[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:57

ik heb net een torsion ijslanderzadel overgenomen uit duitsland, model komt niet vaak voorbij tweedehands, dus nu heb ik hem toch maar gelijk gekocht ondanks dat die van mij nog een jaartje niet onder het zadel gaat :+ ben ik lekker bijtijds ;)
maar die moet ook nog gerepareerd worden(twee losse naadjes)
maar als je gewoon een allround ietsje zoekt, zou London best eens een goed idee kunnen zijn ,
of gewoon een standaardmodelletje zoals de cheyenne , cherokee oid, die komen tweedehands ook lekker vaak voorbij.
Torsion komt gewoon minder vaak voorbij tweedehands, toevallig staan er momenteel op mp 3 of 4 te koop, wel veel :+

zelf wil ik er nog wel een ghost of gelijkend zadeltje bij, kweet niet wat het is, maar die lijkt me ook heel comfy en zo lekker minimalistisch

dat boomloosje wat van mij naar jou is gegaan vond ik ook erg fijn zitten moet ik zeggen, daar hield ik het nog het langste mee uit op de merrie van stal :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:08

Oef ik ben jaleors Sonja, een ijslander Torsion :wow: Diewillikookwel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:13

alle duitse marktplaatssites in de gaten houden en regelmatig bij torsionshop-kaiser,de kijken, daar komen ze wel eens voorbij

ik wilde er al 1 voor edda toen ik haar inreedm die is inmiddels al 2 jaar verkocht en haar dochter mag nog een jaar groeien voor ze ingereden gaat worden, maar heb hem nu toch maar gekocht :+ weet ik zeker dat ik hem heb :P

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:22

Hier mijn 'nieuwe' Barefoot Atlanta .. (sorry mobiel kwaliteit)

Hoe vinden jullie hem liggen? Niet te lang?
Afbeelding
Afbeelding

Mijn pony liep er echt verassend goed onder! Volgens mij heb ik hem echt 'gepest' met dat andere zadel ..
Hij liep niet slecht onder mijn Freemax maar ik had het idee dat er wel iets niet lekker zat. Hij had altijd oortjes naar achteren, staart zwiepen en geen plezier. Heb de laatste tijd ook vooral met de Barebackpad gereden, waar hij dan wel weer vrolijk onder liep.
Nu was het echt oortjes naar voren van Yes we gaan rijden, erg leuk :D

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:26

LadyMadonna schreef:
Pmarena: weet jij of de verkooppunten hellouw en rucpen een site hebben?
Dierenfysio: prijs?

Vraagprijs pad 80euro, schaap overtrek 30euro. :) beide zgan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:30

Finnens: leuk setje, zadel zou ik wel nog ietsje naar achteren leggen, ligt nu wat teveel schoft onder het zadel :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:00

pmarena schreef:
Jullie happen ook niet trouwens -O-

Ik heb net de Madrid op de foto gezet, ben bezig met de foto's op de website plaatsen <<)

Ik moet eerlijk zeggen....ik had er niet zo heel veel mee zo vanaf de foto maar zo in het echt vind ik hem toch wel HEUL gaaf!! :oo

Ziet er super chique uit! En het is nog een bruine ook, daar had ik al helemaal van verwacht dat die "niet zo" zou zijn maar ik vind hem eigenlijk wel heel erg gaaf :#

Het suède ziet er super luxe uit, mooi verwerkt ook, en mooi hoe die zitting aan de achterkant zo perfect de cantle volgt. Het zit allemaal heel goed vast maar is toch makkelijk afneembaar.

Ik vind hem echt heel erg mooi gewoon :o

Pas maar op, dalijk wil jij er nog een voor jezelf haha. Kan niet wachten tot ik hem kan testen. En alvast kan snuffelen en kijken hoe mooi hij is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:16

Nah nee hoor, ik wil echt graag dijwrongen :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:18

Finnens , wat een leuke pony <3

Zoals hij daar staat met die paal voor z'n voeten, net een trots hondje met een stok :))

En natuurlijk ook een mooi zadel :o

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:27

foto van beugels komt nog, ben er niet helemaal tevreden over :o :o

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:41

pmarena, bedankt voor de tip, ik zal er volgende keer op letten! :)
shirley, bedankt, ben ook heel blij met het zadel :D

dan meteen nog maar m'n andere zadel .. hoe vinden jullie hem liggen op deze pony? (peruaanse paso x draver, 1.55 m)
Het schijnt niet echt een goed zadel te zijn voor de rug (hoor ik van veel) maar is het ook slecht met een jongetje van 29 kilo er op? De pony is van mijn broertje, ik rijdt er ook 1/2 keer per week op maar hij het meest.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:59

Ik vind het er heel netjes uitzien hoor :j

Als ruggengraat en schoft vrij liggen en het zadel recht lijkt dan vind ik het een prima keus :)
Schouder / elleboog zou wel iets meer vrij mogen liggen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:23

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:45

_Deniise_ schreef:
Hoi allemaal,

De eerste keer dat ik iets in dit topic plaats, heb wel veel meegelezen (in deel 1) en dan vooral de gedeeltes over Hidalgo.
Een tijdje geleden heb ik een aantal modellen gepast, de Venice 2, Alicante 2 en de Mallorca Special 18 inch.
Ik had eigenlijk besloten om de Mallorca Special te kopen ivm de inch maat, maar nu weet ik even niet zo goed meer wat ik moet doen. Mede door de prijs en het leren kopdeel wat de Specials hebben.

