Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:31

Ik ken wel behoorlijk wat "gevallen" van schuivende zadels die JUIST door goede elastische singels stevig en stabiel zijn gaan liggen. De beste resultaten zie je dan bij geheel elastische singels zoals een FRA Supersingel, Tixerant, Barefoot Stretch & Breath enzo.

Maar bij zadels die naar voren getrokken worden door de singel (die door de buik naar voren wordt geduwd) werkt over het algemeen een in een boogje gevormde singel gewoon het beste omdat die de singelstoten op hun plaats laat liggen :)

Marvel

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:47

Ik heb ook een voorsingel, dus ze komen samen in een V vorm zeg maar. Werkt dat ook met een singen (zoals fairfax) die rechte gespen voor de stoten heeft?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:24

Ik ga de singel vanavond bestellen. Ik twijfel alleen over de maat, ik heb nu 65cm. Voor mijn ene paard is dat prima maar voor mijn andere is dat aan de lange kant. Nu dacht ik aan een 60 cm, lijkt me geen probleem toch?

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:32

Ik heb begrepen dat je de maat moet nemen tussen de ellebogen, en niet tussen de voorbenen???
Wie heeft de singel getest bij Pas de Deux, en hoe gaat dat in zn werk, gewoon bestellen en bij niet bevallen terugsturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:34

Lotje, je moet echt tussen de ellebogen meten. Als je tussen de voorbenen meet is het echt veeeeel smaller. Je kunt hem bij Pas de Deux gewoon bestellen en een week testen, als hij niet bevalt stuur je hem terug en krijg je, je geld minus 15,= euro teruggestort.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:34

De maat tussen de ellebogen dat weet ik, ze hebben beide standaard. Maar het gaat om de lengte van de singel. Ik ben namelijk niet van plan om twee singels aan te schaffen.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:36

@ Moratoetje, sorry dit was geen reactie op jou post, maar een vraag van mij :D

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:37

dank je [***]!!

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:39

@moratoetje, ik denk dat je beter iets langer kan hebben. Het scheelt 5cm, dat is dus aan elke kant maar 2 1/2 cm.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:46

De singel heeft geen elastiek dus dat scheelt natuurlijk wel. Ik zal vanavond nog eens goed kijken op welk gaatje de singel nu zit bij mijn paarden.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:56

@moratoetje, ik heb fairfax gemaild, en die adviseren de singel zo lang mogelijk te nemen, tot aan je dekje.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:45

Kan helaas geen ervaringen delen over schuivende zadels, die van mij bleef met m'n andere singel ook goed liggen.
Heb trouwens vandaag weer gereden en gelijk nog even een nieuwe foto gemaakt als hij wel goed staat met z'n voorbeen, geeft gelijk al een heel ander beeld:

Afbeelding
Bij nader kijken zul je ter hoogte van het merkje een schuurplek zien, zulke plekken krijgt hij vrij snel bij andere singels. Was voor mij nog een reden om de Fairfax te proberen.
Ben nog steeds erg enthousiast, vandaag waren er nog extra factoren die hem in het verleden nog wel eens deden vertragen (erg harde wind, zware bak) maar hij liep als een zonnetje! Wat ik ook erg apart vind is dat hij het werk nu ook langer en makkelijker volhoudt. Dat viel me al op tijdens de les van afgelopen donderdag maar vandaag ook. Vaak vooral als we tegen het einde van de les galopwerk hadden gedaan dan viel ie in de draf daarna snel in tempo terug. Nu bleef ie ook tegen het einde van het rijden gewoon lekker doorlopen zelfs na wat pittig galopwerk. Morgen weer les dan gaat m'n instructrice nog eens extra kritisch opletten.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:33

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:41

Ik heb voor mijn, normaal gebouwde haf, 70 cm, die komt tot aan het dekje.
Dan heb ik het over mijn gewone singel, dus ik bestel de fairfax ook 70 cm.
Die lange stoten maakt volgens mij niet uit, je houdt alleen een groter stuk over!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:29

Niet schrikken.. ;)
als een zadel goed past kan je ook zonder singel rijden! (echt!)
Met voortuig op de juiste maat om te proberen of het blijft liggen.. als het paard het toestaat evt staartriem om, niet te strak. Kan dan alleen geen dekje of onderlegger onder.

(ja, ik stond echt met grote schrik te kijken toen ik dat voor het eerst zag, maar het kan echt! Zadel lag als een huis op dat paard. Was een hengst die ze aan het klaarmaken waren voor de keuring onder het zadel. De ruiter vertelde me daarna doodleuk dat zij dat vaak deden. Bij hengsten die dan wel gevoelig waren of zich niet veilig lieten zadelen.. of hengsten die onder het (goed passende) zadel minder souplesse vertoonde dan aan de longe. Zij hadden dus al uitgevonden dat de singel ook een factor is.

