Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:32

Ruga schreef:
Loetie84 schreef:
Laten we het zo zeggen, die van mij loopt écht niet zomaar hetzelfde met als zonder bit. Voor buitenritje of endurance prima, maar voor het serieusere werk, zal er toch echt aan gewerkt moeten worden...

Het blijft moeilijk praten zo. Ik doe alleen aan buiten rijden, en ik vind dat toch wel serieus werk. Letterlijk, het kost nogal wat zweet en kilometers voor je een echt goed geoefend en betrouwbaar trailpaard hebt.
Loetie, dat komt omdat je een bitloos paard, zeker als je zonder teugelcontact rijdt, volledig op de zit moet rijden. En dat is voor veel ruiters wel even werk ja :Y)

Waarom voel je je gelijk zo aangevallen?

Ik zeg alleen maar dat ik van mening ben dat overstappen naar bitloos niet alleen een kwestie is van een ander ghoofdstel er op gooien. En sorry dat ik onder serieus rijden 'dressuur en springen' versta. Betekend niet dat ik nooit in t bos rij en ook niet moeite heb moeten doen om een fijn paard te krijgen in het bos...

Vilar

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:36

Loetie84, is jouw mening daarover gebaseerd op eigen ervaring of is dat iets wat je denkt/aanneemt?

De ervaring leert namelijk dat voor de overstap geen enkele omscholing of gewenningsperiode nodig is, mits je met bit ook met je zit rijdt. Dan maakt het geen enkel verschil.
Ben je gewend voornamelijk met de teugels te rijden en je paard in een bepaalde hoofd-hals-houding te dwingen, dan kom je jezelf zonder bit wel tegen inderdaad.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:37

Dat vind ik altijd frappant, aangezien paarden eerst de druk van het halster leren kennen.
Druk op het halster (en dus de neus) is stop, en het bit is iets wat er vaak later bij komt.
Dus in feite is voor de meeste paarden druk op de neus duidelijker dan het bit, en ten tweede rij je toch niet zodanig op je teugels dat het voor het serieuze werk moeilijker is om over te stappen?

gewoon een vraagje :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:37

Dit was dus gericht op de post van Loetie

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:41

Ik heb een tijdje geprobeerd voor bitloos omdat ik dat fijner vind voor het paard,
hoeven ze niks in hun mond en bij een pauze kunnen ze gewoon grazen.

Helaas profiteerde paardlief een beetje van die vrijheid dus ben ik maar terug met bit gaan rijden

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:42

Loetie84 schreef:
En sorry dat ik onder serieus rijden 'dressuur en springen' versta.

Bedankt, daarover was de ergernis.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:52

Aan de mensen die dressuurmatig trainen (heb ik het over hoger dan B niveau): voelen jullie echt helemaal géén verschil tussen bit en bitloos rijden?

Ik rijd beiden, maar bitloos vooral buiten. Soms train ik er ook wel eens dressuurmatig mee, maar in een fanatieke training (M/Z niveau) train ik toch véél liever met bit.

Bitloos is hij ook zeker nageeflijk, maar ik kan hem met bit toch veel fijner 'bewerken'. Wat overdreven stelling, meer buiging et., van stelling wisselen (en daarmee van buiging) gaat met bit allemaal veel beter. Bitloos gaat het stroever.

Ondanks dat ik eigenlijk een te los contact heb en totaal niet rijd met druk op het bit, merk ik toch wel dit verschil..

Ik betwijfel dus ook niet dat bitloos nageeflijkheid anders is. Appyementen en pirouettes gaan bitloos toch echt met meer moeite omdat hij daar gewoon moeilijker mee buigt. En dat heeft vast te maken met dat je stelling (en daarmee buiging met het been erbij) toch wel anders vraagt (andere punten) dan met bit.

Maar ik moet ook wel zeggen dat ik rijd met een bloemhack (zonder hefboomwerking, dus gewoon side pull), en een normale side pull het wel iets kan veranderen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:55

Loetie84 schreef:
Net voor de grap even gekeken, maar er is welgeteld 1 bitloze wedstrijd ergens in juni... :? Alleen daarom is het gewoon niet haalbaar om bitloos te rijden voor een wedstijdruiter. Plus dat de omscholing echt wel meer inhoud dan alleen een ander hoofstelletje om doen. Niet om een bosrit te maken misschien, maar om dressuurmatig lekker aan de slag te gaan, moet je toch echt nog even flink aan de bak.