Helaas heb ik geen foto dat ik op de Mallorca zat, maar wel de Venice en Alicante, deze zijn allebei 17,5 inch. Wat vinden jullie hiervan?

En nou zag ik op de site van hidalgo-zadel.nl dit staan: Venice Special Island 17,5 inch, ladies choice seat! Hoezo ladies choice seat? :=

Foto's :
Venice 2
(paard staat niet echt mooi, maar het gaat om het zadel)
[ Afbeelding ]

Nog een keer
[ Afbeelding ]

Alicante 2
[ Afbeelding ]

Edit: Hier rijd ik op een JC boomzadel, ook een 17,5 inch. Maar ik weet dat het per zadel verschilt.
Beugels wat te kort, maar het was de eerste keer los in de bak :o
[ Afbeelding ]

Hoi,
mijn schoonzus (laura van http://www.hidalgo-zadel.nl) verkoopt hidalgozadels en die vertelde mij dat de special serie in elke inchmaat te krijgen zijn.
ondanks dat ik in de venice best goed pas (terwijl ik in mijn rossner boomzadel een 18 inch heb), zal ik als ik een eigen hidalgo koop toch gaan voor een grotere inchmaat en ben dan ook genoodzaakt om een specialuitvoering te nemen...mijn voorkeur zal dat waarschijnlijk gaan voor de hidalgo Relvas in 18 1/2 inch met suede zitvlak en rode stiksels.
In de specialuitvoering kan je je zadel helemaal naar jouw wensen laten uitvoeren (kleuren, maten, soorten leer)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:43

_Deniise_ schreef:
Die is zo goed als gereserveerd :D

Das mooi . Is een heel knap zadel hoor .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:46

Finnens ; er ligt een degelijke pad onder . Dus zal wel loslopen met een licht gewicht erop .
Zou je broertje wel ander schoeisel laten dragen tijdens het rijden .

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:03

pmarena, schoft en ruggengraat liggen mooi vrij! Daar zie je nooit zweetafdrukken op. :)

Zinzi__jewel, oke mooi! Hij krijgt andere schoenen voor zijn verjaardag (over 10 dagen)
Er zitten trouwens altijd veiligheidsbeugels aan ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:48

Hallo allemaal,
Ik heb een paard met een weke rug en een hoge schoft. Daarbij is ze bij de ruggengraat vrij smal, maar rond de schoft juist breed, wat met boomzadels problemen oplevert. Daarom was ik een beetje aan het rondkijken voor boomloze zadels. Ook omdat mijn paard groeit en krimpt met de dag ;)

Sinds kort heb ik een barefoot arizona te leen. Volgens mij is het een maat 1 (ik pas er precies in met maat 40). Ik heb er nu twee keer mee gereden en ik moet zeggen dat ik er zeer over te spreken ben. Zouden jullie een (eerlijke) mening willen geven over de volgende afdrukken?
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb helaas geen foto's van het paard met het zadel op (dom, dom!). Er lag een dikke barefootpad onder. Het zadel dat ik leen is nog vrij nieuw en stug, daardoor had ik de eerste keer het idee dat het meer druk bij de schoft en achterop gaf, de tweede keer was de afdruk echter veel egaler. Maar dat kan ook komen doordat ik hem toen misschien anders heb neergelegd.

Nou heb ik nog een vraag. Is het mogelijk om op een paard met zo'n bouw een zadel zonder vps te gebruiken of is dat onverstandig? Ik neig naar zonder vps omdat die wat soepeler zijn en daardoor misschien beter de vorm van de rug kunnen volgen... Heb ik hierin gelijk of is dit onverstandig? En hoe zit dat met de pommels uit de oude modellen? Volgens mij had ik gelezen dat deze minder gemaakt waren voor paarden met een lastige bouw.
Mijn oog is gevallen op een Barefoot Cheyenne maat 2 zonder VPS (zelfde lengte als Arizona maat 1, vandaar). Denken jullie dat dit wat is? Uiteraard komt er wel een goede pad onder als dit zadel wordt aangeschaft.

Sorry voor alle vragen, ik ben nog een enorme leek in boomloze zadels. Alvast bedankt dat jullie het hebben gelezen :)

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:09

Naar mijn mening is afdruk goed. Al moet je eigenlijk ook een foto plaatsen vanaf de boven kant dan kunnen we zien of de ruggengraat goed vrij ligt. Zonder vps is zover ik weet ook prima mits er een goede pad onder ligt met stevige inlages eventueel de hd inlages.Zelf heb ik een zadel met vps verdeeld de druk nog wat beter

Correct me if i'm wrong

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:16

De 2e afdruk vind ik niet zo mooi omdat daar een erg ver naar voren liggend zadel op te zien is, waarbij veels te veel schoft onder het zadel ligt en het zadel bergopwaarts komt te liggen met alle nadelen van dien.

