Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:05

Katja schreef:
Niet alles zo persoonlijk opvatten HC ;)

Je springt naar conclusie: Ik vat het niet persoolijk op, maar gewoon inhoudelijk.
´Loze kreet´ = waardeoordeel over mijn reactie.
Dat is niet op zijn plaats en voor een moderator helemaal een NoNo want; ¿Qui(s) custodiet ipsos custodes?

Bij dit hoofdtsel is de neusriem gereduceerd tot een sperriem. Doordat het deel over de neus iets hoger aan de bakstukken zit trekt dit de het sperdeel naar de mondhoeken. Juist door het ontbreken van de onderste helft van normale neusriem. Krachten gaan in een rechte lijn (over de omtrek van een cirkel in dit geval), niet om een hoek.

De riem onder de kaak door houdt bakstukken omlaag = kaak omhoog.
De functie als halsriem is afwezig.

Aangezien een sperriem ooit een noodoplossing was voor een rijtechnisch vaardigheidsprobleem vind ik het zeer foutief om een hoofdstel tot die functie te reduceren.

Katja

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:15

Veel paarden zijn beter af met een sperriem of lage neusriem omdat het bit daarmee stiller in de mond ligt en helaas nog veel te veel ruiters niet in staat zijn rustig in te werken.
Dat gecombineerd met de mogelijkheid om de werking van het bit te verzachten door de klipjes lijkt in theorie interessant.
In de perfecte ideale wereld zou dat niet nodig moeten zijn maar ik denk dat het realistisch best wel eens een vooruitgang zou kunnen zijn.
Maar nogmaals ik heb het hoofdstel nog niet gezien dus moet nu afgaan op de theorie en plaatjes.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:18

Persoonlijk zie ik niks trekken aan dit hoofdstel...
Maar misschien ziet HC andere foto's dan ik....

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:35

.. en er zitten bovendien gáátjes in het riempje...Zó hándig! :Y) Je kan hem op standje-sperriem-trek-het-bit-in-de-monhoek zetten maar óók op standje-niet-trekkend zetten hoor :j ;)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:41

Huertecilla schreef:
Aangezien een sperriem ooit een noodoplossing was voor een rijtechnisch vaardigheidsprobleem vind ik het zeer foutief om een hoofdstel tot die functie te reduceren.

Nee hoor; een sperriem is ontstaan als modetrend. Heul vreuger had je (voor het gewone volk) alleen maar lage neusriemen. Maar het oog wil ook wat ;)

Enne ... als je in dit hoofdstel geen bit hangt? is het dan ook "slecht" ?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:48

MORE COMFORTABLE, MORE HUMANE, MORE EFFECTIVE!
The Rambo® Micklem Multibridle is the first bridle or cavesson that is designed from the inside out, from the shape of the skull itself, instead of just from the outward appearance of the head. (Figure 1) In particular it avoids any pressure on the fa-cial nerves, the projec-ting cheek bones or the upper jaw molar teeth.

Afbeelding

Therefore this prevents the sed, both to facial nerves and the sensitive tissues lining the cheeks inside the mouth, by tight fitting cavesson and flash nosebands or many bitless bridldamage and discomfort that is frequently caues. The main rea-son for this is obvious to see when looking at the skull of a horse. (Figure 2)

[The top jaw is considerably wider than the lower jaw and this is true of all horses. The inside of the cheeks are therefore of-ten squashed, bruised and lacerated between the outer edge of the upper jaw teeth on one side and the flash noseband or bitless bridle pressing inwards on the other side. In addition we need to avoid pressure on the delicate, fragile bones at the end of the nose.(Figure3)
AfbeeldingAfbeelding

The Rambo® Micklem Multibridle overcomes all these main areas of discomfort, as well as overcoming the inherent dan-ger of lunging off a bridle, or discomfort caused by trying to fit a bridle and lunge cavesson together.
It also provides a great solution for the many horses who resist because of pain around the frequently damaged bars of the mouth, or hate too much pressure on the tongue and as a result fight the contact or get their tongue over the bit. In addition the weight of the bridle is taken comfortably on a wide and padded headpiece, rather than all the weight going on one nar-row noseband strap. The advantages are numerous and your horses will love the difference.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:57

Ik zie ook niet meteen wat slecht is aan dit hoofdstel? Inderdaad, als je hem aansnoert met alle kracht in je lichaam, gaat je paard het niet in dank afnemen... maar volgens mij geld dit voor elk hoofdstel?
Bij deze heb je het voordeel van de africhtingsneusriem waardoor het bit stil komt te liggen, maar niet het nadeel van die neusriem want hij ligt hoger en dus niet op de breekbare neusbeentjes. Als je hem gewoon aanspant, met de standaard twee vingers ruimte die onder een neusriem horen te passen, dan zie ik niet in dat het bit hardhandig de mondhoeken wordt ingeduwd.

zoals nienke07 zegt... er is niemand die zegt dat je het hoofdstel zo hard moet aanspannen dat je bijna de bloedtoevoer afsnijd. Gewoon vastmaken zoals het hoort bij elk hoofdstel: losjes.