wat jammer dat er maar 1 bitloze wedstijd is, ik had eigenlijk gedacht dat er wel meer wedstrijden zouden zijn

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:58

Nee hoor, Geryon, dat effect heb je bij een gewone sidepull ook. Ik werk dressuurmatig ook liever met bit omdat ik daar preciezer mee kan werken. De sidepull geeft nooit een volledig eenzijdige hulp, er ruist altijd wat door over de neus, dus juist voor het spelen met stelling en buiging schiet het voor mij tekort.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:01

Het is een fisueuse cirkel..
Het wordt klein opgestart, omdat ze willen weten of er animo voor is.
Dan krijg je dus dat er ergens 3 hoog achter een bitloze wedstrijd wordt georganiseerd, die voor veel mensen gewoon te ver weg is. En voor de mensen die wel kunnen en willen starten is er dan te weinig competitie omdat er gewoon niemand komt.
Daarom worden er ook niet meer georganiseerd, en zal dat ook zo blijven. Tenzij iedereen (of iig een groot gedeelte) op z'n achterste benen gaat staan, maar dat doen ze niet want de meeste mensen willen gewoon starten, met of zonder bit.
Een gemiste kans dus..
Laatst bijgewerkt door Judass op 18-01-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:02

Ruga schreef:
Loetie84 schreef:
Laten we het zo zeggen, die van mij loopt écht niet zomaar hetzelfde met als zonder bit. Voor buitenritje of endurance prima, maar voor het serieusere werk, zal er toch echt aan gewerkt moeten worden...

Het blijft moeilijk praten zo. Ik doe alleen aan buiten rijden, en ik vind dat toch wel serieus werk. Letterlijk, het kost nogal wat zweet en kilometers voor je een echt goed geoefend en betrouwbaar trailpaard hebt.
Loetie, dat komt omdat je een bitloos paard, zeker als je zonder teugelcontact rijdt, volledig op de zit moet rijden. En dat is voor veel ruiters wel even werk ja :Y)

Niet aanvallend bedoelt, maar echt uit interesse. Waarom ben je overgestapt op bitloos als je paard geen probleem heeft emt het bit en je hem op zit en beenhulpen kan rijden?
Ik rij mijn paarden ook op been en zit hulpen, heb nooit een paard wat in verzet gaat of het bit niet accepteert, waarom zou ik dan moeten overstappen? Ik bedoel dus, waarom stap je over als alles goed gaat?
Is het dan puur uit eigen overtuiging dat je dat fijner vind voor je paard?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:06

Als ik het kon zou ik het graag eens proberen, maar ik rij op een manege en daar denken ze blijkbaar dat alle paarden in monsters veranderen als de bitjes uitgaan. Dus dat mogen we absoluut niet. Zelf snap ik er niks van, je zou toch juist minder problemen verwachten zonder bit als je rijdt op een paard dat het bit helemaal niks vindt?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:08

Er zal heus rijtechnisch wel wat aan mijn rijden te kort schieten, maar je gaat mij niet wijs maken dat ik de enige ben die problemen ervaart met bitloos. Beetje wat Geryon zegt...
Ik ondervind gewoon problemen met stelling en buiging. En aangezien ik geen zin heb om slechts 1 wedstrijd per jaar te kunnen rijden, vind ik het te veel moeite om er echt werk van te maken. Het is dus op mijn eigen ervaring gebaseerd dat 'zomaar' overstappen een utopie is voor het gros van de ruiters.

Vraag gericht aan mij Feria? Ik ben namelijk niet 'overgestapt'. Ik heb een halsterhoofdstel gekocht voor endurance en trec, en wou graag weten of ik mijn paard ook zonder bit onder controle heb. Controle heb ik, maar stelling en buiging is een ander verhaal..

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:17

[quote="Loetie84"]Er zal heus rijtechnisch wel wat aan mijn rijden te kort schieten, maar je gaat mij niet wijs maken dat ik de enige ben die problemen ervaart met bitloos. Beetje wat Geryon zegt...
Ik ondervind gewoon problemen met stelling en buiging. En aangezien ik geen zin heb om slechts 1 wedstrijd per jaar te kunnen rijden, vind ik het te veel moeite om er echt werk van te maken. Het is dus op mijn eigen ervaring gebaseerd dat 'zomaar' overstappen een utopie is voor het gros van de ruiters.

zoals eerder in deze topic aangegeven rijd ik ook niet bitloos, en ik ben tevreden zo.....