Doodeng gezicht, maar ik heb gezien dat dat dus ook kan.. (hoe verzin je het te proberen ,, :P)

Ben nu stiekem ook wel erg beniewd naar hoe mijn dikkiedik zou reageren op de fairfax.
Helaas is ze momenteel niet ohz en moet ik dus nog even wachten.
Of ik zou kunnen longeren met zadel. Buikige merrie heeft haar singelgroeve absurd ver naar voren en het zadel kruipt naar voren. Shabrakje blijft juist wel altijd liggen (die maak ik trouwens ook nooit vast aan de singelstoten)
Ze is bij mijn leren (anatomisch en self-centering) singel erg kort bij het loswerken, met een elastische singel loopt ze al iets beter, maar dan schuift mijn zadel wel sneller naar voren.

Ze is een keer flauw-gevallen bij het aan singelen, dus ik denk dat de fairfax de investering waard is als ze er daadwerkelijk goed mee wegloopt. Vreemd genoeg heeft ze geen singelnijd, of vertoont nooit ongenoegen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:11

@ Martine: zou de lengte gewoon even goed nagaan. De lengte van de fairfax is van gesp tot gesp maar je houdt daarnaast ongeveer nog 5cm over aan elke kant. Moet je dus wel rekening mee houden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:16

Myour schreef:
Kan helaas geen ervaringen delen over schuivende zadels, die van mij bleef met m'n andere singel ook goed liggen.
Heb trouwens vandaag weer gereden en gelijk nog even een nieuwe foto gemaakt als hij wel goed staat met z'n voorbeen, geeft gelijk al een heel ander beeld:

[ Afbeelding ]
Bij nader kijken zul je ter hoogte van het merkje een schuurplek zien, zulke plekken krijgt hij vrij snel bij andere singels. Was voor mij nog een reden om de Fairfax te proberen.
Ben nog steeds erg enthousiast, vandaag waren er nog extra factoren die hem in het verleden nog wel eens deden vertragen (erg harde wind, zware bak) maar hij liep als een zonnetje! Wat ik ook erg apart vind is dat hij het werk nu ook langer en makkelijker volhoudt. Dat viel me al op tijdens de les van afgelopen donderdag maar vandaag ook. Vaak vooral als we tegen het einde van de les galopwerk hadden gedaan dan viel ie in de draf daarna snel in tempo terug. Nu bleef ie ook tegen het einde van het rijden gewoon lekker doorlopen zelfs na wat pittig galopwerk. Morgen weer les dan gaat m'n instructrice nog eens extra kritisch opletten.

Ah dit is inderdaad een betere foto. Ik ben blij dat ik toch ook de standard besteld heb. Als het goed is krijg ik hem woensdag of donderdag!!! Ik hoop toch zo op net zulke positieve ervaringen als de meesten hier.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:37

Ik ga vandaag de singel bestellen bij Pas de Deux, ben benieuwd wanneer ik hem binnen heb en hoe mijn ervaringen zullen zijn..... :o

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:34

@Franca hoe bedoel je 5 cm over?
Hoe breed is die van jou? Want de standaard lijkt erg goed te liggen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:05

Kun je op mijn foto wel zien het stukje na de gesp tot het uiteinde van de singel. Denk dat de totale singel ongeveer 10cm langer is dan de maat. Ik heb voor Mexx de Standard ja die zit prima :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:40

:+ oh zo! Thnx! Ga vanavond maar 'ns meten.

Edit; dan kan ik gewoon voor de 55 gaan, met dat stukje singel extra sluit hij mooi aan net onder het dekje denk ik.
Dan alleen nog meten of ik normaal of smal moet hebben, nog geen haflingers hier die testen?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:49

Trouwens, misschien een domme vraag, maar hoe maak je een martingaal met lus hier aan vast? :+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:53

Denk dat de gemiddelde haflinger een Standard wel past hoor, maar je kan t voor de zekerheid nameten.
Voor hulpteugels moet je de singel nemen met ring en gesp. Zon lus maak je geloof ik dan vast met het gespje.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:03

Dan snap ik het nog niet :P Heb naar die op jouw foto zitten kijken maar die zit horizontaal zeg maar, terwijl je die lus verticaal moet vastmaken..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:44

Klinkt goed die singel,maar wat een geld zeg :wow: Met mijn tixerant en bontsingel ben ik al meer dan tevreden,maar vind het wel leuk om te volgen hier..

Dat een zadel als hij goed past goed moet blijven liggen gaat bij paarden die schoftloos en super rond zijn volgens mij niet op,ik zie me al gaan haha :+