Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:15

fransje23 schreef:
unihorses schreef:
ik giet gewoon een emmer water langs het been voor het rijden :+ werkt ook best om de boel koel te houden onder de peesjes.

Hoe houd het water het been dan koel? Of maak je een grapje? :o?

Volgens mij gaat water koken als het warm wordt..

missmiekjee.. ja die schiefels maken het juist zo lastig. Op het moment mogen we alleen stappen en vanaf morgen starten met de draf. Op het harde en alleen rechtuit, dus voor nu is er niet zo heel veel risico. Ik ga wel de Trizone bestellen :j en dan wel de witte, want ik had bedacht dat die ook minder warmte van de zon aantrekken. Lekker besmettelijk, maar dat maakt me niet zo heel veel uit.
Voor de achterbenen zijn idd strijklappen meer dan genoeg. Hij heeft ook speciaal beslag zodat hij wat wijder loopt, dat helpt ook al :j

Zou het ook een idee zijn om een koelinggel te smeren voordat je de kappen om doet? Of is dat weer niet bevorderlijk omdat de pezen toch enigzins warm moeten zijn om te presteren?? Ik verzin maar iets..

Qimm

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:34

Ik denk dat je nu koelingsgel overschat

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:02

PartoutZ schreef:
Volgens mij gaat water koken als het warm wordt..

missmiekjee.. ja die schiefels maken het juist zo lastig. Op het moment mogen we alleen stappen en vanaf morgen starten met de draf. Op het harde en alleen rechtuit, dus voor nu is er niet zo heel veel risico. Ik ga wel de Trizone bestellen :j en dan wel de witte, want ik had bedacht dat die ook minder warmte van de zon aantrekken. Lekker besmettelijk, maar dat maakt me niet zo heel veel uit.
Voor de achterbenen zijn idd strijklappen meer dan genoeg. Hij heeft ook speciaal beslag zodat hij wat wijder loopt, dat helpt ook al :j

Zou het ook een idee zijn om een koelinggel te smeren voordat je de kappen om doet? Of is dat weer niet bevorderlijk omdat de pezen toch enigzins warm moeten zijn om te presteren?? Ik verzin maar iets..

Inderdaad een fijne gedachte voor de witte beschermers, nemen nog minder warmte op :)!

Ik raad het echt absoluut af om koelinggel te smeren voordat je de peesbeschermers omdoet. Niet om het feit dat de pezen toch wat warm moeten zijn, maar meer om het feit dat koelinggel onder een warmtebron ontzettend gaat broeien. Heb het wel een paar keer gezien hier, de paarden kregen jeuk en irritatie, en het was bloedheet eronder. Gel warmt sowieso heel snel op als het afgesloten zit. Bovendien trekt het ook nog eens in je beschermers als je geen gladde binnenkant hebt, niet zo heel erg goed voor je beschermers :o .

Het is opzich wel een logische redenering, maar helaas is de uitwerking ervan anders verlopen dan we eigenlijk hadden gedacht.

Ik ben altijd voorstander geweest van ventilerende peesbeschermers, daarna uitdoen en 10 minuten uitstappen (liefst op het harde), afspuiten met lauw tot koud water, afdrogen, en dan koelinggel erop smeren.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:12

Blond hè haha :o?
Maar daar heb je wel een punt. Gaan we dus niet doen!

Wel de witte beschermers :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:15

@partoutZ en Missmieke
Ik ben juist oa vanwege de schieffels zonder beenbeschermers gaan rijden. had het idee dat die dingen alleen maar meer irriteerden op de schiefels. Nu naar jaren vaak zonder zijn ze eerder kleiner geworden ipv groter.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:23

Dat meen je? Jeetje... nu maak je het mij wel weer lastig haha!
Over een week of 3 komt de veearts weer voor een tussenscan, zal hem is vragen wat wijsheid is.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:48

Bedankt voor alle goede uitleg. Ik ga maar eens op zoek naar goede peesbeschermers voor springen. Eerst nog eens een keuze maken tussen leer of goed ventilerende peesbeschermers. Ik weet nu wel dat ik met losrijden geen peesbeschermers omdoe en pas peesbeschermers om doe zodra ik echt ga springen. En inderdaad afspuiten na het rijden!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:06

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:03

Ik heb nog even een vraagje.
Ik zoek kogelbeschermers om dat ze zich soms achter aantikt, als ze 'moe' wordt.
Nu heb ik deze gezien:

http://www.divoza.com/collectie/paard/b ... rmers.html

Ik kan verder niet echt iets vinden wat mij zint (zonder neopreen) als de PE air cooled, maar daar wordt in de omschrijving gezegd dat deze tot aan het spronggewricht komen, en dat vind ik aardig hoog voor als ze voor de marathonwagen loopt

Graag wil ik dus jullie mening over deze kogelbeschermers. Uit mijn eigen topic begreep
ik ook al dat deze uitvoering zonder bont wel met neopreen is, maar toch niet extreem warm worden..