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:22

als je er goed aan werkt, kan stelling en buiging makkelijk zonder bit. eigenlijk zou je helemaal geen bit nodig moeten hebben om iets te kunnen, maar dat is mijn mening ;)
ik vind het jammer dat er zo veel mensen zijn die met bit blijven rijden omdat ze anders minder wedstrijden kunnen rijden.
als iedereen gewoon naar die wedstrijden gaat komen gaat het ook nooit veranderen, en blijven alle wedstrijden met bit.
maar dat is iedereen zijn eigen keuze..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:24

Hmm ik ben dus niet de enige die bitloos meer moeite heeft met stelling en buiging.. Terwijl mijn paard echt een elastiek is in heel zijn lichaam :')

Ben eigenlijk wel benieuwd of meerdere daar problemen mee hebben en hoe het zou komen. Vast wel doordat de drukpunten anders liggen. Mijn kennis gaat niet ver genoeg om dat te kunnen zeggen of te onderbouwen.. Iemand verstand?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:32

Geryon schreef:
Hmm ik ben dus niet de enige die bitloos meer moeite heeft met stelling en buiging.. Terwijl mijn paard echt een elastiek is in heel zijn lichaam :')

Ben eigenlijk wel benieuwd of meerdere daar problemen mee hebben en hoe het zou komen. Vast wel doordat de drukpunten anders liggen. Mijn kennis gaat niet ver genoeg om dat te kunnen zeggen of te onderbouwen.. Iemand verstand?

Ik heb juist helemaal geen moeite met stelling en buiging. Het is niet iets wat je paard in een keer goed lukt, maar als je er goed aan werkt moet het kunnen!
Ik heb het eerst heel veel vanaf de grond geoefend. Ik probeer hem ook zoveel mogelijk op mijn zit te rijden.
als je je paard goed kunt rijden met je zit, moet alles even makkelijk bitloos gaan als met bit denk ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:34

Juist omdat het paard een elastiekje is, is stelling en buiging lastiger. Mijn oude merrie kan zichzelf in hele interessante kronkels leggen en daar heb ik dus die precisie van een bit bij nodig om haar correct van neus tot staart te laten buigen. Ze heeft gewoon heel veel mogelijkheden om het net niet correct te doen en dan is een sidepull veel te veel een "ongeveer" hulp.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:34

Hmm. Wat dat betreft heb ik wel verschil gemerkt. Alleen dan precies andersom. Kon de paarden bitloos juist fijner in de stelling en buiging rijden, iets makkelijker 'afstellen'. Maar was een miniem verschil. Dit was bij de paarden die ik op M/Z niveau reed.

Heb één paard beleerd bitloos/met bit. Bij deze merkte ik het verschil wel zo als jij het omschrijft.

Ik doe niks vanaf de grond mbt stelling en buiging oefenen. Behalve longeren met bijzet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:40

minajtje schreef:
Geryon schreef:

Ik heb juist helemaal geen moeite met stelling en buiging. Het is niet iets wat je paard in een keer goed lukt, maar als je er goed aan werkt moet het kunnen!
Ik heb het eerst heel veel vanaf de grond geoefend. Ik probeer hem ook zoveel mogelijk op mijn zit te rijden.
als je je paard goed kunt rijden met je zit, moet alles even makkelijk bitloos gaan als met bit denk ik.

De hoek door en een volte met buiging dat lukt mij ook nog wel. Ik heb het echter over net wat meer buiging of stelling, het wisselen daarvan etc. etc.. En buiging en stelling in combinatie met een zijgang. Met bit kan ik hem instellen hoe ik wil, bitloos niet.

Waratje schreef:
Juist omdat het paard een elastiekje is, is stelling en buiging lastiger. Mijn oude merrie kan zichzelf in hele interessante kronkels leggen en daar heb ik dus die precisie van een bit bij nodig om haar correct van neus tot staart te laten buigen. Ze heeft gewoon heel veel mogelijkheden om het net niet correct te doen en dan is een sidepull veel te veel een "ongeveer" hulp.

Daar maak je wel een punt ja. De mijne is wel gewoon heel makkelijk in te stellen, waar en hoe ik ook wil. Dus wat dat betreft merk ik niet dat stelling en buiging moeilijker wordt. Echter is dat bitloos wel dus het geval!

Peppertree schreef:
Hmm. Wat dat betreft heb ik wel verschil gemerkt. Alleen dan precies andersom. Kon de paarden bitloos juist fijner in de stelling en buiging rijden, iets makkelijker 'afstellen'. Maar was een miniem verschil. Dit was bij de paarden die ik op M/Z niveau reed.

