De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Colalight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:42

Ik ben opzoek naar een betaalbare (niet te dure..) bruine lage neusriem.. Heb al gekeken op verschillende sites, maar kan eigenlijk niets vinden..

Weet iemand iets? Of tips? :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:32

WinBinChes schreef:
Elk slecht passend hoofdstel ( en dus ook neusriem ) knelt en snoert af. ook de lage neusriemen.

Als je hoofdstel goed past, moet het niet uitmaken watvoor neusriem je er aan hebt hangen. De inwerking is dan ook nihil. Uitzonderingen daargelaten.

Fout. Het maakt wel degelijk uit wat voor neusriem je gebruikt, de verschillende modellen werken allemaal anders in. Er zijn niet voor niets verschillende soorten neusriemen, als iedere neusriem hetzelfde zou inwerken zouden er ook geen verschillende soorten van bestaan.

Casca

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:25

Vraag, wanneer is een lage neusriem te klein?? (zeg maar de lengte van het stuk dat voor de neus langs loopt?)

Ik heb vanmiddag een gruwelijk mooie nieuwe gekocht maar als ik hem om doe zitten de bakstukken wat verder naar voren, net over de jukbeenderen heen. Maar als ik naar de foto's hier voorin het topic kijk zie ik dat bij die paarden allemaal. Hoe bepaal je de goede lengte? Die ik eerst gebruikte zit aan de zijkanten op dezelfde lijn als de bakstukken. Ik dacht dat dát de goede maat was...

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:43

ik heb zelf een gecombineerde neusriem.
zorg er altijd voor dat de neusriem niet te strak zit ( minstens 2 vingers ertussen, hij kan niet eens strakker dan dat XD )
en vaak laat ik het sperriempje er ook af, doe hem er alleen aan als ik merk dat mijn merrie heel erg met haar mond bezig is..
en een lage neusriem, tja niks voor mijn merrie denk ik (A)

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:53

Casca schreef:
Vraag, wanneer is een lage neusriem te klein?? (zeg maar de lengte van het stuk dat voor de neus langs loopt?)

Ik heb vanmiddag een gruwelijk mooie nieuwe gekocht maar als ik hem om doe zitten de bakstukken wat verder naar voren, net over de jukbeenderen heen. Maar als ik naar de foto's hier voorin het topic kijk zie ik dat bij die paarden allemaal. Hoe bepaal je de goede lengte? Die ik eerst gebruikte zit aan de zijkanten op dezelfde lijn als de bakstukken. Ik dacht dat dát de goede maat was...

Kan je er een foto van maken? Ik vind het zo heel moeilijk te zeggen zonder beelmateriaal er bij...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:26

Als ik het niet vergeet zal ik er vanmiddag even een foto van maken :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:38

ik heb aan een lage neusriem gedacht voor mijn 4 jarige. Ze is namelijk nogal gevoelig op het bit de meest kleine hulp pakt ze direct op. Dus eigenlijk heel positief maar hier door is ze dus ook snel beledigd als het bit iets meer beweegt dan dat ze zou willen. Ik rijd haar met een myler en dit heeft de aanleuning heel goed gemaakt doordat het bit veel stiller ligt. Nu denk ik dat het allemaal nog stiller ligt met een lage neusriem alleen heeft ze nogal een klein mondje en ben ik bang dat het voor haar daardoor weer minder prettig is. Dus ik moet het eigenlijk proberen maar daarvoor wil ik geen neusriem aanschaffen.

Dus eerst zo maar even door rijden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:06

Ik vind een lage niet mooi. Maar dat doet mij helemaal niets. Het is een paard en zolang die er maar lekker op loopt. Maar ik rijdt eigelijk alleen met gecombineerd. Vind ik persoonlijk fijner. De paarden weten ook niet beter. En gezien ik niet het idee heb dat ze er hinder van hebben. Zie ik zoiezo niet in waarom dat te veranderen. Even als mijn jonkie die het dus allemaal nog moet gaan leren. Leert dat gewoon met een gecombineerde. Gezien ik dat niet als iets negatiefs zie.

En zoals met vele dingen gaat het er vaak niet om wat je gebruikt maar HOE je het gebruikt.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:22

Ik heb ook jarenlang alleen met gecombineerde of hoge neusriem gereden. Ik heb er nou inmiddels al twee op de lage neusriem lopen, vind t nog steeds niet echt mooi, maar ach alles went en ze lopen er echt mega fijn op. Waarom dan niet???
Was een week of wat terug op concours (dressuur...) stonden ze me wel raar aan te kijken, en werd me ook gevraagd of dat nou hielp zo'n lage neusriem. Ik zei dus, ja, hij is veel stiller in de aanleuning geworden. Zegt die gozer tegen mij, misschien is t dan ook wel wat voor die van mij, maar ik vind t zo lelijk!!!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:28

Rijd sinds een maandje of 2 ook weer met de lage neusriem, allebei de paarden, vind het een fijne riem.
Werd de aansnoer neusriem een beetje zat namelijk.
Eerlijk gezegd vind ik het helemaal niet lelijk staan! ik denk eerder dat het iedereen aan de manege doet denken ;)

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:54

Colalight schreef:
Ik ben opzoek naar een betaalbare (niet te dure..) bruine lage neusriem.. Heb al gekeken op verschillende sites, maar kan eigenlijk niets vinden..

Bij Ooteman heb ik er pas 1 gekocht, eigen merk in de uitverkoop voor € 12,50 (donkerbruin)

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:01

Colalight schreef:

Wat een crime he?

