Paardenmateriaal opknappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:39

Vientje schreef:
Hier ook een stuk opgeschoten met het zadelproject :) Buiten een dringend nodig zijnde verfbeurt, bleken echt al het leer en alle stiksels top in orde te zijn (niks dunner geworden/gesleten). Nu nog de zadelmaker laten checken of hij echt goed op paard ligt (lijkt wel zo, maar neem geen risico's) en klaar :D

VOOR
(advertentiefoto, is op zijn gunstigst weergegeven := )
[ Afbeelding ]

(zitting was groen/grijs verkleurd :oo )
[ Afbeelding ]

NA
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wauw! Wat heb je voor dat groen/grijs verkleurde gebruikt? Ik heb hier ook een oud zadel liggen die nog redelijk is maar ook verkleurd

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:58

hierbij dan de foto's
Afbeelding
de zitting, ik weet niet hoe/wat ik met die scheur ga doen?
Afbeelding
beschadeging aan het kniestuk? daar gaat nieuwe vulling in nu die toch open ligt.
Afbeelding
de lepel, iemand een idee om dit een beetje te verbloemen?
Afbeelding
andere kniestuk? hetzelfde probleem.
Afbeelding
binnen kant van kniestuk
Afbeelding
Afbeelding
beide kanten onder het zweetblad. er zitten 4 singel sloten aan elke kant, dat heb ik nog nooit gezien?
Afbeelding
de onderkant die verder nog prima is.
Afbeelding
een kant, het zadelrokje staat omhoog. mijn moeder zegt dat dat uitdroging is, dus als ik dat vet hoop ik dat ze weer naar beneden gaan hangen.
Afbeelding
andere kant, ik ga de beugel riem lusjes vervangen met stukjes sporenriemen.
de beugels liggen in de cola, handige tip!

een hoop werk dus, maar ik heb het zadel gratis gekregen dus ik heb er niks op te verliezen.
zou ik het zadel weer zwart kunnen maken met schoensmeer? of geeft dat af?
welke naalden/draad/schoensmeer raden jullie aan? niet al te duur, omdat ik de naalden/draad waarschijnlijk verder nooit meer ga gebruiken denk ik :+

verder nog tips? ik kan ze wel gebruiken. :')

StableDoor

Re: Paardenmateriaal opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:34

Ik heb niet echt tips over hoe je dat zadel op kan knappen. Waarvoor wil je het gaan gebruiken? Op een paard leggen kan denk ik niet, het kussenkanaal is aan de achterkant veel te smal.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:55

de foto's geven een beetje vertekend beeld, de achter kant is niet zo smal als het lijkt. het is maar een klein zadeltje voor een shet

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:31

Leen_ schreef:
*\o/*

Vandaag foto's gemaakt van mijn zadel! Stiekem ben ik er wel héél trots op!

Voor:
[ Afbeelding ]

Na:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb al 2 reacties gehad, en het staat nog maar een half uurtje te koop *\o/*

Ik ben ook wel geïnteresseerd! :))
Enig nadeel is dat jij van België bent en ik bovenin Nederland (Friesland :+) woon..
Dus ik denk dat het helaas niet mogelijk zal zijn!

Maar ik vind het een hele prestatie! Onwijs gaaf zadel is het geworden!!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:42

lizet_lara schreef:
hierbij dan de foto's
[ Afbeelding ]
de zitting, ik weet niet hoe/wat ik met die scheur ga doen?
[ Afbeelding ]
beschadeging aan het kniestuk? daar gaat nieuwe vulling in nu die toch open ligt.
[ Afbeelding ]
de lepel, iemand een idee om dit een beetje te verbloemen?
[ Afbeelding ]
andere kniestuk? hetzelfde probleem.
[ Afbeelding ]
binnen kant van kniestuk
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
beide kanten onder het zweetblad. er zitten 4 singel sloten aan elke kant, dat heb ik nog nooit gezien?
[ Afbeelding ]
de onderkant die verder nog prima is.
[ Afbeelding ]
een kant, het zadelrokje staat omhoog. mijn moeder zegt dat dat uitdroging is, dus als ik dat vet hoop ik dat ze weer naar beneden gaan hangen.
[ Afbeelding ]
andere kant, ik ga de beugel riem lusjes vervangen met stukjes sporenriemen.
de beugels liggen in de cola, handige tip!