Het is ook duidelijk te zien dat dit komt door het bolle buikje :P

De singel gaat naar het smalste punt direct achter de elleboog en trekt het hele zadel mee naar voren, die schoft op.

Dat is dus niet ideaal en daarvoor zou ik echt een goed banaan-achtig gevormde singel aanraden zodat een zadel beter op zijn plaats kan blijven :j

Voor de rest vind ik in Barefoot-criteria de schoft helemaal niet zo hoog.
De wat weke en niet al te lange rug met daarbij nog de overbouwde achterhand (vanaf de foto gezien dan) kan wel lastig worden omdat zo'n onder het zadel omhoog lopende rug altijd wat meer risico geeft op schuurplekken onder zadels. (alle zadels)

Wel of geen VPS is een kwestie van proberen. Je zal wel al snel hebben dat je bij een zadel zonder VPS minstens 1 setje inlages meer in je pad moet doen om het zadel voldoende kussen te geven zeg maar om de schoft / ruggengraat vrij van druk te houden.

Hoe nieuwer de Barefoots zijn hoe meer schoftruimte ze hebben gekregen. Is dus niet zozeer de pommel alswel de manier waarop het zadel zelf in elkaar gezet is, dit is steeds anatomischer geworden en daardoor hebben Barefoots ook een makkelijkere pasvorm dan de goedkopere zadeltjes die vaak vrij recht en simpel in elkaar gezet zijn om de kosten laag te houden :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:33

pmarena, je slaat de spijker vol op z'n kop. Overbouwde achterhand en bolle buik zijn aanwezig (niks buikje :P). Met de bolle buik zijn we al een tijdje aan de hand bezig en zonder zadel, maar een goed passend zadel zou daar een hele fijne ondersteuning bij zijn. De foto's hierboven zijn overigens wel van hetzelfde ritje. Is de tweede foto dan duidelijker of lag het zadel er mogelijk scheef op? Paard is namelijk nogal scheef (ook mee bezig). En dom dat ik geen foto van boven heb gemaakt, zal ik binnenkort doen.
Bij mijn vorige boomzadel had ik inderdaad een banaan/anatomische singel van Pfiff, waardoor hij goed bleef liggen.

Heb je specifiek iets dat je aanraadt, waarvan jij denkt dat het de grootste kans op succes is of is het gewoon proberen?

Edit: bedankt voor je uitgebreide reactie! En de reactie daarboven natuurlijk ook.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:01

Ik had op mijn oude paard met zakkende rug en geweldige schoft ook een barefoot. Zonder vps nog. En een pad met dubbele inlages en een hoge smalle pommel. Een banaansingel kan helpen om de boel op zijn plek te houden. Ik vind je zadelafdruk ook erg naar voren liggen. Leg je zadel gerust een stukje naar achteren.
Bij mijn oude paard was een barefoot de enige oplossing.
Werk veel aan de bovenlijn van je paard. Dan wordt de rug beter, dus voorwaarts- neerwaarts. Dat kan ook goed aan de hand. Bij mijn ouwetje hield zo zijn rug in conditie. Buik....ach...dat is een veel voorkomend probleem na het gras seizoen :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:16

Even inhakend op de Hidalgo zadels... Ik heb mijne nu geloof al weer een paar maandjes, we rijden ongeveer 2 a 3 keer in de week, en er zaten nog een paar weken vakantie tussen.
Het zadel past zich helemaal aan aan de rug, en licht echt SUPER.
Maar ik schrok van de enorme slijtage nu al.
Ik heb dat goedkope model, maar sowieso was het suede spul na een week al kaal, maar onder de zweetbladen echt een soort karton-plekken waar het gesleten is.. wat een bagger kwaliteit zeg! ik weet nog even niet wat ik hier mee doe. Hoe 'goedkoop' ook.. dit is echt geen kwaliteit..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:17

fiets! Toch een drukplek! Daahaaag boomzadel!
*grom*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:30

Diaz schreef:
Even inhakend op de Hidalgo zadels... Ik heb mijne nu geloof al weer een paar maandjes, we rijden ongeveer 2 a 3 keer in de week, en er zaten nog een paar weken vakantie tussen.
Het zadel past zich helemaal aan aan de rug, en licht echt SUPER.
Maar ik schrok van de enorme slijtage nu al.
Ik heb dat goedkope model, maar sowieso was het suede spul na een week al kaal, maar onder de zweetbladen echt een soort karton-plekken waar het gesleten is.. wat een bagger kwaliteit zeg! ik weet nog even niet wat ik hier mee doe. Hoe 'goedkoop' ook.. dit is echt geen kwaliteit..

Jij hebt een hidalgo uit de I serie toch?
Mij is toen ik mijn hidalgo serie II kocht ook gezegd dat de I echt prut is, de verkoopster noemde dat inderdaad kartonnen zadels die je zo versleten hebt.

Jammer dat dat jou bij aankoop niet verteld is zeg :(:)