Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:59

Op de wei staan ze allemaal met halster. Maar ze komen toch niet aan de paaltjes van de omheining (stroomdraad) want dat durven ze niet vanwege het stroomdraad. Voor de rest hebben ze alleen de mogelijkheid om aan elkaar te schuren, mochten ze dat willen. Maar gezien hun karaktertjes komen ze vaak alleen dicht bij elkaar om elkaar te treiteren en om te ouwehoeren.

Op stal hebben ze wel altijd het halster af, want inderdaad hebben ze daar een veel grotere mogelijkheid om zichzelf op te hangen of andere rare fratsen uit te halen.

sophie84

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:06

dei van mij staan beide op de wei met halster. ze dragen geen ijzers.

mijn voornaamste reden is dat iemand ze kan pakken als ze per ongelijk een keer uitbreken. ik heb het zelf 2 keer mee gemaakt dat er paarden uit waren gebroken en dat deze geen halser om hadden.
2 ponys liepen in volle galop door een winkel straat maar toen ze eindelijk rustig stil stonden. kon nog niemand ze pakken. en dat was toch erg lastig.
ook de fries van mijn buren liep los in het maisland er naast. we hebben een draad om het maisland gespannen omdat hij zich niet liet vast pakken. (buurman was niet thuis).

op stal dragen die van mij geen halster. daar schuren ze toch vaker en slopen ze mn halsters.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:11

Hier staat alles met halster.. ook de veulens en ook mijn os :D
En waarom.. Sowieso vind ik het veel makkelijker, en mocht er iets gebeuren waardoor ze uit te wei komen, zijn ze vele malen makkelijker te vangen dan zonder.. En aangezien er vlak bij de wei een 100km weg loopt, is dit echt niet ondenkbaar.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:18

Hier staan ze ook allemaal op met halster.
Zelfs hele sterke dure halsters maakt mijn arabieren merrie op een of andere manier kapot, of ze breekt het ijzer over of iets knapt altijd, dus voor mij zijn het nu alleen hele goedkope halsters die zo uit mekaar vallen, en een goed halster heb ik alleen voor op de trailer of op wedstrijden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:18

Twiggy2008 schreef:
felicity schreef:
Mijn paarden staan overdag op de wei met een halster. Ik heb daar een flapje aan tegen het verbranden van de neus. Ik weet anders niet hoe ik dat kan voorkomen. s'nachts staan ze wel zonder halster op stal.

Dat vind ik dan wel weer een goede reden, want dan moet je wel een halster om doen inderdaad. :j

Ik heb een flapje aan mijn vliegenmasker genaaid, ziet er niet uit, maar vliegemasker gaat zo los als ze er al achter blijven hangen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:24

Ik heb mijn barefoot veiligheidshalster binnen,erg mooi halster en hij werkt! Ik ben er blijmee!

EvelynZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:50

Jakkes wat een nare verhalen zeg!
Ik doe mijn verzorgpaard ook altijd het halster af
in de wei, vind het risico te groot!
Gelukkig komt ie wel vanzelf naar me toe
en kan ik zo het halster om doen, heb dat
ook wel eens anders meegemaakt bij sommige paarden :P

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:21

JENNx schreef:
Op de wei staan ze allemaal met halster. Maar ze komen toch niet aan de paaltjes van de omheining (stroomdraad) want dat durven ze niet vanwege het stroomdraad. Voor de rest hebben ze alleen de mogelijkheid om aan elkaar te schuren, mochten ze dat willen. Maar gezien hun karaktertjes komen ze vaak alleen dicht bij elkaar om elkaar te treiteren en om te ouwehoeren.

Op stal hebben ze wel altijd het halster af, want inderdaad hebben ze daar een veel grotere mogelijkheid om zichzelf op te hangen of andere rare fratsen uit te halen.

Krabben ze zich dan nooit met de hoef achter het oor? :)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:29

ik ben nu aan het proberen of ik hem te pakken kan krijgen zonder halster, tot nu toe wel met succes. ik hoop dat het zo kan blijven, want ik vind het ook eigenlijk maar niks met halster. :n

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:35

Mijn paardje heeft ook altijd een halster aan in de wei.
Nu staat ze ook alleen maar overdag op de wei en er lopen dan ook genoeg mensen rond op de manege.
Eigenlijk hebben bijna alle paarden bij ons in de wei een halster aan.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:40

Mijn paardje staat alleen in de zomer met halster ivm met een vliegennetje. Verder niet, omdat het gewoon niet nodig is. Niet omdat er bij mij de kans bestaat dat hij blijft hangen. Dit kan ook gebeuren met zijn vliegendeken die tot en met zijn oren vast zit. Verder is er vrijwel altijd iemand rond het huis.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:44