(Even een linkje naar mijn topic: [HAR] Kentaur Oxford lamswol kogelbeschermers)

Mijn 'verstand' zegt ook dat bont warm wordt, maar veel mensen zeggen mij dat echt lamswol juist de benen droog/koeler houd dan neopreen..

Help! :P

Naomi_King

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:33

Ik heb ook nog niets kunnen vinden voor dikke (cob/full) en korte (pony) beentjes.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:38

Ell_en schreef:
Ik heb nog even een vraagje.
Ik zoek kogelbeschermers om dat ze zich soms achter aantikt, als ze 'moe' wordt.
Nu heb ik deze gezien:

http://www.divoza.com/collectie/paard/b ... rmers.html

Ik kan verder niet echt iets vinden wat mij zint (zonder neopreen) als de PE air cooled, maar daar wordt in de omschrijving gezegd dat deze tot aan het spronggewricht komen, en dat vind ik aardig hoog voor als ze voor de marathonwagen loopt

Graag wil ik dus jullie mening over deze kogelbeschermers. Uit mijn eigen topic begreep
ik ook al dat deze uitvoering zonder bont wel met neopreen is, maar toch niet extreem warm worden..

(Even een linkje naar mijn topic: [HAR] Kentaur Oxford lamswol kogelbeschermers)

Mijn 'verstand' zegt ook dat bont warm wordt, maar veel mensen zeggen mij dat echt lamswol juist de benen droog/koeler houd dan neopreen..

Help! :P

Misschien zijn deze wat voor je?

http://www.agradi.nl/harry-horse-strijk ... rt-cob.htm

Ik heb ze nu ook :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:48

En hoe zijn je ervaringen?
Ik zie dat ze bij Agradi tijdelijk niet leverbaar zijn.. dus ik ga ff googlen

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:55

Ik heb ze nog niet zo lang dus echt ervaringen heb ik ook nog niet. Heb ze even goed in de olie gezet ,ze waren een beetje stijf maar nu wel soepel :j

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:55

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:38

sinds mijn paard een flinke peesblessure heeft gehad heb ik de peesbeschermers verbannen. Tikte eerst ook enorm aan, maar dit is rijtechnisch nou opgelost en waarom onnodig risico lopen met peesbeschermers als het niet nodig is? Spoel ook altijd haar benen af na het rijden. Cooling gel was mijn vee arts niet echt over te spreken in vergelijking met het been afspuiten. Heb tijdens het genezingsproces wel gebruik gemaakt van icepacks aangezien ik haar anders in de winter met koud water moest afspuiten.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:49

Ik zag een leuke aanbieding van leren kogelbeschermers van Eskadron. Dus die ga ik nu uitproberen! :)

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:08

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:31

zijn hele fijne beschermers, maar vallen idd wel groot. Ik heb met mijn grote stevige paard meer dan voldoende aan een L

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:06

Ik wil nu graag de Trizone Airlite bestellen, hier staat weer dat ze klein vallen. Heeft iemand hier ervaring mee?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:12

Ik heb een maatje M van de Allsports, die past prima :j
Merk ook dat hij er niet onder zweet, dus ze luchten schijnbaar goed.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:48

Ik heb het topic gevolgd en ben toch voor de trizone airlite gegaan. Ook vanwege de maten die mijn pony heeft(cob te klein en full te groot).

Op deze webshop zijn de allsports boots nu in de aanbieding voor 50 euro!!! Ook de springschoenen zijn in de aanbieding als je die erbij wilt
http://www.ems-webshop.com/c-1451214/rijden-mennen/

Voor mijn pony heb ik voor een s en achter een m genomen. Deze zitten precies goed. Ik denk als je een paard hebt dat de m prima op de voorbenen past.
Ik vind het bijzondere bechermers om te zien. Ze beschermen wel goed en de benen zijn echt een stuk droger! Mijn pony strijkt heel erg en dan draaien ze helaas wel een beetje.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:43

Even weer een up voor dit topic.

Ik ben nu de laatste tijd toch wel actief opzoek naar goede peesbeschermers zonder neopreen, nu hebben naar mijn idee de meeste veredus bescherming geen neopreen. Iemand hier ervaring mee of andere goede suggesties? Prijs maakt in ieder geval niet uit, zolang de benen maar niet heet worden eronder.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:45

Alleen de leren veredus hebben geen neopreen, de rest wel.

Mijn moeder heeft bruin leren van HH besteld, ben erg benieuwd.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:06

Capriootje schreef:
Mijn moeder heeft bruin leren van HH besteld, ben erg benieuwd.

Die heb ik ook. Ben érg tevreden met de peesbeschermers, maar de strijklappen krijg ik niet goed. Ze doen hun werk wel overigens (dat is het belangrijkste!), maar ze blijven schuiven of ik ze nu losser of vaster doe.

Ben benieuwd hoe ze jullie bevallen!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:38

Als je een beetje zoekt, kom je behoorlijk wat peesjes tegen zonder neopreen. Dus niet alleen die van veredus zijn zonder... ;)