kijkt of het zadel goed ligt op de rug. Jij zit en rijdt om te kijken of het zadel voor je kont lekker zit. Die persoon kijkt ook of je goed zit op je paard. Op basis daarvan rolt er een zadel uit. Dan ga je niet (en van de wet hoeft dit ook niet) even roepen... neuhhhh eerst foto's maken, zadel binnenstebuiten keren, codes noteren, naar huis en even al die gegevens door google mikken en een vergelijkend warenonderzoekje doen het dit bij andere zadels zit.. Dan kun je KbK's opmerking naïef noemen.. Ik noem jouw opmerking dan ernstig argwanend.
Mensen gaan juist naar een zadelmaker/verkoper/passer om een goed passend zadel te krijgen tegen een correcte prijs. Als je dat allemaal zelf moet 'weten' of denkt te 'kunnen' weten ... ja dan snap ik wel waarom die bedrijfjes zoals zadelmarkt bestaansrecht hebben.. of waarom er zoveel paarden rugproblemen hebben.
_San87_ schreef:Het is WEL de verantwoordelijkheid van de verkoper de informatie te verstrekken waar om gevraagd wordt. Ook is het de verantwoordelijkheid van de verkoper eerlijk te zijn over de leeftijd van het te verkopen 2e hands product.
Dees schreef:Jij kent serienummers en hun betekenis van alle zadels uit je hoofd_San87_ schreef:Het is WEL de verantwoordelijkheid van de verkoper de informatie te verstrekken waar om gevraagd wordt. Ook is het de verantwoordelijkheid van de verkoper eerlijk te zijn over de leeftijd van het te verkopen 2e hands product.
De informatie over het zadel is zichtbaar op het zadel.
Dan hoeft de verkoper dat echt niet te vertellen. Als het dan niet apart vertelt wordt, is dat zeker nog geen oneerlijkheid.
Cayenne schreef:Kromme vergelijking, maar ik maak hem toch
Denk je eens in dat je een paard als achtjarige koopt en hij blijkt 16 te zijn.
Goed, hij loopt nog als een zonnetje en haalt de nodige winstpunten in de sport, maar de leeftijd speelt wel een rol met grotere kans op slijtage
En ja, aan de tanden valt wel het een en ander af te lezen, maar dan moet je ook maar net weten hoe (dus net als bij een zadel).
En de verkoper zegt: 'Tja, maar hij is bijna niet bereden, dus weinig slijtage!'
cobiie schreef:maximuss schreef:@ Cayenne: en dan roept heel Bokt in koor: je had hem moeten laten keuren!!!!![]()
![]()
En in het paspoort kijken naar de geboortedatum.