Op de wei staat ze met halster :j (alleen de veulens niet)
Maar in stal altijd zonder!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:07

Hier staan ook alle paarden met een halster om in t weiland nog nooit iets gehad. Hier is de hele dag toezicht.
Op mn werk staan ook alle paarden met halster om ook geen problemen. Op stal gaan ze weer af!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:34

Mijn pony staat met halster op de wei. Ik heb namelijk gehoord dat als je paard zonder halster uitbreekt en hij richt schade aan, dat de verzekering zich terugtrekt.
Ik weet niet of het klopt(maar ik veronderstel van wel), maar daarom vertrouw ik het zo dus niet om het halster uit te laten.
Ik woon hier ook in een buurt waar kinderen het stoer vinden om streken uit te halen met paarden: blikjes drank leeggieten over paarden, dan beginnen smijten met die blikjes. Bij vroegere verzorgpaarden van me gingen knipten ze de draad door van de wei en dan gingen ze met 4-5 quads achter de paarden aan jagen. Hier thuis hebben ze eens de wei open gezet en begonnen ze gewoon te jagen achter mijn pony, gelukkig zag ik het op tijd en heeft mijn vader die gastjes te pakken gekregen. Het is sindsdien niet meer gebeurd, maar ik vertrouw het toch niet...

Het halster gaat wel uit als mijn pony op stal staat, of op de weide in mijn tuin(waar niemand aan hem kan en hij kan zelf ook nergens naartoe als hij uitbreekt)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:38

Jeetje daar had ik eigelijk nooit over na gedacht!?

Vind het gewoon fijner me paard zonder halster in de wei/stal te zetten...maar nu krijg die hem helemaal niet meer om natuurlijk.

binkyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:45

Mijn pony staat wel met een halster om en hier ben ik erg blij mee!
laatst lag hij namelijk in de sloot en als hij het halster niet om had gehad had het misschien anders afgelopen.
En we kregen met geen mogelijkheid nog een halster bij hem om dus laat staan als die er helemaal geen om had gehad.

M_shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:52

ik heb met mijn pony in de wei wel een halster om want anders kan ik haar niet pakken :D maar op stal heeft ze nooit een halster om! want mijn vriedin haar oom heeft ook paarden en hij liet eerst altijd een halster om in de stal en in de wei ook maar toen heeft dat paard zichzelf opgehangen in de stal en daar kwam hij s'morgens vroeg achter en toen was hij al dood! |(

Loesje_FB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:50

Ik heb zelf liever het halster af, maar mijn paardje verbrand zijn neus dan verschrikkelijk. ( ik heb namelijk een flapje over zijn neur die ik aan het halster bevestig). Dus ik moet wel |( . Bij mijn shet heb ik wel altijd het halster af. :D

Reddish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:29

Bah! Wat een naar verhaal! Zet je wel aan het denken. Die van mij staan wel met een halster op het land. Echter is er ook altijd iemand op het terrein. Op stal gaan de halsters af. Maar na dit verhaal gelezen te hebben ga ik ze voortaan denk ik wel af doen in het land....

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:11

Ik heb 5 paarden en ze staan allemaal zonder halster.Van jong tot oud. Die gaat alleen maar om als ik ze moet pakken en gaat meteen weer af als ik klaar ben.
Een ongeluk zit in een klein hoekje en wij willen het risico niet nemen.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:19

Bij mij staan ze ook bijna altijd zonder halster. Uitzonderingen daar gelaten (bijv. als de kans groot is dat ze door de draad vliegen)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:44

Bij ons staat de helft met halster en de helft zonder.
Dat komt omdat de helft van die paarden er nogal eens uit moet en de staleigenaar weet dan niet zo 1,2,3 welk halster van welk paard is, met als gevolg dat alles omgewisseld word.

Welk halster vinden jullie het veiligst?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:56

Bij de stal waar ik sta staat alles met halster in de wei. Er staat stroom op de omheining, en vastzitten aan elkaars halster zal ook niet gaan omdat ze allemaal een eigen wei hebben. In de weides staan ook geen bomen of struiken, dus daar kunnen ze ook niet in vast komen te zitten. Wel hebben alle paarden van die niet zo sterke halstertjes aan, mocht het inderdaad mis kunnen gaan van krabben. Niet van die halsters die zo kapot zijn, maar geen nylon of leer.

Ik heb er zelf niet echt problemen mee. Het is de keuze van de staleigenares, maar de kans dat er hier iets gebeurd is zó klein. Maar als je niet de beschikking hebt over goede, veilige weides dan is het inderdaad verstandig om het halster af te doen.