Heb één paard beleerd bitloos/met bit. Bij deze merkte ik het verschil wel zo als jij het omschrijft.

Ik doe niks vanaf de grond mbt stelling en buiging oefenen. Behalve longeren met bijzet.

Ligt dus ook aan het paard wat betreft drukpunten die beter werken of juist niet.

Overigens kan ik 'mijn' draver (ben ik nu aan het doorrijden) totaal niet rijden zonder bit. Ze vindt stelling en buiging erg moeilijk, ook is ze scheef. Met bit forceer ik niets, maar ben ik wel bezig met rechtrichten. Bitloos kan ik niets aan haar bewerken. Ook geen buiging naar haar holle kant. Snap ik ook wel. Niet buigen enz. is makkelijker en als dat niet per se hoeft (bitloos is zij dus minder gevoelig), waarom dan doen? :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:45

Feria schreef:
Waarom ben je overgestapt op bitloos als je paard geen probleem heeft emt het bit en je hem op zit en beenhulpen kan rijden?

Mijn eerste paard had wel problemen met het bit, en was eigenlijk zo goed als niet op zit of benen te rijden toen ik hem kocht.
Mijn huidig rijpaard is bitloos ingereden, en dat is eigenlijk niet te vergelijken met een ex-bit paard. Die is superlicht aan lichaams- of stemhulpen, let vanaf dag één enorm op de ruiter, en wordt ook niet afgeleid door dingen die zich in/aan/rond zijn hoofd afspelen, zelfde ervaring als Peppertree eigenlijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:02

Hoe licht een paard reageert op je hulpen gaat om de opvoeding die je em met rijden geeft.
Er zijn hier zat bokkers die hier hoger dan B rijden en echt geen problemen ondervinden... zal het dan toch aan het rijden liggen. :)*

Als je zegt dat je altijd met los contact rijdt spreek je jezelf wel erg tegen als het bitloos opeens niet zo soepel gaat :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:04

Air schreef:
Hoe licht een paard reageert op je hulpen gaat om de opvoeding die je em met rijden geeft.
Er zijn hier zat bokkers die hier hoger dan B rijden en echt geen problemen ondervinden... zal het dan toch aan het rijden liggen. :)*

Als je zegt dat je altijd met los contact rijdt spreek je jezelf wel erg tegen als het bitloos opeens niet zo soepel gaat :)

Leg mij eens uit waarom ik mijzelf dan tegen spreek? :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:16

Omdat je dan dus blijkbaar wel veel contact nodig hebt om uit te voeren wat je wil uitvoeren. Als je een los subtiel contact hebt verschilt dat bitloos niet.

Overigens is je bloemhack wel een hefboomwerking en is geen sidepull idee omdat je niet subtiel opzij kan sturen door de bloem.
Alhoewel wij met kaptoom rijden en je ook niet een aparte ring voor de teugels hebt, maar ik merk er echt geen verschl in. Ja hij kan eens koppig zijn en het proberen te negeren, maar dat was niet anders met bit. Stukje karakter wat af te leren is, valt gewoon onder het steeds kleiner maken van je hulpen.

Overigens werken wij niet met extreme stelling, puur omdat je wil dat het paard zijn hele lijf gebruikt, en niet alleen de voorkant.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:31

Zou ontzettend knap zijn als jij dat via een stukje tekst kan zien. Ook erg gedurfd dat je voor een ander bepaalt dat bitloos daarin niet verschilt. Dan zouden alle bitten ook wel niet verschillen en alle soorten bitloos ook niet van elkaar, als je het op zoiets baseert.

Ik heb wel degelijk een los contact (zoals ik al zei soms te los, wat ook niet goed is). Mijn paard is op pinken te rijden. Maar bitloos heb ik meer contact nodig om tot de stelling en buiging te komen die ik op dat moment wil. Zoals ik al zei een beetje stelling en buiging is geen probleem. Maar verder dan dat kan ik hem niet bewerken.

Jij wilt dat je paard zijn hele lijf gebruikt. Ik ook. Maar ik wil óók dat ik elk deel afhankelijk kan gebruiken en dat hij fijn en losjes te bewerken is.

En trouwens, mijn bloemhack heeft echt geen hefboomwerking als ik dressuurmatig train :) Je kan hem op verschillende manieren zetten.