voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:06

Safiera schreef:
Vind het wel meevallen. Denk niet dat jij lekkerder zou zitten in maat 1. Of je moet al heel erg van een gesloten zit houden. Als jij er op zit valt het me ook niet echt op of zo.

Hoe groot is je Udo?

Hij is 1.46,5

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:16

bedankt voor de reacties, zit denk ik tussen mijn oren, ben natuurlijk mijn dressuur zadel gewend en die is veel korter, hij loopt er nu goed onder, hij heeft een tijdje geprotesteerd, maar het bleek dat meneer weer wat gespierder is geworden, nu ik weer volop rij.
Toen ik het zadel kocht had ie een half jaar stil gestaan vanwege blesure en was al zijn spieren kwijt, heb nu een pommel maat L er in zitten en zadel ligt nu veel beter.
Maat 1 lijkt me voor mij ook aan de krappe kant hoor, heb graag wat ruimte in het zadel, zie soms wel mensen met mijn maat 40 op een 1 zadel zitten, maar vind dat persoonlijk iets minder mooi ogen.

@ slofje, heb net even je topic opgezocht, jou zadel ligt eigenlijk hetzelfde als op Udo, mooie ijslander heb je trouwens.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:01

minikatje schreef:
ziet er goed uit hoor udje :)
hor doet je fjord het eronder??

voor suze_
Afbeelding

plaatje doet het niet
Afbeelding

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:01

minikatje schreef:
ziet er goed uit hoor udje :)
hor doet je fjord het eronder??

voor suze_
Afbeelding

plaatje doet het niet
Afbeelding

Nachtlampje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:03

Dankje uudje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:05

minikatje.. die is wel erg mooi zeg!
als ze die nou ook zwart hebben... O:) :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:14

Nou minikatje, is zeker een mooi zadel, is ook mooi kort.
Moet kobalt denk ik wel passen suze, en misschien is ie er wel in zwart, is wel mooier op en gra ford, vind bruin op gra ook niet mooi.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:47

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:45

Ik ga over een tijdje mijn zadeltocht eens echt beginnen.. maar ik twijfel nog over het in (laten) rijden met boomloos zadel, of een ander zadel..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:33

wat zijn je twijfelpunten ? :)
*kom jou veeeeel tegen :P *

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:34

Nog even een vraagje aan jullie: Ik wil nu toch een wrongseatsaver voor mijn zusje kopen (benen blijven zwabberen en om dan heel secure galophulpen te geven is moeilijk). Die zijn er niet in maat 0 of wel? En zijn ze nog in het zwart te krijgen? Welke wrongen hebben jullie er op en waar vandaan?

En nog iets: zou een soepele inlage bovenop een stevige kunnen? Om het toch iets dikker te maken, maar niet zo dik als twee stevige? Of zou dat onzin zijn en moet ik toch stevige kopen? Het zadel heeft VPS.

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:35

Mijn paard heeft z'n ruggengraat er wat boven op liggen, en ik heb ook een VPS inlage en een stevige inlage op elkaar in de pad zitten. Gaat prima. :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:23

Mijn fjordje heeft alleen de vps inlage en heeft daar genoeg aan, ik gebruik geen wrongseatsaver, wel fenders om zo iets meer stabiliteit te krijgen en gaat super.Ze zijn er wel in zwart en volgens mij vanaf maat 1.Het nadeel van die wrongen vind ik,dat je dan weer in die gedwongen houding komt te zitten en daar wil juist vanaf, heb nog een tijdje met mij dressuur zadel gereden omdat ik dat fijner vond, maar sinds ik een pommel heb met een grotere maat rijd ik eigenlijk alleen nog maar met de barefoot, en wil niet anders meer.

Je kunt de wrong seatsaver bestellen bij verschillende barefoot verkopers.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:02

De zwarte wrongseatsavers zijn niet nieuw meer verkrijgbaar , bruin is ook nog maar beperkt leverbaar.
Wrongen kun je in principe bij vrijwel elke ruitershop bestellen , bvb. van Wintec :)

Je kunt prima een VPS inlage gebruiken met DAAR OP een stevige inlage. Het is altijd het beste om de zachtste inlage aan de kant van het paard te doen :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:58

Ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn cheyenne verplaatsbare beugelophanging heeft!!!
Dus dat is weer een voordeel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:46

Dan ga ik even kijken waar ik die zachte inlages het goedkoopst kan krijgen :) (dé tip?)