Ik heb van de week een bruin zadel gekocht. Nu kan de zoektocht naar bijhorende singel en hoofdstel beginnen :=
Tot hiertoe ook nog niks gevonden. Volgende week ga ik naar P&K, eens kijken of ik daar wat kan vinden.

Döbert heeft ze wel, maar daar hangt natuurlijk ook een leuke prijs aan ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:10

Stubben heeft ze ook. En soms worden ze ook wel te koop aangeboden. Je kunt het ook proberen bij gezocht hier. Zo ben ik aan een bruine lage neusriem van stubben gekomen voor maar 5 euro incl. verzenden. Dat ding is duidelijk al wat ouder maar nog altijd super soepel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:16

Olivier heeft een gecombineerde neusriem ja..
Maar wel zonder sperriem.
even plaatje zoeken..... :

Afbeelding
En dan heb ik de sperriem er af,, Weet niet of het goed is?? :o Want in mijn ogen is het vriendelijker zonder sperriem.
Met een buitenrit of lekker nietsen gaat alles er trouwends af. Frontriem, Neusriem, Sperriem, Keelriem...! Huppeteee! Nergends voor nodig! ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:55

Dan heeft Olivier dus eigenlijk gewoon een hoge neusriem, zolang deze juist vastzit (2 vingers op het neusbeen) werkt deze alleen in bij het extreem openen van de mond. Eigenlijk doet hij dus niet zo veel.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:04

Jilly schreef:
Colalight schreef:

Wat een crime he?

Ik heb van de week een bruin zadel gekocht. Nu kan de zoektocht naar bijhorende singel en hoofdstel beginnen :=
Tot hiertoe ook nog niks gevonden. Volgende week ga ik naar P&K, eens kijken of ik daar wat kan vinden.

Döbert heeft ze wel, maar daar hangt natuurlijk ook een leuke prijs aan ;)

Je moet ook niet te veel willen :D

Equimatch verkoopt die neusriemen, in zwart en havanna ;) voor 15,63. Das toch niet duur?
http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228&

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:10

Ik heb gisteren ook na veel geruzie met mijn 11 jarige ruin ook maar weer de lage neusriem uit de kast getrokken.. en hij liep na een halfuurtje weer als van ouds.. voorlopig blijf hij er om..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:11

Mizora schreef:
Dan heeft Olivier dus eigenlijk gewoon een hoge neusriem, zolang deze juist vastzit (2 vingers op het neusbeen) werkt deze alleen in bij het extreem openen van de mond. Eigenlijk doet hij dus niet zo veel.

Ah oke bedankt! :)
Fijn, dan zit die van Olivier goed.
Hij zit ongeveer 1 a 0.5 vinger te laag... Daar moet ik nog even een gaatje in knippen, Hij heeft hem nog niet zo lang! :)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:12

Ik heb er toevallig 1 besteld via bokt, voor als ik volgend jaart met mijn meisje ga beginnen :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:14

denise04 schreef:
Ik heb er toevallig 1 besteld via bokt, voor als ik volgend jaart met mijn meisje ga beginnen :D

Lekker vroeg! := :D

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:15

Esperanza schreef:
Je moet ook niet te veel willen :D

Equimatch verkoopt die neusriemen, in zwart en havanna ;) voor 15,63. Das toch niet duur?
http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228&

Wat moet ik me juist voorstellen bij de kleur 'Havanna'? Da's niet gewoon donkerbruin?

Ik vind mezelf trouwens helemaal niet moeilijk hoor! Ik wil gewoon een effen bruin hoofdstel van goede kwaliteit met een lage neusriem voor niet teveel geld :P hier zijn die lage neusriemen ofwel veel te duur, ofwel kan je zo breken omdat het leer zo slecht is.
Als ik op p&k niks vind ga ik eens horen of ik het bruine Kieffer hoofdstel met lage neusriem kan bestellen.

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:16

Ik vind een lage ook niet mooi en heb op manege's net even iets te vaak gezien hoe de neusgaten van zo'n ponietje even lekker werden dichtgeknepen, nee vond het geen prettig beeld alles bij elkaar. Ik heb altijd met gecombineerde neusriem gereden, uiteraard met de verplichte 2 vingers ertussen ;)

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:17

Ik gebruik hem ook ... staat niet mooi nee maar mn paard loopt er wel fijner mee .. ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:18

Girley schreef:
Ik vind een lage ook niet mooi en heb op manege's net even iets te vaak gezien hoe de neusgaten van zo'n ponietje even lekker werden dichtgeknepen, nee vond het geen prettig beeld alles bij elkaar. Ik heb altijd met gecombineerde neusriem gereden, uiteraard met de verplichte 2 vingers ertussen ;)

Oh ja... dat heb ik ook zo vaak gezien! :n Maar ik vind zolang je hem zelf maar goed gebruikt...
Maarja, dat is met alle bitten hoofdstellen zadels teugels etc. zo...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:30

Girley: Datzelfde beeld zie ik ook ontzettend vaak met een gecomb. neusriem. En dan zie je mensen met de 2 verplichte vingers ertussen wringen met veel moeite bij de neusholtes. Mijn beeld over de gecomb. neusriem is dan ook wat gekleurd maar daar zie ik het nut gewoon niet van in ook. Heeft het paard steun nodig dan heeft hij een lage nodig. Heeft het paard wat extra controle nodig maar ook veel lucht dan heeft hij een mexicaan nodig en heeft het paard eigenlijk niks nodig maar moet er toch iets om (voor de sier/regels) dan gaat er een hoge om.