In dit filmpje wordt het ook heel mooi uitgelegd vanaf 2:00
http://www.youtube.com/watch?v=LxO5PaHm ... re=related

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:11

mij lijkt dit juist een heel vriendelijk hoofdstel........... de manier waarop het opgebouwd is geeft juist meer kaakvrijheid EN houd ook nog eens de bakstukken veel stabieler op de plek :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:37

Ach, als je een armoetouwtje gewend bent is alles wat meer is al gauw dwang en slecht...
Dat zegt meer over de manier waarop HC er naar kijkt dan over de hoofdstellen zelf.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:17

Maar toch hoor ik nog weinig over ervaringen van mensen die ermee rijden, of komt dit gewoon doordat veel mensen het hoofdstel nog niet in huis hebben (waaronder ik haha)?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:19

Denk het, hij is net nieuw en nog slecht verkrijgbaar in NL
Ik wil hem graag, maar zou hem graag eerst kunnen passen en een keer proberen
Ze zouden net als met die boomloze zadels een passervice moeten doen :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:38

Ik ben in december jarig en wil het hoofdstel graag voor mijn verjaardag , ik hoop dat er dan al wat meer mensen zijn die het hebben en hun ervaring kunnen delen :)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:07

ik zit er ook over te denken om het te kopen. Vooral om bitloos mee te gaan rijden. Vind de release van de crosslink hoofdstellen altijd nogal slecht en Nienke vertelde me net dat er ook touw onderdelen bij te bestellen zijn met een goede release!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:59

Erg mooi hoofdstel, vooral de verschillende ringetjes, je kunt het gebruiken als kaptoom en het paard hoofdzakelijk bitloos rijden maar met een paar extra teugels naar het bit voor noodgevallen. Ook de gedachte erachter aangaande de anatomie spreekt me erg aan. Hier in Zwitserland is het wel makkelijk leverbaar voor ongeveer dezelfde prijs, mischien dat ik mijn ouders eens lief ga aankijken met kerst.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:54

touchofpink schreef:
ik zit er ook over te denken om het te kopen. Vooral om bitloos mee te gaan rijden. Vind de release van de crosslink hoofdstellen altijd nogal slecht en Nienke vertelde me net dat er ook touw onderdelen bij te bestellen zijn met een goede release!

Ik heb een bevriende conculega en vervent touwtjesproducente gevraagd om crosslinkbanden zoals bijgeleverd (band met aan beide kant een ringetje) maar dán van touw=veel betere release!... Wordt aan gewerkt dus :j

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:16

nienke07 schreef:
Ik heb een bevriende conculega en vervent touwtjesproducente gevraagd om crosslinkbanden zoals bijgeleverd (band met aan beide kant een ringetje) maar dán van touw=veel betere release!... Wordt aan gewerkt dus :j

Oh *D Maarre ... worden deze dan ipv de standaard bijgeleverde, erbij geleverd? als extra service O:)

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:22

Nope... Sorry :D .. moet ze ook apart en extra inkopen.. dus eh ;)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:06

Ik heb het hoofdstel nu 3 dagen in huis, Nienke. Bedankt voor het snelle versturen! De maat Standard Horse past Sien veel beter! Ik zit nog een beetje te klooien met op welk gaatje wat precies moet en ik zag net dat ik de gespjes van de bitriempjes precies verkeerd om heb zitten :+ Ik mag nu alleen maar stappen met Sientje, maar zodra ik weer aan het rijden ben, volgt een verslag of ik verschil merk.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:11

Heb je normaal ook een fullmaat voor Sien, of niet?
Wel fijn dat je nu een juiste maat hebt. :j

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:40

Dyonne schreef:
Heb je normaal ook een fullmaat voor Sien, of niet?
Wel fijn dat je nu een juiste maat hebt. :j

Ik heb nu Standard Horse volgens de verpakking, denk dat dat Full is. Normaal heb ik idd ook een Full. Ik had daarvoor CS en die viel echt als een cobmaat, niets groter. Deze Full zit overal netjes op het middelste gaatje. Ik moet wel zeggen dat Sien een vrij zwaar hoofd heeft. Echt een PRE merrie hoofd, zeg maar.

Ik wil nog een oplossing verzinnen voor de frontriem want die is zo grof! Het is nu echt een strakke band van ruim een cm breed. Ik had door WonderWanita een doorhangende frontriem laten maken met 2 rijen zwarte steentjes, maar dat ziet er niet uit op dit hoofdstel, veel te druk. Wat denken jullie van deze frontriem: Afbeelding

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:22

Die is mooi Mrijn!
Ik vind de frontriem ook wat zwaar.. wel mooie kwaliteit enzo.. maar ja.. het is een FRONTriem.. het oog wil ook wat ;)

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:53

Heb er sinds vandaag eentje. Had voor mijn ijslander toch nog een standard horse nodig. Hij heeft een erg breed hoofd en forse kaken. Dat ging ik vooral qua frontriem en keelriem niet redden met een cobmaat. Kopstuk zit nu wel op het hoogste gaatje, maar voor de rest past ie goed. Had echt niet kleiner gemoeten. Als ik er een paar keer mee gereden heb zal ik wel even laten weten of ik een gigantisch verschil merk of niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:58

Heel mooie hoofdstellen.
Tis dat ik een prachtig passier hoofdstel heb, anders had ik er een gekocht.

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:15

Wauw, ben toevallig net op zoek naar een nieuw hoofdstel. Heeft die neusriem wel gewoon een normale werking?! :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:52

zijn er mensen die het hoofdstel hebben voor hun fjord?
mijn monstertje had weinig zin in het gemeet en gepruts aan haar hoofd.

ik twijfel over de maat,ze heeft qua normale hoofdstellen altijd een cob,full is haar wel altijd te groot. laatst een full frontriem cadeau gekregen en die was echt een stukje te groot.
maar zoals veel fjorden heeft ze wel een aardige kaakpartij.

is het hoofdstel ruim verstelbaar en zijn er evt gaatjes bij te prikken?