Hebben alle nieuwere cheyennes dat, cynthiar? Of alleen de lederen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:25

equixantosbarefoot :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:13

Alle nieuwe barefoots, kijk maar op de duitse site.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 13:21

Gister (wel ongepland :o ) 3 uur in het zadel doorgebracht. Was wel weer even wennen maar reed er toch zo weer mee weg, paard was lekker druk en gaf zo nu en dan een jolig bokje maar bleef goed in het zadel zitten :)

Nu heb ik gister even gekeken hoe de zweetplekken zaten en ben toch wel een beetje teleurgesteld. Aan de ene kant zit het echt tegen de ruggengraat aan, de andere kant er wel wat beter vanaf. Nou kan het zijn dat omdat ik niet heel goed aangesingeld heb, het zadel is gaan schuiven (dat voelde ik onderweg tijdens het draven aan het einde) maar dan nog vind ik dat de ruggengraat weinig ruimte heeft.

Ik heb zover ik weet al dubbele inlages en het lijkt me niet dat dat gaat helpen want het is niet het zadel wat op de ruggengraat drukt maar de inlages! Is beter aansingelen dé oplossing of hebben meer mensen hier last van?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:35

Kan het niet gewoon zo zijn dat het paard flink gezweten heeft , waardoor er maar een klein droog strookje was ?

Dat is meestal het geval , bij een klein beetje zweet zie je een grote droge streep , bij VEEEEEEEEEL zweet zie je helemaal geen droge streep meer omdat het vocht dan overal gaat zitten , en dan heb je ook nog allerlei fases er tussendoor waarbij de streep steeds smaller wordt :P

Over het algemeen is de ruggengraatvrijheid inderdaad niet zo breed , maar de visie van Barefoot is dat de doornuitsteeksels van de ruggengraat vrij komen te liggen , en die zitten echt middenop de ruggengraat dus liggen gewoon vrij bij gebruik van goede inlages :)

Er hoeft niet zo'n breed vrij kanaal te zijn als bij boomzadels , omdat het geheel natuurlijk veel soepeler is dus er geen ruime marges aangehouden hoeven te worden naast de ruggengraat.

Alhoewel hier de meningen ongetwijfeld wel over verdeeld zullen zijn hoor ;)

Wil je een vrij kanaaltje van een vuist breed dan zul je met een hele stapel inlages / dikke kussens moeten gaan werken om te voorkomen dat de ruiter met zadel en al alsnog op de ruggengraat zakt.... en dat heeft heel wat nadelen.

Vandaar het smalle kanaaltje :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 13:59

Dat kan wel, hij heeft niet heel veel gezweet maar toch wel wat... Dat mag ook wel na die rit :P

:) het zadel schuift wel een stuk minder dan de eerste paar keer, hij ligt nu een stuk vaster. ondanks dat ik echt niet zo heel goed heb aangesingeld lag die vrij stabiel...

De problemen waar ik met een boomzadel tegenaan liep (beugels verliezen vooral!) heb ik in de 3 keer dat ik dit zadel heb gezeten al bijna niet meer. Lichtrijden gaat een stuk beter dan de eerste keer maar echt goed lichtrijden waar ik Mastro niet in de weg zit hebben we helaas nog niet bereikt. Maar wat mag je verwachten als je er 1 keer in de 2 weken opkruipt :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:03

Wat dat betreft zijn in 99% van de gevallen problemen van wat schuiven of nog wat wiebelig zitten zelf , echt dingen die even "ingereden" moeten worden. Voorheen moest dat na een uurtje of 10 redelijk intensief rijden wel voorbij zijn , tegenwoordig met de VPS kan het qua "liggen" van het zadel wel 2x zo lang zijn , dus als je nu al verbetering merkt is dat superfijn :j

Dat vind ik sowieso wel het grootste nadeel van de Barefoots hoor , dat je bij sommige paarden / ruiters echt een "inrij-tijd" nodig hebt....niet iedereen wordt bepaald enthousiast er van en zet dan door , en dat is ook best begrijpelijk :=

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 14:08

Mijn bijrijdster rijd er ook mee en die gaat zo een paar uurtjes weg dus gelukkig is hij daarmee ook een beetje ingereden :)

En ik begrijp inderdaad wel dat mensen geen zin hebben om zo een zadel te moeten 'inrijden' inderdaad, mensen hebben snel zoiets van mieter maar op. Het zit de eerste keer voor geen meter en daarnaast zit je ook nog te schuiven en te wiebelen omdat het zadel nog niet lekker op je paard ligt...

Gelukkig zijn we door die fase heen :) Mastro lijkt het ook prima te vinden. Maar dat vind ik erg moeilijk te meten. Hiervoor had ik een dressuur zadel te leen, waarvan ik zeker weet dat hij niet pastte en hij liep daar net zo makkelijk mee... Hij laat erg slecht zien wat ie fijn vind en wat niet.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:24

@Chyntiar, heb net nog even naar jou foto gekeken en eerlijk vind ik de maat 1 op jou paardje toch mooier om te zien dan mijn maat 2, zou ik mogen weten wat jouw broekmaat is, want ik zit toch te twijfelen om een maat 1 te kopen[mag ook via pb hoor :D ]

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:17

Mijn broekmaat is 38.