een hoop werk dus, maar ik heb het zadel gratis gekregen dus ik heb er niks op te verliezen.
zou ik het zadel weer zwart kunnen maken met schoensmeer? of geeft dat af?
welke naalden/draad/schoensmeer raden jullie aan? niet al te duur, omdat ik de naalden/draad waarschijnlijk verder nooit meer ga gebruiken denk ik :+

verder nog tips? ik kan ze wel gebruiken. :')

Oee jeetje dat word een hoop werk ben ik bang..
Hij is wel echt in slechte staat, maar dan ook echt slecht..
Wens je veel succes met het opknappen!
Zou het knap vinden als je hier iets moois van kan maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:24

PrimaDonna_ schreef:
Oee jeetje dat word een hoop werk ben ik bang..
Hij is wel echt in slechte staat, maar dan ook echt slecht..
Wens je veel succes met het opknappen!
Zou het knap vinden als je hier iets moois van kan maken.

Daar sluit ik me bij aan, ik zou niet weten waar te beginnen met dat zadel. Qua garen, als je een klos zadelmakersgaren van 250 gram bestelt gok ik zo dat je die wel op krijgt voor dit project :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:02

Ik zou bij zo'n zadel ook eerst even de boom laten checken. Zou zonde zijn als je het zadel helemaal opgeknapt hebt en dan blijkt dat de boom kapot of scheef is.
Tenzij je het alleen als decoratie wil gebruiken natuurlijk :)

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:10

mooi opgeknapt die zadels echt knap!

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:37

Morge ga ik met wat frindinnen aan een bak met hoofdstel inderdelen beginnen waar somige stukken beschimmelt zijn en dan bedoel ik niet wat witte plekjes maar compleet groen en harig weten jullie een manier om het shimmel weg te krijgen, het leer zelf weer mooi zwarr te krijgen en de gespen weer blinkent en hie krijg je huidvet er eigenlijk het best af?

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:39

de boom enz. is nog prima, hij ligt ook goed op mn pony. dus daarom wil ik het proberen. ik heb een setje naalden besteld, garen moet ik nog naar kijken. het plan is om in de kniestukken nieuwe vulling te doen en weer dicht te naaien, het is niet gescheurt maar de garen zijn gewoon weg gesleten. de gaten zitten er wel nog mooi in dus dat scheelt. daarna ga ik de beugelriem lusjes vervangen. maar ik ben bang dat ik aan dat scheurtje in de zitting niks kan doen. uiteindelijk wil ik het zadel graag zwart verfen.

lukt het niet, dan gaat het zadel gewoon de vuilinsbak in of ter decoratie. maar ik wil het toch graag proberen haha :')

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 19:54

Kijk anders eens naar hoe ik mijn kniestukken opnieuw heb gevuld. Voordeel bij mij was dat die aan de andere kant los was gekomen, aan de voorkant dus. Jij moet nu het zweetblad er ook bij vast maken.

Die rokjes kan je goed invetten/olien en dan er iets van gewicht op leggen, dan wordt het gevoed en tegelijker tijd gaan ze omlaag.

Je kan je zadel weer zwart maken met indringverf, dat is bij de schoenmaker te krijgen. Ook op online winkels. Schoensmeer geeft af dus dan ga je een zwarte rijbroek hebben en weer een afgekleurd zadel.

Qua draad moet je wel degelijk gewaxt garen kopen. Naalden kun je gewoon met een dikke stevige naald doen, je hebt ook in supermarkten/naaiwinkels/... Kleine setjes met naalden voor leer. Dat kost maar een euro of 2. Dat zijn geen goede naalden om veel mee te werken, maar voor een klein projectje kan het wel.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:03

ik heb een setje leer naalden op marktplaats kunnen kopen. zal eens kijken naar indringverf en gewaxte garen, bedankt voor de tips. ik zal de rokjes vetten en iets opleggen kijken of dat werkt.
ik zal hier de vooruit gang plaatsen, al zal ik eerst de materiaalen moeten aanschaffen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:45

Ik heb in beverwijk dus een hoofdstel gekocht, schitterend oud ding met rond gedraaid leer. Nu zie ik alleen dat aan een kant het draad stuk is. Zou ik dat gewoon zelf kunnen repareren denk je met de hand? of zou het 'erg lastig' zijn omdat het rondgenaaid leer is.

Het is van de neusriem, dus hou zou evt vervangen kunnen worden.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 03:28

Ik heb hele fijn beugels gezien, maar die zijn helaas alleen in het zilver te verkrijgen. Zou je deze zelf goud kunnen maken? Aangezien bij mijn setje alles in het goud is en dat dus zal vloeken........

