minajtje schreef:Geryon schreef:Hmm ik ben dus niet de enige die bitloos meer moeite heeft met stelling en buiging.. Terwijl mijn paard echt een elastiek is in heel zijn lichaam
Ben eigenlijk wel benieuwd of meerdere daar problemen mee hebben en hoe het zou komen. Vast wel doordat de drukpunten anders liggen. Mijn kennis gaat niet ver genoeg om dat te kunnen zeggen of te onderbouwen.. Iemand verstand?
Ik heb juist helemaal geen moeite met stelling en buiging. Het is niet iets wat je paard in een keer goed lukt, maar als je er goed aan werkt moet het kunnen!
Ik heb het eerst heel veel vanaf de grond geoefend. Ik probeer hem ook zoveel mogelijk op mijn zit te rijden.
als je je paard goed kunt rijden met je zit, moet alles even makkelijk bitloos gaan als met bit denk ik.
De hoek door en een volte met buiging dat lukt mij ook nog wel. Ik heb het echter over net wat meer buiging of stelling, het wisselen daarvan etc. etc.. En buiging en stelling in combinatie met een zijgang. Met bit kan ik hem instellen hoe ik wil, bitloos niet.
Waratje schreef:Juist omdat het paard een elastiekje is, is stelling en buiging lastiger. Mijn oude merrie kan zichzelf in hele interessante kronkels leggen en daar heb ik dus die precisie van een bit bij nodig om haar correct van neus tot staart te laten buigen. Ze heeft gewoon heel veel mogelijkheden om het net niet correct te doen en dan is een sidepull veel te veel een "ongeveer" hulp.
Daar maak je wel een punt ja. De mijne is wel gewoon heel makkelijk in te stellen, waar en hoe ik ook wil. Dus wat dat betreft merk ik niet dat stelling en buiging moeilijker wordt. Echter is dat bitloos wel dus het geval!
Peppertree schreef:Hmm. Wat dat betreft heb ik wel verschil gemerkt. Alleen dan precies andersom. Kon de paarden bitloos juist fijner in de stelling en buiging rijden, iets makkelijker 'afstellen'. Maar was een miniem verschil. Dit was bij de paarden die ik op M/Z niveau reed.
Heb één paard beleerd bitloos/met bit. Bij deze merkte ik het verschil wel zo als jij het omschrijft.
Ik doe niks vanaf de grond mbt stelling en buiging oefenen. Behalve longeren met bijzet.
Ligt dus ook aan het paard wat betreft drukpunten die beter werken of juist niet.
Overigens kan ik 'mijn' draver (ben ik nu aan het doorrijden) totaal niet rijden zonder bit. Ze vindt stelling en buiging erg moeilijk, ook is ze scheef. Met bit forceer ik niets, maar ben ik wel bezig met rechtrichten. Bitloos kan ik niets aan haar bewerken. Ook geen buiging naar haar holle kant. Snap ik ook wel. Niet buigen enz. is makkelijker en als dat niet per se hoeft (bitloos is zij dus minder gevoelig), waarom dan doen?