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:58

Ik heb een probleempje aangezien er 3 mensen de zelfde zweep blijken te hebben terwijl er maar 2 van die zweepen zijn en ik heb mijn zweep altijd apart gehouden vandaag dus mijn zweep weg gewoon weer terug gepakt had toen ik hem haf gekocht al roze touwtjes door het kwastje heen genaaid dus het is nog steeds de zelfde zweep maar hoe kan ik hem nou zodanig veranderen dat iedereen weet dat hij van mij is zonder dat het er zomaar afgesloopt kan woorden?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 10:13

_Jody_ schreef:
Ik heb hele fijn beugels gezien, maar die zijn helaas alleen in het zilver te verkrijgen. Zou je deze zelf goud kunnen maken? Aangezien bij mijn setje alles in het goud is en dat dus zal vloeken........

Je zou ze goud kunnen spuiten met autolak, maar of dat houdt weet ik niet.
Misschien dat ik het wel eens test, ik wil zo graag onbeweegbare gouden stijgbeugels voor aan mijn dressuurzadel. Maar ik vind het zo stom om nieuwe te kopen terwijl ik een heel aantal rvs heb liggen.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:07

uleon schreef:
Ik heb een probleempje aangezien er 3 mensen de zelfde zweep blijken te hebben terwijl er maar 2 van die zweepen zijn en ik heb mijn zweep altijd apart gehouden vandaag dus mijn zweep weg gewoon weer terug gepakt had toen ik hem haf gekocht al roze touwtjes door het kwastje heen genaaid dus het is nog steeds de zelfde zweep maar hoe kan ik hem nou zodanig veranderen dat iedereen weet dat hij van mij is zonder dat het er zomaar afgesloopt kan woorden?

Met een opvallende kleur nagelak iets onder het handvat een letter ofzo lakken, dat blijft goed zitten en kan er ook niet 'expres' worden afgehaald. Is goedkoop en duidelijk

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:45

Hallo allemaal,
als eerste wat een leuk topic!

Ik krijg er ook helemaal een idee van, ik heb nog een lage neusriem liggen die ik wil gebruiken voor mijn paard om te kijken of hij hier fijn op reageerd. Als dit zo blijkt te zijn wil ik hem wel graag pimpen.
Ik dacht zelf eraan om hem lak te maken maar hoe zou je dit kunnen doen? Zou je het op een bepaalde manier kunnen verven ofzo?
Hoor het graag als mensen tips en trics hebben!

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:22

Wat een handig topic zeg !

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 20:28

Anne51 schreef:
Hallo allemaal,
als eerste wat een leuk topic!

Ik krijg er ook helemaal een idee van, ik heb nog een lage neusriem liggen die ik wil gebruiken voor mijn paard om te kijken of hij hier fijn op reageerd. Als dit zo blijkt te zijn wil ik hem wel graag pimpen.
Ik dacht zelf eraan om hem lak te maken maar hoe zou je dit kunnen doen? Zou je het op een bepaalde manier kunnen verven ofzo?
Hoor het graag als mensen tips en trics hebben!

Een vriendin deed het een keer met doorschijnende maar erg glanzende nagellak, weet alleen niet of dat zo goed is voor het leer.
Je hebt ook leerverf: [HAR] [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze! daar kan je dan de hoogglans finisher van nemen. Maar ook dat sluit je leer wel af. Je kan natuurlijk wel de onderkant nogsteeds invetten dus dat valt wel mee.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:53

Experiment Cola gaande hier :+

Afbeelding

Ik drink geen cola maar had wel een halve fles over van een feestje, wilde het de gootsteen in doen maar bedacht toen dat ik net zo goed ermee kon proberen mijn antieke hoofdstel/bit op te kalefateren :Y) Zal mij benieuwen....als het werkt drink ik dus écht never nooit geen cola meer, voor je het weet is je maagwand foetsie als het dit kan wegvreten :P

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:34

@Vientje: Ben benieuwd of het gaat werken, hahaha eigenlijk heb je wel gelijk met dat het je maagwand ook weg zou kunnen weg vreten :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:35

Vientje hoe is het afgelopen?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:53

Nou....ik drink NOOIT meer cola :)) Zal morgen even foto maken, maar de egale laag roest (die na uren ploeteren met zilverpoets, schuurmiddel, schuursponsjes, metaal afbijtmiddel etc nog geen nanometer eraf ging) is voor een groot deel weg en bij stukken is de boel weer glimmend zilverkleurig :=

Nondeju zeg, dat cola is straf spul :P